Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Wanneer motorolie wisselen en Panolin Biomot

groene i PPO Wannabe
edited September 2007 in Algemene Techniek
Ik ben bij Elsbett in Duitsland geweest, monteur Walter heeft de ombouw bekeken en goed bevonden. En passant vroeg ik naar de oliewissel en tot mijn ontsteltenis zei hij 7500 km.. De Nederlandse ombouwer had het over 10000 km. en ik dacht met Panolin Biomot zelfs 15000 te halen.
Ik heb wat doorgevraagd maar mede door het taalprobleem werd het wat vaag. Langer zou wel kunnen maar dan moest je een diagnose stellen en dat was net zo duur als een wissel. Walter deed wel een versimpelde diagnose waar hij later nog over gemaild heeft, met foto. Hij bevestigde toen ook dat met Biomot klontering onmogelijk was maar op mijn vraag waarom je dan met Biomot dan ook eerder moest wisselen heb ik helaas geen antwoord meer gekregen.
In de Elsbett folder staat inderdaad dat de termijn gehalveerd moet worden. Op diesel en normale motorolie is die 15000 km.. Maar met Long Life reed ik 31000 km. voordat het bericht op het dashboard verscheen dat er onderhoud gepleegd moest worden.
Wie kan verklaren dat er toch eerder gewisseld moet worden als er geen klontering kan optreden?
Dit is natuurlijk een groot (milieu) nadeel van het PPO rijden! :(

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    [quote=groene i]Dit is natuurlijk een groot (milieu) nadeel van het PPO rijden! :(De motorolie die aanbevolen wordt, is veel milieu vriendelijker dan minerale of synth. motorolie. Valt mee dus.

PLANTOMOT
    SAE 5W-40, Rapidly biodegradable SAE 5W-40 engine oil. Perfect for
    vehicles powered by bio-diesel.

Volgens mij wordt het grotendeels gemaakt van koolzaadolie :P

Tim
  • groene i PPO Wannabe
    edited August 2007
    Het oude spul moet toch verwerkt worden en er is meer grondstof nodig voor het nieuwe. En het is 2 x zo duur.

Het is niet plantaardig maar synthetisch maar dan wel biologisch afbreekbaar. Als het dezelfde tank ingaat als normale afgewerkte olie zal dat voordeel ook wel wegvallen. Alleen bij lekken is er een milieuvoordeel, daarom wordt het ook veel toegepast in landbouwvoertuigen en graafmachines naar het schijnt.
  • groene i PPO Wannabe
    edited August 2007
    Das toevallig, vandaag antwoord.
    Het komt erop neer dat hun ervaring is dat TDI's om de 7500 km. moeten wisselen.
    Ik heb gevraagd of er motoren zijn die langer kunnen doorrijden. PSA diesels zijn aan de uitlaat veel schoner, misschien vervuilen die de motorolie ook minder.
    Ik baal er stevig van.
    Ik zie dat dit onderwerp op het algemene deel van het forum hoort maar ik kan het zelf niet verplaatsen neem ik aan?

Hallo Herr Bethlem,

der Ölwechsel intervall von Max 7500km hängt nicht von der Landschaft (Berge ab).

Zustand der Einspritzanlage.
    von Zustand des Motors.
    den Fahrzyklen ( kaltstarts,Stopp and Go Verkehr, Volllast )
    Höhe des Ölverbrauchs vor der Umrüstung.
    Kraftstoff Qualität.
    Verwendetes Motoröl.

Unsere Erprobungen mit TDI Motoren ergab eben einen Wechselintervall von 7500 km bei mittleren Einsatzbedingungen.

Mit freundlichen Grüßen
    ELSBETT Technologie GmbH
    Walter Opitsch
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Natuurlijk, bij veel korte stukken dus veel koude starts sijpelt er veel PPO in je carter. En die blijft daar want die verdampt niet wat diesel wel doet.
    Als je alleen lange stukken rijdt kun je wel tot 10000 hoor.
    Ik zou de wissels iig zelf doen en de oude olie goed bekijken en bevoelen.
  • groene i PPO Wannabe
    edited September 2007
    Hier het antwoord van Elsbett.
    Zij scheren alle motoren over één kam: altijd om de 7500 km. wisselen.
    Terug naar de jaren '80 dus. Niet leuk.
    Toch kan ik me niet voorstellen dat een motor die weinig tot niet rookt de olie zo snel vervuilt met ppo. En zeker niet als er op diesel wordt gestart.
    Ik lees op dit forum dat de meesten langer wachten met wisselen. Maar ik wil geen risico nemen, zeker niet zolang ik nog garantie heb van Elsbett.

Wir schreiben Bei allen PKW und Kleintransportern einen Wechselintervall von 7500 Km for.
    der Ölfilter soll auch gewechselt werden.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    [quote=groene i]Zij scheren alle motoren over één kam: altijd om de 7500 km. wisselen.
    Dat klopt niet, in mijn manual staat dat het alleen geldt voor direct ingespoten diesels. Ik kan gewoon mijn PSA interval aanhouden.

Cheers,
    Tim
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    En Walter, sinds heel kort werkzaam bij... heeft morgen vroeg een mailtje op zijn bureau... :lol:
  • groene i PPO Wannabe
    edited September 2007
    Ha die Ruud!
    Walter is een aardige jongen hoor, rustig aan! (Een beetje wild maar dat zijn wel meer monteurs, ik was wel blij dat boven het dashboardkastje ook een airbag zit).
    Walter zei trouwens op locatie/tijdens de proefrit ook nog dat VW/Audi het beste is, dat je op PPO altijd wat hoger in de toeren moet gaan zitten en dat hoe meer vermogen hoe meer rook. Ik ben niet technisch maar alledrie uitspraken leken me wat discutabel.

Anyway, ik zal nog 's vragen naar mijn handleiding en mijn bus is dus wel direct ingespoten. Snap trouwens niet dat dat verschil maakt voor de oliewissel.

Wanneer moet er volgens jou gewisseld worden Ruud?
Sign In or Register to comment.