Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

2-tank systeem zit operationeel!!

KakelbontKakelbont PPO Burner
edited July 2005 in Citroën/Peugeot
jaaah nieuwe foto's 8)

De AX bevat nu een voltallig 2 tank-systeem. Dus een kleine tank diesel (10 liter) om op te starten en warm te rijden, en de gewone tank vol zonnebloemolie om goedkope kilomters op te vreten. :)

De schakeling tussen de tanks gaat via een electromagnetische klep met 2 ingangen en 1 uitgang. Als de klep uit staat (geen spanning) staat ingang 1 open en stroomt zonnebloemolie uit de hoofd tank, via de warmtewisselaar naar de brandstofinspuitpomp.

Zet ik het knopje om gaat ingang 1 dicht en ingang 2 open. Op dat moment stroomt er dus diesel uit het kleine tankje in de kofferbak naar de brandstofpomp. Dit is bedoeld voor starten en rijden met koude motor. (Met koude motor werkt de voorverwarmer nog niet en koude zonnebloemolie is eigelijk wat te dik voor de brandstofpomp).

vootoos;

image
10 liter dieseltank achter in de kofferbak. Deze zit vast met een elastiek tegen de zijkant. Dit elastiek kan ik met een haak losklikken om de bus eruit te pakken en vol te tanken.

image
fotoke van dit ingenieuze systeem :roll: :P

image
In een kleine bus zit eerder vuil, dus vandaar dit inline brandstoffiltertje dat de pomp van rotzooi beschermt. Deze zal eerder verstopt zitten maar is een stuk makkelijker te wisselen als de originele.

image
Schakelaartje waarmee ik kan switchen tussen diesel en zonnebloemmolie.

image
Nog'n keertjuh

image
De brandstofklep. Vanwege plaatsgebrek onder de kap rust deze bovenop de accu.

image
closeup van de brandstof 3-wegklep.

image
Het geheel gezien van de zijkant. Met op de achtergrond de warmtewisselaar die tegen de veerpoot aan hangt. De dikke slangen die je ziet lopen zijn van het warme koelwater die de ww verwarmen, en de dunne slangen zijn brandstofleidingen.

Gaaf hé!! 8) 8)

ps. ja ik weet dat ik eens tijd moet uittrekken voor een grondige schoonmaakbeurt :oops:

ps2. Nog eentje om het af te leren (en omdat ik een sticker over had):
image
Groeten Rob

Comments

• Ufo PPO Burner
    edited June 2005
    hoe heb je je retour geregeld van de diesel...deze stroomt dus naar de hoofdtank waar PPO in zit? gevolg...jouw 10ltr jerrycan is snel leeg...
    of zie ik iets over het hoofd :shock:

wel mooi om te zien!
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Duidelijke foto's, mijn compliment voor de eenvoudige opzet. :P
    Ik heb alleen nog een paar vraagjes:
    - ruik je geen dino in de auto met dat slangetje door de dop?
    - hoeveel keer kun je de auto op dino wegzetten de de volgende keer starten op 1 vulling van 10 liter?
    Mvg.
  • edited June 2005
    Ufo said:

hoe heb je je retour geregeld van de diesel...deze stroomt dus naar de hoofdtank waar PPO in zit? gevolg...jouw 10ltr jerrycan is snel leeg...
    of zie ik iets over het hoofd :shock:

wel mooi om te zien!

Ik vrees ook dat je nog iets moet verzinnen voor je retourleiding afkomstig van je brandstofpomp. Misschien heb je hem kortgesloten met de ingang van de pomp. Als dat zo is, adviseer ik je toch om dit ongedaan te maken.

Denk dat je nog een tweede klepje zal moeten aanschaffen....

groet
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited June 2005
    Retour leiding ligt er niet, deze gaat gewoon de ppo tank in. Geeft nix, zo hard gaat dat niet (klein motortje he) en de 10 litertank is toch alleen maar voor de koude start, bij 40 graden schakel ik al over.

Hoe lang ik doe met de 10 liter weet ik nog niet, zit er pas sinds een paar dagen in :D

Enne ik was eerst ook bang voor diesel stank inderdaad, maar ik ruik het totaal niet. En hij staat nu toch al een paar dagen in de zon. Ik rook het wel toen ik wat gemorst had.
    edited June 2005
    Peter said:

Misschien heb je hem kortgesloten met de ingang van de pomp. Als dat zo is, adviseer ik je toch om dit ongedaan te maken.

Hier zat ik wel aan te denken. Waarom zou dat niet goed zijn?

Groeten Rob
  • webweb PPO Newbie
    edited June 2005
    ivm lucht... de pomp kan zichzelf deels ontluchten via de retour en als ie kortgesloten is lukt dat dus niet meer.
  • edited June 2005
    web said:

ivm lucht... de pomp kan zichzelf deels ontluchten via de retour en als ie kortgesloten is lukt dat dus niet meer.

daarom heb ik een tweede brandstoffilter ingebouwd, en mijn retour kortgesloten voor dat brandstoffilter (en ook gaat de retour nogmaals door de warmtewisselaar heen.

check ook deze link, voor mijn complete ombouw:

http://www.motormaf.nl/forum/topic.php?id=5240
  • webweb PPO Newbie
    edited June 2005
    En hoe ontlucht dat dan?

Niet, zo te horen. Leuk dat het voor de WW terugkomt hoor, maareh... daar hadden we het niet over.

(pfff heb ik daarvoor die 6 pagina's door zitten ploegen...) :P
  • yoeri PPO Newbie
    edited June 2005
    web said:

En hoe ontlucht dat dan?

Niet, zo te horen. Leuk dat het voor de WW terugkomt hoor, maareh... daar hadden we het niet over.

(pfff heb ik daarvoor die 6 pagina's door zitten ploegen...) :P

er zit ook een brandstoffilter tussen, en hierboven is genoemd dat deze ook ontlucht :wink:
  • mart PPO Newbie
    edited June 2005
    Ik heb ook de retour kortgesloten, gaat prima hoor. De lucht blijft bij mij gewoon in het hoogste punt van de PPO-leiding zitten. Ik merk er niets van, ook kun je niets zien wanneer de motor loopt.

Betreft C15 met 2 tank-systeem. Wel heb ik verwarmingsslangen weggehaald in verband met condensvorming.

Wat ik wel zou willen weten, heb je alle leidingen van je orriginele tank aangepast ?

Mart
  • webweb PPO Newbie
    edited July 2005
    Een zelfontluchtend brandstoffilter? Hoe doet-ie dat!!! dat wil ik ook....
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2005
    EUhm.. Snap ik het goed dat er met twee 3-weg kleppen geen enkel ontluchtingsprobleem is?
    edited July 2005
    udo said:

EUhm.. Snap ik het goed dat er met twee 3-weg kleppen geen enkel ontluchtingsprobleem is?

Dan zou je de retour ook kunnen schakelen ja. Dus dat is ideaal. :wink:
Sign In or Register to comment.