Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Peugeot J5 2.5 L Diesel 1988

estate PPO Newbie
edited October 2007 in Citroën/Peugeot
Zijn er al mensen die op PPO rijden met een peugeot J5 ?

Wat zijn de bevindingen en adviezen ?

Ik heb al op diverse sites een en ander gelezen en op een Duitse site gevonden dat je volledig zonder aanpassing zoe kunnen gaan tot 75% bijmenging van rapsöl (is dat de befaamde slaoile van de aldi :))

Reden voor mijn vraag is dat ik net een diesel heb verkregen maar zo milieu vriendelijk én kostenbesparend wil proberen te dieselen, zeker gezien de ophef over diesel uitstoot en de domme maatregelen die ons kabinet voor ogen staan (opslag van CO2, roetfilterverplichting, accijnsverhoging, enz.) terwijl overstappen op schonere brandstoffen een uitgangspunt zou moeten zijn in plaats van het verhogen van allerlei kosten die de burger treffen.

Ik moet wél opmerken dat ik zonder enige kennis ben en dit zelfs mn eerste bericht op dit forum is.

Wil iemand helpen, graag, ik sta voor veel dingen open, zelfs als het betekend dat ik naar iemand toe moet komen om een en ander te realiseren.

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Estate,

Vraag brownie eens, ik denk dat hij hetzelfde blok heeft als in jou J5

Succes,
    Tim
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Ik heb inderdaad (bijna) dezelfde motor als jij. Als het goed is, heb jij de XD3 Indenor diesel, ik zelf heb de iets kleinere XD2S met turbo (2300cc).
    Prima geschikt voor PPO, mar kijk eerst eens naar je brandstofpomp. Deze motoren zijn geleverd met een Rotodiesel of een Bosch. De eerste is niet zo degelijk als de tweede.
    75% zondermeer op rapsol (koolzaadolie) lijkt me riskant, zeker zonder te weten welke brandstofpomp je hebt. Ik rijd 100% met een eenvoudig twee tank systeem. Dat gaat prima, als je maar op diesel kunt starten.

Ik ben niet zo voor onaangepast rijden, maar 25% moet hij wel kunnen hebben. Probeer maar eens, je zal zien dat je motor wat stiller wordt en dat er andere aroma's uit de uitlaat komen. Wil je verder gaan, verdiep je dan eens in de materie. In de rubriek Algemene techniek vind je wel een beginnerstopic met algemene ombouwvragen.
  • estate PPO Newbie
    edited September 2007
    Volgende week haal ik de diesel op (is ons nieuwe aanwinst campertje) en dan zal ik eens kijken wat voor pomp er op zit.

En uit je antwoord begrijp ik dat die rapsöl niet de aldi slaolie is, maar goed, ik neem aan dat de slaolie dunner is en dus beter zal gaan.

Als je bereid bent me te helpen en vooraf wilt opgeven wat ik moet aanschaffen zou ik het fantastisch vinden.

Ik denk overigens wel aan onderbouw van een doodgewone zwartwater tank van PE die bij de kampeerhandel gekocht kan worden dus, simpel en erg sterk, vulslang en opening zal er dan natuurlijk vanzelfprekend bijkomen, tenzij jij een ander idee hebt over de 2e tank, de grootte is niet zo heel belangrjk omdat onder die J5 campers gigaveel ruinte aanwezig is.

je mag me ook bellen of mailen via de prive mail.

06-215-56-88 of jan-AT-WEGHALEN-jsnijder.nl
    edited September 2007
    Slaolie is over het algemeen sojaolie en iets dikker dan koolzaadolie, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Wat wel een groot verschil is dat de rapsol in Duitsland koudgeperst is en daardoor meer geschikt dan gewone consumptieolie. Waarom liever koudgeperst dan warmgeperst is me nog steeds niet helemaal duidelijk.

Lees eerst eens wat ombouwverslagen door, waaronder bijvoorbeeld die van mijn Peugeot 604. Kijk dan of je het ziet zitten om die ombouw te doen en probeer zelf een lisjtje te maken met onderdelen die je nodig hebt. Als je dat post hier in jouw topic kunnen we je wel weer tips en hulp bieden.
  • estate PPO Newbie
    edited September 2007
    ben al aardig aan het lezen geweest en als ik er v anuit ga zo hoog mogelijk te willen gaan (uitgaande van een bosch pomp, want bij een lucas kap ik de boel voorlopig af denk i)

brandstoftank + vulslang +vuldop +onderbouwframe (of gewoon standaard tank van de sloop die er onder gebouwd kan worden)
    koperen brandstof leiding 10 mm (enkele metertjes)
    warmte wisselaar (tussen koelsysteem)
    verwarmingskitje voor voorverwarming ???
    2 maal 3 weg klepje
    relais voor schakeling of handschakelaartjes (voor schakelen tusssen tanks)
    temperatuur metertje (optie)
    enkele metertjes soepel koperdraad kleurgecodeert
    stuk koelwaterslang
    2 T-stukken
    opvoerpompje (brandstofpomp)
    brandstof filter ?? (PPO filter)

(ge-edit 16:50u)

Als ik hier vanuit ga zou het moeten lukken lijkt mij.

Als ik dan eens nadenk moet het zelfs mogelijk zijn om met een stukje simpele electronica een zelfdenkende temperatuurschakeling te maken die al naar gelang de buiten temperatuur starten op PPO of diesel zelf regelt, maar das maar een gedachtenspinsel.

In mijn hoofd kan ik alles nog, maar mijn lichaam laat het afweten, ik ben dus best handig én technisch onderlegd, maar lichamelijk een wrak, net als mijn auto :)
    edited September 2007
    Ziet er goed uit dat lijstje. Maar vergeet ook niet een stuk koelwaterslang en 2 T-stukken voor het bevestigen van de WW. Bovendien tenminste 1 schakelaar om tussen de tanks te kunnen switchen. Waarom zoveel koperen brandstofleidingen?
    estate said:

Als ik dan eens nadenk moet het zelfs mogelijk zijn om met een stukje simpele electronica een zelfdenkende temperatuurschakeling te maken die al naar gelang de buiten temperatuur starten op PPO of diesel zelf regelt, maar das maar een gedachtenspinsel.

Probleem is dat je starten doet op de brandstof die al in de pomp aanwezig is. Daar kun je dus tijdens de start niks aan veranderen eigenlijk. Als je de auto stilzet en je start hem niet weer start voordat hij afgekoeld is, dan moet de pomp vol diesel zitten. Dus je had al moeten terugschakelen voor je op de plek van bestemming aankwam.
    Met onze vrij simpele doe-het-zelf ombouwsystemen kan je eigenlijk nooit een koude start op 100% PPO doen. Staat je auto maar tien minuten stil, dan hoef je niet terug te schekelan want de olie in de pomp blijft dan wel warm genoeg.
  • estate PPO Newbie
    edited September 2007
    OKe, punt duidelijk, starten op PPO is dus dodelijk voor de pomp moet de conclusie dan luiden.

De veelheid aan koperen leidingen ? nou valt mee hoor, ik dacht meer aan koperen leidingkje naar de motorruimte voor aanvoer en koperen retour leidinkje beide aangesloten op de tank.

Bij mijn weten worden de standaard rubberen slangen (brandstofslangen) aangetast door plantaardige olie (net zoals overigens met V snaren het geval kan zijn) en onder de auto wil je dat natuurlijk niet hebben.

In mijn lijstje ben ik trouwen de opvoerpomp vergeten volgens mij.

PS: met slaolie bedoelde ik overigens gewone zonnebloemolie en geen soja olie, maar dat even terzijde.
    edited September 2007
    Opvoerpomp is lang niet altijd nodig hoor. Ik heb die van mij er weer tussen uit gehaald omdat er teveel druk op het membraan van mijn PPO-filter kwam die daardoor sneuvelde.

Verder is diesel aggressiever dan PPO hoor. Door puur rubberen leidingen kan je geen diesel laten stromen heb ik ondervonden, maar wel PPO. Als je gewoon dieselslangen koopt voor je PPO is dat geen probleem. Maar laat nooit biodiesel door dieselslangen lopen. Dan heb je echt benzinebestendige slangen nodig. Ik gebruik gewoon stijve plastic PE slangen voor de PPO. Kost weinig en werkt prima tot nu toe. Bovendien is dat handiger te vervormen en monteren dan koperen leidingen. Maar in principe kan je voor PPO dus elke soort slang gebruiken volgens mij.

In de supermarkt zijn twee soorten goedkope olieen over het algemeen. Slaolie en zonnebloemolie. Slaolie in Nederland is over het algemeen sojaolie, terwijl het in Frankrijk vaak koolzaadolie is. Is het zonnebloemolie, dan wordt het ook zonnebloemolie genoemd (klinkt wat luxer denk ik).
  • estate PPO Newbie
    edited September 2007
    estate said:

Probleem is dat je starten doet op de brandstof die al in de pomp aanwezig is. Daar kun je dus tijdens de start niks aan veranderen eigenlijk. Als je de auto stilzet en je start hem niet weer start voordat hij afgekoeld is, dan moet de pomp vol diesel zitten. Dus je had al moeten terugschakelen voor je op de plek van bestemming aankwam.
    Met onze vrij simpele doe-het-zelf ombouwsystemen kan je eigenlijk nooit een koude start op 100% PPO doen. Staat je auto maar tien minuten stil, dan hoef je niet terug te schekelan want de olie in de pomp blijft dan wel warm genoeg.

Dus moet er als je dat zou willen ook een electronisch tijdschagestuurd schakelingetje bij dat na stopzetten van de motor een spoelcyclus uitvoert, dat zal toch niet zo kosten verhogend werken op zo'n investering en is technisch gezien goed haalbaar toch ?
    edited September 2007
    Klopt, er is hierover op het forum al wel gebrainstormd om zo een volledig automatisch 2-tank syteem te maken. Ik weet alleen niet of dit al eens is toegepast.

Een beetje een lang verhaal, maar in dit topic wordt je wel wat wijzer denk ik: http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1725
  • estate PPO Newbie
    edited September 2007
    Ik denk daaraan omdat ik al eens vaker van dat soort systemen heb uitgedokterd en dat dé oplossing zou zijn voor het geval je het eens zou vergeten om te schakelen.

Een dergelijk systeempje is makkelijk te realiseren met een paar tijdrelais en wat handigheid.

Ik heb alleen niet de beschikking over een schematische voorstelling van een handbediend spoelsysteem dat zou dan als basis gaan dienen voor mijn gedachten daarover.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    als het een XD3 motor is, dan is het bijna zeker een lucas-dpa of dpc-pomp dat erop zit.
    De pomp van een xd3 heb ik vaak binnen. Ze zijn zeeer slijtgevoelig en zijn bijna de teerste pompen die ik ken. (en ken er veel)
    De opvoerpompen (inwendige schottenpomp) verslijten zeer snel, waardoor starten na verloop van tijd uiterst moeilijk wordt.
    Daarom zeker goed voorverwarmen met ppo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gr
    Nero
  • estate PPO Newbie
    edited September 2007
    Zoals gezegd ik heb nog geen idee wat voor pomp het is maar bij een lucas of ander kwetsbaar prulding zal ik zéker niet eens overwegen om over te gaan of bij te mengen met PPO, daar is me de camper toch te dierbaar voor.

Misschien is het zelfs niet eens aantrekkelijk om het dan te doen gezien de grote risico's en de lage besparingen op zowel milieu als financieel vlak.

Als er een bosch pomp in ligt is een en ander prima te doen begrijp ik overal al speelt het voorverwarmen altijd mee voorzover ik kan vinden.

Het moet namelijk wel leuk blijven, he is niet een ding wat je weet ik hoe makkelijk koopt bij elke supermarkt op de hoek.
    edited September 2007
    nero said:

als het een XD3 motor is, dan is het bijna zeker een lucas-dpa of dpc-pomp dat erop zit.

Ikzelf heb 2 505's gehad met een XD3 motor. Een had een rotodiesel pomp, maar de andere een Bosch. Sindsdien ook een stuk of 5 aanverwante motoren gehad (XD2, XD2S, XD3T). Deze hebben/hadden allemaal een Bosch. Of zou PSA op turbodiesels standaard wel een Bosch zetten en op de gewone niet?
    edited September 2007
    Die XD3's (geen turbo's) hebben echt meestal een lucas.
    De andere motoren ken ik in hun gamma niet vanbuiten.
    Enkel valt het me telkens op als ik zo'n motor krijg (pomp dan toch) dat het altijd al lucaspompen zijn geweest. Heb nog nooit een boschpomp van een XD3 gehad!

Gr
    Nero
    edited September 2007
    Op zo'n manier. Die Bosch's op de XD3's zijn mogelijk zo goed, dat ze nooit bij jouw komen. :lol:
    Het kan best wat je zegt hoor, maar er bestaan zeker XD3's met Bosch weet ik uit ervaring.
    edited September 2007
    er zullen er zeker zijn met boschpomp, daar twijfel ik niet aan.
    Enkel het feit dat die met lucas problemen krijgen , duidt toch op de zwakte van deze pompen.

GR
    Nero
  • estate PPO Newbie
    edited September 2007
    Leuk zo'n discussie losmaken, maar als het een Lucas is doe ik het maar beter niet.

Ander punt is dat ik overal allerlei gezeur over douane mannetjes lees die accijns willen krijgen en domme formuliertjes die je moet invullen op opgave te doen van je brandstof gebruik en je geen brandstof zelf zou mogen vervaardigen enz.

Weten die idioten in den Haag eigenlijk wel waar ze mee bezig zijn ? er ligt een Europese wetgeving.regelgeving die Nederland verplicht het gebruik van bio diesels te bevorderen, en het enige wat dat domme volk in den Haag doet is het tegenwerken.

Oke, in Duitsland tanken is een oplossing (ben al stalen jerrycans aan het inkopen :)) maar laten we eerlijk zijn, wat is dan het nut om al dit werk en risico te gaan lopen als je toch weer de grond in getrapt word ??
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Het nut is gewoon dat je het zelf leuk vind om te PPO'en!
    Weet je al of je een Lucas hebt?
  • estate PPO Newbie
    edited October 2007
    Vandaag is de grote dag, we kunnen de camper ophalen rond 16:00 uur zodra ik de boel geregeld heb met verzekeren e.d. zal ik kijken welke pomp eronder zit.

Ik hoop morgen dan uitsluitsel te hebben, vanavond komt er een vriend, monteur, langs om ook even een paar andere kleinigheden te bekijken.

Ik zal het zo snel mogelijk laten weten bij een bosch gaat het een vervolg krijgen, bij een lucas of roto is het slimmer om af te haken.
  • estate PPO Newbie
    edited October 2007
    Het is wat later dan beloofd maar hier dan toch de uitslag, het is een Lucas pomp, en daarmee het einde van een droom :( ik ga dus niet over op PPO, het risico is me te groot op schade.

Veel succes verder met jullie prachtige initiatieven.
    edited October 2007
    Als je echt PPO wil rijden, kan dat best met een Lucas. Mijn 306 met lucas heeft mij 45.000km probleemloos vervoerd op PPO. Koude start op 50%, maar 100% met warme motor ging ook probleemloos.
  • estate PPO Newbie
    edited October 2007
    Als het een personenauto voor wat woon werk of normaal vervoer was zou ik het gokken geloof me, maar het is onze camper waar we lang over hebben gedaan om uiteindelijk zover te komen en dat ga ik zomaar niet op het spel zetten.

Dit topicje mag van mij dan ook nu gesloten worden.
This discussion has been closed.