Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

vlok vorming of bezinksel??

bosuil1880 PPO Wannabe
edited October 2007 in Olieen
ik heb nu reeds 3 weken olie in een glazen pot staan
maar deze begint troebel te worden,
volgens mij is dit vlokvorming
en geen bezinksel zou dit kunnen kloppen?
deze olie staat in de garage ( buiten temperatuur...)
groeten
bosuil

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited September 2007
    Bosuil,
    vlokvorming levert uiteindelijk bezinksel op. op hoeveel mu heb je gefilterd ??.
    Niek
  • bosuil1880 PPO Wannabe
    edited September 2007
    ik heb gefilterd op 200 micron en dan op 1 micron
    maar blijkbaar is het dus echt wel vlokvorming want na een nachtje in de woonkamer te hebben gestaan is bijna alle vlokvorming weer verdwenen...
    is deze olie nu bruikbaar of is dat een risico pakken bij dit weer?? (+-10 graden of zelfs lager...) om bij diesel bij te mengen natuurlijk..
    edited September 2007
    Bosuil,
    1. weet je zeker, dat je op 1 micron hebt gefilterd.
    2. Als dat zo is, dan zul je nog een keer moeten filteren op de buitentemperatuur. Je hebt immer zomer en winter APO. Je zou kunnen proberen met wat petroleum erbij. Het vlokken gaat dan waarschijnlijk over. Zo niet, dan opnieuw filteren, je filter lopen onherroepelijk dicht als je vlokken in je APO hebt. Ook niet fijn voor je pomp.
    Niek
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Loopt je filter ook dicht als je de WW vóór je filter hebt staan?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2007
    Neen, want zodra alles op temp is, worden de vlokken vloeibaar. Maar als het TE koud wordt, kunnen die vlokken tijdens het starten wel problemen geven vrees ik.
  • bosuil1880 PPO Wannabe
    edited September 2007
    @niek
    Jep heel zeker op 1 micron
    tenzij monopoel mij filters heeft verkocht die niet 1 micron zijn
    ik heb het ook gewoon gefilterd op de buiten temperatuur
    ik heb mijn olie deze morgen nog eens na gezien (in bokaal)
    geen vlokken meer te zien
    om te testen heb ik dat bokaal in de diepvriezer gestoken, na een tiental minuten zijn er dan weer vlokken te zien,
    ik kan natuurlijk alles wel eens opnieuw filteren (weer even bezig maar dat heb ik er voor over)
    ik heb die olie nu meer dan een uur in de diepvriezer laten steken, en nu blijft deze ( na enige uren op -+ 10graden ) nog steeds troebel..
    maar is nog wel steeds redelijk koud..
    alvast bedankt!!
    edited September 2007
    Conclusie: In je tweede tank waar de PPO in zit, ook altijd wat "winderdiesel" bijmengen... en de kans op vlokvorming daalt drastisch.
    edited September 2007
    OK Bosuil,
    mijn Apo gaat vlokken bij 0 graden celcius. Is te verbeteren door meer petroleum of dino bij te voegen. De Oplossing: verwarmde tank !!.
    Niek
    edited September 2007
    0 graden is dan ook een temp die weinig voorkomt...
    Normale diesel is bij 0 graden ook niet het van het kwa doorstroombaarheid. Daarom dat er winterdiesel bestaat.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Maar wie rijdt er dan ook met een verwarmde tank?? :D

Met andere woorden, wanneer komen er foto's van je ombouw, Niek??
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited September 2007
    ik ben van plan om een van mijn 60l tonnen.
    om te bouwen als tank en dan gelijk met een ww er in via koelvloeistof.

een verwarmde tank lijkt mij niet echt nodig .
    het woord toch verwarmt voor dat het de pomp in gaat
    dat is belangrijk toch?

ik heb wel eens een flesje gpo in de vriezer gedaan
    dan is het niet vloeibaar meer en als je het dan in de magnetron zet is het binnen 20sec weer vloeibaar :D

als de vlokken verdwijnen als je het verwarmt is het toch niet zo`n heel groot probleem?
    als het maar wel door je leidingen wil

dyssie :wink:
    edited September 2007
    Leidingen dat lukt meestal wel... Het is de filter die dichtslibt bij vlokvorming...
    edited September 2007
    oke

gelukig heb ik een verwarmt filte.

met een kgr kom je ook een heel eind.
    mijn oude filter werd ook lekker warm door de kgr.

dus als je groote diameter leidingen heb
    en een kgr zal je hier ook niet zo veel problemen me hebben denk ik

dyssie
    edited September 2007
    Miglowie said:

Maar wie rijdt er dan ook met een verwarmde tank?? :D

Met andere woorden, wanneer komen er foto's van je ombouw, Niek??

Miglow,
    Zo'n verwamde tank is niks aan te zien, omdat alles ingepakt is in isolatie (roofmate) en daaromheen multiplex. Wil wel de warmte vasthouden.

Voordeel van een verwarmde tank is, dat ik snel kan overschakelen en wat dikkere APO (onder uit het vat) kan gebruiken.
    Niek
    edited September 2007
    Dyssie,
    Als je een warmtewisselaar in de olie legt, wordt de omgeving van die ww dus warm. Maarrrr als die olie koud is, zal je warmtewisselaar minder presteren: een deel van de warmte wordt afgegeven aan de koude omgeving (de olie in je tank). Ik zou dat niet doen, tenzij je de tank goed isoleert en zeker weet, dat je koppelingen waterdicht zijn.
    Als je een plastic vaatje opwarmt tot 80 graden zal het gaan vervormen !! Dat betkent kans op lekkage.
    Ergo conclusio, ik vindt het niet zo'n goed plan.
    Niek
    edited September 2007
    Niek said:

Dyssie,
    Als je een warmtewisselaar in de olie legt, wordt de omgeving van die ww dus warm. Maarrrr als die olie koud is, zal je warmtewisselaar minder presteren: een deel van de warmte wordt afgegeven aan de koude omgeving (de olie in je tank). Ik zou dat niet doen, tenzij je de tank goed isoleert en zeker weet, dat je koppelingen waterdicht zijn.
    Als je een plastic vaatje opwarmt tot 80 graden zal het gaan vervormen !! Dat betkent kans op lekkage.
    Ergo conclusio, ik vindt het niet zo'n goed plan.
    Niek

@Niek: Ik heb je post 2x gelezen en ik snap niet goed wat je bedoelt...
  • bosuil1880 PPO Wannabe
    edited September 2007
    volgens mij bedoelt niek dat als je een ww in je olie legt, je ww voor je pomp veeeeeel langer gaat duren voor je olie warm is, je krijgt een extra koeling
    je olie kan ijskoud zijn, maar je sluit volgens mij je olie ww op je eerste koelsysteem aan en gaat het volgens mij echt wel heel lang duren voor je motor warm is. ik denk dat je dan zelfs meer schade aan je auto kan toebrengen aangezien het langer duurt om warm te lopen..
    edited September 2007
    Dyssie,
    nog een keer. Ik begrijp, dat je zo'n mooi blauw tonnetje van 60 liter wilt gebruiken als 2e tank. Verder begrijp ik, dat je je warmtewisselaar in de tank wilt inbouwen. Dus als ik het goed begrepen heb, is je warmtewisselaar omgeven door de 60 liter APO.
    Als dit niet juist is, heb ik het niet goed begrepen.
    Als het juist is, leg je dus je warmtewisselaar in de koude olie. Daardoor zal de warmtewisselaar maar heel langzaam op temperatuur komen en dus ook je olie die naar de injectiepomp gaat. Dat vindt hij vast niet fijn.

Verder: uiteindelijk wordt je blauwe tonnetje toch warm (80 graden bij een lange rit). Dat zal het vaatje niet leuk vinden en geen vervormen. Daardoor kans op lekkage, maar wel in een warme kofferbak.

Niek
  • edited September 2007
    DELETED
    edited September 2007
    Dyslectie said:

(no comment)
    edited September 2007
    Carlo said:

Dyslectie said:

(no comment)
    ik wil de tank verwarming allen gebruiken om de tank inhoud vloeibaar te houden.
    en dus ook het vlokken.
    mijn ww die 10cm voor de pomp zit blijft gewoon de olie naar de 80c graden
    brengen.
    maar dat vloeibaar houden kan ook met wat dino dus in dat opzicht is een
    verwarmde tank niet echt nodig.(maar is wel een leuk ding om te hebben ).

en je kan op meer drap achtige olie rijden
    zo als niek al zij
    en dat heb ik genoeg 8)

dyssie :arrow:
    edited October 2007
    Dan moet je eigenlijk een klein verwarmd tankje hebben (bv 5 L.) waaruit de motor de warme APO kan pakken. Met een vlottertje (20 E bij Conrad) voed je het kleine tankje uit de grote koude tank.
    In de grote tank moet dan wel een goede pomp zitten natuurlijk.
Sign In or Register to comment.