Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Inline filter voor inspuitpomp nodig?

BrajoBrajo PPO Burner
edited October 2007 in Algemene Techniek
Hallo PPO-ers

Ik heb heel de ombouw uit mijn auto gehaald in verband met een lekkend manchet onder de handpomp op de filterkop.
Was dit toch al van plan in de winter, maar nu was het noodzakelijk.

Nu alles opnieuw een plaats gegeven onder de motorkap.

Alleen ik gebruikte een inline filter van Fram P4183 voor de inspuitpomp is dit wel noodzakelijk?
Ik heb hem (de oude) opengezaagd en er zat alleen wat vet in.

Alleen tijdens het ombouwen zal er best wel wat vuil en loctite restjes in de installatie komen.
Als ik eerst de nieuwe installatie doorspoel met ca 10 liter ppo of diesel is dan het meeste vuil weg? en kan ik dan dit filter weglaten.

vanaf de tank heb ik dan:

Voorfilter>Hardi pomp>Hoofdfilter>Siraiklep>Warmtewisselaar Audi A8>Alu blokje met temp sensor en onderdrukaansluiting> (FRAM voorfilter)>inspuitpomp

Comments

• soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Ik zou dat filtertje 1000km ofzo laten zitten en dan kan het volgens mij wel weg. Kleine restjes kunnen altijd tot in de pomp komen bij een nieuwe ombouw...

Grtz
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Brajo,

Zo heb ik het ook gedaan.

Tim
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Brajo,

Dat een "standaard-inlin" voorfilter tot problemen kan leiden daar weet ik alles van, maar voorkomt wel da je je hoofdfilter vaker moet vervangen. Mijn hoofdfilter zit ontzettend rottig gemonteerd, dus een voorfiltertje vervangen gaat gemakkelijker. Met name het gebruik van APO heeft bij mij tot vele filterwisselingen gedwongen. Ik heb nu een groot voorfilter geplaatst met een korfje wat regelmatig schoon te maken is.

Groet,
    Ingmar
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2007
    Ik heb zo een filtertje achterin zitten vlak na de Hardi pomp, ik heb het laatst vervangen en het zat helemaal vol met vet. Ik rijd op APO en het nut van zo een filter lijkt mij wel bewezen om je hoofdfilter te sparen.

Groeten,

Easy rider.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    :lol: Daarom laat ik hem lekker zitten, maar wel nu eentje die je ook kunt schoonmaken. de inlina zat na 1000 Km al weer vol. Eenmaal de wegenwacht moeten bellen en nog een keer zelf de wegenwacht moeten spelen.....vandaar.

Groet,
    Ingmar
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited October 2007
    Ik heb nu ook bij Monopoel een voorfilter besteld

http://www.monopoel.de/shop/vf-universal.php

en ingebouwd met een glazen potje eronder en een los metalen filter. Dit zit voor de hardi pomp.
    Op APO rijden geeft inderdaad meer vuil,vet als op flessen zonnebloemolie of koolzaad.

Ik bedoelde eigenlijk een extra inline filter net voor de inspuitpomp om de resjes vuil op te vangen na de ombouw.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited October 2007
    @Brajo,

Bij de meeste all-in-one setjes, zoals bij mij, zit het na filtertje standaard op het setje. Het zal wel nodig zijn.

@easy rider,

Waarom zit je voor filtertje na de Hardy i.p.v. er voor. Nu gaat de ongefilterde olie door je opvoer pompje.

Douwe.
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2007
    Brajo said:

Alleen ik gebruikte een inline filter van Fram P4183 voor de inspuitpomp is dit wel noodzakelijk?

Dit is geen in-line filtertje wat hier bedoeld wordt.
    De P4183 is een volwaardig brandstoffilter (10 of 30mu dacht ik) met waterafscheider en aftapplug.
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited October 2007
    Foutje, moet zijn P4173 Fram of Mann WK31/5
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2007
    [quote=Dappere Douwe]@easy rider,
    Waarom zit je voor filtertje na de Hardy i.p.v. er voor. Nu gaat de ongefilterde olie door je opvoer pompje.

Douwe.

Klopt dat filtertje zit na de hardi, eigenlijk is er geen reden waarom ik hem achter de pomp heb gezet i.p.v. er voor wat eigenlijk wel beter zou zijn dan krijg natuurlijk nooit meer vuile olie in je pomp.

Misschien is het een idee om een grof filter voor de pomp te zetten 10 micron of zo en een 1 micron er achter.

Groeten,

Easy rider.
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2007
    [quote=easy rider][isschien is het een idee om een grof filter voor de pomp te zetten 10 micron of zo en een 1 micron er achter.

NIET teveel filters voor je pomp plaatsen!

1 Fatsoenlijk filter en 1 tijdelijk(in-line). Niet meer. Wanneer je meerdere filters achter elkaar gaat plaatsen zul je problemen krijgen met de brandstoftoevoer.

(met meer dan 2 filters krijgt je motor het al moeilijk. zeker met de kou)
Sign In or Register to comment.