Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

oude pomp, biodiesel/ppo

edited July 2005 in Algemene Techniek
Een goedendag,

Ik hoor vaker dat oudere dieselpompen niet met biodiesel overweg kunnen i.v.m. het oplossen/zwellen van de inwendige rubbers, geld dat nu voor de methylester van biodiesel, of ook voor de pure planten olie?

Ik rijd trouwens in een VW Golf van 1990 (Bosch pomp(?))
Bedoeling is met een mengsel diesel/ppo te rijden.

Comments

• BacchusBacchus PPO Burner
    edited June 2005
    Volgens mij geldt dit niet voor PPO.
  • mennomenno Webmaster
    edited June 2005
    sjors said:

Een goedendag,

Ik hoor vaker dat oudere dieselpompen niet met biodiesel overweg kunnen i.v.m. het oplossen/zwellen van de inwendige rubbers, geld dat nu voor de methylester van biodiesel, of ook voor de pure planten olie?

Ik rijd trouwens in een VW Golf van 1990 (Bosch pomp(?))
    Bedoeling is met een mengsel diesel/ppo te rijden.

Wat ik er van weet is dat biodiesel (bewerkte ppo) een stuk zuurder is dan diesel en ppo en daarom rubber aantast. PPO is licht zuurder dan diesel, maar niet in die mate dat het leidingen en afdichtingen aan zal tasten. Wel kan het voorkomen dat het vuil wat door diesel niet loskomt, door PPO wel loskomt uit tank, leidingen en of filters, dus hou zeker de eerste tijd bij rijden op PPO even een extra brandstoffiltertje achter de hand, zodat je dat probleem eenvoudig kan ondervangen.
  • edited June 2005
    Die vraag over het Bosch pompje, is dat hetzelfde waar deze website over gaat?

http://www.iwr.de/biodiesel/auto.html

Er zijn nogal wat mensen ontevreden over deze Golf Ecomatic, met name over de brandstofpomp. :evil:

Ik vraag mij trouwens af, wat zijn de overige verschillen tussen biodoesel, en gewone slaolie? Moet ik als bezitter van een Golf Ecomatic, voorzien van installatie voor biodiesel, nog andere maatregelen treffen voordat ik op reguliere slaolie kan rijden?
  • rex PPO Newbie
    edited June 2005
    Hoi,
    Volgens mij is er het volgende aan de hand met biodiesel.
    Het is raapzaadolie welke is "veresterd" om de viscositeit beter te maken.
    Daarvoor wordt er methylalcohol en natronloog aan toegevoegd en word het onder druk verhit waardoor de glycerine zich afscheid. Hierdoor neemt de vloeibaarheid (is viscositeit) toe.
    Het gevolg is wel dat er in biodiesel sporen van methylalcohol en natronloog achterblijven, de eerste tast rubber aan en de tweede bepaalde metaallegeringen en lak.
    Dit hele proces vind niet plaats met ppo, vandaar onze viscositeitsproblemen (glycerine) maar ppo is niet agressief!
    Ik heb ruime ervaring met mijn Benz 220D uit '70.
    groet,
    Jan.
    :arrow:
  • edited July 2005
    Ik rij sinds einige tijd met zonnebleomolie beigemengt bij de gewone Diesel. Rond 15 Liter per tankbeurt.
    Een ja, Biodiesel is zonder ombouw niet aan te raden door de toevoeging van methylester. Het droogt de dichtringen uit van je inspuitpomp. Dus gewoone Olie van de Aldi doet het prima als bijmengsel. De verbanding is dan ook beter.
    de dieselolie is weer duurder gewoorden, dus olien maar en tank ze ! 8) :)
  • edited July 2005
    rex said:

Hoi,
    Volgens mij is er het volgende aan de hand met biodiesel.
    Het is raapzaadolie welke is "veresterd" om de viscositeit beter te maken.
    Daarvoor wordt er methylalcohol en natronloog aan toegevoegd en word het onder druk verhit waardoor de glycerine zich afscheid. Hierdoor neemt de vloeibaarheid (is viscositeit) toe.
    Het gevolg is wel dat er in biodiesel sporen van methylalcohol en natronloog achterblijven, de eerste tast rubber aan en de tweede bepaalde metaallegeringen en lak.
    Dit hele proces vind niet plaats met ppo, vandaar onze viscositeitsproblemen (glycerine) maar ppo is niet agressief!
    Ik heb ruime ervaring met mijn Benz 220D uit '70.
    groet,
    Jan.
    :arrow:

Die natroloog en methylalcohol kun je uitwassen met een q.a. bubbel washing:

http://journeytoforever.org/biodiesel_bubblewash.html#bubble
  • Elektra PPO Newbie
    edited July 2005
    Die gast was ik :lol:

Die natroloog en methylalcohol kun je uitwassen met een q.a. bubbel washing:

http://journeytoforever.org/biodiesel_bubblewash.html#bubble
Sign In or Register to comment.