Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Geschikt voor RME/PPO?

knipje PPO Newbie
edited June 2005 in Olieen
Sinds een week of drie ben ik de nieuwe eigenaar van een VW Golf Diesel. Een leuk autootje, met een halfautomatisch versnellingsbak. De vorige eigenaar wist mij nog net uit te leggen dat er in deze Golf, type ecomatic, een systeem zit wat de brandstof bespaart bij stadsverkeer. Als je niet op het gaspedaal drukt valt de motor vanzelf uit. Druk je het gaspedaal in, dan start de motor weer. Erg handig als je op de toch al dure liters brandstof wilt besparen. Met dit autotje rij ik op dit moment 1:23, erg zuinig dus. :D

Nu lees ik in het handboek van de auto ook nog eens dat deze auto geschikt is om op RME te rijden, de officiele biodiesel in Duitsland. Wat ik mij nu afvraag is het volgende:

Heeft RME dezelfde viscositeit als lijnzaadolie?
Is het mogelijk om met deze auto ook op 100% PPO te rijden?
Als ik op 100% PPO wil rijden, heb ik dan nog aanpassingen nodig?
Zo ja, welke?
Heeft iemand toevallig ervaring met een VW Golf Ecomatic?

Ik ben op deze site veel wijzer geworden over rijden op PPO. Ook wordt er veel uitleg gegeven over de verschillen tussen PPO en RME. Helaas ben ik er nog niet achter of ik met deze auto ook zondermeer op slaolie kan rijden. Kan iemand mij hier iets wijzer over maken? :(

Comments

• Peus PPO Addict
    edited June 2005
    knipje said:

Heeft RME dezelfde viscositeit als lijnzaadolie? Is het mogelijk om met deze auto ook op 100% PPO te rijden?
    Als ik op 100% PPO wil rijden, heb ik dan nog aanpassingen nodig? Zo ja, welke?
    Ik ben op deze site veel wijzer geworden over rijden op PPO. Ook wordt er veel uitleg gegeven over de verschillen tussen PPO en RME. Helaas ben ik er nog niet achter of ik met deze auto ook zondermeer op slaolie kan rijden. Kan iemand mij hier iets wijzer over maken? :(

RME is uit PPO vervaardigde biodiesel, de ongeveer dezelfde eiegenschappen heeft als dino, maar de viscositeit ligt iets hoger, ca. 7 cSt. (dino ca. 5 cSt) maar voldoet verder wel aan de dieselnorm die fabrikanten stellen. Koolzaadolie heeft een visco van ca. 73 cSt en zonnebloemolie ca. 54 cSt., zie overzicht: http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=171 het 12e forumstukje. Lijnzaadolie is olie uit de vlaszaden, de visco zal in de buurt liggen van koolzaadolie of nog iets hoger. Slaolie is meestal sojaolie, die heeft een visco van ca, 62 cSt.
    Als jouw auto geschikt is voor biodiesel (o.a. methanol-bestendige brandstofleidingen) wil dat niet zeggen dat de auto meteen geschikt is voor PPO met die veel hogere visco.
    Het starten op 100% PPO blijft een probleem door die hoge visco! Het risico van een defecte inspuitpomp is vrij groot. Ik adviseer eerst eens wat te mixen met dino. Tot bijv 50% moet denk ik wel gaan om veilig op te starten. Of (als je die investerering wilt aangaan) een 2-tanksysteem.
    Mvg.
Sign In or Register to comment.