Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

ZX Diesel eenvoudige ombouw?

jebbers PPO Newbie
edited October 2007 in Citroën/Peugeot
Vorige maand heb ik een zx 1.9 atmosferische diesel gekocht. Hierin zit dus het befaamde XUD-blok en gelukkig zit er een Bosch-pomp op! Ik heb al wat geëxperimenteerd met het toevoegen van kleine hoeveelheden slaolie en moet zeggen dat het perfect gaat. Ik moet tegenwoordig alleen achteraan rijden als we met meerdere auto's ergens naartoe gaan ;). Om ook bij wat kouder weer op PPO te kunnen rijden zou ik graag mijn auto geschikt willen maken voor lagere temperaturen. Ik heb echter geen zin en tijd om een tweetanksysteem of allerlei koelwaterwarmtewisselaars in te bouwen. Hiervoor ontbreekt de kennis me en bovendien rijd ik niet zoveel kilometers. Nu is mijn vraag of het mogelijk is om met alleen elektrische verwarming in de winter een redelijk hoog percentage PPO te kunnen stoken. 100% hoeft voor mij niet per se.

Comments

• browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Ik heb dat gedaan in mijn 306 (zelfde motorblok met Lucas pomp). Bij temperaturen nabij het vriespunt lag het maximum dan op ca. 40%.
    Ik ben overigens geen voorstander van alleen elektrische verwarming. Mocht die om een of andere reden uitvallen onderweg, dan heb je dat niet direct door, maar wel een veel grotere kans om je pomp aan gort te draaien. De elektrische verwarming van mij was dus ook vooral om een fatsoenlijke koude start te doen, als het koelwater op temperatuur was, nam de WW het over en ging de elektrische verwarming dmv een T-sensor uit. Dat is volgens mij een goed 1-tanksysteem.

Overigens vond ik een WW makkelijker te installeren dan elektrische verwarming.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Jebbers,

Welkom hier.

Hiervoor ontbreekt de kennis me en bovendien rijd ik niet zoveel kilometers

Voor het eerste ben je hier aan het juiste adres, de meesten van ons zijn zo begonnen, maar als je niet al te veel kilometers rijdt en een minimale probleemloze ombouw wilt tja....dan vraag ik me af of je niet beter "on the safe side" gewoon ten allen tijde 30 % kunt bijmengen.
    Heus een ww op koelwater is noet zo moeillijk in te bouwen hoor, lees de verhalen maar eens door....en vragen mag altijd.

Groet,
    Ingmar
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Precies, als je zelf een schroevedraaier en een mes kan vasthouden, kan je een warmtewisselaar installeren. Het is natuurlijk best eng om het mes in je koelwaterslangen te zetten, maar geloof me, als je er eenmaal aan toen ben en je snijdt ze 's morgens door, moet het wel heel gek lopen als je het niet werkend krijgt. Sterker nog, je kan gerust eerst een plekje zoeken voor de warmtewisselaar, met slangen eraan monteren en wanneer je zover bent, de slangen aansluiten. Allemaal in een keer of eerst koelwater en dan brandstof of andersom.
  • edited October 2007
    DELETED
  • jebbers PPO Newbie
    edited October 2007
    Eeeh tsja, er kwam een voordelige ZX-diesel om de hoek kijken. G3 auto's zijn te duur voor mij en het omslagpunt ligt laag bij de ZX.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Ja, pjotter...

Een golf is altijd geld waard, een zx krijg je met een volle tank voor nix :lol:

Tim
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    En je doet het natuurlijk voor al die andere voordelen van PPO: het milieu en de Shell en oliesjeiks pesten. :wink:
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Misschien een beetje 'off topic' maar toch ZX-gerelateerd.
    Mijn broer heeft sinds kort een Citroen ZX 1.9TD intercooler. Deze heeft een Boschpomp (ik ben jaloers). Hij ziet me altijd bezig met die PPO-toestanden en hij begint warm te lopen voor PPO-experimenten. Ik denk niet dat hij zoals ik met geld wil gaan gooien, een extra tank inbouwen enz... maar hij wilt wel goedkoper rijden zonder al te veel extra kosten. Eéntankertje dus zou ik denken. Maar die intercooler, heeft dat enig nadeel bij PPO-rijden? Naar wat ik begrepen heb heeft het alleen met luchttoevoer en niks met brandstof te maken, iemand ervaringen?

Grtz
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    intercooler koelt gewoon de inlaatlucht.
    Brandstofcircuit kan ook gekoeld worden, maar heeft hier niks mee te maken.

GR
    Nero
Sign In or Register to comment.