Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Hoe reageert een Webasto kachel op PPO?

Janbenz1Janbenz1 PPO Newbie
edited September 2007 in Algemene Techniek
Hallo, ik ben nieuw hier, maar volg al een jaar geregeld deze website.
Mijn naam is Jan Brouwer, en ben buschauffeur in het openbaar vervoer.
Ik heb een Mercedes L407D met een om616 motor.
Hier heb ik dit voorjaar een camper van gebouwd, en wil nu overgaan op de inbouw van een LPG installatie en een PPO installatie.
Deze combinatie lijkt mij ideaal, dit omdat de LPG de Zonnebloem olie beter (tot 99%)doet verbranden, zodat er geen/minder resten in de motor achter blijven.
De fiscositeit van Zonnebloem olie is nogal wat hoger dan dieselolie, en dat kan problemen geven met de olieschraapveren, als je deze zonder de toevoeging van LPG gaat gebruiken. :?
Daarbij komt het voordeel van de toename van het vermogen, wat ook geen overbodige luxe is. :wink:

Daarom dus deze combinatie.
Ik ga over op een 1 tanksysteem, en wil ZBO gaan mengen met Dieselolie.
Dus niet op 100% ZBO, dit lijkt me te riskant, omdat de camper niet dagelijks wordt gebruikt, en ook redelijk vaak stil staat.
Dus ook in de winter.
In eerste instantie wil ik overgaan op 50% en dit langzaam gaan opvoeren.
Ben momenteel bezig met de inbouw van de LPG installatie, en dan volgt de PPO.
Bij www.ppomobiel,nl heb ik een boodschappenlijst gemaaktvoor de benodigdheden.
Zij leveren filterkoppen met een warmte wisselaar die is bedoeld voor een capaciteit van 1 op 10.
Maar de camper van mij neemt ietsie meer, :oops: 1 op 6,5
Dus dacht ik als ik nou 2 van deze warmte wisselaars achter elkaar plaats, moet het probleem zijn opgelost, toch? :roll:

Misschien hebben jullie hier adviesen op?

Dan rijst bij mij de vraag, ik heb een webasto standkachel in de camper, deze draait op dieselolie.
hebben jullie hier ervaring mee, of deze dan ook op ZBO of een mengsel hiervan wil branden?

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren hierin.

Groet jan. 8)

Comments

• smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Kijk eens, wat betreft je warmtewisselaar moet het met deze wel lukken:

http://www.monopoel.de/shop/wt-gross-komplett.php

Deze kan aan tot 1:2,5
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2007
    Bij mijn weten zijn 99% van de huidige en oudere diesel standkachels NIET geschikt om op PPO te branden.
    Zo een 10% bijmengen gaat mischien nog wel lukken, maar gezond zal het wel niet zijn...
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Ik heb een petroleumkachel (Zibro). Een minuscule hoeveelheid ZBO bij de petroleum geeft al problemen en een hoop stank....
    Denk dat dat voor jouw Webasto ook opgaat...
    Dus je moet al naar een twee-tank systeem...al is het maar voor de Webasto.

Dan word jij dus een van de weinige gelukkigen met een drie-tank systeem :!:
    :D :D
  • Janbenz1Janbenz1 PPO Newbie
    edited September 2007
    Hallo,

Dank voor jullie adviesen.
    Smul, Dat is inderdaad een mooie grote warmte wisselaar, deze dus maar bestellen.

Wodan en Carlo,
    Ik zal dan inderdaad een speciale tank voor de webasto moeten plaatsen.
    Misschien het overwegen van een extra tank voor de ZBO te plaatsen, 2 tanksysteem is misschien dan wel een optie, maar ik moet ook rekening houden met het totaal gewicht.
    Het totaal ledig gewicht is nu 2800kg dus dan wordt het laad vermogen met nog een 60kg verminderd.

Het wordt een 5 tank systeem :D :lol: :lol: :wink: , diesel/ZBO voor de motor, dieseltankje voor de webasto, LPG tank voor de bijmenging motor, schoonwater tank, voor drinkwater, vuiwatertank voor het afvalwater.

Misschien heeft nog iemand een warmtewisselaar liggen?
    ik houd me aanbevolen.

groet Jan.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Jan,

Je hebt de hoofdprijs. Ik heb nog een 20 platen wisselaar liggen.....en nog 3 3-weg kleppen en een heleboel ander spul.

Ik heb net een Elsbett ombouw gekocht, vandaar dat eea weg gaat.

Ik woon vlak bij Drachten, en kom er elke dag.

Ik hoor het wel,
    Tim
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Tim, ik weet niet wat voor klepkes ge hebt, maar die om616 zuigt nogal wat hé :!:
    Mss 4 handkranen er in zetten...
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Die 3,7kw platenww van monopoel, kost bij emrich maar 70 euri!
    Heb pas de site van Monopoel doorgespit, en is echt te duur dus met bijna alles.

gr Ton
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Carlo said:

Tim, ik weet niet wat voor klepkes ge hebt, maar die om616 zuigt nogal wat hé :!:

8mm DIN open, moet genoeg zijn.

De platen wisselaar die ik nog heb liggen is 2,5kW. Is genoeg hoor. Met dat kleine audi ding die Carlo nu heeft haalde ik al 70 graden buitenkant rubber.

Ter info misschien: Om 5 graden meer te halen uit een wisselaar die al op, laat ik zeggen 90% rendement zit (dus koelwater 90 > ppo 81), heb je een verdubbeling van het vermogen nodig. Dat is een stelregel van verwarmingsboeren.

Tim
  • Janbenz1Janbenz1 PPO Newbie
    edited September 2007
    Hallo,

Tim ik heb je even een PM gestuurt, heb eventueel wel belangstelling voor de onderdelen.
    Suzuki, ik zal ook daar even kijken, bedankt voor de tip.
    Groet Jan.
Sign In or Register to comment.