Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Slechte diesel start (Pas op met keus PPO filter!)

browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
edited September 2007 in Algemene Techniek
Met mijn 2-tank systeem ik heb toch regelmatig problemen met de koude start. Starten gaat prima, maar er lijkt geen aanvoer van diesel te zijn. De motor start direct en loopt mooi, maar na een paar honderd meter komt hij niet meer op toeren en slaat hij af. Het lijkt me dat hij de pomp leegdraait en geen nieuwe brandstof aangevoerd krijgt. Schakel ik om naar PPO dan loopt hij weer goed, maar bij direct terug naar diesel zakt hij weer weg.

Echter als ik een eindje gereden heb op PPO en ik schakel terug naar diesel om hem te parkeren, dan maakt hij geen problemen op diesel. Het is dus net of de aanvoerklep (bij koude motor) helemaal niks doorlaat via het diesel circuit, maar wel via het PPO circuit. Een verstopt diesel filter kan ik uitsluiten volgens mij, omdat hij bij warme motor wel goed loopt op diesel.

Zou dit aan de klep liggen of toch aan wat anders? Wie heeft een idee?

Comments

• Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Brownie je moet uitsluiten ... stap voor stap een bypass leggen.

Het kan meer zijn dan je denkt.

Vuile tank
    Vuil in je klep
    Defecte klep
    Electrische storing in je klep

En hoe weet je dat het een diesel tekort is en geen valse lucht ?

Drappie
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    [quote=Lord Drappo]
    En hoe weet je dat het een diesel tekort is en geen valse lucht ?

Volgens mij ontstaat er behoorlijk onderdruk, want als ik de klep op PPO zet, dan schiet de PPO mijn inlinefilter in met flinke vaart. Bovendien heb ik alle slangklemmen al wel 3 keer nagekeken. :lol:

Maar ik vind het toch vreemd dat het zich alleen voordoet met een koude motor en niet als hij warm is.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Brownie,

Knik in je leiding, die wel doorlaat als de leiding warm wordt van de motor?

Tim
    edited September 2007
    Tim,

Ik ben alles nog ene keer nagelopen. De slangen zaten niet allemaal heel jofel, maar na het verzetten werd het niet beter. Heb nu mijn inline filter er tussen uit gehaald en hij loopt weer als een tierelier, komt ook veel sneller op toeren. Feit dat hij het op PPO wel deed ligt waarschijnlijk aan de Facet pomp die ik gebruik.
    Maar deze problemen deden zich al na 1000 a 2000 km voor. Hoe vaak moet je zo'n inline filtertje vervangen?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2007
    Koop een inline filter met groter filter oppervlak.
    Vervanggingsintervallen hangen af van vuil in de tank en hoeveelheid brandstof die er werd verpompt.
    edited September 2007
    @wodan: Dat is wel een goed idee, maar na 2000km bij 120km/h mag zo'n filter toch nog niet vol zitten?

Overigens heb ik te vroeg gejuigd, want vanochtend ging het weer niet op diesel. :x
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Jammer Brownie, het leek erop dat je het gevonden had.
    Mooie auto trouwens die 604, je ziet er niet aan dat ie toch zo'n 1500kg weegt!

gr Ton
    edited September 2007
    brownie said:

Hoe vaak moet je zo'n inline filtertje vervangen?

Hangt van de kwaliteit af van de ppo.

Bypass je dino brandstof filter eens (laat wel je nieuwe inline filter zitten!), kijk wat ie dan doet. Misschien is die ook al dicht. Anders stap voor stap, zoals drappie zegt, elk onderdeel controleen op werking. Misschien opend de klep wel goed op ppo, maar valt ie niet goed terug voor dino.

Ik heb trouwens een onderdruk (aanzuig) metertje gekocht, maar denk niet dat ik hem voor Texel al heb. Eea naar aanleiding van dit artikel en de problemen met de Combo (schommelen toerental). De omschrijving klopt exact.

[quote=Dan dit stukje]insufficient fuel is supplied to the high-pressure end of the injection pump. The performance of the engine drops or the engine does not even start, or may suddenly start ßtuttering" while driving.
    Met dat metertje zou je ook mooi bij jou kunnen meten.

Tim
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Zo'n metertje om carburateurs af te stellen?
    Waar haal je zoiets?

Browny, maak je niet druk.....ik rij al twee jaar met geen druk/luchtdruk/wel lucht /geen lucht/niet starten/wel starten/afslaan etc problemen.....
    heh heh heh k*t auto's.
    :P
    edited September 2007
    edited September 2007
    @Carlo: Tja, ik ben dan toch wat meer ene perfectionist denk ik. Het moet gewoon zo werken als ik het bedacht had. :wink:

Nou, ik ben alles eens nagelopen: dieselfilter vernieuwd (was hij toch al aan toe), en de originele setting zonder klep terugegezet en nog steeds het probleem. Zou het dan rommel in de tank zijn die na een stukje rijden loskomt en bij parkeren weer naar beneden zakt?
    Ik kan mij vaag herinneren dat er een aggressief middeltje is die je zo in je tank gooit en de boel oplost. Dat heb ik wel eens in de tank van mijn taxi gegoten gekregen.
    Weet iemand hoe dat heet?
    Weet iemand hoe erg dat spul is?
    Tast het geen leidingen of pakkingen aan?
    edited September 2007
    brownie said:

Het moet gewoon zo werken als ik het bedacht had.

Natuurlijk. Alleen krijg ík het niet opgelost..... Waarom rij je niet naar Texel en laat iemand anders het oplossen?
    Dan los jij iets van iem anders op 8)
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2007
    Weet je zeker dat je klep goed schakeld?

Wanneer de motor koud is kan de klep klemmen. (hoort niet natuurlijk) wanneer hij warm wordt kan er wel ruimte zijn, waardoor hij dan wel goed kan schakelen.
    edited September 2007
    Zonder klep gaat het iets beter, maar slaat hij op den duur ook af. het probleem doet zich ook voor met het dieselfilter direct op de brandstofpomp. Ik kan eigenlijk niet anders concluderen dat het of in de tank zit, of iets met het filter(huis)?
  • ttinus PPO Burner
    edited September 2007
    heb je een diesel voorverwarmer op het blok want die willen nog wel eens lekken en dan heb je dit probleem want als de motor warm is zet het metaal uit en is ie weer dicht succes met het spook
    martijn
    edited September 2007
    Nou, het is opgelost. Op PPO begon hij ook steeds slechter te accelereren. Wat blijkt, van beide filterhuizen was een membraan kapot. Van het dieselfilter waarschijnlijk doordat ik een ontlucht heb zonder de schroef los te draaien. :oops:
    Het voorverwarmde PPO filter was afkomstig van een Renault Clio, hij zat ook in veel andere franse auto's. Een PPO goeroe van oliomobile.org vertelde me al eens dat deze filters niet geschikt zijn voor PPO, het membraan zou snel kapot gaan. Nou dacht ik eerst, dat valt wel mee, maar het is bij mij dus ook gebeurd binnen 5000 kilometer. Waarschijnlijk heeft mijn facet pomp dat proces ook versnelt door te veel druk op het filter te zetten.
    Ik rijd nu met alleen een groffilter en een inline filtertje voor de PPO en een nieuw dieselfilterhuis. Dat gaat goed vooralsnog.

Moraal van dit verhaal: Kijk uit met de keuze van je filterhuis als daar 100% PPO doorheen moet. Niet elke is daarvoor geschikt!

PS.: Ik heb nog wel een hardnekkige branstoflekkage bij een klep.
    edited September 2007
    Hoe zit dat nu? Hij trok lucht door dat membraan?
    En je hebt nu géén fijnfilter voor je PPO?
    edited September 2007
    Carlo said:

Hoe zit dat nu? Hij trok lucht door dat membraan?
    En je hebt nu géén fijnfilter voor je PPO?

Ja klopt. Als dat membraan kapot is kan ik vrij lucht in en als je ontlucht met je pompje komt de brandstof er daar ook uit.
    Nu even alleen een inlinefiltertje voor de PPO. Maar ik rijdt nog op een restant supermarktolie, dus dat zal wel loslopen. Ik ga maar eens op zoek naar een specifiek PPO filter denk ik. Heeft iemand een aanraden?
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2007
    B,
    Goede ervaring met een brandstoffilter van een Ford Courier Diesel. Zit ook een pomje op, werkt prima, nooit (2 jaar) problemen gehad. Er zijn vast meer goede filters. Anders neem je een filterhuis zonder pompje en zet er zoon knijpballetje voor.
    Niek
    edited September 2007
    Pak gewoon een redelijk groot filter, icm een onderdrukverklikker:
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited September 2007
    Heb zelf een filterhuis met handpomp (zon zwarte drukknop) van een Peugeot met koelwaterverwarmer onder het filter.
    Nu ook lekkage onder de handpomp, trekt lucht naar binnen.

Advies neem geen filterhouder met handpomp, ga zelf ook op zoek naar een andere filterhouder
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited September 2007
    Heeft iemand een idee, zelf denk ik aan een elektrisch verwarmd filter van Bosch of de elektrische verwarmer van Monopoel.
    edited September 2007
    Brajo,

Als je 2-tank rijdt, kun je ook het fitler na de WW doen. Heb je helemaal geen filterverwarmer meer nodig.

Verder heb je nog de elektrische voorverwarmer van dieselumbau en de http://www.diesel-therm.de

Je hebt ook "home made" filterverwarming van http://www.fattywagons.com Ik ga nog een keer uitzoeken hoe je dit van conrad spul kan maken (ze hebben de onderdelen, maar moet het nog eens uitzoeken), maar tijd.....

Succes,
    Tim
    edited September 2007
    Brajo, dat is precies dezelfde filter als ik heb. Dus inderdaad niet geschikt.

Overigens stond ik vanochtend met koude motor (op diesel) weer voor het stoplicht. Toeren zakten terug en denk maar niet dat ik hem bij wegrijden boven de 750 toeren kreeg. :x Dus toch weer ergens lucht, hopelijk niet weer het filter.
Sign In or Register to comment.