Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Zoektocht BOSCH - XUD9/DW8

soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
edited October 2007 in Algemene Techniek
Wie helpt mij op mijn zoektocht naar een nieuwe (2de handse) I.P.?
Ik zoek het typenummer van de BOSCH-pomp die op de XUD9 (1905cc, geen turbo) gemonteerd werd of naar de BOSH-pomp die voor de DW8 bestemd zou zijn maar blijkbaar nergens gemonteerd werd (alleen nog maar gezien in een CITROEN-boek)
Mijn lucas heeft nog steeds kuren op diesel en de garage-man zegt dat het een gekend probleem is en dat de elektronische lucas variant rotzooi is (kan ik beamen). Keuze tussen revisie Lucas of 2de hands BOSCH is héééél erg snel gemaakt :lol:
Er moet dus een andere pomp gevonden worden, maar het enige waar ik naar kan zoeken is een XUD9 met zo'n pomp. Verder weet ik geen nummers, verstuiverdrukken enz... Alle info wordt met open armen ontvangen.
Ik heb wel twee Xantia's gevonden in een uithoek van het land maar de man gaat in het weekend foto's sturen, dan weet ik het zeker.
Het uiteindelijke doel is een 100% PPO/WVO Xsara mobiel.

Grtz

Comments

  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2007
    De leuke auto met de echte PPO dan. Succes met de zoektocht!
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    boschpompen op XUD9 motoren:
    VE4/9 F 2300R162 = 0 460 494 153
    vervanging = 0 986 440 186

    VE4/9F2300R162-3 = 0 460 494 223

    VE4/9F2300272 = 0 460 494 211

    VE4/9F2300R272-1 = 0 460 494 222



    Boschpompen voor DW8 motoren:

    VE4/9F2425R804-1 = 0 460 494 467
    vervanging = 0 986 440 164

    Zo, nu kun je zoekn hé!

    Gr
    Nero
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    In Antwerpen Deurne op de bischoppenhoflaan zit een auto-onderdelen handelaar die gespecialiseerd is in franse wagens naar't schijnt.

    Misschien eens in de gouden gids piepen ;)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Soapy,

    http://www.bartebben.com/

    Die hebben zowiese een aantal van de door nero genoemde nummers.

    Succes,
    Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Maar als ik een XUD9 kan vinden met BOSCH, zou deze op de DW8 moeten passen...?
    Heeft iemand een idee hoe de computer ermee omgaat als ik die solenoïde (elektronische vervroeger) en die elektronische verstuiver niet aansluit?

    Ik heb op Tim's adresje verschillende pompen gevonden met op het einde één cijfertje verschil, maar net dezelfde niet... Wat betekent dat?

    Grtz
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    dat cijfertje verschil betekent dat het niet dezelfde pomp is.
    Vooral in afstelling dan.
    Moet toch kunnen gebruikt worden.
    Wat je verstuiver betreft, waarom zou je die hoogtesensor niet gebruiken?
    Op boschverstuivers heb je die ook hoor.

    Wat die vervroeger betreft, niet van aantrekken.
    Kan wel foutmelding geven, maar meer niet denk ik.

    GR
    Nero
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Waarvoor wordt die hoogtesensor dan gebruikt als de vervroeger er niet meer is om aan te sturen? Zit er nog elektronica in de motor die hier rekening mee houdt?

    Grtz
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Dit kreeg ik als reactie van een sloopbedrijf:

    peugot+citroen dw 8 bosch pomp met leidingen + verstuivers alles
    voor ombouw van cav naar bosch 150 euro

    In een latere mail wisten ze me te zeggen dat de pomp 112.000km gelopen heeft (minder dan mijn auto).
    Ik vind het zelf een beetje ongeloofwaardig maar het is een groot sloopbedrijf en ze antwoorden telkens direct op mijn mails.

    Nero, waar moet ik op letten als ik de onderdelen ga halen en kan ik de verstuivers best laten nakijken/reviseren? Kan de pomp getest worden?

    update:

    Morgenvoormiddag ga ik de pomp en verstuivers demonteren. Heeft hier iemand ervaring mee? Mijn garagist had het over de distributieriem die niet los zou moeten, je kan blijkbaar de riemschijf vastzetten o.i.d. of heb ik die schijf nodig? Tip & tricks, allemaal welkom, ik heb namelijk geen enorme auto-sleutelervaring. :lol:

    Grtz Jan
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Soap welk autotechnisch handboek heb je?
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    je verstuivers laat je best snel even testen, dan ben je zeker.
    Pomp testen? Tja, dat kost weer geld hé.

    150 euro is in elk geval zeer weinig, dus kan je er niet mee missen zou ik zeggen.

    Ik zou de distributieriem toch loshalen. Zo kun je makkelijker de pomp demonteren en heb je een betere kijk op de kraag waar de pomp op moet.
    Als de riem al een tijdje gebruikt is, zou ik meteen een nieuwe leggen. Riem alleen kost niet veel , dus is zeker nooit mis. Zeker met een andere pomp.
    Maar als hij zeer recent is, en je ziet er op het oog niks aan, leg dan maar terug. (recent= minder dan 15000km)

    Voor de rest, stap voor stap demonteren. Goed kijken (eventueel foto's maken) en alles wat je demonteert mooi opzij leggen met de bijpassende boutjes. Dan kun je nooit zoeken wat waar zat.

    Oja, de motor altijd op z'n punt zetten voor je pomp demonteert!!
    Dus motor op z'n merkteken (1ste cilinder op compressie, klaar om te injecteren) (4de staat op tuimelen.). Dus kleppendeksel er zeker afdoen om te zien of je juit bezig bent.

    Als je de nieuwe pomp monteert en de riem eroplegt, pomp op "begin injectie 1ste cil" zetten.

    Gr
    Nero
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Tjorque said:

    Soap welk autotechnisch handboek heb je?

    Geen enkel... enkel interesse, internet en logisch boerenverstand.
    Ik weet ondertussen wel ongeveer hoe een diesel werkt maar vraag me geen details...

    Nero, dat op punt stellen, is dat ook belangrijk voor de sloopmotor waar ik de pomp ga afhalen of alleen voor mijn motor, waar de nieuwe pomp op moet komen?
    Ik laat het klusje namelijk doen. Alles demonteren van de sloopmotor zie ik nog wel zitten. De lucas demonteren en de BOSCH monteren laat ik in mijn Citroën-garage doen.
    Fijntunen laat ik misschien bij een dieselcenter doen, maar als het over timing enz gaat, dan moet ik ook eerst de PPO-kit erin hebben want dan laat ik em ineens voor PPO goed zetten.
    Wish me luck...

    owja Nero, voor die pomp en verstuivers heb je PB...

    Grtz Jan
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited October 2007
    hoi jan

    lekker bezig hoor :D

    ik kan bij mijn sloop ook voor een €50 een Bosch pomp halen dus de prijs lijk me wel oke.

    succes met je pomp ombouw

    ps als je klaar bent mag je de mijne ook doen hihihi

    dyssie 8)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Soapy,

    Een goede garage kan je het afstellen van de pomp ook doen. Kijk alleen wel even of de gast 40+ is, interesse heeft of op nero lijkt :mrgreen: Anders zetten ze er een jochie op die het op school gehad heeft en heb je nog geen goede afstelling.

    Ik heb mij laten vertellen (door de citroën dealer hiero) dat je dynamisch en statisch de pomp kan afstellen. Dynamisch is, voor zover ik het begreep, aan de hand van een dode punt sensor de pomp stellen. Statisch gaan de kappen eraf en komt er een gradenboog aan te pas. De laatst was het meest nauwkeurig.

    Dynamisch afstellen kosste ongeveer 1u arbeid en Statisch 2u. Als je riem er toch al af is zou ik voor de dure gaan, ze kunnen wellicht wat tijd besparen.

    Tim
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    als je het laat doen in een garage, laat daar je verstuivers testen zou ik zeggen. Kost niet veel en anders moet je verzending bijbetalen.

    Wat timing betreft : voor je sloopauto moet je je van niks aantrekken.

    Wat timing op jouw auto betreft : motor op z'n merktekens zetten (zullen ze wel vanbuiten kennen) en dan pomp bruut goedzetten . Bruut goedzetten, daarmee bedoel ik ongeveer goed op het oog. Hoe doe je dit? (inside tip!!!!!!!!) : De as vooraan de pomp (daar waar je tandwiel op komt), daar zit een spiegleufje in. Dit gleufje moet je zo zetten (door as te verdraaien) dat het wijst naar de persklep van de 1ste cilinder. Dus achteraan op de kop van de pomp zitten 4 perskleppen (waar je verstuiverleidingen op zitten) 1 hiervan gaat naar cilinder 1 (A, B, C of D) dit kun je mooi bekijken op de auto waarvan je hem sloopt. Merk de persklep op de pomp VOOR je hem afhaalt met verfstift ofzo.
    Draai nu de as van je pomp zodat de spie (als je over je pomp heen kijkt) recht naar die bepaalde persklep wijst. De pomp staat nu klaar voor begin injectie 1ste cilinder.

    Fijnafstelling moet met behulp van een coperateur (micrometer) die je in de kop van de pomp schroeft. Tussen de 4 perskleppen zit een boutje (sleutel 12). Deze moet eruit. Dan micrometer erin. Als de motor op z'n BDP (bovenste dode punt ) staat, moet de inspuiting al bezig zijn. De micrometer meet een bepaalde slag van de plunjer in de pomp. De lengte (mm) van de slag vind je terug in afstelboeken (hebben de dealers ook).
    Dan pomp verdraaien (niet de as, maar pomplichaam) totdat je de gewenste slaglengte hebt.
    Alles vastzetten.
    2 toertjes met de hand (motor rondraaien) en dan starten maar.

    Gr
    Nero

    Ps. Hier heb ik dus veel gezegd (straks is m'n job niet meer nodig!)
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited October 2007
    ja daar kun je nog wel eens gelijk in krijgen :D

    ik krijg ook gelijk zin om een pomp op de sloop te gaan halen.
    maar vind het ook wel een uitdaging om te kijken hoe lang de Lucas mee gaat.

    hoop info bedankt nero :wink:

    dyssie :arrow:
  • RaafRaaf Modding Member
    edited October 2007
    Nero, dit forum zou niet half zo interessant zij zonder jou postings :wink:
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    :oops: :oops:

    Zal wel niet.... :lol:
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    nero, zo'n vaart zal het niet lopen hoor :)

    en anders kan je daarna extra aanrekenen aan al die genen die het fout hebben gedaan ;) :lol: :lol:
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Zo, net terug van de "slooptocht"
    Het is een pomp van een XUD9 geworden. Er stond een identieke motor als de mijne met BOSCH (peugeot 306) maar die werd niet apart verkocht en de hele motor kostte €1000+BTW.

    Hier de schatten:

    De motor:
    image

    Na het demonteren
    image

    image

    De pomp:
    image

    image

    Montagebeugel
    image

    Leidingen
    image

    De verstuivers
    image

    En een extraatje waar ik al een tijdje naar op zoek was
    image

    En dat alles voor €150.
    Nu hoop ik dat ik er geen miskoop aan gedaan heb. Op het eerste zicht zag de motor er hetzelfde uit als de mijne qua afstand tussen verstuivers enz. De montagebeugel lijkt ook te passen (gaten komen overeen). Alleen heeft de Lucas een transponder (anti-diefstal) en de Bosch niet. Ook geen elektronische vervroeger en hoogtesensor op de laatste verstuiver. Ik hoop dat dat geen extra problemen geeft bij het ombouwen.
    En geheel toevallig. De Lucas-pomp is weer helemaal 'jaak' zoals we dat hier zeggen. Heel de weg naar de sloop (Leuven-Nijlen) heeft de motor gerateld, gesputterd, ingehouden en lawaai gemaakt. Het wordt dus hoogtijd om tot actie over te gaan en deze jongens erin te 'vijzen'.
    Maandag langs de garage en dieselcenter en dan weer ik meer.

    Grtz :wink:
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Best dat er geen transponder op de bosch zit! Dit heeft niks anders dan problemen na verloop van tijd.
    Mocht je weten hoeveel ik er al uit moeten halen heb!

    Gewoon rechtstreeks 12V+ (na contact) vanuit je contactslot naar de stopklep van de pomp en je kunt er zeker van zijn dat deze dan altijd goed aangestuurd wordt.

    Toch leuk hé zo demonteren. Jammer dat je hem er zelf niet opzet.
    Dan leer je enorm veel bij.

    GR
    nero
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    nero said:


    Toch leuk hé zo demonteren. Jammer dat je hem er zelf niet opzet.
    Dan leer je enorm veel bij.

    GR
    nero

    Ik zou het wel zelf willen doen en kunnen ook waarschijnlijk tot aan het punt van distributieriem afstellen maar om dan de auto naar de garage te gaan slepen enz... daar heb ik niet veel zin in. Dat heb ik trouwens al eens meegemaakt met de C15. Koppakking vervangen en distributieriem verkeerd afgetekend. De garageman heeft het voor een prijsje en op 10 min. gefixt maar ik denk dat ze me niet graag een tweede keer zo zien komen.
    'k Laat het liever door een pro doen die weet wat hij doet en ik hoop verder dat het in orde komt.

    Ondertussen mag dit draadje misschien verplaatst worden naar 'algemene techniek'...

    Grtz
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Kwijl,

    Begin te kwijlen van de verhalen van soapy en sjampoo....:mrgreen:

    Ik ga ook met m'n pompje afstellen, btw topic verplaatst.

    Tim
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    BTW koop allen zo'n meetklokje, is leuk speelgoed.
    image
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    wat kost zoiets Carlo?
    Ik gebruik ze altijd op het werk (we hebben er meerdere).

    Gr
    Nero
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Wat is dat voor metertje?? Compressiemeter oid?
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    metertje om de timing van je VE-pomp perfekt te zetten.
    Distributie dus.

    GR
    Nero
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    CARLO?

    Waar koop je zo'n ding en/of wat kost ie?

    Tim :wink:
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Timing, dat is dan voor diesel? En als je wil afstellen voor PPO (vroeger)? Of begrijp ik het niet helemaal?

    Grtz
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Je zet cilinder 1 in BDP (wel het BDP waar de inspuiting begint).
    Meetklokje in de pomp schroeven met 2 mm voorspanning.
    Motor terugdraaien tot het meetklokje stilstaat.
    Meetklokje op nul zetten.
    Motor weer in BDP zetten.

    Het meetklokje moet nu de waarde aangeven volgens de specificatie. Bij mij is dat tussen de 0,78 en 0,92 mm. Idealiter 0,85.

    Klopt dat niet of je wil de pomp vervroegen of verlaten kun je (bij mijn auto) de pomp iets verdraaien of het pompriemaandrijftandwiel iets verdraaien.
    Hoe het bij andere auto's is weet ik niet.

    Ik dacht dat ik voor mijn klokje iets van 75 E betaalde.
    Bij Lasaulec. Maar de man die daar de pompen afstelt had hem ook weer ergens anders vandaan... Of ze dat zo in het assortiment hebben weet ik niet.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    niet BDP, maar X aantal graden VOOR BDP.
    Dit zijn de graden voorinspuiting.

    GR
    Nero
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Donderdagavond gaat het gebeuren en hopelijk moet ik niet met de fiets naar huis.
    De garageman kan blijkbaar ook zelf verstuivers testen en drukken afstellen (gaat hij tegen donderdag doen) en dan kan de pomp erin.
    Hij zag er helemaal geen probleem in. Elektronica omzeilen, EGR afdoppen en desnoods het motor-lampje uit het dashboard verwijderen als dat blijft branden (fout in brandstofsysteem). Ik zal proberen de camera niet te vergeten... Nog iets waar ik aan moet denken?

    Grtz
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Vergeet je geluk en goeie moed niet :D Daarbij, past er een fiets achterin??
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    nero said:

    niet BDP, maar X aantal graden VOOR BDP.
    Dit zijn de graden voorinspuiting.

    Carlo said:

    Motor terugdraaien tot het meetklokje stilstaat.
    Meetklokje op nul zetten.

    Dat zei ik dus.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Miglowie said:

    Vergeet je geluk en goeie moed niet :D Daarbij, past er een fiets achterin??

    Het is wel de station-versie hé :lol: :lol:
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Dan is een fiets geen slechte gedachte denk ik :)

    Zoals me opa altijd zei: Beter mee verlegen dan om verlegen
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Carlo said:


    Dat zei ik dus.

    OK, voorinspuiting....... Dat heeft mijn LT niet..... :oops:
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Ik heb daarnet even de 'elektronische' verstuiver waar de hoogtesensor inzit losgemaakt en dan gestart. De motor start normaal en draait maar de elektronische vervroeger in de pomp doet het dan duidelijk niet (gekletter in het blok). Verder geen indicatie, geen waarschuwingslampje en de toerenteller deed het ook nog (meevaller want ik vreesde dat deze hier ook gebruik van maakte).
    Is deze vervroeger in de pomp dan het enige waarvoor deze meting dient? De BOSCH verstuivers hebben deze sensor niet.

    Dan nog een issue... De klep in de pomp moet spanning krijgen na het contact maar ik heb verhalen gehoord over tegen-emk's die door dit spoeltje worden veroorzaakt bij uitschakelen die de boordcomputer zouden kunnen beschadigen. Ooit van gehoord? Kan ik volgens de specialisten gewoon ergens aan het zekeringkastje spanning na het contact aftakken (niet de accecoires)? Nero, hoe doe jij dat als je die transponders eruit haalt?

    Toch maar best voorbereid te werk gaan Rolling Eyes

    Grtz Jan
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    gewoon 12V+ na kontakt op de stopklep zetten.
    Dat kan via contactslot, of via zekeringskast.
    Meten waar je 12V+ hebt , NA contact!! :evil:

    GR
    Nero

    Anders kan je hem niet stilleggen! :lol:
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    De garagist moest vanavond dringend weg voor een 'noodgeval' (auto die niet startte :lol: )...
    Het is dus uitgesteld tot volgende week...

    Grtz
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    nero said:

    gewoon 12V+ na kontakt op de stopklep zetten.

    Of een schakelaar ergens als diefstalbeveiliging.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Ja, maar uiteraard moet ook met de contactsleutel de motor stil te leggen zijn. Als alles naar behoren werkt, bouw ik wel een anti-diefstal systeem in.
    Maar eerst... Die pomp erop krijgen. :oops:

    Grtz
  • atjongatjong PPO Addict
    edited October 2007
    soapwater said:

    Het is dus uitgesteld tot volgende week...

    Sneu... Maar Soap, hou die batterijen van de camera opgeladen want wij smullen van je overbouwverslag!
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    soapwater said:

    uiteraard moet ook met de contactsleutel de motor stil te leggen zijn.

    12V via contact en schakelaar in SERIE; geen probleem.
  • atjongatjong PPO Addict
    edited October 2007
    Je kunt natuurlijk ook de draadjes naar de sigarettenaansteker gebruiken. De zijn mooi gezekerd en kunnen wel wat hebben.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    atjong said:

    Je kunt natuurlijk ook de draadjes naar de sigarettenaansteker gebruiken. De zijn mooi gezekerd en kunnen wel wat hebben.

    Zitten niet na het contact bij mijn Zitroen...
    Ik vind wel ergens iets. Heb al spanning na het contact in de cabine voor de PPO-sturing maar die is maar gezekerd op 5A. Onder de motorkap moet ik zeker ook ergens spanning na het contact vinden, 'k ben tenslotte 'elektronicus' voor iets. Nadeel is dat ik me teveel zorgen maak en met die tegen-emk zit... ach jah, ik denk te veel na denk ik. :lol: Hoeveel stroom trekt dat spoeltje?

    Grtz
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Soap,

    Ik ken het gevoel van te veel nadenken, niet dat dat verkeerd is hoor, maar als je je zorgen maakt om die tegen emk, dan zet je er toch gewoon een vrijloop diode overheen ?

    Groetm
    Ingmar

    PS. Hoe gaat het trouwens met de W124 van je Pa ? Heeft ie er al PPO in gekiept ?
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    ingmar said:

    Soap,

    Ik ken het gevoel van te veel nadenken, niet dat dat verkeerd is hoor, maar als je je zorgen maakt om die tegen emk, dan zet je er toch gewoon een vrijloop diode overheen ?

    Groetm
    Ingmar

    PS. Hoe gaat het trouwens met de W124 van je Pa ? Heeft ie er al PPO in gekiept ?

    Jow Ingmar,

    Inderdaad, dikke diode. Goed plan!! Eerst ff de stroom dat dat ding trekt achterhalen.
    Neen, de Benz heeft nog niet mogen proeven. Het probleem is dat hij zelf niet 100% gemotiveerd is en ik dus de aanpassingen moet gaan doen. Omdat ik zelf wat problemen heb met de auto en nog wat andere lopende zaken, ga ik eerst zien dat de Xsara 100% PPO-mobiel is, dan komt er een grote tank-opslag in de schuur met overpomp systeem enz en dan gaat eerst de Benz en dan vermoedelijk de ZX TD intercooler van mijn broer eraan geloven. Veel plannen, weinig tijd :lol:
    Maar met de Xsara ben ik alvast op de goeie weg...

    Grtz Jan
Sign In or Register to comment.