Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Nissan Primera TD '97

desiredbard PPO Newbie
edited August 2007 in Oosterse merken
Hi Allemaal

Even een wat langer verhaal over mijn PP ervaringen
Een conversie hier kost pakweg 1800 Euro, iets dat ik het niet helemaal waard vond op een oude bak die ik voor 3,5 gekocht heb.

Nu had deze oude bak ook een ander probleemje, het "engine maintenace light" flikkerde af en toe terwijl ik nog op diesel reed.

Twee weekjes geleden ontmoeete ik een duitser met een Almera 98 die inmiddels 2 jaar op PPO rijd zonder conversie.

Gedurende de zomer 90-100% en gedurende de winter 40-75% afhankelijk van hoe koud het is ;)

Ik dacht dus leuk, we doen wat aan het milleiu en mijn wekelijke kostenpost.

De eerste twee weken reed perfect ik ben langzaam afgezakt van 90% Diesel naar 80-90% plantenolie ....

Het mooiste was mijn "engine maintenance" lampje dat voorheen knipperde kwam helemaal niet meer aan.
OIk neem dus als leek maar even aan dat de pomp aan het doodgaan is en de extra viscositeit van de plantenolie de zaak een beetje corrigeert.

Gisteren besloot ik de proef op de som te nemen, ik schat dat ik inmiddels al minimaal 80% reed en heb er in mijn 50L tank 45L plantenolie bijgeflikkert. De motor was nog warm en alles startte fijn

Vannochtent had ik echter problemen met starten.... Lukte uiteindelijk na twee keer doorstarten en fijne blauwe vette wolk (Die niet zo stinkt als wanneer je dat doet op een Diesel)

Maar na pakweg 1km komt mijn engine maintenance lampje aan, en ipv te knipperen blijft het aan. Ik krijg het uit door mijn auto kort te stoppen maar kort daarna komt het weer aan ook.

De Temperatuur van mijn auto lijkt goed.
ik heb nog geen ECP lezing (wel voorheen bij het knipperen geprobeert maar nooit wat gevonden... ik vermoeedde een los contact en vind dat maar he?)

Ik vermoed dus dat 100% of 99.9% ppo teveel van het goedde is in een niet aangepaste auto.

Q1: Hoe erg fout kan dit gaan en hoe snel?
Q2: Die flesjes diesel booster, is dat mengbaar met PPO
Q3: of gewoon met de tuinslang 20L ppo Verwijderen en Diesel erbij flikkeren

Of is dit gewoon heel hard sparen voor een fatsoenlijke auto

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited August 2007
    Hoe is je oliedruk in de motor? Heb je geen metertje, plaats er dan een.
    Hoe is je oliepeil? Stijgend, dalend, constant?
    Hoeveel km heeft je wagen al?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007

Je pomp gaat kapot van onverwarmde ppo, niet van de korte koudeloop, maar wel continu rijden. Ook zal je motor op (welke?) termijn schade oplopen door slechte ontbranding en vervuiling van de smeerloop. Slechte ontbranding is niet goed voor het milieu :!:

Ja.

Dat zou ik doen.

Of met zo'n oude bak blijven rijden, ww inbouwen en gloeien aanpassen, zie: http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1287

NIET ombouwen lijkt goedkoop, maar is vragen om problemen!!

Succes,
    Tim
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Tim said:

Je pomp gaat kapot van onverwarmde ppo, niet van de korte koudeloop, maar wel continu rijden.
    Ik dacht dat juist de eerste minuut het schadelijkst was voor de pomp. Als schade pas gaat optreden als er langdurig onverwarmd wordt gereden, is er dan wel veel meerwaarde van een 2-tank systeem boven alleen een WW?
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Zekerheid...? :lol:
  • desiredbard PPO Newbie
    edited August 2007
    Tim said:

Je pomp gaat kapot van onverwarmde ppo, niet van de korte koudeloop, maar wel continu rijden. Ook zal je motor op (welke?) termijn schade oplopen door slechte ontbranding en vervuiling van de smeerloop. Slechte ontbranding is niet goed voor het milieu :!:

Ja.

Dat zou ik doen.
    OK dan gaan we er eerst wat booster bijgooien...kijken wat "Chipper" op weg naar huis doet en dan beslissen om 20 L te hevelen of leeg te rijden en bij te vullen (al is het in 5L stappen)

Of met zo'n oude bak blijven rijden, ww inbouwen en gloeien aanpassen, zie: http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1287

NIET ombouwen lijkt goedkoop, maar is vragen om problemen!!
    Ik vind 1800 op een wagen van 3500 gewoon een beetje teveel.
    Daarbij dus een Nissan Almera van een jaar jonger gezien welk inmiddels 135000 km ppo gereden hefet zonder conversie.
    Ik heb altijd begrepen, maar hoor nu tegenstrijdige berichten...dat Oudere Diesels beter geschikt waren voor onverbouwd rijden...
    Wat kost dat trouwens als ik de pomp naar zijn vaantjes rijd . (incl inbouwtijd daar ik motortechnisch twee linkerhanden heb en het dus laat doen)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    desiredbard,

In zo'n "oude" bak zou ik ook niet volledig ombouwen, maar wel maatregelen nemen om "domme" executie uit te stellen of te voorkomen.

Dus een 2e hands ww inbouwen, hoeft niet meer dan 50 euri te kosten.
    Je gloeirelais overbruggen met een schakelaar van 1 euro.
    Andere gloeikaarsen, weet ik de prijs niet van, maar van mijn Saxo had ik 4 op ebay voor 24 euri.

Daarmee kom je al een heel eind qua risico's, bekijk qua mengverhouding eric's topic goed.

Tim
    edited August 2007
    doe een 0 van die 1800€ koop voor dat bedrag hier en daar wat spullen via't internet en ga op 8 september naar texel met je aankopen...

Er zullen genoeg liefhebbers zijn die je graag met raad en daad een beetje bijstaan :lol: :lol: :lol: (ik kan er spijtig genoeg niet bij zijn :( )
  • desiredbard PPO Newbie
    edited August 2007
    Tim said:

desiredbard,

In zo'n "oude" bak zou ik ook niet volledig ombouwen, maar wel maatregelen nemen om "domme" executie uit te stellen of te voorkomen.

Dus een 2e hands ww inbouwen, hoeft niet meer dan 50 euri te kosten.
    Je gloeirelais overbruggen met een schakelaar van 1 euro.
    Andere gloeikaarsen, weet ik de prijs niet van, maar van mijn Saxo had ik 4 op ebay voor 24 euri.

Daarmee kom je al een heel eind qua risico's, bekijk qua mengverhouding eric's topic goed.

Tim

Ok ik moet het echt gaan vragen...... wat is een WW?
    Nu mijn gloeirelais overbruggen.... heb jij een link voor een goed "hoe te doen verhaal" en hoe werkt dat precies met de schakelaar (gaat dat handmatig, de werking van die schakelaar?)

En gloekaarsen..... is dat goed vlaams en ABN voor wat jaren geleden in de volgsmond bougies heette (en de fransen waarschijnlijk nog steeds zo noemen) Sparkplugs dus?

Oh en aangaande dat viscositeits probleem
    Waarom gebruiken zovelen hieer ZBO ...zonnebloemolie.
    Ik gebruik Vegatable oil welk goedvertaald slaolie is..... daar het een lagere viscositeit heeft is me dit ook aangeraden door voornoemde almera duitser.
  • desiredbard PPO Newbie
    edited August 2007
    Tjorque said:

doe een 0 van die 1800€ koop voor dat bedrag hier en daar wat spullen via't internet en ga op 8 september naar texel met je aankopen...

Er zullen genoeg liefhebbers zijn die je graag met raad en daad een beetje bijstaan :lol: :lol: :lol: (ik kan er spijtig genoeg niet bij zijn :( )

En tel daar 600 euro kosten STENALINE BIJ OP.... ;)
    Ik zit in Dublin.... niet dat een weekendje texel me niet aanstaat daar niet van ;)
    En de Diesel kost hier slechts 105/L :oops:
    edited August 2007
    Achso, ja als je daar woont dan ben je eerder op jezelf aangewezen :)
    Of je moet'ns zoeken of je in ierland ook PPO freaks vindt.

En als je slechts op vakantie bent, dan kan je nog altijd eens hulp proberen ronselen als je terug bent :lol: :lol:
  • desiredbard PPO Newbie
    edited August 2007
    Gelukkig niet met vacantie,
    Zoals Smul al anders omschreef.....

[lokkertje]
    maar ik begriijp het wel hoor....
    Die PPO wagentjes redden het niet door engeland naar de Ierse oostkust laat staan naar waar Smul zijn Achterhoekse schone tegen het lijf liep.
    ;)
    [/lokkertje]

Er zijn hier twee bedrijfjes die conversies doen ... das dus de kit van 1800 euro... hier zon 150 km vandaan en ben de auto dus 2/3 dagen kwijt.

Maar vertel wat is de WW, hoe ziet het eruit, en hoe vang je het (wat voor breeksterkte lijn of kaliber geweer heb je nodig)

En zo'n relais schakelaar hoe doe je dat.

Is er trouwens geen niche in de markt voor een collectie youtube linkjes....

Wie blaast de grootste hoeveelheid blauwe rook
    Wiens motortje draait het lekkerst (of rottigst)
    Wat bouw je waar en hoe in

Ik kan vooralsnog alleen dit vinden http://ie.youtube.com/watch?v=dEX8MXxglY0
    En de tankdop weet ik zelf ook te vinden......
    (maar ook hier weer zonnebloemolie en geen slaolie welk trouwens ook een minder warmte nodig heeft)
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    fimpje zonder geluid van m'n ombouw:
    http://www.youtube.com/watch?v=ZXhOlrGrbXc

het ding in de blauw/rode isolatie, is de platenww!!!

ik adviseer je, om eens wat ombouwtopics door te lezen, dan weet je gauw genoeg wat het allemaal inhoudt!

gr Ton
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Lees dit topic met beginnersinfo ook eens door: http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1502
  • edited August 2007
    DELETED
Sign In or Register to comment.