Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

even voorstellen

Sheik PPO Newbie
edited November 2005 in Citroën/Peugeot
Hallo allemaal,

Ik heb een 205 XRD (ex-)grijs kenteken autootje waar ik wekelijks zo'n 550 - 650 km mee rijd. Sinds ongeveer 5000 km meng ik zonnebloemolie bij de brandstof. Ik tank diesel tot de tank vol is, vervolgens rijd ik 300 km en dan vul ik de tank af met ZBO. Ik doe er ook iedere tank een paar litertjes afgewerkte motorolie bij (ik moet die zooi toch ergens kwijt zien te raken...).
Tijdens het rijden op het ZBO/diesel mengsel (ongeveer 40%) valt me het meest op dat de auto meer moeite heeft met starten. Koud wil de auto nog wel eens bokken. Ook loopt de warme motor stationair veel slechter. Van vermogensverlies is niks te merken. Ook de roetuitstoot blijft minimaal. Natuurlijk wel een distinctieve lucht om me heen :wink: .
Al die problemen zijn natuurlijk niet onoverkomelijk. Het is ook niet meer de jongste met 18 jaar en 355 Mm. Ik heb ook geen aanpassingen gemaakt, behalve dat ik de brandstoftoevoerleiding tegen de koelwaterslang heb gebonden tussen het brandstoffilter en de pomp.
Wat ik nog wil gaan doen is een twee tanks systeem maken. Dat lijkt me voor deze wagen de beste optie. Wat dat betreft is dit forum een goede bron van informatie. Ik zal dan ook mijn ervaringen blijven delen.

Groeten,
(Sheik) Gijs

Comments

• edited October 2005
    Beste Sjeik,

Dat bokken herken ik. Ik heb een 205D uit 1993 en meng 50/50. Welke aanpassingen kan ik doen zodat deze diesel beter gaat lopen?

Groeten,

Hammie
  • lucas PPO Newbie
    edited October 2005
    Gewoon zelf een warmtewisselaar maken of kopen.
    Op het forum is hier veel over gezegd.

Maken kan simpel met diverse maten koperen leiding van de Gamma of Praxis. zoek eens op warmtewisselaar.
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2005
    Sheik said:

Hallo allemaal,

Ik tank diesel tot de tank vol is, vervolgens rijd ik 300 km en dan vul ik de tank af met ZBO. Ik doe er ook iedere tank een paar litertjes afgewerkte motorolie bij (ik moet die zooi toch ergens kwijt zien te raken...).
    Groeten,
    (Sheik) Gijs

Sorry, maar wat dacht je van het inleveren van die motorolie?

Rijdende verbrandingsoven heb je nu, weg met het milieu voordeel.
  • sjoerd PPO Newbie
    edited October 2005
    Hoi,

Heb ook een 205 gehad, ik had hier de retour kortgesloten op het filter.
    En als je geluk hebt word de brandstof al voorverwarmd, een blokje aan het motorblok ergens bij de waterpomp dacht ik.

mvg sjoerd
  • Sheik PPO Newbie
    edited October 2005
    Tjemig, na vier maanden toch nog een paar reacties. Ik had de hoop op een warm onthaal al opgegeven... :wink:
    Inmiddels heb ik een ander 205je maar met precies dezelfde techniek. Nog even en de tweede tank is operationeel. Ik gebruik gewoon de standaard verwarmde filter (die zit niet op alle 1.8 XUD's). De nieuwe aanvoerleiding ligt er al. De retourleiding ga ik kortsluiten tot voor het filter. Ik gebruik maar één filter voor beide brandstoffen. Ik heb inmiddels ook al ontdekt welke schroefjes op de pomp tot een beter lopen en starten van de motor leiden. Als afsluitkleppen in de beide aanvoerleidingen gebruik ik gewoon simpele benzine-afsluiters van een LPG-systeem.
    Als brandstof ga ik -naast de bekende zonnebloemolie- ook afgewerkte olie van een visboer en bij vrienden en familie ingezamelde frituurolie gebruiken. En ja, ook motorolie! :roll: Het gaat mij absoluut niet om het -in mijn ogen zeer beperkte- milieuvoordeel. Vroeger verdween de kan gewoon in de grijze bak, nu doe ik er tenminste nog iets nuttigs mee. En wat gebeurt er eigenlijk met de motorolie die je inlevert?
    Mij interesseert de techniek en uiteraard het kostenvoordeel. Geen van mijn auto's zijn goed voor het milieu. Sterker nog, geen enkele auto is goed voor het milieu! Als je zo begaan bent met het milieu dan moet je maar gaan lopen... :mrgreen:

@Hammie: als je durft, speel maar eens met die lange schroef die rechts uit de pomp steekt. Contramoer los en het stelschroefje een kwartslag rechtsom. Dan wordt er iets meer brandstof ingespoten, maar krijg je meer roetuitstoot en een hoger verbruik. Niet ideaal dus. Probeer dan bij het heveltje aan de achterkant van de pomp, waar twee stelschroefje naast elkaar zitten, het rechtse schroefje wat in te draaien. Maar merk alles en onthoud wat je doet, dan kun je altijd nog terug als het niks oplevert. Een betere brandstofverwarming heeft geen nut omdat dat bokken wat ik ondervond alleen bij koude motor optrad.
  • edited October 2005
    wat mij betrefd loopt de hele motor in de soep
    want die motor olie hoort in je cartter maar niet in je tank
    hij zal wel roken en stinken als een beest ik hoop nooit achter je te rijden

gegroet :x :x :x :x :x
  • Sheik PPO Newbie
    edited October 2005

wat mij betrefd loopt de hele motor in de soep
    want die motor olie hoort in je cartter maar niet in je tank
    hij zal wel roken en stinken als een beest ik hoop nooit achter je te rijden

gegroet :x :x :x :x :x

:lol: HAP! :lol:
    :mrgreen:

En nu even serieus. Wat is er mis met het gebruik van motorolie (in beperkte mate) als brandstof? Wanneer het inspuittijdstip iets vervroegd is verbrandt het volledig, net als PPO. Daarbij komen niet meer schadelijke stoffen vrij dan bij de verbranding van diesel, PPO of gebruikte frituurolie. En gebruikte frituurolie is toch ook afval, dus ja, mijn auto is inderdaad een rijdende verbrandingsoven. En nogmaals, goed voor het milieu is het natuurlijk niet. Zelfs niet als je op 100% PPO rijdt. PPO is CO2 neutraal, maar dat is nou juist niet de meest schadelijke uitstoot. Als je een koolwaterstof verbrandt dan wil je juist dat er veel CO2 en water wordt gevormd. Wat je niet wil zijn HC's, CO en NOx. De hoeveelheid van die stoffen wordt echter meer bepaald door de eigenschappen van de motor en de aangezogen lucht.
    Dus even kort door de bocht: rijden op PPO heeft maar een beperkt milieuvoordeel en is in de meeste gevallen zelfs slechter voor het milieu wanneer het wordt gebruikt in niet-aangepaste en niet-doorontwikkelde verbrandingsmotoren, zoals bij de meesten die het doen. Niet vanwege de CO2 dus, maar vanwege de overige verbrandingsproducten.

Nogmaals (met een :wink: dus, stelletje snel-op-de-pik-getrapte hippies): GA LOPEN ALS JE HET MILIEU WIL SPAREN
  • Jelle PPO Burner
    edited November 2005
    Motorolie brandt slecht: het is gemaakt om extreme omstandigheden aan te kunnen.
    Het kan misschien niet zoveel kwaad om kleine beetjes bij te mengen, maar ik zou het niet doen.
    Als je milieuvriendelijk wilt zijn, kun je idd beter gaan lopen of fietsen, maar ik denk dat het milieuvriendelijker is om de oude olie gewoon in te leveren.
    Dan wordt het waarschijnlijk uiteindelijk verbrand in een verbrandingsoven, maar die installaties hebben wel een hoog (hoger) rendement, rookgasfilters etc.
  • MBLe PPO Burner
    edited November 2005
    Je moet geen motorolie toevoegen aan de brandstof. Om de viscositeit van de motorolie over een breed temperatuurgebied zo vlak mogelijk te houden, zijn er additieven toegevoegd, waaronder rubber (dit weet ik omdat ik er zelf onderzoek naar gedaan heb).
    Rubber verbrand slecht (langzaam etc) zoals de meesten weten en is dus niet echt lekker voor je motor.
    Kortom: Geen motorolie in je tank stoppen!
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2005
    Daarbij kunnen er nog allerlei andere dingen in afgewerkte motorolie zitten. Wat te denken bijvoorbeeld van ijzervijlsel? Daar zijn je verstuivers ook niet dol op.
  • Sheik PPO Newbie
    edited November 2005
    Juist :) dat zijn de opmerkingen waar ik naar op zoek was. Ik probeerde gewoon een reactie te krijgen die berust is op een technische achtergrond en die gebaseerd is op feiten. Mensen die -niet gehinderd door enige technische kennis- wat roepen of, erger nog, gelijk met allerlei verwensingen aan komen, daar heb ik niks aan. Daar kan ik dan hartelijk om lachen en ( :twisted: ) ga ik dan vanzelf nog wat meer olie op het vuur gooien... Op een internet forum is het altijd moeilijk om in te schatten wat voor mensen uitspraken doen over onderwerpen waar ze eigenlijk maar weinig van weten. Ik snap zelf ook wel dat motorolie slecht is om de motor op te laten lopen. Ik weet zelf ook waarom. De belangrijkste factor is inderdaad niet de basisolie zelf, maar de additieven. Vooral de viscositeitsindexverbeteraar is een slechte toevoeging omdat dit zulke lange koolstofketens zijn. Al die additieven zijn moeilijk brandbaar en leiden tot roet en andere onverbrande HC's in het uitlaatgas. En tot ongewenste koolafzetting in de cilinders, de injector, bij de kleppen.... Ook de metaalslijpsels zullen niet allemaal door het brandstoffilter afgevangen worden, maar ik vraag me af of de niet door het brandstoffilter afgevangen deeltjes schadelijk zijn voor de pomp. Die filterfijnheid is niet voor niks zo gekozen en ook in de pomp ontstaat weer slijpsel.
    Maar ja, natuurlijk beter om het niet in de tank te mieteren :wink:

Ajuus 8)
Sign In or Register to comment.