Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Schakelaartje bovenop de injectiepomp

TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
edited August 2007 in Algemene Techniek
image

tim hopelijk neem je het me niet kwalijk dat ik deze prachtige duidelijke foto leen... :lol: :lol:

Ik vraag me al een hele lange tijd af waavoor dat schakelaartje bovenop de injectiepomp dient...???

Bij Tim's auto is het nog functioneel, maar 'k heb al veel autos gezien (incl. de onze) waarbij het hefboompje verdwenen is...

image

weet iemand wat het doet en waarom het blijkbaar niet zoveel kwaad kan dat het schakelaartje niet functioneert?

Comments

• JeroenW PPO Burner
    edited August 2007
    Wat ik er aan kan zien, vergeleken met mijn 1982 dieselblok,

Daar zit de dieselplunjer onder,

Als deze 12 volt krijgt, laat hij diesel door. met het schakelaartje kun je deze onderbreken en dan valt de motor uit.

Mijn Volkswagen 1.6D uit 1983 heeft dit niet, maar ik kan de stekker er af trekken dan valt de dieselmotor stil, want de pomp kan niets meer pompen, motor valt uit, en dieselpomp doet het niet meer.

De draad die hier naartoe gaat kun je ook mooi onderbreken als een soort startonderbreking, schakelaar verstoppen in je cabine.

Groeten,
    Jeroen
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Tjorque,

Bij mij zit er niets aan de schakelaar vast (jah de pomp :shock:)

Volgens mij stuur het de egr aan, tenminste, die hoor ik klikken op het moment waarbij het heveltje omgaat.

Zal het voor je testen van de week...

Tim
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Als ik het goed begrijp, staat jouw EGR dan uit (niet mogelijk dat hij recirkuleert) als het gaspedaal op stationair staat...?

Als dat klopt, dan ga'k dat schakelaartje eens permanent "ingedrukt" zetten, zodat de EGR nooit open gaat en 'k dus niet 'n plaatje tussen de EGR moet zetten :lol: :lol:

De logica die ik hierachter zoek:

Een motor die stationair via de egr, uitlaatgassen krijgt, kan dreigen stil te vallen... Of, in het lage toerental is de verbrandingstemperatuur niet ideaal om te recirkuleren...

Wanneer de motor hogere toeren draait (uitsparing in dat ronde "wieltje") kan de EGR wel aangeschakeld worden als het nodig is volgens de sonde in de uitlaat...
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    image

Inderdaad, EGR en Airco blijkbaar.
    Zou het zo eenvoudig zijn, permanent indrukken en geen EGR meer? Kan de elektronische autologica daarmee lachen?
    Straks eens proberen...
    Voor lucas is dit trouwens hetzelfde...

Grtz
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Ha,

Je ziet ook op het plaatje van Soapy dat er geen beschermkapje op het ovaaltje hoort.

De gashendel draait bij mij wel de andere kant om.

Cheers,
    Tim
    edited August 2007
    aha dat klinkt zeer goed:

- Airco, heb ik niet :)
    - egr, hoeft voor mij niet te werken...

alleen dat nagloeien is best wel interessant :)
  • olieslurper PPO Newbie
    edited August 2007
    Hallo,

bij mijn peugeot 306 met xud9 motor en bosch pomp werkt het als volgt:

Het schakelaartje heeft een dubbele werking:
    EGR + sturing timer nagloei relais.
    Wat de airco betreft, dat weet ik niet, want die heb ik niet.

-> Schakelaartje ingedrukt = schakelaar gesloten (bij stationair of lage toeren)
    * EGR klep staat open
    * klem 7 gloeirelais (S nagloei onderbreking) met massa verbonden -> nagloeien voor bepaalde tijd

-> Schakelaartje niet ingedrukt = schakelaar open (bij hogere toeren)
    * EGR klep dicht
    * klem 7 gloeirelais niet meer met massa verbonden (nagloeien stopt)

Voor de werking nagloei relais:
    PPO Experience: rijden op plantaardige olie en meer! - rijden op plantaardige olie

Wil je dus op een gemakkelijke manier je EGR dicht zetten zorg er dan voor dat het
    schakelaartje nooit wordt ingedrukt. (gewoon losvijzen van de pomp)
    Het grote nadeel hiervan is dat nagloei functie van het gloei relais volledig verloren gaat en dat kunnen we voor PPO niet maken.

Groeten
    edited August 2007
    Aha, maar in mijn geval zou dat dus willen zeggen dat het nagloeien al eeuwen niet meer werkt...

en de egr dus nooit opengaat... (het hefboompje ontbreekt)
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    dit is een gashendelpositiesensor. Wat ermee kan gedaan worden is vrij veel. Maar het bepaalt enkel de stand van de gashendel.

Wordt vrij veel gebruikt , maar kan zonder ook.

Groeten,
    Nero
Sign In or Register to comment.