Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

bio-brandstoffen en oldtimers

Jim PPO Newbie
edited December 2008 in Algemene Techniek
Ik speel al een tijd met de gedachte een oldtimer aan te schaffen om die dan op biobrandstoffen te laten lopen. En dan bedoel ik een met benzinemotor uit de jaren dertig of een dieselauto van voor 1955. Kan iemand mij vertellen of dergelijke oude benzinemotoren zich lenen voor gebruik van bio-ethanol (ik heb gehoord van niet)? Zo ja, wat is de beste mengverhouding? En hoe reageren die oude dieselmotoren op biodiesel en PPO? Waar moet je op letten en wat moet je eventueel aanpassen?

Comments

• MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Benzine hebben "wij" hier geen verstand van, maar oude diesels houden we van. Als je voor een oude mercedes diesel gaat, zal er met ppo geen probleem zijn, alleen als je hem niet dagelijks gaat gebruiken, kan je misschien beter bij blijven mengen met diesel of een 2-tank systeem installeren. Daarmee voorkom je dat door lange stilstand je pomp vast komt te zitten. Biodiesel is no-go met oude diesels, de pakkingen zijn er allemaal niet geschikt voor en om nu alle pakkingen, leidingen en de rest wat in aanraking komt ervoor te vervangen.... Veel succes! Daarnaast is biodiesel in Nederland niet te verkrijgen aan de pomp, dus zal je naar Duitsland moeten om het te kunnen tanken.

Al met al, als je je oldtimer op biobrandstof wil laten lopen lijkt me een oude diesel (mercedes slikt t zonder probleem puur) het meest geschikt.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Over bioethanol is niet veel kennis hier denk ik, over PPO des te meer.

Je zou haast kunnen zeggen, hoe ouder de dieselmotor, hoe geschikter voor PPO. De eerste dieselmotor is zelfs ontwikkeld voor PPO en niet voor diesel!
    Maar als je een personenauto van voor 1955 op diesel wilt hebben, moet je erg goed zoeken. Peugeot en vermoedelijk Mercedes waren de enige merken die toen al personenauto's met dieselmotor leverden. Heden ten dage erg zeldzaam uiteraard. Mogelijk zijn er wel hobby projecten die dergelijke auto's van een nieuwere dieselmotor hebben voorzien, maar je hebt meer kans als je een vrachtwagen(tje) uit die tijd zoekt.

Verder is er niet zoveel over te adviseren, we hebben eerst wat meer details over de motor nodig, maar dat hij op een PPO-mengsel kan draaien, is zeker.
  • JeroenW PPO Burner
    edited October 2007
    Biodiesel is geen echte "bio", dat is een verkeerde naam, want dat is gewassen PPO, de glycerine is er uit gehaald door o.a. methanol, enz. Niet erg milieuvriendelijk met veel restproducten.

Dit forum gaat over rijden op PPO, en randproducten als slaolie enz. BioEthanol vind je hier ook weinig, oude carb. motoren lopen ook op remreiniger, dus waarom niet op ethanol, zou ik denken.

Waarom 1955? Ik zou zeggen zoek een oude VW of Benz, en begin met mixen tot 30%, dan later ombouwen naar 100% ppo rijden, vanaf 25 jaar zijn auto's in NL belastingvrij. 1955 is wel erg! oud, dat soort wagens zijn niet te betalen of onderhouden,

Mercedes 190,220
    Volkswagen 1600 / 1700 Golf, T3 bus, Polo, Passat

Dat soort auto's is goed te vinden ouder dan 25,

Groeten,
    Jeroen
  • Martijn, Arnhem PPO Burner
    edited December 2008
    Mijn Acadiane rijdt op LPG en ethanol. Voor de carburateur heb ik
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008
    Jim, denk dat het belangrijkste is om het loodgehalte goed in de gaten te houden.
    Vele oudjes hier in de familie maar ik vermoed dat als ik tegen ze begin over biofeul te gebruiken voor hun 'kindjes' dat ik meteen het zwarte schaap van de familie ben :D
Sign In or Register to comment.