Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Thuispomp systeem

JeroenW PPO Burner
edited May 2008 in Algemene Techniek
mensen,

Ik heb een 200 Liter vat op mijn terrein staan, en wil met een electrisch pompje dit door 7 meter (anders kom ik niet bij de auto) tuinslang pompen,

Ik heb het geprobeerd met een drinkwater caravan dompelpomp, die met een microswitch aan kan sturen zodra ik het kogelkraantje open zet,

deze dompelpomp hield het na 5 minuten voor gezien, hij is dan ook voor water gemaakt....

heeft iemand een goed idee wat te gebruiken? Membraampompen zijn wat erg prijzig, maar misschien een opvoerpomp van een dieseltank?

het moet wel op 12 volt draaien, want de stroomvoorziening is een autoaccu die gedurende de dag bijgeladen word door zonnekracht, denk aan het milieu he! ;)

De Gardena thuis-tap,
image

Groeten,
Jeroen

Comments

• soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Ik heb voor zo'n €30 een BOSCH-pomp gekocht :lol: :lol:
    Neen, geen grap... zo'n BOSCH-boormachine pomje. Die heb ik op een oude accu-boormachine (9.6V) en die is via een elektronische snelheidsregelaar (zie hier) op een 12V moto-accu aangesloten. Aanvankelijk diende het om ergens op een weiland waar geen spanning is WVO te filteren en te verpompen maar het kan perfect dienen als thuistap... Die snelheidsregeling was alleen omdat ik dan even snel kon pomen als mijn filter doorliep maar om te tanken heb je dat uiteraard niet nodig. Gewoon een zekeringetje ertussen. De behuizing van de boormachine heb ik ook wel wat opengezaagd zodat de lucht van het fannetje dat ervoorstaat de motor kan koelen. 9.6V motor op 12V, daar durft hij wel wat heet van lopen. Maar, het gaf mij al uren pomp-plezier en met die 18Ah accu kon ik toch al zo'n anderhalf uurtje pompen (ca. 10A trekt dat ding op volle power).

Grtz
  • JeroenW PPO Burner
    edited August 2007
    Een boormachine pompje :roll: , daar kan ik mij weinig bij voorstellen,

heb je er een foto van?
    Waar gebruikt men dit normaal voor?

Groeten,
    Jeroen
    edited August 2007
    Zoiets:

image

Voor allerlei vloeistoffen? Mechanisch super eenvoudig en robuust (kunststof). Kan niet kapot. De boormachinemotor is toch op een redelijk koppel voorzien en pompt zelfs dikke WVO-drap. Met deze pomp verpompte ik zelfs bijna gestold vet.
    De mijne heeft thules van 14mm dus zo'n goedkoop doorschijnend slangetje aan beide kanten, een kraantje erop en eventueel een terugslagklepje (zo groot, bestaat dat??) en een schakelaar...
    Ik heb het kleinste model gekocht en dat gaat hard genoeg...

Grtz
  • JeroenW PPO Burner
    edited August 2007
    Ik heb zitten googlen op

bosch boormachine pomp
    bosch pomp
    boormachinepomp

Maar kan hier niets over vinden,

Waar heb je deze gekocht, mooi ding, zoiets zoek ik! :)

Groeten,
    Jeroen
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited August 2007
    he soapie

wat een handig pompje
    waar heb je die gekocht?

dyssie
  • JeroenW PPO Burner
    edited August 2007
    is deze pomp zelfaanzuigend? Of moet hij onder het niveau van de tank, zodat de olie er in loopt en hij deze kan doorpompen?

Groeten,
    jeroen
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Stokers,

Deze pompjes heb ik gezien, toen ik vor Sinnefjild naar belgië reed om zijn bad te repareren (of zoiets). Gekheid, we waren al in Bierbeek.

Te koop bij de Belgische Bouwmarkt, ik geloof voor 12 eurie of zo? (belgische euries dan wel te verstaan :mozilla_money: :mozilla_smile: )

Tim
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    het grootste model dat ik weet in mijn klusjeszaak kost een 20tal €

pompt een 50 liter per minuut @ 2800rpm (merk KWB)
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    In Belgie word nogal wat mazout verpompt.
    Zou niet zo vreemd zijn als dat in Belgie verkocht word en in Ned nauwelijks te krijgen is.
    edited August 2007
    Mijne komt van Metaleuven in rarara... Leuven :lol:
    Als je er echt geen kan vinden, wil ik er gerust eentje opsturen.

Zelfaanzuigend... Het is te zeggen. Als je het pompje geen twee meter boven de vloeistof houdt, geen probleem. Gewoon full power en hij trekt de lucht er wel uit. Je kan natuurlijk zelf wat bouwen met een terugslagklep o.i.d.
    Bij het pompen van water (test) liep de pomp wel warm maar bij PPO/WVP helemaal niet en dat omdat de olie goede smerende eigenschappen heeft.
    Als mijn ombouw ooit helemaal afgerond geraakt wordt deze pomp mijn thuistap. Lekker compact, op de batterij en met een stuk PVC-buis in de PPO-tank.
    Als ik moet opsturen, laat maar iets weten... Desnoods een paar tegelijk.

Grtz
  • bosuil1880 PPO Wannabe
    edited August 2007
    wolfcraft pompje, dacht een 12 euro
    heb er daarstraks ook een gekocht...
    ook beschikbaar met gardena koppeling voor 20 euro dacht ik..
    greetz
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited August 2007
    Google eens op boormachinepomp :lol:

mg Henk
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    zie ze in der OBI deutschland ook in 2 versies van black en decker.
    vast ook in de nederlandse te vinden, gamma etc.
  • JeroenW PPO Burner
    edited August 2007
    Ik heb er eentje van de gamma, kan 3000liter per uur pompen.

Soapwater: Hoe ziet jou opstelling er uit?

Heb je daar een foto van?

Groeten,
    Jeroen
    edited August 2007
    Ik probeer er straks aan te denken... Maar verwacht er niet te veel van... Super simpel. Ik ga het later nog verbeteren.

Grtz
    edited December 2007
    Sorry, foto was ik vergeten. Pompje is niet goed meer (trekt lucht) waardoor het niet goed meer aanzuigt met dit koude weer. foto komt nog voor de geïnteresseerden.

Ik ben mijn thuistap aan het installeren. 5 gratis schone vaten van 120l met afsluitdeksel en sluitring. De pomp staat ook klaar, ik moet alleen nog slang hebben van 22-25mm om van de vaten tot bij de pomp te komen. Ik wou doorschijnende christaldarm gebruiken maar die vind ik maar tot 16mm inwendig. Die groene slang (voor wateraanvoer), kan die voor KZO dienen of kan die daar niet tegen?

En dan nog iets... Ik had mijn pompje een paar keer met de hand laten ronddraaïen en toen zoog die mijn hand echt tegen de flens. Maar nu heb ik de pomp aangesloten en deze zuigt niet meer... Kan dat?? Misschien omdat er geen vloeistof meer inzit?? Iemand pompdeskundige hier?

Grtz
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Soapy,

Kun je toch een foto plaatsen. Ik denk dat het pomphuis vol lucht zit...

Tim
    edited December 2007
    Tim said:

Soapy,

Kun je toch een foto plaatsen. Ik denk dat het pomphuis vol lucht zit...

Tim

Tim, het pompje waar ik de foto van ging posten is de kleine boormachinepomp (komt eraan).
    De pomp die niet meer zuigt (en waar ik het over heb) is het ex-tankstation pompje van Texaco (1974). Kan het dat ik de pomp moet 'opgieten' o.i.d.? Want nu lijkt ze gewoon niet te zuigen.
    Maar ik zal eerst een slang zoeken en dan zie ik wel of deze pompt. Maar kan die gewone groene doorzichtige slang?
    edited December 2007
    Vandaag kunststofslang gekocht die geschikt is voor diesel (€24 voor 4m :? ) en aangesloten. Pomp doet niks.
    Met m'n klein pompje in de aanvoerslang gepompt en de pomp laten lopen, nog steeds niks. Zelfs geen lucht. Ik voel em ook bijna niet zuigen.
    Kan het dat de PPO gewoon te dik is om deze aan te zuigen?
    Is het het proberen waard van PPO of eventueel een beetje dino in het pistool te gieten om de pomp zo vol te krijgen?
    Hopelijk is hij niet stuk :?

image
    image
    image
    image
  • edited December 2007
    DELETED
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Wat een vreemde v-snaar? Zou jammer zijn als hij het niet doet. Anders heb je wel iets om te sleutelen. Heb je er al PPO mee gepompt? Mss zit het binnenwerk vastgeplakt (al zou ik niet weten hoe dat er uit ziet).
    edited December 2007
    Dino, probeer ik later. Of misschien nog eens proberen als het wat warmer is want de KZO wordt wel héél erg dik bij -3°C.
    Hij heeft nog niet gewerkt bij mij, maar de verkoper heeft em een half jaar geleden nog gebruikt en hij garandeerde me een goede werking.
    Die riem is een speciale die bestand is tegen diesel en olieën, lijkt wel van leer gemaakt te zijn.
    Langs het pistool ingieten werkt niet. Mijn hele trui vol pertroleum :(

Grtz Jan
  • edited December 2007
    DELETED
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Waarschijnlijk is de binnenkant van de pomp leeg. Neem een klein, makkelijk te schenken kannetje met PPO en giet het in het systeem totdat het helemaal vol zit.

Probeer dan nog eens te tanken.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2007
    Zulke pompen werken niet als er lucht in het systeem zit. Dus inderdaad: alles volgieten met een vloeistof :D
    edited December 2007
    Yup, inderdaad...

Mijn vader, de slimme man, heeft een grote schroef ontdekt aan de bovenkant van de pomp, om op te gieten dus.
    Ga ik eens proberen... 8)

Grtz
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2007
    Nu nog bidden dat je het vernuft dat je van je vader moet geërfd hebben gaat ontwikkelen... :D
    edited December 2007
    Yezzz... 8)

De pomp doet het. Dopje eraf gedraaid en vol pertroleum gegoten. Even sputteren en pompen maar. Gaat bijna even snel als aan een 'echt' tankstation en het telwerkje gaat redelijk juist (op 120 liter had ik 1/2 liter afwijking).
    Ik begin alvast te bidden dat ik vaders vernuft verder ontwikkel want ik sloeg toch weer even Ingmars gouden raad in de wind. Die automatische afslag werkt inderdaad niet (goed) op PPO :lol: Halve liter KZO op de stoep...

Grtz Jan
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Nou mooi zo, ik was er trouwens ook al achter dat ook een pistool zonder automatische afslag ook echt niet afslaat. :( geeft een soort vlooootschsss geluid :lol:

Groet,
    Ingmar
    edited December 2007
    ingmar said:

...echt niet afslaat. :( geeft een soort vlooootschsss geluid :lol:

Exact haha :lol: Begint wat te borrelen. Goed in het oog houden als de tank in de koffer staat dus :roll:

Grtz
  • matteus PPO Burner
    edited May 2008
    Soapy, hoe sluit je zo'n oude tankstelle aan? Is dat gewoon stekker in de 220 Volt?
    edited May 2008
    [QUOTE=matteus;32896]Soapy, hoe sluit je zo'n oude tankstelle aan? Is dat gewoon stekker in de 220 Volt?Hangt van de motor af h
Sign In or Register to comment.