Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Belangrijke info voor nieuwe gebruikers! Lees dit eerst!

13

Comments

• tjerk PPO Newbie
    edited May 2011
    Hallo,

Mijn bedrijfsauto (hilux uit 1990) loopt met een 1-tanks systeem van Elsbett nu een weekje op PPO. Verder rij ik als jaren op een zelfbouw dieselmotorfiets en als ik wat zekerheid in de PPO markt kan vinden (lastig te krijgen dat spul zeg!?) gaat deze ook over op koolzaadolie.

Ik heb een ecologisch boomverzorging/meubelmaker bedrijf en geloof in de korte omloop.

Al een boel bijzondere mensen leren kennen in mijn zoektocht naar alternatieve energie!

Vriendelijk groetend,

Tjerk
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    [QUOTE=tjerk;60724]Hallo,

Mijn bedrijfsauto (hilux uit 1990) loopt met een 1-tanks systeem van Elsbett nu een weekje op PPO. Verder rij ik als jaren op een zelfbouw dieselmotorfiets en als ik wat zekerheid in de PPO markt kan vinden (lastig te krijgen dat spul zeg!?) gaat deze ook over op koolzaadolie.

Hey Tjerk, allereerst van harte welkom hier op het forum:)

Zelfbouwdieselmotorfiets...gaaf joh.. wat voor motorblok heb je gebruikt erin? En wat voor motorfiets is het?

greetz, fury
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    Hoi Tjerk,

Welkom.
    Open een draadje voor je Hilux maar ook 1 voor motorfiets (dan kunnen we het ook weer terug vinden).
    Daar willen wij meer van weten ;) (en we zijn ook gek op plaatjes.

Herman
    300SD
    250D
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2011
    Welkom hier Tjerk en ja, als ver verdere info wilt delen aangaande Hilux en Motorfiets: Graag!
  • orcinuses PPO Newbie
    edited June 2011
    ik stel me ook even voor :p

de naam is Mathijs,

ik woon in het groningse dorp Zuidbroek,
    ik woon hier nu al zo'n 5 jaar,
    ik werk als uitzendkracht electricien op contract basis
    mijn hobby's zijn oa:
    aan auto's knutselen (vooral electronica, omdat ik electricien ben)
    aan (watergekoelde) pc's knutselen
    (perslucht) duiken

ik rij net 3 week in een Audi 100 cc TD (en het bevalt me goed! :D )
    (daarvoor een kia sephia)

voordat ik deze auto kocht had ik al plannen om op bio diesel te gaan rijden,
    maar voordat ik er zo 100% zonebloem olie in gooide dacht ik even:
    laat ik maar eens kijken wat de nadelen hier van zijn..

ik heb deze forum dus al een beetje rond gespit en ik weet dat ik nu alleen maar een WW nodig heb om de boel werkend te maken..

als er nog meer is wat ik nodig moet weten... noujah post het hier laat ik zeggen :mozilla_tongue:
  • NiekNiek Super Moderator
    edited June 2011
    Matthijs,
    Welkom op dit forum. Ik hoop dat je veel plezier hebt van je nieuwe auto. Toch nog maar even het forum verder doorspitten:
    1. Biodiesel is niet hetzelfde als plantaardige olie. Dus als je op plantaardige olie wilt rijden moet je je auto aanpassen, tenminste dat is de aanbeveling (eentank of tweetanksysteem)
    2. Voor biodiesel hoef je je auto niet aan te passen, behalve op termijn mogelij je slangen vervangen.

Verder is het blangrijk te weten, dat PPO en biodiesel alle vuiligheid in je brandstofsysteem oplost. In je tank, maar ook in je injectiepomp. Als je een auto hebt met veel km achter de rug en je pomp was al niet al te best, hou dan rekening met vervanging van je pomp. Ik verwacht het niet met een audi, want die zitten technisch goed in elkaar.

Niek
  • orcinuses PPO Newbie
    edited June 2011
    brandstofpomp zit op de nokkenas aangesloten..
    geen elektrische pomp dus heeft dit voor of nadelen?

de auto heeft 180xxx km gelopen
    edited June 2011
    180xxx lijkt me geen probleem. mechanisch of elektrisch aangedreven geen verschil
    edited June 2011
    De diesels met een volledig mechanische pomp zijn voor PPO het ideaalst.. volledig electrische inspuiting is iets wat op diesel eigenlijk niet is... wel dat het volledig electronisch wordt geregeld. Maar de druk opbouw is eigenlijk voor zover ik ben tegen gekomen altijd nog wel een mechanische pomp aangedreven door de motor. Maar moderne diesels hebben wel commonrail inspuiting wat volledig computer gestuurd is.. of de iets oudere een electronisch geregelde inspuit pomp waarbij je dus ook geen gaskabel enzo meer hebt op de pomp..enkel een dikke stekker...de computer regelt de boel.
    Dit is echter pas vanaf de jaren 90 zo normaal geworden (bmw is het eind jaren tachtig gaan gebruiken, vw begin jaren 90 met de TDI motoren).

Wees blij dat jij nog een mechanische pomp hebt:)... Betrouwbaar en ook betaalbaar reviseerbaar als het toch eens kapot gaat (over het algemeen dan toch)... tuurlijk zijn er met die electronisch gestuurde systemen significante vermogens winsten te halen.. Maar mij voorkeur gaat toch zeker uit naar de volledig mechanische systemen... Kan lopen met een houtje en een touwtje... zelfs zonder enige electriciteit indien nodig en met kleine aanpassing... geweldig toch?

Leuke bak..en welkom op het forum! Zelf ook wel eens ged8 aan zoiets.
    Kom er eens mee naar de meeting zou ik zeggen!?

Greetz!
  • wmuller PPO Newbie
    edited August 2011
    Ben ge
    edited August 2011
    Welkom hier wmuller.
    Wij zijn eigenlijk wel geen Biodiesel rijders (al rijden we er soms wel deels op) maar vooral PPO, PURE plantaardige olie rijders.
    Lees het forum gerust een goed door, alle info om plantaardig te gaan rijden kan je hier vinden.
    Wanneer er nog eens een meeting is, kom eens langs en dan kan je uit eerste hand goede raad krijgen en leren we jou ook kennen ;)
  • bmw_524td PPO Newbie
    edited August 2011
    Hallo forummers,

Ik ben Rishi, 29 jaar, woonachtig in Rotterdam, dagelijks werkzaam in de techniek (meet & regel) en in het bezit van een 524td (E34 model) van 06-1988. Heb me hier aangemeld om informatie in te winnen over het rijden op plantaardige olie. Auto staat momenteel nog gestald, maar moet binnenkort weer de weg op ivm het rijden van plusminus 150 km per dag, wat met me benzine auto niet te doen is eigenlijk.

Groeten,
    Rishi.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2011
    Aha, nog iemand er bij die weet wat "Freude Am Fahren" is image :D

Welkom hier met de 524 TD. Je bent nu #2, TufTuf rijdt ook met een 524TD en een tweetank systeem.

Wil je een 525TDS zien met een 1 tanksysteem dan ben je van harte welkom om hem te bekijken in mijn "doe het zelf" garage op Goerree. Je kan dan ook een filterinstallatie zien die je zelf kan bouwen voor thuis gebruik zodat je zelf je gebruikte olie kan filteren van visboer en patatzaak.
    edited August 2011
    Hey 524TD,

leuk nog een 524Td!
    je hebt een mengeling van de 524TD van tuftuf (E12 met motor van E28 met mechanische pomp) en de 525TDS van Easy Rider...want die heeft namenlijk ook de electronische pomp alleen bij hem weer een ketting motor.
    Op zich draait die van tuf tuf alweer 2 ton met PPO op 2 tanks systeem. Alleen let wel op de cylinderkoppen..die sneuvelen nogal eens. Met beleid gaat het wel... (die van tuf tuf draait nog prima)...maar al een kop zien kapot gaan "van opa" op 160.000km zo. Een goeie kop vinden is niet makkelijk en duur!

Greetz!
  • bmw_524td PPO Newbie
    edited August 2011
    Easy Rider & Fury,

Bedankt voor het warme welkom! Ik ben me degelijk bewust van de "kop"zorgen die de BMW diesels op den duur vertonen, heb het namelijk al 1 keer meegemaakt :evil:, toen maar meteen een "nieuwe" tweedehandse motor erin gehangen van een Duitse schade 524td die weinig (170.000km) gelopen had, dus hoop voorlopig niet tegen dat probleem weer aan te lopen.
    Ik wil zelf kijken hoe het gaat lopen als ik het bij een 1-tank systeem houd.

@ Easy Rider:
    Zodra de E34 uit de stalling is, zal ik zeker een langskomen om de "doe het zelf" garage en BMW te bekijken.

Voorlopig zal ik gewoon rustig meelezen en tzt foto's en berichten posten.

Groeten,
    Rishi!
    edited August 2011
    De 524TD E12 (E28 motor) loopt niet echt lekker als 1tanker. Je merkt het al in de diesel tank... vind mengsels minder enzo..maar de dieseltank heeft natuurlijk geen WW etc....Zuivere voorverwarmde olie vind ie wel lekker...Nu wel wa last van jojo'en stationair. Wel alweer een 2 ton mee op gereden natuurlijk. Maar de 525tds van Easy Rider loopt wel goed als 1 tanker..en die inspuitpomp is zeer vergelijkbaar met de jouwe. Dus ben benieuwd:)...En als een 1 tanker warm is...loopt ie met een WW net zo goed als een 2 tanker natuurlijk..
    1 Tank of 2 tank is idd ook wel een kwestie van gebruik (korte of lange ritten)...en van ruimte (ivm 2e tank)

Greetz!
  • Martijn, Arnhem PPO Burner
    edited September 2011
    Ben altijd al bezig om het milieu zo min mogelijk te belasten. Proberen om weinig energie te gebruiken en toen ik van een vriendin hoorde (die nota bene in een Merc608 reed) dat diesels ook op plantaardig konden rijden ben ik direct gaan zoeken en ombouwen. Dat was toen een Citro
  • SMIT PPO Newbie
    edited September 2011
    Mijn vrouw en ik hebben het plan om te gaan op biologische landbouw. Hebben kippen in vrije uitloop en een redelijk groot areaal aan verschillende groentegewassen. We hebben drie trekkers, 1 nieuwe en 2 oude beestjes, die ik wil gaan laten rijden op gebruikte frituurolie, de oude eerst. Ik kan namelijk aan voldoende dunne olie komen (dus geen reuzel of palmvet). Vandaar mijn aanmelding. Graag zou ik leren van jullie fouten :-) en dus niet halverwege de akker stil komen te staan met een kapotte of dichtgeslibte motor. Groet, SMIT.
  • Sandman79 PPO Burner
    edited September 2011
    Welkom.

eerste zaak is om het spul goed te filteren, en liefst ook eventueel water eruit te krijgen.
    edited September 2011
    Ideaal is dan een 2 tank systeem... klein tankje voor de diesel...grote voor de PPO. Als je dan toch ooit denkt van....er klopt iets niet (houdt in, loopt niet goed oid..) dan kun je vlug terugschakelen naar diesel. Tevens zul je toch ook diesel moeten gebruiken om te starten...of alles verdunnen met diesel of boer peter oid..maar gezien een tractor toch vaak vele uren achter mekaar draait en warm is (ja toch?) lijkt me een 2 tank systeem zeker rendabeler. Als je de brandstof idd erg goed filtert enzo...en je hebt nog goede filters op de tractor zelf zitten... dan moet dat zeker goedkomen. En altijd ff een filtertje aan boord houden... just in case,....dan zou je in principe goed en probleemloos moeten kunnen werken. Neem aan dat het een oud motorblok betreft met een lijnpomp erop?... op zich kunnen die bijna puur erop starten... maar met koude winters en gewenste betrouwbaarheid zou ik 2 tank prefereren.

Greetz!
  • rene tb PPO Newbie
    edited October 2011
    Even voorstellen,

Ik ben Rene en jaren terug ook al geregistreerd geweest.
    Destijds een dikke 60.000 km apo gereden in een mercedes 200d.(frikandelster)
    Omdat ik geen aanvoer meer had van apo en de winkelprijs van ppo ook hoger werd ben ik lpg gaan rijden.

Ik ben sinds kort eigenaar van een viszaak in duitsland en heb ongeveer 500 ltr per maand apo ter beschikking.
    Ik ga ongeveer 4000 km per maand rijden.
    mijn bedoeling is om een mercedes w210 300td aan te schaffen,deze aanpassen met een samengestelde kit van monopoel, dit is een mooie complete set.
    De zeef uit de tank verwijderen en een dikkere brandstof leiding aanleggen.
    Moet er motorisch nog iets aangepast worden ,pompdruk ,verstuivers,timing,oid?

Bij mijn bedrijfje in duitsland wil ik een tank en filter installatie maken.
    Mijn plan is om 2 ibc tanks van 1000ltr aan te schaffen een is de ontvangst tank en via een filtersysteem naar de 2e tank hieraan een pomp met slang en tankpistool.

Ik heb een paar bedenkingen en hoop hier advies en tips te krijgen.
    Allereerst over het voertuig.
    Ik heb getwijfeld tussen een w210 300td of een w140 300td 0f 350td ,maar na enig leeswerk zag ik veel slechte ervaringen met de s klasse diesel motoren en heb ik besloten voor de w210 te gaan,mijn vraag is dit terecht en is de keuse voor de w210 300td de goede of zijn er nog vergelijkbare alternatieven?
    Zoals ik al zei ik minimaal 1000 km per week rijden,en wil zo modern(luxe) en comfortabel mogenlijk ppo rijden.

Nu de tank en filterinstallatie.
    Met mijn oude mercedes 200 d ging het als volgt;
    Via een zeef tapte ik de frituur af en daarna goot ik het door een theedoek in een ton daarna in de benz heel simpel.
    in de auto een ww geplaatst en een extra filter met waterafscheider.
    De mengverhouding was 80%.
    dit werkte goed 60.000 km.

Nu wil ik het als volgt gaan doen;
    Frituur via zeef aftappen, via Filterbeutel, 200µm, L = 420mm, d=180mm die op de ingang van de ontvangst tank gieten,dan via een filter systeem naar de 2e tank pompen.
    Mijn vraag heeft er iemand tips waar die filter systeem uit kan bestaan ik weet dat ik op 1µm moet uitkomen.

Bestaan er hiervoor kant en klare systemen zo ja waar zijn deze te koop.

Dit waren mijn vragen,alle tips en adviezen welkom!

Rene,
    edited October 2011
    Rene,
    wederom welkom op dit forum.
    Van Mercedessen weet ik weinig, maar er zijn meerdere Sterrenrijders op dit forum, die zullen je vast wel kunnen beantwoorden.
    Van filteren weet ik iets meer. Lees eerst het stukje op de site PPO Experience | PPO.nu | Rijden op plantaardige olie (filterhandleiding Niek). Uit de handleiding kan je de principes van het filteren afleiden. Belangrijkste is: geduld, geduld en nog een geduld. Uiteindelijk moet je op 1 mu uitkomen. De installatie van de handleiding bestaat niet meer. Samen met Drivertje hebben we een nieuwe installatie gebouwd. Dat gaat als volgt: warm centrifugeren, minimaal twee weken laten bezinken, 10 mu filterdoek, 1 mu filterpatronen. Als je het wilt zien, je bent van harte welkom.
    Andere oplossing is, dat je je olie door ons laat filteren. Hoef je zelf geen vieze handen te maken. Je brengt je APO en gaat terug met gefilterde olie. Als je teveel olie hebt, nemen we het graag van je over. Als je mij een pb'tje stuurt met je email adres, dan stuur ik je nog wat meer informatie.
    Overigens, Drivertje is heel handig in het ombouwen van Mercedessen.
    Niek
    edited October 2011
    [QUOTE=rene tb;62479].....Nu wil ik het als volgt gaan doen;
    Frituur via zeef aftappen, via Filterbeutel, 200µm, L = 420mm, d=180mm die op de ingang van de ontvangst tank gieten,dan via een filter systeem naar de 2e tank pompen. Mijn vraag heeft er iemand tips waar die filter systeem uit kan bestaan ik weet dat ik op 1µm moet uitkomen. Bestaan er hiervoor kant en klare systemen zo ja waar zijn deze te koop....

Welkom terug.

Ik filter na bezinken in 7 stappen van 150 naar 1Mu. Filterinstallatie is te bezichtigen in mijn werkplaats. Tevens kan ik je voorzien in allerhande zaken om te filteren, kaarsfilterhuizen met toebehoren en filterpatronen in alle maten, zelfs 5 inch uitvoering voor in de auto.

PB maar voor een afspraak.
  • rene tb PPO Newbie
    edited October 2011
    Hallo,
    bedankt voor de reacties,
    DE olie brengen en laten reinigen is niet interessant voor mij vanwege de afstand.
    Centrifugeren van olie is denk ik ook wel interessant ,waar zijn die apparaten verkrijgbaar en wat kosten ze?
    Ook kwam ik deze sets tegen op internet,

Filteranlage fünf Stufig für Pflanzenöl auf 1µ - Gondzik Home Technologies

of deze

Neue Seite 0

als je van de vuile tank naar schone via de filters pompt is dit voldoende of is dit niet interessant als je ongeveer 100 liter per week verwerkt?

mvg
    Rene
    edited October 2011
    [QUOTE=rene tb;62483]....Ook kwam ik deze sets tegen op internet,

Filteranlage fünf Stufig für Pflanzenöl auf 1µ - Gondzik Home Technologies

of deze

Neue Seite 0

als je van de vuile tank naar schone via de filters pompt is dit voldoende of is dit niet interessant als je ongeveer 100 liter per week verwerkt?..

Ga je goeie geld niet uitgeven aan zaken die niet werken, van filteren onder druk is nog nooit iemand blij geworden behalve de gast die die spullen verkocht, gaat gewoon niet werken.

Tip: er zit hier bij elkaar 500 jaar ervaring op dit forum over het filteren van olie, maak daar gebruik van en ga eens kijken bij deze en gene, maak een praatje, bakkie koffie d'r bij en binnen een uur weet je alles wat je nodig hebt om goede olie te maken.
    edited October 2011
    @rene tb: Kom naar een meeting, dan weten wij ook wat voor vlees (of tofu) we in de kuip hebben en vul je woonplaats in in je profiel, maakt afspreken en zo een stuk makkelijker.

Het wiel heruitvinden zou ik niet aan beginnen, eerst inlezen, gaan filteren volgens gekende en goed werkende methodes, dan experimenteren als je nog zou willen ;)
    edited October 2011
    Inderdaad,
    kom kijken !!! En, zoals ER zegt: nooit filteren met pompdruk.
    Niek
  • albertjol PPO Newbie
    edited November 2011
    Even voorstellen inderdaad, ik ben Albert, en ik ben bezig met de ombouw van een 2-tank systeem voor een mercedes 190d w201, welke op den duur op gpo zou moeten gaan rijden. Waarom? Gewoon omdat het leuk is, het idee dat er geen gangbare brandstof in gaat, maar afvalproduct... En uiteraard scheelt het behoorlijk wat geld ook...
    edited November 2011
    Hoi Albert,

Welkom.

Doe het iet voor het geld, want een hobby kost geld ;).
    Doe het omdat het leuk is.

ALs je binnen het Mercedes (W123, W124, W126, W201) forum leest dan kan je ook naar een 1-tank. Stuk simpeler.
    Maar nog steeds enkele aandachtspunten. Er staat genoeg over geschreven.

Succes

Herman
    300SD
    250D
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2011
    Na 4,5jaar 1tank met een W123D, en nu enkele maanden 2tank met de W201D, is voor mij wel duidelijk wat het beste/fijnste is.
    Voor mij is dat zeer duidelijk het 2tank systeem.
    -nooit geen gedonder met starten
    -winters gewoon lekker puur rijden ipv 50% ofzo
    -de brandstofpomp en verstuivers worden regelmatig gespoeld met diesel, en staan nooit meer stil op apo, wat afzetting van zouten in deze voorkomt.
  • roel200d PPO Newbie
    edited November 2011
    hallo allemaal,

Ik ben roel, en rij sinds een jaar een w123 200d, heb deze gekocht omdat ik uiteindelijk op ppo of apo wil gaan rijden.
    Inmiddels ingelezen maar het duizelt nog een beetje, ik ga maar eens beginnen met rondneuzen en vragen waar ik olie kan krijgen bij mij in de buurt. En als dat gelukt is ga ik zelf filteren, en hoop ik als het wat warmer wordt te gaan rijden. In mijn speurtocht kwam ik op de site van rotterdamplastics, deze hebben 'pillowtanks' die zover ik las ook tegen brandstof kunnen. Is misschien makkelijk igv ruimtegebrek voor je opslag. Je legt em in je kruipruimte thuis bijvoorbeeld. Iemand hier ervaringen met die zakken?

laat over een paar weken even horen wat de vorderingen zijn

grtn
    edited November 2011
    Roel,
    Welkom. 200D ?? volgens mij kun je er nu al met GPO op rijden. Nog beter een warmtewisselaar inbouwen en eventueel een hotfrog. Weet niet in welke buurt je woont, maar als je je goed hebt ingelezen, zul je zien, dat het op veel plaatsen moeilijk is om aan gebruikte olie te komen.
    Die zakken zullen het best houden, maar:
    GPO heeft de neiging uit te zakken en in een vat wat dikkere prut onderin te verzamelen. Denk na hoe je daarmee omgaat. Een IBC van 1000 liter of wat stalen vaten van 200 liter zijn ook nog eens een stuk goedkoper.
    Niek
  • roel200d PPO Newbie
    edited December 2011
    Hallo Niek,

De gefilterde olie kan natuurlijk ook nog uitzakken, ja dan is het idee van zo'n zak niet zo goed natuurlijk, ik dacht namelijk buiten te gaan filteren en als er wat voorraad, is na een maand bijv. de boel weer op te ruimen (bezinkvaten filters etc.)

Maar goed eerst maar eens een adresje vinden, ik heb redelijk wat bedrijven hier. Misschien begin ik maar meteen te rijden idd 50/50 ofzo de winter door en ondertussen de boel in orde maken.

Grtn roel
    edited December 2011
    Hallo Roel, welkom hier.

In welke regio zit je?
  • MelleMelle PPO Newbie
    edited January 2012
    Hallo forumgebruikers!

Laat ik mijzelf even voorstellen, mijn naam is Melle, 34 jaar en woon in Friesland.

Ik ben op dit forum om twee redenen. Om meer te lezen en te begrijpen van PPO en om ervaringen te lezen over biodiesel.
    Ik heb met name interesse in biodiesel, omdat ik importeur ben van een machine die biodiesel van WVO maakt. Mijn bedrijf is dealer voor geheel Europa en ik neem zelf de verkoop in Nederland waar.

Al met al is dit forum voor mij een goede plek om alles te weten te komen over biodiesel en vragen te beantwoorden over ons product.

Ik wens iedereen veel plezier met mij :p;)
    edited January 2012
    welkom op het forum Melle, en als ik het zo lees, denk ik dat jij hier wel nuttige bijdragen kunt leveren ook:)
  • MelleMelle PPO Newbie
    edited January 2012
    [QUOTE=suzuki;63403]welkom op het forum Melle, en als ik het zo lees, denk ik dat jij hier wel nuttige bijdragen kunt leveren ook:)

Ik hoop het, nu maar hopen dat ik niet wordt afgeschoten door PPO believers ;) :p:p:p
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2012
    Welkom Melle,

Gewoon doorzetten.
    Houdt er rekening mee dat de ervaring hier vergaard is met vallen en opstaan (of aanslepen en doorstarten :-P).

Als je bijdragen niet overschaduwd worden door de bedrijfsbelangen dan zal de koudwatervrees bij velen verdwijnen.

Man@work
  • MelleMelle PPO Newbie
    edited January 2012
    Dank

Ik predik meer over mijn product, niet omdat ik zoveel mogelijk geld wil verdienen, maar omdat ik erin geloof. Mijn centjes verdien ik met een ander bedrijf.
    Wat de biodiesel installatie betreft, blijft het pionieren met een product dat het gros in Nederland niet kent. Juist daarom is het leuk om deel te nemen aan een forum waar mensen precies weten waar je het over hebt.
    Verder ben ik een nuchtere Fries die gewoon zegt wat hij denkt. Heb enkele jaren forum ervaring omdat ik ooit eens MR2club.nl heb opgericht.
    edited January 2012
    Melle,
    kijk op: http://www.vegetableoildiesel.co.uk/forum daar is praktisch alles te vinden over biodiesel.
    Niek
  • lagavita PPO Newbie
    edited March 2012
    Ook nieuw hier!

Wij zijn twee jonge vrouwen met een 1973 Mercedes Benz 406D bus en daarnaast een Mercedes Benz w123 240D uit 1980. Hoewel we wat sceptisch zijn over het gebruik van plantaardige olie als brandstof puur om wille van milieuaspecten wat betreft kap van tropisch regenwoud om aan de toenemende vraag naar deze brandstoffen voorzien zijn wij ook nieuwsgierig. Zeg nou zelf; al die winningen van fosiele brandstoffen zijn uiteindelijk ook niet gezond voor deze planeet.
    Door de aanschaf van onze W123 al een tijdje mee gelezen op dit forum. We hebben geen flauw idee of we onze bus ook op PPO kunnen laten rijden vermengd met diesel en moeten ons ook nog in de mengverhoudingen verdiepen. Eerst maar eens controleren of we een lijnpomp of bosch pomp hebben. Er ligt gewoon een gangbare motor in die ook bij de w123 voorkomt dus volgens mij zitten we goed of heb ik het mis? Meer mensen met oude bussen op PPO?

Gaby en Elske

[CENTER]image[/CENTER]
    edited March 2012
    Heey Gaby en Elske,

wa gaaf om een paar jonge vrouwen hier tegen te komen met oude wagens..VET! Das in de ploeg hier helaas nog een zeldzaamheid..Veel dames geven helaas niet zo om de oudere wagens lijkt het soms... hoe dan ook zeer welkom hier:)

Er rijden diverse wagens, bussen en dergelijke hier op PPO met een dergelijke motor als bij jullie. Dus er is zeker veel te vinden hierover. En jullie zijn natuurlijk altijd welkom om eens op een meeting te komen!
    Binnenkort eentje in het noorden...en daarna hier int zuiden van het land wel weer denk ik.
    Uit welke regio komen jullie?

Bij het gebruik van hergebruikte olie is het voedsel/milieu aspect ook al een stuk minder trouwens! Of koolzaad olie van lokale boeren.

Benzen zijn de meest ideale wagens ervoor.. dus wat dat betreft zitten jullie al goed.

Zelf ga ik met een maat van me een hanomag bus, met mercedes w123 240D motor, ombouwen naar PPO met 2 tank systeem. Dit zal spoedig online komen en bij vragen zijn jullie altijd welkom natuurlijk.
    1 tank systeem is ook goed mogelijk natuurlijk met de beroemde lijnpomp... maar das een kwestie van keuzes en afhankelijk ook van gebruik (gebruiken jullie ze meerendeel voor lange trips of juist alsmaar korte stukjes)

Greetz, Fury
    edited March 2012
    Lol@sceptisch zijn over het gebruik van plantaardige olie als brandstof puur om wille van milieuaspecten wat betreft kap van tropisch regenwoud om aan de toenemende vraag naar deze brandstoffen voorzien.
    Daarom rijden wij ook op GEBRUIKTE plantaardige olie:) Is al gebruikt door bv de visboer, en hoeft dus niets voor gekapt te worden:)

En die bus heeft ook een lijnpomp:)
  • lagavita PPO Newbie
    edited March 2012
    [QUOTE=suzuki;64286]Lol@sceptisch zijn over het gebruik van plantaardige olie als brandstof puur om wille van milieuaspecten wat betreft kap van tropisch regenwoud om aan de toenemende vraag naar deze brandstoffen voorzien.
    Daarom rijden wij ook op GEBRUIKTE plantaardige olie:) Is al gebruikt door bv de visboer, en hoeft dus niets voor gekapt te worden:)

En die bus heeft ook een lijnpomp:)

Kan het niet zijn dat deze pomp een keer is vervangen door een pomp van een ander type dan? Even dubbelchecken lijkt me toch handig. En ja het is heel leuk dat jullie gebruikte olie propageren maar daar komt het op reis misschien juist niet op neer. Ik denk dat als je in frankrijk de patatboer vraagt om zijn olie en die dan ook nog ergens langs de snelweg moet gaan zitten filteren dat dit wat omslachtig wordt.

Wij gaan over twee weken richting italie met deze bus om daar een half jaar te werken. Daarna willen we ermee door naar Marokko dus het gaat vooral om langere afstanden dat wij eventueel gebruik willen gaan maken van mengseltjes. Met de lijnpomp moet het naar wat ik begrijp zonder verdere aanpassingen kunnen of doen we er goed aan een verwarmer te plaatsen en ook de verstuivers ruimer af te stellen? Lijkt me wel wenselijk maar hangt misschien ook af van de verhouding PPO die je gebruikt. De links naar verhoudingen mengsels doet het niet en ben nog wat zoekende...

Maar ja twee vrouwen met een voorliefde voor oude auto's. Ikzelf heb al oldtimers vanaf mijn allereerste autootje in 2002; een fiat 500 uit 69. Daarna zijn er nog wel wat de revu gepasseerd.
    edited March 2012
    Leuk! Heb zelf ook al enorm veel oldtimers gehad... beginnend met trabantjes ..oudste 1959. Diverse amerikanen etc etc etc,,,,gaaf iig:)

Met zo'n trip zou je gaan denken aan een 2 tank systeem met een flinke 2e tank.
    Heb in mn eigen (personen) auto gewoon een kleine vr8wagen tank gezet. In mijn geval een 180L DAF tank. Leuk formaat, en mn astraatje rijdt er een 3000km mee. Zo'n bus wel een stuk minder.
    In de hanomag willen we dan ook een flinke tank.. minimaal 200L! En als we er zulke reizen mee zouden willen doen...dan zou ik al gaan denken aan 2 van zulke tanks. Zo groot zijn ze niet...en je zou er bijv een bankje van kunnen maken..dan heeft ie een dubbel nut. Met een 400L kom je een endje. En dan heb je idd de kans om in Itali
    edited March 2012
    Hoi Elske en Gaby,

Jammer dat julie niet wat ouder zijn :0)

Ik zelf zou bij beide auto's gaan voor een 1-tank systeem.
    Gewoon lekker makkelijk.

Maar wat ik aan problemen gehad heb met mijn 'Sterretjes' moeten jullie waarschijnlijk ook oplossen.
    Doordat GPO (gebruikte....) alle oude diesel resten oplost heb ik in, zeg de eerste paar duizend km's, ongeveer 10 voorfilters mogen wisselen.
    Werkzaamheden: de tank gespoeld (zal een foto erbij doen), tankfilter eruit, koppelstukje tussen tank en stale leiding naar voren ging lekken (nadat de GPO het vuil aan de binnen kant had opgelost en daarna/daardoor de rubberen leiding poreus had gemaakt - let wel: 25 jaar oud). Stale leiding doorgeblazen - ook zwart. Ook deze leiding vergroot van 6mm naar 8mm - de GPO is tenslotte een stuk dikker. En dus 10 voorfilters.

foto: tankspoeling (na 25 jaar :0)

Als je deze werkzaamheden gedaan hebt, heb je een betrouwbare auto om op GPO te rijden.

Starten, gloeiers, en relais is een apart verhaal maar moet ook goed zijn.

Daarna kan je overal naar toe :0)

PS dat GPO schoonmaken langs de znelweg zullen we jullie nog uitleggen :0)
    Waar zijn toch die simpele smilies gebleven?

PS2 is het een leger bus geweest?

Succes

Herman
    300SD
    250D
    TDI
    edited March 2012
    Ook welkom op dit forum.
    Ik zou het niet te moeilijk maken: volg de adviezen van Pena op: tank schoonmaken, filtertje uit de tank en nieuw voorfiltertje onder de motorkap. Even oefenen op filterwisselen, paar reservefilters mee. Warmtewisselaar nooit verkeerd. Neem gewoon een zooi jerrycans met GPO mee en laat de lege jerrycans achter. In Marokko is de diesel veel goedkoper van GPO of zonnebloem uit de supermarkt.
    Over verkrijgbaarheid van GPO of zelf leren filteren: stuur een PB
    Niek
    edited March 2012
    Zoals jullie zien, zijn er meer wegen naar rome.... van jerrycans en minimale aanpassingen...tot 2 tank of zelfs meer dan 2 tanks.
    Ben zelf voorstander van 2 tank..maar ben dan ook automonteur en zit er niet mee om wat zelf te bouwen en aan te passen.
    Zelf zou ik de lokale vr8wagen sloper opzoeken.. een leuke tank zien te scoren... in een maat die nog fijn is en die eenvoudig aan te sluiten is (heb er zelf eentje van een oude DAF)... tank goed spoelen, evt beetje verf erop...goed bevestigen op de bodem. Hardy pompje erbij... evt mooi filter bij de tank (heb zelf een 1µ filter van erkotech erbij) en evt een voorfilter voor de pomp nog als je niet altijd zeker bent van de herkomst van de olie. Mooie 12-10 PA leidingen van tank tot motorruimte... daar nog een origineel filter van de een of andere sloop diesel wagen.. liefst eentje met betaalbare filters. (gebruik zelf die van opel...zoals oa combo,astra F etc etc).... paar sirai kleppen erbij... en een warmtewisselaar uit een cv (wel goed schoongemaakt)..... maar zoals je hoort..... ben je snel 500€ materiaal lichter en een paar dagen werk.

Neem iig idd altijd een stapeltje filters mee...zeker als 1 tank wagen... 10 a 15 stuks ofzo... beter 1 teveel als 1 te weinig..en als je in partij inkoopt kun je korting bedingen. Kan ik je evt ook wel regelen dan..heb daar zeker mn connecties in. Of evt via duitsland per post... maar als er vragen ...geef mr een gil...

Zoals men hier weet ben ik zeker nie de kwaadste en geef ik graag advies... ook als sommige roepen van..lees je maar beter in:) Vind het sowiezo cool dat 2 jonge vrouwen met 2 oude mercedessen rijden....(.haha...en terwijl ik dit typ stopt er net een klant voor de deur met een ....oude mercedes [maar dan een 85er 190D])...hoe jong is jong eigenlijk? Haha...wel nwsgierig.

Greetz!
    edited March 2012
    [QUOTE=fury;64293]...hoe jong is jong eigenlijk?...

Ik schat 82 :0)
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    :-) Frappant om te zien dat al het manvolk weer ontwaakt uit de winterslaap voor 2 hulpbehoevende jonge vrouwen....t'kan maar een ding betekenen...het voorjaar komt eraan :-)
Sign In or Register to comment.