Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

perkins

vanderstroomvanderstroom PPO Burner
edited January 2006 in Professionele toepassingen
sinds een week aldi in de tank van m,n perkins turbodiesel, in plaats van rode diesel, deze motor drijft vervolgens een stamford generator aan en draait derhalve altijd op 1500 toeren, buiten de lucht merk ik geen verschil.
op de perkins zit een stanadyne brandstofpomp iemand ervaring hiermee?
als het allemaal blijft werken is mijn idee om afgewerkte zonnebloemolie bij restaurants op te halen en te zeven.
de genset draait op 100% zonnebloemolie, naast de zonnepaneelinstalatie, wil ik ook m,n tweede generator, een hatz er op laten lopen, ben afhankelijk van zonneenergie en generatoren omdat we hier in de campo in spanje geen vaste stroomaansluiting hebben.
iemand ervaringen met afgewerkte restaurantolie?
groeten

Comments

• Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Je kunt het beste de gebruikte frituurolie een geruime tijd (minstens een week) in een vat tot rust laten komen en dan de heldere bovenste laag koud afhevelen. Giet dan de restanten bij elkaar in een ander vat en laat die dan ook weer een hele tijd staan, ook weer koud afhevelen. Daarna hoef je maar 1x te filteren.
    WVO gedraagt zich vaak als sojaolie, dus een viscositeit van ca. 62 cSt. Als voorverwarming van brandstof niet noodzakelijk lijkt (warmtewisselaar op koelvloeistof), raad ik je aan dat toch te doen omdat je zuiniger stookt. Een lage viscositeit PPO levert nu eenmaal een betere verbranding op. :wink:
    Succes met de WVO.
    Mvg.
  • vanderstroomvanderstroom PPO Burner
    edited June 2005
    ik denk dat ik een tweede tank ga aansluiten om te starten en te stoppen, vanmiddag kwam er een iets ander geluid uit de uitlaat, net of er een soort naverbranding optrad, heb toen de motor weer op rode diesel laten lopen, en de leidingen op de injectors een voor een tijdens bedrijf losgedraaid, na verloop van tijd en wat zwarte rook was het "plofferige" uitlaatgeluid weg, ik denk dus dat met 100% zonnebloem olie de boel aankoekt zonder voorverwarming, de temp van de zonnebloemolie was ongeveer 40 graden, tot welke temp moet je deze opwarmen voor het beste resultaat?
    ik zal ook eens bij perkins informeren mbt. dit thema.
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005

......de temp van de zonnebloemolie was ongeveer 40 graden, tot welke temp moet je deze opwarmen voor het beste resultaat?.....

Minstens 70 gr.C. maar hoger mag ook.
    Mvg.
    edited June 2005
    op de site van elsbett staat dat bijna alleen boschpompen voor plantaardige olie in aanmerking komen.
    die er bij mij op zit, een stanadyne komt niet in aanmerking, ben dus benieuwd wat er het eerst sneuvelt.
    iemand ervaring met stanadyne? moet er maar aan wennen hoor die motor :wink:
    en peus nog bedankt voor je antwoord.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2005
    hallo,

Die stanadyne pomp is een kloon van een DPA-pomp van LUCAS.
    Niet de beste pomp op ppo door te jagen dus.
    Wel een voordeel is dat deze pompen makkelijk tweedehands te krijgen zijn, en ook niet te duur. Je kunt er gerust een roto-diesel of Lucas pomp op zetten, als die maar op eenzelfde of gelijkaardige motor gezeten hebben.

Wat ik in jouw geval zou doen, is de pomp ietsje vervroegen. Dit is waarschijnlijk de oorzaak van het kloppende geluid dat je hoorde.
    Met ietsje te vervroegen is dit opgelost. En voor het kleine beetje diesel dat je nog verbruikt, daar zal het wel niet op aankomen.

Groeten,
    Nero
    edited June 2005
    perkins werkt niet of zelden met bosch. Altijd LUCAS of klonen hiervan.
    Maar als dit nog de oude types zijn, niet van wakker liggen. Die zijn relatief goed bestendig tegen ppo of zelfs afgedraaide olie.
    Zord enkel dat de brandstof (wat dan ook) die toekomt, altijd al op temperatuur is.

Groeten,
    Nero
    edited June 2005
    ok nero bedankt, weer wat wijzer geworden, heb net nog een mailtje richting stanadyne usa gedaan, zal wel posten wat voor antwoord ze geven.
    de pomp is een DB2435 van bouwjaar 1995, zal dat vervroegen ook proberen, is maar een kwestie van 3 moertjes, zal eerst de originele positie merken.
    morgen zal ik een warmte wisselaar maken van dunne koperenbuis die ik om de uitlaat zal wikkelen, warmt lekker snel op.
    voordeel van een generator is dat je lekker veel ruimte hebt om er allerlei appendages omheen te kunnen bouwen, en 220 volt bij de hand hebt.
    verder heb ik de in en de uitlaatleiding van de brandstof dmv een t stuk met elkaar verbonden, en gaat er nog maar 1 leiding de tank in, waardoor de reeds opgewarmde brandstof weer rondgepompt wordt en dus niet kan afkoelen in de tank.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2005
    hoi vanderstroom,

Heb je gemeten hoe war die uitlaat wordt? 't Probleem daarmee lijkt me dat de temperatuur wat oncontroleerbaar is...
    Een thermostaatje en een bypass van't koelwater lijkt me beetje veiliger...

Ik zou zelf ook de tank mee laten opwarmen en die goed isoleren. Dan heb je 't voordeel dat de opstart sneller vlot loopt doordat je olie een bepaalde redelijk hoge temperatuur al heeft.

(stel de generator heeft een tijdje gedraaid, de tank staat mooi op 75° en koelt maar langzaam weer af, dan heb je bij een herstart een mooi vloeibare olie)
    edited June 2005
    nee niet exact gemeten, maar de spiraal komt ongeveer op een halve meter vanaf het uitlaatspruitstuk, de turbo neemt ook nogal wat warmte op, ik schat dat de temparatuur van de uitlaat ongeveer op dit punt op zo,n 200 graden zit, dus de olie in de spiraal wordt natuurlijk heel wat minder warm hangt ook nog af van het aantal slagen.
    uiteraard kan ik er ook 1 op het koelwater maken, is ietsje meer werk, voordeel is dan wat jij zegt dat de eindtemperatuur nooit boven de circa 80 graden komt.
  • edited June 2005
    is het geen optie om gewoon een mooie lange warmtewisselaar te maken (je zegt zelf dat je inbouwruimte genoeg hebt) en dan de retour wel naar de tank te laten lopen? Mijn ervaring is dat het in de kast van een aggregaat altijd lekker warm is, en met een warme retourleiding zal de tank ook opgewarmd worden. het isoleren is dan niet meer nodig omdat de tank van het aggregaat vaak een flinke inhoud heeft en dus zoiezo niet zo snel zal afkoelen. en wanneer hij een paar uur draait heeft hij echt wel de nodige brandstof rondgepomp.
  • edited June 2005
    generator is open uitvoering zal eens foto,s posten, komt later in generatorruimte [moet ik nog bouwen] met de rest van de zonnepaneelinstallatie.
    edited June 2005
    gast was ik :oops:
  • edited June 2005
    ik neem aan dat de set dus permanent draait... mag ik vragen:

hoeveel uur heeft de set gedraaid;
    om de hoeveel uur ververs je olie en oliefilter;
    wat is je verbruik (l/uur)
  • edited June 2005
    set draait soms 2 a 3uur per dag in de zomer, maar soms om de 2 dagen, afhankelijk van vaatwasser of wasmaschine nodig is.
    verbruik is ongeveer 3 liter per uur afhankelijk van belasting.
    stamford generatordeel is ongeveer 65 kilowat dus capaciteit genoeg, als generator draait worden ook de tractiecellen +/- 800 Amp uur opgeladen dmv een grote [120 amp] lader.
    als genset niet draait dan schakelt alles over op inverter 24-220 volt en de tractiecellen, verder ligt er 1 kilowat zonnepanelen op het dak.
    de set is van 1995 hoeveel uur deze gedraaid heeft weet ik niet heeft 3 jaar op een schip samen met 2 andere generators gedraaid op een duwboot van franz haniel.
    olieverversen heb ik pas 1 keer gedaan [vorig jaar] dus is nu weer aan de beurt.
    edited June 2005
    weer die zelfde gast :!:
  • edited June 2005
    Anonymous said:

set draait soms 2 a 3uur per dag in de zomer, maar soms om de 2 dagen, afhankelijk van vaatwasser of wasmaschine nodig is.
    stamford generatordeel is ongeveer 65 kilowat dus capaciteit genoeg, als generator draait worden ook de tractiecellen +/- 800 Amp uur opgeladen dmv een grote [120 amp] lader.
    als genset niet draait dan schakelt alles over op inverter 24-220 volt en de tractiecellen, verder ligt er 1 kilowat zonnepanelen op het dak.
    de set is van 1995 hoeveel uur deze gedraaid heeft weet ik niet heeft 3 jaar op een schip samen met 2 andere generators gedraaid op een duwboot van franz haniel.
    olieverversen heb ik pas 1 keer gedaan [vorig jaar] dus is nu weer aan de beurt.

65 kilowatt?!!! sodeju das toch veelteveel?
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2005
    yoeri said:

Anonymous said:

Is waarschijnlijk het piekvermogen...? Anderzijds een dieseltje dat 65kW levert, is niet zo speciaal hé... 88pk min rendementsverliezen van de generator, neem 90 a 100pk ofzo... lijkt me niet uitzinnig veel hoor. :)

Daarbij komt da hij z'n accu's ermee laadt op een 2 a 3 tal uur, dus wel een stevige belasting heeft staan ;)
    edited June 2005
    inderdaad oppassen met die "wikkelingen" rond de uitlaat dat je geen lucht in je brandstof maakt!! (vapor lock)
    Want anders valt ie zeker stil.

Nero
    edited June 2005
    nee, das het nominale vermogen van het generatordeel. dacht zelfs bij 1500 toeren en 50 hertz 72,5 kw, is inderdaad lekker sterk ja, kan alles tegelijk aanzetten compressor, lassen op 3 fasen, airco alle huishoudelijke apparatuur, en gewoon doorsleuren die stamford geeft geen krimp.
    maar dit bericht kreeg ik terug op m,n mail van gisteren:

Dear Sir,

Stanadyne fuel injection systems are perfectly capable of running with good quality mineral diesel with various Fatty Methyl Ester (ME) fuels. There is a position paper that has been approved by the primary FIE Manufactures endorsing a 5% blend of ME fuel with traditional mineral diesel (see attachments). It has been mentioned recently that the primary FIE Companies may revise the paper to approve a 10 % blend. From a manufactures perspective, we are aware of that fact that in certain market areas, private & federal agencies are pursuing and advocating higher blended rates of Bio Diesel. Diesel fuel that is blended with various ME fuels such as rapeseed oil, soybean oil and vegetable oil is becoming more popular in our industry. As a result, these diesel blended fuels are having a positive impact in our industry in that they help reduce engine exhaust emissions, improve fuel economy (improved cetan characteristics), add lubricity to fuel, and that it is a renewable resource. Although there are many advantages for using Bio-Diesel, there are some disadvantages that could effect fuel injection system operation and performance. Depending on the BIO -Blend that is being used, Bio-diesel has the unfortunate ability to absorb 40 times as much water than traditional 100% diesel, it can spoil more rapidly, and the tendency to gel in a cold weather conditions is prevalent. As a result, any water in the fuel will cause the fuel system to wear and fail prematurely. Also, if the fuel happens to spoil, this will result in poor engine combustion and in some cases corrosion of fuel injection components. In addition, starting in cold weather because of gelling could also be a problem without the use of a block and fuel line heater.

Therefore, to answer your question, our fuel injection systems or the more modern common-rail systems can run with various blends of Bio-Diesel, however, if the fuel system fails due to a fuel quality contamination issues (water, dirt, fuel varnish and etc.), warranty will not be provided and the manufacture's of such FIE products will not be held accountable. The only concern that I have is that you mention that you will be pre-heating the fuel to 70 – 90 degrees C. Since our products are only tested to run in a controlled environment of 46.5 C and in a normal operating environment, the diesel fuel temperature is likely to run at approximately 60 C max, you may run into trouble heating the fuel up to the extreme temperatures that you are stating. Since we have no experience with running the injection pump with vegetable oil at the extreme temperatures that you mention, I would not recommend it.

I hope my explanation answers several of your questions.

Regards,

J. Goncalves

Product Support Group

--------------------------------------------------------------------------------

From: n. van der stroom [mailto:vanderstroom@inicia.es]
    Sent: Sunday, June 26, 2005 3:26 PM
    To: pumps
    Subject: other fuels

Dear Stanadyne technicians,

My perkins diesel engine [ LJ 504 18 ] is assembled with a stanadyne M5 DB2435-5011 pump, can this pump run on vegetable oils like sunflower oil?

the engine is used on a genset with a stamford 65 kilowatts, and the oil will be pre-heated, up to 70-90 degrees celsius.

thanks in advance for your answer,

with friendly regards,

nick van der stroom [email]vanderstroom@inicia.es[/email]

buzon 25

03792 murla

spain

volgens mij heeft hij m,n vraag niet begrepen, omdat z,n antwoord over biodiesel gaat.
  • mennomenno Webmaster
    edited June 2005
    Het verwarren van ppo en biodiesel is vrij standaard.

Wel vind ik het een mooi uitgebreide reactie, waarin tenminste serieus ingegaan wordt op verschillende aspecten waar je mee te maken kunt krijgen.

Misschien een idee om hen uit te nodigen om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen van je project? Of betrek de Nederlandse dealer organisatie erbij, dat zij bijvoorbeeld wat metingen uitvoeren, dat is leerzaam voor hun (en ppo gebruik is een ontwikkeling die toch wel door gaat zetten) en leerzaam voor ons allemaal :-)

We lezen 't wel! 8)
  • Ufo PPO Burner
    edited June 2005
    FF vertalen:

De systemen van de de brandstofinjectie van Stanadyne kunnen volkomen
    met goede kwaliteit lopen minerale diesel met diverse Vettige
    brandstoffen van de Methylester (ME). Er is een positiedocument dat door de primaire Vervaardiging FIE
    onderschrijvend een 5% mengsel van ME brandstof met traditionele
    minerale diesel (zie gehechtheid) is goedgekeurd. Men heeft onlangs vermeld dat de primaire Bedrijven FIE het document
    kunnen herzien om een 10% mengsel goed te keuren. Vanuit een vervaardigingperspectief, wij zijn ons bewust van dat feit dat op bepaalde marktgebieden, de privé & federale agentschappen streven en bepleiten hogere
    gemengde tarieven van Biodiesel na. Diesel brandstof die met divers ME brandstoffen zoals raapzaadolie
    wordt gemengd, de sojaolie en de plantaardige olie worden populairder in onze
    industrie. Dientengevolge, deze diesel gemengde brandstoffen hebben een positieve invloed in onze
    industrie in zoverre dat zij helpen de emissies van de motoruitlaat
    verminderen, verbeter brandstofeconomie (betere cetan kenmerken), voeg gladheid aan brandstof toe, en dat het een vernieuwbaar middel is. Hoewel er vele voordelen zijn om Biodiesel te gebruiken, er zijn sommige nadelen die het systeemverrichting en prestaties van
    de brandstofinjectie konden uitvoeren. Afhankelijk van BIO - meng die wordt gebruikt, De biodiesel heeft de ongelukkige capaciteit om 40 keer te absorberen
    zo veel water dan traditionele 100% diesel, het kan sneller bederven, en de tendens om in koude weersomstandigheden te gelatineren is
    overwegend. Dientengevolge, om het even welk water in de brandstof zal het brandstofsysteem om
    veroorzaken te vroeg te dragen en te ontbreken. Ook, als de brandstof gebeurt te bederven, dit zal in slechte motorverbranding en in sommige gevallen corrosie
    van de componenten van de brandstofinjectie resulteren. Bovendien de aanvang in koud weer wegens het gelatineren kon ook een probleem
    zonder het gebruik van een blok en brandstoflijnverwarmer zijn.

Daarom om uw vraag te beantwoorden, onze systemen van de brandstofinjectie of modernere
    gemeenschappelijk-spoorsystemen kunnen met diverse mengsels van
    Biodiesel lopen, nochtans, als het brandstofsysteem wegens een verontreinigingskwesties ontbreekt
    van de brandstofkwaliteit (water, vuil, brandstof vernis en enz.), de garantie zal niet verstrekt worden en de vervaardiging van
    dergelijke producten FIE zal niet gehouden worden verantwoordelijk. De enige zorg die ik heb is dat u vermeldt dat u de brandstof aan 70 -
    90 graden van C zult voorverwarmen. Aangezien onze producten slechts om in een gecontroleerd milieu van
    46,5 C en in een normaal werkend milieu worden getest te lopen, de diesel brandstoftemperatuur zal waarschijnlijk bij ongeveer maximum
    60 C lopen, u kunt probleem tegenkomen verwarmend de brandstof tot de extreme
    temperaturen die u verklaart. Aangezien wij geen ervaring met het runnen van de injectiepomp met
    plantaardige olie bij de extreme temperaturen hebben die u vermeldt, Ik zou het niet adviseren.
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Ufo said:

De zinsnede:
    Aangezien wij geen ervaring met het runnen van de injectiepomp met plantaardige olie bij de extreme temperaturen hebben die u vermeldt, Ik zou het niet adviseren.

Verklaart eigenlijk alles. Blijkbaar hebben ze geen ervaringen (lange duurtesten en dergelijke) met verwarmde PPO in hun dieselmotoren. Daarom adviseren ze het niet. :x
    Al dat gebazel over verontreinigingen, opnemen van water, parafineren bij lager temperaturen is niet steekhoudend. Daarom wordt gefilterd en in de winter diesel bijgemengd en voorverwarmd. Over dat 40x groter opnamevermogen van water vergeleken met dino klopt niet bij PPO. Biodiesel (dat methanol bevat) is wel meer hygroscopisch (waterbindend). Alle PPO soorten hebben zelfs neiging om water af te stoten, dat is een natuurkundige eigenschap van olie.
    Ik vind het wel POSITIEF dat men de moeite neemt om de gedachtengang op papier te zetten. :D
    Mvg.
  • edited June 2005
    Zeveneens said:

yoeri said:

Anonymous said:

Is waarschijnlijk het piekvermogen...? Anderzijds een dieseltje dat 65kW levert, is niet zo speciaal hé... 88pk min rendementsverliezen van de generator, neem 90 a 100pk ofzo... lijkt me niet uitzinnig veel hoor. :)

Daarbij komt da hij z'n accu's ermee laadt op een 2 a 3 tal uur, dus wel een stevige belasting heeft staan ;)
    maar een 65 kilowatt is echt wel veel om een huis (inclusief een beetje apparatuur) te hebben staan.

@ topicstarter: ik ben ook bezig met het aanschaffen van een aggregaat, en mij werd aangeraden om een aggregaat aan te schaffen waarvan het vermogen redelijk overeenkomt met het gevraagde vermogen omdat hij anders niet zwaar genoeg belast wordt en dus dichtroet. enige (negatieve??) ervaringen hiermee??
    edited June 2005
    @yoeri,

ook als de generator zwaar belast wordt ontstaat er roet, ik heb bij de kleine hatz 1 cylinder van 4 kw de kop er wel eens af gehad en toch ook een beetje roet, ik denk als de bedrijfs temperatuur in orde is of ietsje hoger, je weinig last van roet hebt.
    voor welke toepassing zoek je een generator? noodstroom, hobby, permanent, enz ?
    edited June 2005
    trouwens van van kemper en van twist diesel [perkins importeur dordrecht] heb ik ook nog een berichtje teruggekregen, was ongeveer in de zelfde strekking als stanadyne, dus biodiesel ja, iets anders nooit van gehoord, ik zal hetzelfde ook nog eens in duitsland informeren bij hatz [voor m,n kleine generator] ik denk dat er dan wel een ander antwoord kom iets in de strekking van wel van gehoord, en geen probleem mits en maar.
  • pieter PPO Master
    edited June 2005
    kijk ook eens op www.bhkw-forum.de.vu mischien hebben jullie er wat aan, groeten Pieter
  • edited June 2005

@yoeri,

ook als de generator zwaar belast wordt ontstaat er roet, ik heb bij de kleine hatz 1 cylinder van 4 kw de kop er wel eens af gehad en toch ook een beetje roet, ik denk als de bedrijfs temperatuur in orde is of ietsje hoger, je weinig last van roet hebt.
    voor welke toepassing zoek je een generator? noodstroom, hobby, permanent, enz ?

ben bezig voor op de boerderij van mn vriedin. gedeelte of eventueel het hele bedrijf permanent voeden met aggregaat
  • Martijn PPO Addict
    edited June 2005
    perkins heeft ook scheepsdiesels gemaakt, dus wat zware olie is zouden ze welzeker moeten weten. dus ik denk dat je niet de juiste persoon hebt gehad.
    zo uit m'n hoofd weet ik niet of hun motoren ook op zware olie liepen, maar mischien krijg je een beter antwoord als je die link legt. ppo is net als zware olie visceuzer dan diesel, maar dan wat minder ;)
  • edited June 2005
    ja , dat kan zo zijn maar waarschijnlijk zat er in de good old days waarschijnlijk geen stanadyne pomp op.
    ik heb vandaag de hoeveelheid ingespoten brandstof wat teruggeregeld, om wat minder rook te hebben, was met rode diesel trouwens ook het geval.
    zal de verstuivers eens laten testen, zijn verstuivers die ik zelf nog nooit eerder heb gezien, van die lange pennen met als injector 4 kleine gaatjes rondom.
    edited June 2005
    gast lees vanderstroom,

@yoeri, als je een compleet bedrijf wil runnen met een aggregaat dan ben je toch veel duurder uit als een aansluiting van de elektracompany?
  • yoeri PPO Newbie
    edited June 2005

gast lees vanderstroom,

@yoeri, als je een compleet bedrijf wil runnen met een aggregaat dan ben je toch veel duurder uit als een aansluiting van de elektracompany?

niet wanneer je het aggregaat op afgewerkte visolie laat lopen.

en de overweging is ook om in het piektarief op het aggregaat te draaien, en het daltarief (in de nacht) op stroom van de leverancier om zo de beperkte levensduur van aggregaat zo efficient mogelijk te gebruiken.

er is bij ons zelfs een bedrijf in de buurt dat volledig op aggregaten draait (gewoon op diesel) terwijl ze naast een trafostation zitten :?:
    edited July 2005
    wist niet dat het al zo erg was in nederland :)
  • Martijn PPO Addict
    edited July 2005
    Anonymous said:

ja , dat kan zo zijn maar waarschijnlijk zat er in de good old days waarschijnlijk geen stanadyne pomp op.
    ik heb vandaag de hoeveelheid ingespoten brandstof wat teruggeregeld, om wat minder rook te hebben, was met rode diesel trouwens ook het geval.
    zal de verstuivers eens laten testen, zijn verstuivers die ik zelf nog nooit eerder heb gezien, van die lange pennen met als injector 4 kleine gaatjes rondom.

dat zijn meergats verstuivers, deze vernevelen beter dan enkelgats. om de hoeveel uur laat je deze normaal controleren?
    edited July 2005
    @ martijn, ik heb deze nog nooit laten testen.
    maar ik krijg wel de indruk dat op 100% ppo de motor en een voorverwarming van zo,n 70 graden de motor op rode diesel toch beter draait, op ppo vrij veel roet, en toerental niet helemaal stabiel, soms 50 hertz en soms 47,5, was op rode diesel nooit het geval.
    mischien is dit een eigenschap van een direct ingespoten diesel op ppo.
    dus ik zal eens een mix proberen.
  • Peus PPO Addict
    edited July 2005

....op ppo vrij veel roet, en toerental niet helemaal stabiel, soms 50 hertz en soms 47,5, was op rode diesel nooit het geval.
    mischien is dit een eigenschap van een direct ingespoten diesel op ppo. dus ik zal eens een mix proberen.

Duidt op een onvolledige verbranding, dat kan komen door te weinig brandstoftoevoer. Ik zou wat aan de verstuivers doen. Denk eens aan andere verstuivers die meer geschikt zijn voor zwaardere olie. Die 4-gats nozzle is misschien minder geschikt voor PPO. Ook wijziging (vervroeging) van inspuitmoment kan een betere en schonere verbranding opleveren, wat ook brandstofbesparing zal opleveren.
    Mvg.
    edited July 2005
    dat vervroegen heb ik reeds eerder geprobeerd, maar het volledig naar links of rechts draaien maakt hoegenaamd niets uit, de gradenverdraaiing zal ongeveer 4 graden links als rechtsom zijn.
    hoorbaar komt er een heel klein verschil, als ik de pomp van m,n peugeot zo ver verdraai dan merk ik direct het verschil.
    maar om te beginnen zal ik de verstuivers eens laten testen van de week.
  • Martijn PPO Addict
    edited July 2005
    gezien de weinige draaiuren per dag denk ik dat een keer per 1 of 2 jaar verstuivers testen een goede interval is. als dit tot nu toe nog nooit gedaan is wordt het mischien tijd voor nieuwe.
    omdat je aangaf dat er nooit echt lang achter elkaar mee gedraaid wordt zou je ook "koude start"-slijtage (koud, weinig smering en zo) aan cylinder of veren kunnen verwachten. dat is dmv compressie-meting snel te controleren, of visueel maar dan wordt het mischien wat veel sleutelwerk.
    ik weet niet welke inspectie-interval perkins zelf voorschrijft, de intervallen die wij aan boord voor de generatoren aanhielden waren vrij lang maar die werden soms ook ondersteund door smeerolie analyse.
    edited September 2005
    dat onregelmatig draaien werd/wordt veroorzaakt door water in het systeem.
    potje onder het filter regelmatig vol.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    Hee vanderstroom,

Ik verdiep me dieper en dieper in die fijnfiltering.
    Zou het niet kunnen zijn dat met zo'n superfilter alle olie problemen opgelost kunnen worden ?

Volgens dit bedrijf wel:

http://www.trabold.de/hp2.htm

Nou vind € 299 wel prijzig maar toch ...
    Heb jij een fijnfiltering erop zitten ?
    Je schijnt zo iets te kunnen maken van sloop vw 'tjes die een turbo hebben.
    Ik heb nu ook additieven gekocht voor in de wvo ...
    Ik krijg steeds meer de rillingen van die carter olie van je Perkins dus ik ga ook een fijnfilter maken of kopen.

Hoe gaat het nu met de olie ?

Drappie
  • RolandRoland PPO Burner
    edited January 2006
    Klinkt mooi zo'n Trabolt filter maar.... filterpatronen kosten ± 9 €/stuk en dienen op zijn slechtst net zo snel vervangen te worden als een traditioneel filter. De behuizing is behoorlijk prijzig, al is deze waarschijnlijk wel mee over te nemen naar volgende aangeschafte auto's. Het eigenlijke voordeel is dus dat je geen olie meer hoeft te wisselen (een beetje handige harry doet dat zelf) en dat de oliekwaliteit lang goed blijft maar dan duurt het toch nog lang voor je de kosten terugverdient. Wel help je zo mee om het "wereldverbuik" aan olie te beperken. :?
    edited January 2006
    is verplaats .... :cry:
  • pieter PPO Master
    edited January 2006
    Om de 5000 km. olieverversen......., zit er ook een verschil in dat aantal kilometers als je op APO of op gewoon schone ZBO rijdt?? ik ga er steeds van uit dat ik op ZBO om de 10000 km. kan verversen.
    M.a.w. moet je met APO of WVO vaker verversen?
    edited January 2006
    Hoi Pieter,

ik heb toch echt gelezen hier op het forum dat elsbett de interval halveerd, en dat sommige begruikers toch om de 5000 km gaan wisselen.
    ik ga de topic trouwens verplaatsen naar : Vaker olieverversen is echt nodig !
    :idea:
Sign In or Register to comment.