Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Daf 400

jochem PPO Wannabe
edited January 2008 in Overige merken
mochten er mensen zijn die geinteresseerd zijn in het rijden op ppo etc.
in een daf 400 (busje), voormalig leyland, nu LDV:
ze rijden er perfect op! voor de mensen die dit type niet kennen:
je hebt ruimte zat onder de kap, en ook voor het zelf sleutelen is het de ideale kar. aanschafprijs is tweedehands laag, dus als je een ruime bus zoekt voor niet teveel, is dit misschien een leuke tip....
p.s. de mijne is niet te koop.

groeten, jochem
foto's zullen nog wel eens volgen...

Comments

• CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    jochem said:

foto's zullen nog wel eens volgen...

Zo gaat dat hier niet hé...... een goede tekening zegt meer dan 1000 woorden...... Dus geld dat ook voor de DAF 400 (waar ik nog nooit van heb gehoord) :)
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2007
    image

Google is uw vriend...
  • jochem PPO Wannabe
    edited September 2007
    maar dan mooier natuurlijk!
    en ja, die foto's volgen!
  • edited November 2007
    DELETED
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    daf werke veel met fiat. en die hadden bijna allemaal een lijnpomp.

Gr
    Nero
  • jochem PPO Wannabe
    edited November 2007
    peugeotmotor,
    52 pk bus is van 12-92
    werden uitgevoerd met verschillende motoren, afh van turbo etc.
    dit is gewoon een oerdiesel 4 cil.
    brandstofpomp: ben uitgegaan van bosch wegens peugeotmotor, maar weet dit niet zeker.
    ombouw: tweedehands setje van vw caddy opgesnord, koelwaterverwarmde brandstoftank, oliefilter ook, in lijn gezet (eerst filter verwarmd, dan tank, dan naar smeeroliewisselaar, dan kachel, en tenslotte terug in blok. ik had er eerst een t-stuk tussen, maar dan gaat het toch de weg van de minste weerstand, waardoor de tank niet verwarmd werd, dat leek me zeker voor de winter niet optimaal, dus nu in lijn.
    ppo gaat uit de tank samen met de koelwaterleidingen naar het filter (wordt dus onderweg bijgewarmd) na filter met sirai magneetkleppen naar de pomp.
    retour is kortgesloten met t-stuk vlak voor het brandstoffilter waardoor de pomp minder hard hoeft te werken. (het rondpompen naar de tank is toch nodeloze energieverspilling..?)
    de tank heb ik op het schot achter de bestuurdersstoel geplaatst, zo hoog dat de olie (in dit vlakke land) altijd naar beneden loopt het filter in, ook weer om de pomp te sparen.
    ik ben bezig met de aanschaf van een grote warmtewisselaar om die na het filter te zetten, deze wil ik gaan verwarmen met het koelwater naar de radiateur, dus na de thermostaat.
    denk zelf aan een electrische verwarming vlak voor de pomp tot de thermostaat open gaat, en de warmtewisselaar zijn werk gaat doen. maar misschien is dat dubbelop.
    qua ontluchting heb ik nog geen problemen gehad met het kortsluiten, heb wel gehoord van zelfontluchter die er tussen hoort/ kan, maar zolang er geen problemen zijn is het niet nodig toch?
    hij rijdt er prima op, maar ik besef dat de eindwarmte nog niet optimaal is.
    die foto's dat wordt niet wat, kan dat niet makkelijker?
    ze staan al wel op mijnfotoalbum.nl, maar verder kom ik niet.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    90% kans dat het geen lijnpomp is. Ik heb nog nooit een Peugeot motor met lijnpomp gezien. Ik weet dat Peugeot veel Indenor blokken heeft geleverd aan DAF, maar ook aan Ford en andere merken. Oerdegelijk en prima geschikt voor PPO. Ze zijn er wel met Bosch en Lucas roterende pompen. Dus wel even controleren!
    Wat ik vreemd vind, is het vermogen wat je noemt. Wat is de inhoud van het blok, ik kan namelijk geen 52 PK versie herinneren. Weet je de motor-code?
  • jochem PPO Wannabe
    edited November 2007
    KGR is zeker kortgesloten retour?
    ppo loopt in bundeltje met koelwaterleidingen, koelt dus niet af.
    kortgesloten retour geeft minder werk voor de pomp.
    cabinewarmte ten koste van tankwarmte: ik hou mijn jas wel aan.
    lijnpomp: volgens mij niet, ga je fototip opvolgen, dan weet je het.
    is wel onhandig dat ik het niet weet ja, je kan niet alles weten he?
    omdat het een tweedehands setje is heb ik het maar gemaakt zoals het was, het functioneert prima, op de t-verbinding in koelwatercircuit na.
    het is een mooie basis om om voort te borduren in elk geval.
    ik ben begonnen met kgr, heb toen even de retour naar de tank terug gehad, wegens angst voor lucht, maar merkte dat de pomp het slecht trok, schommelend toerental etc. heb toen weer kortgesloten, gaat nu goed.
    verwarmde tank zodat het olie blijft, ook 'swinters..
    op deze manier heeft het complete circuit warmte, misschien dat ik nog eens op wat dikkers wil gaan kneuren als de wereldeconomie op zijn gat gaat...
    blok zal wel 52 (of 53?) KW zijn dan? hij staat nu bij de keuring, dus wordt ff moeilijk om met cijfers te komen..
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Ah, 52 KW, dat kan goed kloppen. Dan is het XD3 2500cc Indenor diesel. In heel veel auto's gebruikt en goud waard in Afrika. Bij normaal gebruik en odnerhoud onverwoestbaar deze motor. Ik rijd zelf met de 2300cc Turbo (XD2S), da's praktisch dezelfde motor.
  • jochem PPO Wannabe
    edited November 2007
    kom net van de keuring,
    alles in orde, wat me wel verrastte eigenlijk...
    ga nu maar verder met ppo-en dan!
    wie heeft er nog een grote warmtewisselaar?
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Jochem,

Zoek even op: warmtewisselaar
    en dan binnen: vraag en aanbod
  • jochem PPO Wannabe
    edited November 2007
    maar ben inderdaad vergeten dat te vragen ja,
    zal mijn onderdelenboertje eens vragen wat er in zit.
    ik zoek een grotere (en betere) wisselaar dan van zo'n cv keteltje,
    heb gehoord dat ze nogal snel doorrotten, en vind ze ook erg klein voor een busje wat 1/9 rijdt. heb als tip van monteur gehoord dat er in de buurt een vrachtwagensloop is, (dat dan weer wel :wink: ) ga daar maar eens kijken.
    wat bedoel je met liever andere aanspreektitel?
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    jochem said:

zoek een grotere (en betere) wisselaar dan van zo'n cv keteltje,
    heb gehoord dat ze nogal snel doorrotten, en vind ze ook erg klein voor een busje wat 1/9 rijdt.

Jochem,

Dat valt denk ik nog wel mee dat doorrotten, er gaat immers geen water doorheen, muv. de koelvloeistof maar dat is minder erg dan het water in de cv-ketel. Ook de vermogens zijn ruim voldoende voor dat gebruik van jou hoor.

Groet,
    Ingmar
  • jochem PPO Wannabe
    edited November 2007
    heb via vrachtwagenbedrijf voor weinig een (uiteraard tweedehands)
    warmtewisselaar gekocht, voor brandstofverwarming in vrachtwagens,
    was van plan deze in te bouwen voor ik een paar dagen naar frankrijk ging, is er niet van gekomen. ben nu gegaan met huidige ombouw, heb ongeveer 1500 km gereden waarvan 1200 op apo.
    ik had twee vaten van 60 liter achter in de bus onder mijn verwarmde tank staan (daar nog 30 liter in), pompte als de tank leeg was met accuboor en waterpomp van een scheesmotor de apo op. 30 liter verpompen kost ongeveer 5 mituten)
    allemaal wel wat omslachtig, maar ach, het heeft ook wel wat..
    zit nu te denken aan een draaidop die ik in de apo vaten kan draaien waardoor het vat tank wordt, scheelt een hoop geklooi...
    was eerste keer in buitenland, was blij dat de douane bij de toegangspoorten van de peage druk in gesprek waren...
    bergen nam de bus als een ware berggeit, de motor liep als een naaimachine op de apo.
    bij de keuring smeerolie vervangen door plantomot, smeert lekker heb ik de indruk.
    weet nog niet of de warmtewisselaar in staat is op korte afstanden een gewenste brandstoftemperatuur kan bereiken, een platenwisselaar is dan het alternatief.
  • edited November 2007
    DELETED
  • jochem PPO Wannabe
    edited December 2007
    heb sinds kort problemen met rijden op dino, hij houdt erg in, zeker bij vol gas, de seconde dat ik omschakel is alles over. ik vermoedt valse lucht, (brandstoffilter?) ga er zo maar eens naar kijken.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2007
    Jochem:
    met deze temp, dikke APO ---> filter loopt dicht
    Niek
  • jochem PPO Wannabe
    edited December 2007
    op ppo geen enkel probleem, op dino=ellende, vandaar dat ik in eerste instantie van lucht in dinocircuit uit ga.
  • edited December 2007
    DELETED
    edited December 2007
    Jochem,
    pjotter heeft gelijk met zijn doorzichtig slangetje. Ik heb zelf een doorzichtig gaasfiltertje, werkt ook.
    Pjotter, hangt een beetje vanaf: vaak is het voorfilter niet verwarmd en loopt hij daar dicht. Als hij een tijdje heeft stilgestaan en het filter wordt enkel verwarmd door de APO/PPO, dan gaat de koude diesel er ook niet door.
    Niek
  • edited December 2007
    DELETED
    edited December 2007
    Correct pjotter. Ik heb destijds ook heel veel last gehad van tankvuil.
    Niek
  • jochem PPO Wannabe
    edited December 2007
    ok, filterwissel en doorzichtig slangetje dus.
    daf: de meeste reparaties kun je zelf, hij is groot en vierkant, een oerbus. de 400 is eigenlijk een grote leyland sherpa bus, (in de jaren 70-80 populair) puur engels product, van diverse engelse autofabrikanten, er zijn zelfs 4-wielversies van wegens inmenging van landrover. Daf heeft rond 1990 de fabriek en het busje overgenomen, hieruit kwam de 400, een uitvergrote versie van de sherpa. later is het ldv geworden. (leyland daf van) de laatste zie je nog wel eens rijden (maar ik vind hem niet zo mooi..)
    omdat daf een slecht lopende fabriek heeft overgenomen werd er flink gesaneerd, hieruit volgde een engels ontwerp met een franse motor en een nederlandse naam, de eersten die uit de fabriek rolden werden veelbelovend gepresenteerd: bedrijfswagen van het jaar, veel poeha, maar konden dit wegens een aantal technische mankementen niet waarmaken (heb ik van horen zeggen) bij latere auto's is dat gecorrigeerd, maar toen was het te laat, en zijn de bussen tegen dumpprijzen op de markt gezet om ze maar te slijten, maar weinigen wilden hun vingers ereen tweede keer aan branden.

wat heb ik tot nu toe gehad:
    compleet nieuw remsysteem (cilinders, schoenen, voetjes, en schijven)
    versnellingsbak was gaar
    beetje roest hier en daar (puur plaatwerk)
    verder rijdt hij eigenlijk altijd, keuringen loopt hij zo door.
    ik rijdt er nu twee jaar in.
    de bus heeft achterwielaandrijving wat het zaakje wel overzichtelijk maakt, maar er ook voor zorgt dat er erg veel herrie uit het laadruim komt.
    de daf heeft een groot nadeel: onderdelen. nieuw zijn ze nog te krijgen maar dat wil je niet, maar op de sloop zijn ze niet te vinden, (net als alle andere bussen trouwens..) gelukkig zijn nog een aantal mensen helemaal gek van de bus, en hebben een aantal slopers staan, wat het zoeken naar onderdelen erg overzichtelijk maakt...

het branstoffilter zal ik nieuw kopen hoor :wink:
  • edited December 2007
    DELETED
  • jochem PPO Wannabe
    edited December 2007
    de grote vraag is laatst beantwoord helaas, de daf heeft een lucaspomp :cry:
    de vorst heeft ervoor gezorgd dat hij zijn olie niet meer kon verplaatsen, en hij zit nu verstopt. :x
    eigen schuld dikke bult natuurlijk, want doordat de diesel weer eens moeilijk deed ondanks dat het filter pasvernieuwd was, veel te vroeg op olie omgezet. dikke prut, gepruttel, prut prut niets meer. prutswerk dus..
    ANWB gebeld, gelukkig iemand die niet moeilijk deed, maar we hebben hem niet aan de praat gekregen.
    wel met een compressor de pomp doorgeblazen, maar niet schoon genoeg gekregen.. anderhalf uur later toch maar naar huis gesleept, in afwachting.
    Ik ga eerst proberen de pomp schoon te blazen, dan doorspoelen met warme petroleum denk ik, om te vermengen met de olie te bevorderen.. misschien ook verstuivers etc schoonmaken?? zat zelf te denken aan een goedkoop gamma stoomcleanertje of zoiets, verwarmt en bouwt druk op, maar misschien weer teveel.. wil geen brand buiten de motor...
    of moet ik de pomp demonteren en wegbrengen?
    als hij stuk is ga ik maar opzoek naar een bosch denk ik.., maar ik hoop er met wat pek en veren af te komen...
  • jochem PPO Wannabe
    edited December 2007
    Pjotr:

k hou m als optie, alhoewel mn voorkeur naar een vw transporter uitgaat.

mercedes bus??
  • edited December 2007
    DELETED
    edited December 2007
    als ik het goed heb, dan heb jij een lucas lijnpomp.
    Deze zijn even sterk als een bosch lijnpomp. Het principe is volledig hetzelfde. Enkel de regulator is anders. En de behuizing.
    Ik heb nog veel pompen liggen voor DAF. Destijds DAF-garage opgekocht.
    En nu nog veel lijnpompen over.

Groeten,
    Nero
  • edited December 2007
    DELETED
    edited December 2007
    hmmm...als het een peugeot motor is, dan zal het inderdaad wel geen lijnpomp zijn. Enkel de DAF motoren zelf hadden die.
    :oops:
  • sauspasta PPO Burner
    edited January 2008
    Ik heb hem nu al twee keer vergeten om te schakelen.
    Een slimme collega zie "jo, je moet een gasbrandertje in de auto leggen"
    Zij hedden vroeger een auto gehad die zelfs niet meer met startpiloot wilde starten maar met een gasbrander de boel lekker warm stoken, liep hij gelijk.
    Ik kwam bij de Karwij een brandertje tegen 15 euro met 4 gaspotjes.

vrgr Niels
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Let met een gasbrander wel op dat je niks in de fik zet. Rond de motor is genoeg plastic, rubber, gelekte motorolie en brandstof te vinden. En je hebt het niet echt in de hand, eens het te heet wordt...
    Vergeten omschakelen is snel verholpen met een alarm dat afgaat als het contact uitgaat met de PPO-klep nog geschakeld...
  • jochem PPO Wannabe
    edited January 2008
    heb de pomp nu doorgespoeld, heeft me halve dag gekost, hij zat echt verstopt.. starten pompen aan de retour zuigen.., lekker hoor :mozilla_tongue: er kwam erg smerige drek uit, w.s. door vuile tank icm gevlokte olie.. niet echt de vloeistof waar je pomp blij van wordt.. nu pomp doorgespoeld met diesel, als stap 1. hij wilde er niet op
    starten, dus neem aan dat de verstuiverleidingen dezelfde drek aanvoeren.. heb 1 verstuiver losgehad, zat te denken om leidingen allemaal los te halen, door te starten om ze door te spoelen, dan als ze schoon zijn weer aan te sluiten nadat ik de retour/ doorvoer van verstuivers heb doorgeblazen. onderwijl misschien drupje olie op cilinders omdat ze anders droog lopen??
    stap 2 dus.. wou ik zaterdag doen.
    gelukkig wordt het redelijk weer zaterdag ivm nieuwjaarsborrel met oliebollen experts...!
    edited January 2008
    @jochem : Die stap 2 moet je zeker doen.
    Verstuivermoeren loshalen, goed doorstarten totdat er genoeg vloeistof uitkomt. Daarna dichtdraaien en starten maar.
    Smeren met olie is niet nodig.

Groeten,
    Nero
  • jochem PPO Wannabe
    edited January 2008
    nero:
    bijeenkomst gebruikt om een oordeel te krijgen:
    pomp ws stuk: verstuivers krijgen geen diesel, leidingen zijn schoon
    retour geeft geen diesel bij langdurig doorstarten
    einde verhaal voor de pomp?
  • jochem PPO Wannabe
    edited January 2008
    Einde verhaal voor de pomp...
    inmiddels nieuwe (helaas lucas) pomp gemonteerd, in dieselopstelling. heb wel een noodtankje geplaatst omdat ik de dieseltank nog schoon moet maken. bokt op 1 poot, de rest komt niet mee, is dat een kwestie van afstellen? ik had gehoopt dat hij onder veel geronk en gerook in elk geval zou lopen... te voorbarig weer natuurlijk. verstuiverleidingen geven in elk geval weer diesel, en ik heb ook de tussengeplaatste retourtjes los gehad, een voor een, geven ook diesel. kan het zijn dat dan de verstuivers zelf nog verstopt zitten ???
    daf 400 is dan toch wat minder ideaal, misschien wordt het toch een oldtimer mercedesbus, maar eerst deze maar weer laten rijden..
    edited January 2008
    verstuivernaalden zullen vastzitten.
    Haal verstuivers uit motor en hang ze aan de verstuiverleidingen (lichtjes verplooien) buiten de motor. Zo kun je zien als er diesel wordt gespoten door de verstuivers of niet.
    Indien niet, en er komt wel diesel toe, dan moeten de verstuivers gereinigd worden.
    Indien de verstuivers wel verstuiven, zijn je gloeikaarsen mss kapot?

Gr
    Nero
    edited January 2008
    Wat was er nu kapot aan je pomp?
    Waarom een nieuwe?
    Herstellen kan bijna altijd, behalve als de plunjer in de kop is afgebroken.
    Plaats eens een foto van je pomp en van het typeplaatje.
    En mail anders het typeplaatje of de gevens ervan eens door.

Groeten,
    Nero
  • jochem PPO Wannabe
    edited January 2008
    heb de pomp vervangen omdat magneetventiel eruitgehaald was, verstuiverleidingen schoonwaren, en de pomp na doorgespoeld te hebben met pure diesel, na bij elkaar zeker een uur starten (tussendoor laden)
    handpompje op filter tot lamme handen doorgepompt hebbende, nogsteeds geen diesel of olie gaf op een der verstuiverleidingen noch op de retour.
    er zit nu een tweedehandsje op van hetzelfde motortype en dezelfde auto. andere motor liep erop, dus deze is goed. geeft ook diesel op de leidingen, en ook de retour is inmiddels weer vol.
    zal morgen verstuivertruc uithalen, wat is wijsheid: verstuivers door (laten?) prikken of nieuwe plaatsen?
    gloeispiralen zijn nog redelijk, hoewel ze best vervangen mogen worden denk ik.
    alvast bedankt!
  • jochem PPO Wannabe
    edited January 2008
    even een update:
    nieuwe pomp erop geschroefd, verstuivers laten reviseren,
    afstellen tot hij aanslaat is me (nog ) niet gelukt.
    one day...
    daf staat afgemeld, tot ik meer tijd heb. heb intussen benz uit 87 gekocht, 200td combi met grijs kenteken, rijdt 1: 18! (maar voorlopig nog op dino..)
    de daf wil ik lopend krijgen, maar zal nooit meer in de olie zijn...
    verder prima bus.

dus dat was dan het daf 400 aandeel voor deze site...
    allemaal bedankt, ik heb ongelooflijk veel geleerd over de werking van een diesel, raad iedere newbie aan om eerst te denken voor te doen,
    ongetwijfeld dat een daf 400 prima blijft lopen op ppo, zolang je berekend bent op het gevaar (zie bovenstaand).
    succes met ontwikkelen van een milieuvriendelijker brandstofvorm, one day...

jochem
Sign In or Register to comment.