Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Prijsverhoging accijnsvrije PPO én BTW verhoging

groene i PPO Wannabe
edited September 2007 in Olieen
Vandaag kreeg ik een brief van Rijschoon (www.rijschoon.nu), mijn leverancier van accijnsvrije PPO (subsidieproject, hun leverancier is Solaroil).

Per 25/8 j.l. heeft de leverancier de prijs verhoogd met 2,5 cent ex BTW.
Daarnaast gaat de Belastingdienst per 1/10 het hoge BTW tarief heffen op PPO. Ik mag aannemen voor PPO die bedoeld is als brandstof.
Rijschoon geeft om het leed te verzachten (mogelijk tijdelijk) 6 cent korting. Waardoor de totale prijsstijging 10 cent is en uitkomt op € 1,08.

Ik heb een reactie gemaild, een knuppel in het hoenderhok.
Ik ben ook benieuwd naar reacties van anderen, daarom hieronder de tekst.

Beste mensen,

Slecht nieuws inderdaad.
Met prijsvoordeel mensen overhalen is nu (vooralsnog) definitief over (het ging net langzaam de goede kant op).

De zwevende kiezers overhalen is uiteraard ook moeilijker geworden.

Mijn beweegredenen zijn het milieu maar ook de macht van de oliebaronnen. Over die laatste wil ik het hebben. Niet alleen om mijn eigen punt te maken, maar omdat ik denk dat de reden van een prijsverhoging/prijsstelling er veel toe doet mbt de acceptatie ervan door "het volk".

Wat is de reden van de prijsstijging van 2,5 cent? Ik denk de gestegen dieselprijs.
Ik denk dat we nu te maken krijgen met PPObaronnen. Die ook nog eens weinig concurrentie hebben. Ik denk dat Solaroil monopolist in Nederland is.
Maar er is een illegale concurrent, de supermarkt. Die de prijzen (vooralsnog) niet verhoogd hebben. Prijzen die inclusief fles, dop, etiket en omdoos toch al royaal lager liggen dan die van de monopolist met zijn tankwagen.
Met deze illegale concurrent kom ik bij het BTW gebeuren. De supermarkt mag 6% rekenen. De belastingdienst bevordert op deze manier de illegaliteit.
Ik mag dan ook hopen dat de leverancier alles op alles zet en doorvecht tot het Europese Hof. Vooral als blijkt -en dat zou me niet verbazen- als Duitsland en andere Europese landen wel het lage BTW tarief blijven hanteren. De landelijke politiek moet ook geactiveerd worden, mogelijk kan Rijschoon hier een rol in spelen?

Voor deze stichting die zich richt op particulieren is het extra zuur. Voor de zakelijke rijder is het vooralsnog zelfs iets goedkoper.
Ik denk dat Rijschoon zich beter (ook) op de zakelijke rijder kan gaan richten. Die maken ook nog eens veel meer kilometers en rijden vaker in busjes en vrachtwagens met een hoger verbruik.
Ik denk dat Solaroil zich daar voornamelijk mee bezig houdt en daarom mogelijk niet wakker ligt van de BTW stijging.

Dit zijn grotendeels veronderstellingen, ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Vriendelijke groeten,

Daniël Bethlem.

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited September 2007
    Groene i,
    Het wordt tijd, dat we ons eigen netwerk met distributiepunten gaan opbouwen en rechtstreeks bij de boer gaan kopen !!
    Niek
  • groene i PPO Wannabe
    edited September 2007
    Beste Niek, misschien wordt dat de toekomst, terug naar kleinschaligheid en beurssentimenten en witte boorden exit. Iedereen collectoren en molens en een ppo vat op de stoep. Van mij mag het.
    Op dit moment zitten we met het accijns probleem.
    Dat maakt Solaroil monopolist.
    Ik ben benieuwd of er nog een reactie komt van hun (Hein).
    Af en toe krijg ik een SOS (Solar Oil Systems) mail met allerlei nieuws maar dit is niet op deze wijze gecommuniceerd.
  • JeroenW PPO Burner
    edited September 2007
    ALs je nagaat dat de minerale diesel, zonder accijns, ongeveer voor 15 tot 30 cent per liter door de arabieren word geleverd, zul je zien dat PPO zodra de belastingdienst dit net zo gaan belasten als normale diesel, niet meer een financieel aantrekkelijk alternatief is....

GRoet,
    Jeroen
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Zeker niet als je ziet dat groene i nu al 1,08 betaald voor PPO zonder accijns! Dat begrijp ik tenminste uit zijn verhaal.
  • groene i PPO Wannabe
    edited September 2007
    Het gaat de Groene i niet om het prijsvoordeel maar om de toekomst die vandaag begint en daarom zou het jammer zijn als PPO niet de kans krijgt dat het verdient. Net nog benzine gehaald voor de andere auto, wat een stank! Wat een gevaarlijke rotzooi en dan gooien ze er ook nog toevoegingen in waar de consument geen weet van heeft en waarvan het niet na te gaan is wat het doet. Ik ben blij dat het opraakt. Maar niet blij als het met PPO net zo gaat als met de minerale olie.
    Ik wil best betalen voor eerlijke producten en diensten. Als het maar reëel is.
    edited September 2007
    Helemaal mee eens. Prijsvoordeel is voor mij ook niet het belangrijkst, maar als ik 1.08 + 0.37 accijns = 1,45 moet betalen terwijl de diesel nog rond de 1 euro ligt, dan stap ik terug naar diesel. Mijn KZO uit Belgie kost overigens maar 0.77 aan de pomp excl. accijns. Dat lijkt me een reeele, eerlijke prijs. Eerlijk gezegd vind ik die 1.08 erg hoog als je het vergelijkt met de 0.52 in de supermarkt.
  • groene i PPO Wannabe
    edited September 2007
    De accijns is nog meer denk ik, is dit misschien ex BTW? Over accijns gaat ook nog BTW!

Er is nog iets wat Solaroil (het is nog steeds een veronderstelling) monopolist in Nederland maakt. Elsbett vraagt een bepaalde gecertificeerde norm. Dus als je je garantie niet wilt verspelen moet je dat spul tanken. Het moet ook koudgeperst zijn vanwege fluor geloof ik. Dat kan weer afzettingen veroorzaken.
    Onderhand zitten we weet op de verkeerde afdeling van de site waarschijnlijk...
    edited September 2007
    Die 0.77 is inderdaad exclusief BTW maar wel koudgeperst. Daar zit het prijsverschil ook in in vergelijking met de supermarkt: Warmgeperst levert meer olie op per kilo en gaat sneller, dus is veel goedkoper. Er wordt gewoon 6% BTW gerekend bij deze Belgische pomp. Accijnsafdracht dien je zelf te doen indien nodig.
  • groene i PPO Wannabe
    edited September 2007
    En in België is het accijnsvrij toch?
    Helaas woon ik in de kop van Noord-Holland. De benauwste polder van Nederland wat dit betreft.
    edited September 2007
    Lokale boeren kunnen accijnsvrij olie van eigen productie verkopen. Mijn pompstation haalt de olie uit Duitsland waardoor ze geen accijnsvrijstelling hebben. Eigenlijk moet ik dus accijns afdragen, maar ik vraag me af of de douane in Nederland zover op de hoogte is van de Belgische regelgeving. Ik draag niks af in elk geval.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Brownie: tank jij in Ravels?
    edited September 2007
    Yep!

Dat is te zeggen, ik heb al twee keer voor een dichte deur gestaan (die verdraaide belgische feestdagen :wink: ) en inmiddels verschillende keren contact gehad (email/telefoon). Mijn huidige voorraad (van expert) is bijna op, dus ik ga er binnenkort echt een keer tanken. Jerrycans mee, dan haal ik direct 200 liter.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Belgie:

in princiepe:

accijns vrij MAAR 6% BTW

althans dat is de situatie bij ook Jan
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    [quote=groene i]Er is nog iets wat Solaroil (het is nog steeds een veronderstelling) monopolist in Nederland maakt. Elsbett vraagt een bepaalde gecertificeerde norm.

Niet alleen Solaroil verkoopt deze olie. Elke perserij die ppo verkoopt aan SO voldoet schijnbaar.

Trouwens, Elsbett heeft geen relatie met SO. Die doet het ombouwen zelf, volgens mij meestal met het Wolf systeem. Schijnbaar hanteren die dan dezelfde norm.

Tim
    edited September 2007
    Tjorque said:

Belgie:

in princiepe:

accijns vrij MAAR 6% BTW

althans dat is de situatie bij ook Jan

Dat geld, heb ik begrepen, alleen voor akkerbouwers die zelfgeperste olie verkopen. PPO handelaren moeten wel accijns rekenen begreep van de mannen uit Ravels.
    edited September 2007
    Dat zou inderdaad wel eens heel goed kunnen kloppen :)
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Volgens mij wordt hier op het forum het meeste op APO gereden.

45 ct/l geen belastinggezeik. Mocht je aangehouden worden, dan heb je in Duitsland getankt.

Maar:
    - Smul is 1 keer aangehouden door de politie die een naheffing voor accijnsen zouden sturen en de auto verbeurt zouden verklaren. Nooit iets van gehoord
    - Onlangs is iemand voor de rechter gekomen, die kreeg een boete van 255 euro voorwaardelijk
    - Hou gewoon 255 euro apart, mocht het een keer helemaal uit de hand lopen. Dit bedrag heb je toch zo verdiend na een tijdje rijden.
    edited September 2007
    Groene I,
    wat let je om 1000 liter bij Ook Jan te gaan halen of de boer in de Achterhoek. Of APO te tanken bij de APO/GPO filteraars onder ons ??
    Als de prijzen te hoog worden, gaan we gewoon andere wegen zoeken.
    Niek
  • groene i PPO Wannabe
    edited September 2007
    Haha, jullie zijn wel erg openhartig.
    Ik ben gerust wel eens burgerlijk ongehoorzaam, toen ik nog mengde was dat allemaal supermarktspul (kon ook niets anders krijgen hier).
    Maar de Transporter die nu is omgebouwd (door een nieuwe Noordhollandse Elsbett dealer) rijd ik zakelijk (éénmansbedrijf in de live muziek) dus ik neem geen risico qua betrouwbaarheid en zit ook niet te wachten op toestanden met de douane. Ben dus blij met het gelamineerde A4tje waarop staat dat ik accijns ontheffing heb (tot 2010).
    Ik draag initiatiefnemers als Rijschoon een warm hart toe en wil niet als onderduiker het verkeer in. Begrijp me goed, ik heb daar alle begrip voor en ook sympathie, maar ik zou graag willen dat het allemaal wat grootschaliger aangepakt wordt. Wat Elsbett Nederland, Solaroil en ook Rijschoon dus proberen.
    Kijk, de overheid heeft geld nodig, of ze het goed uitgeven is wat anders. Uiteindelijk zal duurzaam niet goedkoper zijn, eerder duurder misschien. Als je weer gaat rekenen met milieu effecten zal het misschien anders zijn maar de geschiedenis leert dat het ene onderzoek het andere ondergraaft, er veel commerciële belangen zijn en dat ambtelijke molens langzaam draaien. Dat instanties en overheden langs elkaar werken en dat de mens last heeft van zijn ego. Het is dus ingewikkeld. Nu bv. weer de berichten over duurder voedsel door biobrandstof. Geen vlees meer eten is trouwens het antwoord. Voor mij makkelijk maar daar zullen velen anders over denken.
    Ik doe het dus niet voor het geld (maar wil ook niet meer dan redelijk is betalen!) en vind het geweldig om op zulke schone, ongevaarlijke, mooie! brandstof te rijden.
    Ik rij dus met een enorme sticker van Rijschoon en zou de PPO graag uit de illegaliteit zien. En aan de techniek valt ook nog wel wat te verbeteren, de stank valt niet mee. Maar dat is weer een ander onderwerp en waarschijnlijk debet aan deze (VW) motor.
    Ik weet het, je vraag was wel kort.
    edited September 2007
    Groene I,
    nog een kleine opmerking. Ik rij voornamelijk voor het milieu. GPO/APO is volgens mij de meest milieuvriendelijke brandstof. Los daarvan ben ik van mening, dat de overheid duurzame brandstoffen zou moeten stimuleren. Ze kunnen dat eenvoudig doen, door te zorgen, dat biobrandstoffen altijd 20 cent goedkoper zijn dan fossiele brandstoffen. Als de overheid zo'n garantie zou afgeven, wordt het feest in duurzaam Nerderland. Helaas leven we niet in duurzaam Nederland, maar in Graaigraag Nederland.
    Ik zou er dan ook geen moeite mee hebben om, als de prijs van koolzaadolie uit de hand loopt door de PPO baronnen, je licentie aan te vullen met KZO van de boer. Als iedereen maar in de rij blijft lopen, gaan we met zijn allen naar de afgrond.
    Niek
  • groene i PPO Wannabe
    edited September 2007
    Snap ik helemaal maar zo blijft het wel klein. Daar zou ik graag iets aan veranderen. Nederland kan veranderen, als genoeg mensen dat willen. Ik heb geen negatief oordeel over jou, ik vind het begrijpelijk en prima dat er geëxperimenteerd wordt, hopelijk heeft straks iedereen daar wat aan. Dieselmotoren kunnen nog veel efficiënter. En wat dacht je van die stinkbrommers? Als die nou 's 1 op 100 konden lopen op PPO. Dan neem je je 3 litertankje gewoon mee naar binnen als het koud is. Daar is vast een mooi systeem voor te verzinnen.
    Er is nog een probleem, milieuclubs zijn anti PPO. Althans de grote, Greenpeace en Milieudefensie. Die wachten liever op de tweede generatie. Maar zoals de voorzitter van Rijschoon laatst zei: het zijn tegenpartijen. Maar de overheid heeft wel een mooi excuus op die manier.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Niek said:

gaan we met zijn allen naar de afgrond

Mag ik dan je hand vasthouden, als we de accijnsafgrond in gaan :cry:

Ik begrijp niet hoe milieudefensie en GL tegen ppo kunnen zijn. Ik denk dat ze onder minder groene druk staan! Vooral GL.

Tim :mozilla_cry:
  • ook jan PPO Burner
    edited September 2007
    milieuorganisatie's zijn blijkbaar niet echt voor PPO,
    ik heb hier in belgie ook deze ervaring.
    zij vrezen dat het amazonewoud nog meer gekapt gaat worden(een terecht e vrees denk ik)
    maar ook locaal geproduceerde PPO hebben ze liever niet omdat er nogal wat natuurliefhebbers in deze organisatie's zitten, en deze liever natuurgebied zien dan landbouw.
    met het zelfde argument heb ik ook eens een medewerker van natuurpunt in belgie,de bio-landbouw in vraag weten stellen.

wat prijzen betreft , maak uw rekening
    koolzaad 350 euro /ton aankoop
    een ton geeft 320 liter olie en 700 kg koek
    op dit moment heeft de koek een waarde van 200 euro /ton
    10 cent per liter perskosten(dus met nog wat algemene kosten -geen loon- 50 euro werkingskosten per ton koolzaad)
    ja de prijzen stijgen.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Àls ik ook nog een duit in het zakje mag doen; je hoeft van een politicus niet te verwachten dat hij/zij problemen gaat oplossen. Een politicus heeft daar namelijk niets aan. Er zijn mogelijkheden ZAT om wat aan het milieu te doen, er zijn mogelijkheden ZAT om het fileprobleem op te lossen, om maar wat te noemen. Maar een politicus interessert dat helemaal niet.
    Die zit namelijk met het probleem dat hij/zij graag herkozen wil worden......Dus voor een politicus geldt: pappen en nathouden en ook veel slap lullen.

ALS je wat wil doen moet je het gewoon doen en niet slap ouwehoeren van ik wil dit en ik wil dat. Een gezond anarchist is er twee waard zeg ik maar. En als je in de kop van Noord Holland woont moet je al helemaal niet lullen want APOTexel ligt op een steenworp afstand.

My 5 cents
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2007
    Groot gelijk Carlo.
    edited September 2007
    [quote=ook jan]milieuorganisatie's zijn blijkbaar niet echt voor PPO,
    ik heb hier in belgie ook deze ervaring.
    zij vrezen dat het amazonewoud nog meer gekapt gaat worden(een terecht e vrees denk ik)
    maar ook locaal geproduceerde PPO hebben ze liever niet omdat er nogal wat natuurliefhebbers in deze organisatie's zitten, en deze liever natuurgebied zien dan landbouw.
    met het zelfde argument heb ik ook eens een medewerker van natuurpunt in belgie,de bio-landbouw in vraag weten stellen.

Zo'n mannen zouden ze eens een week zonder eten moeten zetten...
    Eens kijken of ze dan Landbouw nog onnodig vinden...

En O WEE als ze ergens naartoe gaan met de auto hé!!! TE VOET! op blote voeten!
  • groene i PPO Wannabe
    edited September 2007
    Hieronder een reactie van Hein Aberson van Solaroil. Mijn vragen/opmerkingen staan eronder.
    Horen een aantal inmiddels geplaatste reacties wel thuis in "Olieën"?

Beste Daniel,

Ik deel je bezorgdheid.
    Maar , en ik blijf dit zeggen, zolang de overheid nalaat biobrandstoffen een kans te geven wordt het niets in Nederland.
    Daar zit het op vast.
    De mensen willen wel, maar de overheid wil zijn inkomsten /accijnzen niet missen.
    Je hebt kunnen zien,met dit kabinet waar ze het geld vandaan halen, jawel bij de auto!
    Milieu interesseert ze niet, ze zijn hun beloftes van voor de verkiezingen allang weer vergeten.
    Dat is de situatie in dit land.
    Wij zijn het meest vervuilde stukje land in Europa (foto’s KNMI/NASA).
    Maar er is geen hond die protesteert.

De speculanten / hedgefunds hebben bezit genomen van de goederen termijn markten.
    Die jagen alle prijzen omhoog. Daar kan niemand wat aan doen, vandaar dat wij ook de prijzen moesten verhogen.
    Dit is een minimale verhoging, als je bedenkt dat de ruwe koolzaadprijs met meer dan 30 % gestegen is.

Groetjes
    hein Aberson
    --------------------------------------------------------------------------------

Van: Daniël Bethlem [mailto:dannyyell@hetnet.nl]
    Verzonden: vrijdag 21 september 2007 11:43
    Aan: Hein Aberson
    Onderwerp: Re: Powered by Pure Plant Oil : PPO

Beste Hein,

De BTW verhoging is op zich duidelijk, maar er valt genoeg over te zeggen. Wat er aan protesten geschiedt, het Europese verband (gebeurt dit ook in Duitsland en België).

De prijsverhoging van 2,5 cent ex BTW per liter mag best uitgelegd. Is dat iets wat ook in Duitsland en België is gebeurd (ik heb begrepen van niet). De prijzen in de supermarkt stijgen ook niet. Ik weet wel dat dat een andere soort olie is maar misschien kan dan meteen een keer duidelijk gemaakt waarom alleen koolzaadolie wordt gebruikt, er moeten toch meer olieën gecertificeerd kunnen worden. Een slimme boer zet ook niet één soort gewas op zijn land.
    Persoonlijk vermoed ik dat de verhoging rechtstreeks verband houdt met de gestegen dieselprijs. En dat PPO dus net als veel andere zaken valt onder de goederen waarvan de prijs (deels) bepaald wordt door wat de afnemer wil betalen. Ik hoop dat ik ongelijk heb. Feit is wel dat je de aarzelende particulier hier niet mee binnen haalt. En dat is erg jammer van zo'n Rijschoon project dat zich op die particulieren richt. Volgens mij zijn er nog geen 10 auto's omgebouwd, er is subsidie voor 50.

Vriendelijke groeten,

Daniël Bethlem.
Sign In or Register to comment.