Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Zoutgehalte & Retort van Arachideolie en Diesel

reinout PPO Newbie
edited October 2007 in Olieen
Beste PPO'ers,

Dit is misschien een beetje een lang verhaal, de plaatjes spreken gelukkig voor zich!!

Omdat ik nieuwschierig was over waar ik nou precies op rijdt heb ik nog eens wat proefjes met mijn APO gedaan.

Als eerste zal ik mijn filter proces kort beschrijven: Ik haal gebruikte frituurolie (Levo Arachideolie, uit van die gele 20L blikken) bij de visboer en giet het over in 20 L jerrycans. Ik laat het 2 weken bezinken en gooi het dan door een 1 micron filter. Uit het filter loopt het in een ton met een bodem water. Ik meng het met water (roeren) om het zout (er heeft toch vis in gelegen) eruit te halen en laat het weer twee weken staan. Het was me al opgevallen dat de olie die ik met water mengde er troebeler uitzag dan als ik te lui was om met water te mengen.

Om nu eens te kijken of dat mengen wel zin heeft, heb ik het zoutgehalte van de olie bepaald. Ik heb een sample van gefilterde olie en gefilterde olie + water filter onderzocht op zout contents. (mengen met demi-water, emulsie breker en stofje dat geel wordt als er zout is).

Wat bleek: 0,0 zout in beide samples!!! Conclusie: Bezinken en filteren met 1 micron laat geen zout achter!!

Het tweede proefje wat ik gedaan heb is een retort. Dit werkt als volgt: 50 ml vloeistof wordt in een afgesloten cylinder opgewarmt tot 350 graden. De dampen worden gecondenseerd en in een reageerbuisje opgevangen. Wat er niet verdampt bij 350 graden blijft achter in de cylinder.

Ziehier het resultaat van Arachideolie: Het duurt een eeuwigheid voordat er wat uit de condensor komt, wat aangeeft dat er een hoge temperatuur nodig is om de boel te verdampen.

image image

Er is duidelijk te zien dat er verschillende "dichtheden/soorten" olie met elkaar vermengd zijn. Van de 50 ml komt er 42 ml vloeistof uit de test, en 1.8 gram zwart roet!! Dit verdampt dus niet bij 350 graden, ik hoop dat het wel verbrandt in onze motoren!!

Om een goede vergelijking te maken heb ik het ook met rode diesel gedaan, het resultaat is in het volgende plaatje te zien:
image

De rode kleurstof is verdwenen, en de diesel is duidelijk goed geraffineerd tot 1 "dichtheid/soort". Het kwam veel sneller uit de retort, wat betekend dat het verdampingspunt een stuk lager is dan van PPO. Ook bleef er geen residu achter. Het feit dat er maar 46 ml in het reageerbuisje komt voornamelijk door geknoei van mij.

Dit verklaard voor mij duidelijk waarom een standkachel niet op PPO kan! Verder vind ik die brokken roet niet zo fijn, kan iemand me gerust stellen dat ik dit toch probleemloos in mijn auto kan gooien?

Mvg,

Reinout

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited September 2007
    Reinout,
    mooi proefje !!. Ook mooi, dat er geen water inzit. Ik vindt je filterproces wel wat snel: in twee weken kant en klaar. Je zou eens moeten proberen om het zaakje een maand te laten staan, dan filteren op 1 mu en daarnaa weer een maand laten staan en kijken of je geen bezinksel hebt.

Mijn ervaring met "goede" en "slechte" APO/GPO: Als het zaakje goed gefilterd is (en dus geen bezinksel naar 4 weken) loopt je brandstoffilter niet dicht beneden 5000-10000 km. Heb je slechte APO, dan moet al wisselen na 500 - 1000 km.

Er zijn veel APO/GPO rijders, die jarenlang op het spul rijden en geen schade hebben gehad. Zoals je elders op het forum kunt lezen heb ik wel een kapotte pomp gehad. Oorzaak was niet duidelijk, maar ik wijt het zelf aan slechte APO. Was een goede les.

Niek
  • ook jan PPO Burner
    edited September 2007
    hoezo?? rode diesel wordt wit bij 350 graden?? of minder??
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2007
    [quote=ook jan]hoezo?? rode diesel wordt wit bij 350 graden?? of minder??
    De kleurstof verdampt en condenseert niet... logisch toch?
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Hey Niek, stuur Reinout anders een sampletje op!
    En ik ben tzt ook wel geïnteresseerd in een retortje.
    edited October 2007
    Carlo,
    Dat heb ik gedaan, hier de resultaten:

Reinout was zo vriendelijk een monstertje van mijn APO/GPO te testen. Hier de resultaten:

Test 1: aanwezigheid water en zout.
    Resultaat 0.0% zout, 0.0% vrij water.

Test 2: Vaste deeltjes.
    Ik heb geen filtraat test uitgevoerd, met het blote oog was al te zien dat er iets van 3 “deeltjes” rond zweefden door de olie. Niet dat de olie super vuil was, maar helemaal schoon was hij ook niet. Deeltjes < 1 micron zijn niet te zien zonder vergroting
    Ik denk, dat er iets misgegaan is met het vullen van het potje. Betekent, dat ik nog zorgvuldiger moet werken. Overigens in de praktijk geen klachten over vervuilde brandstoffilters.

Test 3: Viscositeit APO
    image

image
    Reinout heeft een mooi grafiekje gemaakt, maar ik krijg hem niet goed op het scherm. Wederom werdt bevesticht, dat APO dikker (visceuzer) is dan gewone soja olie en bij 15 graden boven nul al op 80 Cs zit.

Zoals je kan zien is jou olie behoorlijk visceuzer (dikker) bij lagere temperaturen, vanaf een graden of 30 gedraagt het zich gelijk aan slaolie.

Test 4: Retort
    Deze test is mislukt. Het spul wil gewoon niet goed verdampen. Er blijft bij opwarmen tot 350 graden gewoon veel zwart spul achter. De oorzaak is naar verwachting: lange koolstofketens verdampen niet.

Conclusie: Het is niet verkeerd, maar het kan beter.

Niek :evil:
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Niek: Ik ga morgen een paar dagen naar Zuid Duitsland. Ik neem je olie mee en zal enkele mensen daar heel vriendelijk aankijken :D
    edited October 2007
    Ruud,
    Ben benieuwd hoe jaar oude apo zich gedraagt in de test,
    Niek
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Niek, 'k heb het even aangepast. Klopt het zo?
    edited October 2007
    Tjorque,
    beter zo,
    Niek
Sign In or Register to comment.