Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Welke accijns heffing?

HQRacingHQRacing PPO Burner
edited November 2007 in Wetgeving Nederland
Ik heb eens zitten lezen in de accijns wetgeving ten aanzien van het te betalen tarief.
In de laatste aanpassing van de Wet op Accijns wordt koolzaad olie (GN-code 1514) in artikel 25, lid 1, in de categorie van de minerale olieen geplaatst.

In artikel 26 wordt echter een onderverdeling gemaakt van verschillende soorten minerale olieen voor toepassing van het accijns tarief. Echter koolzaad olie kan ik niet terug vinden in een van deze categorieen.

Dus weet ik niet, in artikel 27, onder welk tarief dit nu valt? Heb ik nu een misser in de wet ontdekt? (Kan me niet voorstellen)

Comments

• browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Je hebt inderdaad een misser in de wet gevonden. Het is volgens de wet niet mogelijk om je auto op plantaardige olie te laten rijden. Er bestaan dus geen regels voor. Er is al eens op het forum geopperd om het te kwalificeren als stookolie vanwege de dikte van de olie. Komt ook gunstig uit voor het accijnstarief. Maar de mensen die accijns aangeven doen dat tegen dieseltarief denk ik.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2007
    Hans,
    Als je de wet goed leest, kom je tot de conclusie, dat PPO gewoon belast kan worden als diesel. Er is 1 douane district, dat zegt dat frituurolie/vet gelijk is aan stookolie,maar er is ook een douanedistrict, dat zegt, dat als ppo stolt bij plus tiengraden het gelijk is aan stookolie.
    Pas op: afhankelijk van je douanekantoor en je tanksysteem zou je beboet kunnen worden (volgens de douane) omdat je geen AGP (accijnsgoederenplaats) hebt. Surf even door het hoofdstuk wetgeving.
    Niek
  • PPO PPO Wannabe
    edited November 2007
    [quote=hans quirijns]Dus weet ik niet, in artikel 27, onder welk tarief dit nu valt? Heb ik nu een misser in de wet ontdekt? (Kan me niet voorstellen)

Beste Hans,
    In mijn correspondentie met de douane heb ik de volgende regel;
    "Laboratoriumonderzoek heeft onlangs uitgewezen dat afgewerkte frituurvet/olie voor de toepassing van het accijnstarief gelijkwaardig is aan zware stookolie (artikel 27, lid 1 letter c junto artikel 28 lid 3 van de Wet)."
    Ik denk dat zware stookolie in schepen wordt gestookt en zodoende dit accijnstarief krijgen.
    Met vriendelijke groet,
    PPO
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Wat is het tarief voor stookolie dan ???

Groet,
    Ingmar
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    3ct per liter of €32,51 per 1000kg.
  • HQRacingHQRacing PPO Burner
    edited November 2007
    Ik heb zelf 20 jaar geleden gevaren als werktuigkundige in de machinekamer en daar gebruikten we inderdaad zware zwavel houdende stookolie. Dat spul is bij 15C al praktisch een vaste massa (teer blokje). Meest gore zooi die er volgens mij is gezien de slijtage aan verstuivers en uitlaatkleppen. En niet te vergeten de roet uitstoot aan dek. Heel veel pitvorming in de klepzittingen. Minimaal voorwarmen tot 120 -140 C.
    Belachelijk dat je daar de minste accijns voor moet betalen.

Anyway ik ben geen wetskenner maar vindt het wel eigenaardig dat de douane kennelijk aan de hand van een onvolledige wet zelf beleid kan vaststellen naar "willekeur". Ergens klopt dat volgens mij niet. Ga toch eens informeren hoe dat zit in de wetgeving. Het lijkt me dat voor een rechtbank met verschillende douane uitgangspunten daar wat mee gedaan kan worden. Moet toch ergens wel jurisprudentie over zijn in gelijksoortige gevallen.
  • PPO PPO Wannabe
    edited November 2007
    [quote=hans quirijns]
    Belachelijk dat je daar de minste accijns voor moet betalen.

Volgens mij is deze zware stookolie het afval produkt van de raffinaderijen en zodoende alleen maar te verkopen tegen het laagste tarief.

Anyway ik ben geen wetskenner maar vindt het wel eigenaardig dat de douane kennelijk aan de hand van een onvolledige wet zelf beleid kan vaststellen naar "willekeur".
    Wat bedoel je met deze zin? Welk beleid?
    Met vriendelijke groet,
    PPO
  • HQRacingHQRacing PPO Burner
    edited November 2007
    Ik denk niet dat ze dit als afvalprodukt beschouwen gezien de enorme hoeveelheid zware stookolie die er nodig is om al die schepen wereld wijd te laten varen (alsmede elektriciteits centrales.)

Het zal wel te maken hebben met het feit dat er grensoverschrijdend gewerkt wordt waardoor er ineens andere belastingregels gehanteerd worden. M.a.w. Als je tankt om de brandstof daarna onmiddelijk het land uit te nemen dan zijn er volgens mij veel lagere accijns percentages.
    Dat is in de luchtvaart idem dito.
  • PPO PPO Wannabe
    edited November 2007
    [quote=hans quirijns]Zinloze quote
    Hans,
    Op de site van de douane kun je lezen welke accijns op welke brandstof wordt geheven. In dat geval is er geen willekeur.
    PPO
Sign In or Register to comment.