Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouwverslag Saxo 1-Tank 100% PPO Elsbett Eco tuning

Tim Livin' and Breathin' PPO
edited December 2008 in Citroën/Peugeot
Stokers,

De Saxo gaat voor 1-Tank 100% Elsbett Eco tuning :!:

Hier een overzichtje van het pakket, alles is erg compleet, tot aan de kabel hulsjes toe. Het is minder plug & play dan ik dacht, so work to do :mrgreen:

Cheers,
Tim

image
«134

Comments

• TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Ubergeil!

Die WW heb ik precies nog ergens gezien... :)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Stokers,

Zoals bekend, heeft de Saxo een overschot aan ruimte. Even een piccie:

image

Ik heb met een stuk karton geprobeerd een bracket te maken, kijken of ik die volgende week kan maken van staal.

image

Dan zou de WW zou komen te hangen:
    image

En het filter zo:
    image

Cheers,
    Tim
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Goed bezig Tim, komt wel goed! Daar twijfel ik niet aan!
    Leuk ook dat ik nu eens de echte Elsbett onderdelen voorbij zie komen!

gr Ton
    edited August 2007
    pjotter said:

ook een bekend filter zie ik.(niet verwarmd dus)??

Als je op de overzichtfoto uit de eerste post kijkt, dan zie je boven in het midden een soort beugel. Dit is een elektrisch verwarmingselement.
    pjotter said:

ps : gaat de 2e ppo-ster(in spe) op dit forum ook verslag doen :?: :?: 8)

Ik zal vragen of ze een keer wil reageren, om wellicht andere ppo females :mozilla_kiss: over te halen.

Tim
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Je had toch nog beugels van de vorige ombouw?? De ww is precies hetzelfde, dus waarom niet de oude beugel gebruiken?
    edited August 2007
    Stokers,

@Miglowie: Nope, de WW is anders en de oude beugel had ik behoorlijk "aangepast". Ik heb nu ook een heel mooi stukje rvs kunnen scoren :mrgreen:

Ik heb gesneden :oops: 8) Ik heb alleen de t-stukken ertussen gezet, en gewoon een stuk leiding ertussen gezet. Ik moest wat doen, shake shake, maar ik heb de steunen nog niet.

Koelwater aanvoer.......cut:
    image

En paste:
    image

Koelwater retour....cut:
    image

En paste:
    image

De lus:
    image

En was het koelwater wel even van je handen, want dat gaat bijten na verloop van tijd :roll:

Cheers,
    Tim
    edited August 2007
    @Tim, zou je de specsheet die bij je pakket zit eens willen posten hiero?
    Ik ben namelijk zeer benieuwd daarna.

gr Ton
    edited August 2007
    Ton,

Er zit geen spec sheet bij. Alleen 2 schema's, koelwater en elektrisch. Ik vind het niet netjes om die zo op het forum te klappen. Op Texel kun je het allemaal bekijken.

Gebruik google eens. Er is zat te vinden, met hele mooie piccies. De gebruikte componenten zijn hetzelfde als die je koopt bij de de duitse webshops. Het verwarmen van de ppo en evt elektrisch (voor)verwarmen poelheizers & nagloeien (bij 1-tank) hebben we hier goed onder de knie, maar dat wist(en we) ik ook al voor dat ik Elsbett kocht.

Alleen de extra truck die elsbett doet, is het aanpassen van de inspuiting.

Hier staat mooie. Hier staat een helemaal compleet. Deze staat trouwens ook ergens op het forum.

Cheers,
    Tim
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Dus jij krijgt ook twee filters, eentje verwarmd en de andere met een afsluitklep?
    edited August 2007
    Thanks Tim,

Ik zal het spoedig eens gaan doorlezen op die site!
    Naar die verandering in inpuiting ben ik erg benieuwd!

Maar ik ga het idd live zien op Texel.

gr Ton
    edited August 2007
    Back to work :!: :!:

@Carlo: dat zie je goed...
    @Ton: ik ook, maar ja, dat is dan 25 jr ervaring :roll:

Nieuwe piccies, Sjabloon op een mooi dun stukje rvs :mrgreen:
    image

Slijpen, buigen, boren, slijpen, buigen, boren
    image

Zo zit ie er dan in:
    image

Met alles weer op z'n plaats:
    image

Hehheheh, gaat lukken voor de meeting :wink:

Tim :twisted:
    edited August 2007
    Whuauaa,

Druk druk druk, kom weer nergens aan toe...

Vanavond in ieder geval de ww aangesloten en de tempsensor erin gezet...

image

Tim
    edited August 2007
    Tim, is je warmtewisselaar enkel opgehangen aan dat unidirectioneel geplooid plaatje?

Maw, kan de WW zwiepen ?
    Want dan vermoed ik dat na een tijd de plooien in je RVS het zullen begeven...
    edited August 2007
    Tjorque said:

unidirectioneel

Pff, ik dacht dat ik een technische opleiding had gehad...

Ik heb nog gedacht er een diagonaal stripje, tussen het schroefje van dat potje met zwarte deksel en de ww, maar ik denk dat het wel wat mee valt.
    Tjorque said:

Maw, kan de WW zwiepen ?

Niet meer dan eric zwiepen :mrgreen:, het voelt wel aardig stevig aan. En als het breekt, heb ik weer wat te doen :lol:

Tim :wink:
    edited August 2007
    Héhé,

Ja het gebruik van geleerde woorden is een familieziekte hier :oops:

Inderdaad zo'n plaatje zou ik ook voorstellen... :)

Maar zoals ik tegen drappie ook al heb gezegd: Een perfecte auto, wat zou daar aan zijn, niet af en toe iets om aan te sleutelen :mrgreen: :mrgreen:

Succes met der Umbau :)
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Ik heb datgene wat je kapot gemaakt hebt binnen hoor :lol: :lol: :lol:
  • NiekNiek Super Moderator
    edited August 2007
    Afgelopen week kwam bij mij (op voorspraak van Ruud) een sympathieke belg tanken: Luc Sablain. Hij bouwt professioneel ombouwsets in. Ook Elsbett 1 tank systeem. Dat had hij ook in zijn eigen wagen (Mitsubishi L200).
    twee wetenswaardigheden: 1. De verstuiver, die Elsbett aangepast zou hebben, zijn standaard verstuivers, alleen andere dan er in zitten (uiteraard);
    2. Om te zorgen, dat de olie tussen de pomp en de verstuivers snel om temperatuur komt had hij een inductiesysteem gemonteerd: om alle verstuiverleidingen inductiedraden gewikkeld. Setje gekocht in Oostenrijk.
    Luc is te bereiken via www.sabbeco.be of [email]info@sabbeco.be[/email]
    Niek
    edited August 2007
    Niek: Luc (Sabbe) heeft erg veel ervaring als ombouwer. Niet alleen personenwagens, maar nu ook zijn eerste vrachtwagen. Meestal worden de verstuiver nozzels vervangen bij een ééntank systeem. Net zoals bij Tim. Soms helemaal nieuwe verstuivers. Ik vind het leuk dat hij langs geweest is.
    edited August 2007
    Niek said:

De verstuiver, die Elsbett aangepast zou hebben, zijn standaard verstuivers, alleen andere dan er in zitten (uiteraard);

Zie ook hier. Vooralsnog moet je weten welke :roll: je moet hebben.
    Niek said:

Om te zorgen, dat de olie tussen de pomp en de verstuivers snel om temperatuur komt had hij een inductiesysteem gemonteerd: om alle verstuiverleidingen inductiedraden gewikkeld.

Dat lijkt hetzelfde te zijn als fattywagons.com Zal vast iets helpen, maar ik geloof er niet zo in. Je kan bijna niet genoeg energie uit zo'n draad halen om die flow warm te houden. De filter preheater die ze ermee maken is wel slim bedacht.

Tim
    edited August 2007
    Tim, Het nut dat ik zie in die inductie draden, is niet het verwarmen van de brandstof, maar voorkomen dat de koude injectorleidingen de opgewarmde brandstof weer afkoelen...
    edited August 2007
    Ik geloof ook niet dat die inductiekabel veel helpt, de verstuiverleidingen zijn volgens mij zonder ombouw ook zo warm. Dit door de druk.

gr Ton
    edited August 2007
    BACK ON TOPIC!

De hardware die ik zelf kan doen is klaar. Ik zit nu op 8u werk.

Nieuwe leiding op bestaande handpomp gezet (10mm!).
    image

De warmtewisselaar is nu volledig aangesloten :P
    image

Brandstofleidingen van ppo filter en originele filter aangesloten, en natuurlijk de retour
    image

Gaat lekker! Nu alleen het elektrisch nog en de verstuivers/gloeiers :arrow:

Tim
    edited August 2007
    Morgen gaan we naar de El Jacquel :!:

Mijn vernielde onderdeel ophalen en verstuivers/restpuntjes doen. Ben benieuwd.

Tim
    edited August 2007
    Stokers,

Gisterenavond vroeg aangereden naar PPO-Systems te Wezep. Eerst koffie 8)

Toen als eerste alle onderdelen die in de weg staan verwijderd, en de verstuivers en gloeiers eruit getrokken.

image

Zo zagen de "oude" verstuivers eruit. Iets koolrandjes (uit de richting van de voorkamer), verder weinig op aan te merken.

image

Ook moest ik nog veel van het elektrisch doen, ik kon nergens de tang vinden, om de bijgeleverde stekkertje vast te zetten. Ze bestaan wel, tis ook een hele eenvoudige tang. Maar jah, zonder :evil:.

Jacquel heeft de verstuivers een elsbett beurt gegeven en lekker gepoetst, en teruggezet.

image

Inmiddels had ik al aardig wat kabeltjes hangen, deze heeft de pro nog even snel aan elkaar geknoopt, en het mooi ingepast in de bestaande zekering kast.

image

Toen starten, duurde even, omdat de verstuiverleidingen leeg waren, maar uiteindelijk startte de motor. Nog even gecontroleerd of de filter verwarming en nagloeierij werkte.....dikke prima :P

Direct gevuld met 100%, ik had nog een beetje mix, 40%ppo in de tank. Dus eigenlijk direct op (bijna) 100% weggereden. Jacquel bedankt, het was gezellig. Wel een beetje laat :oops:

Eerste indruk:
    Motor loopt koud hetzelfde, nagelen is minder dan op diesel. Op dit moment zat er waarschijnlijk nog geen 100% ppo in de pomp.
    Op de snelweg naar huis geen verschil kunnen opmerken, alleen dat ie bij hogere snelheden beter doortrekt dan voorheen op ppo.

Ik zal de komende tijd de ervaringen hier posten. Ben benieuwd hoe het starten blijft gaan als het kouder wordt. In totaal ben ik ongeveer 4 volle avonden alleen bezig geweest + afgelopen avond met een pro.

Cheers,
    Tim
    edited August 2007
    Proficiat Tim!

Gr Ton
    edited August 2007
    Tim: het is een mooie fotoreportage geworden!
    edited August 2007
    En sleutelen tot 's avonds laat:
    image
    Ik heb je ook op een Duitse site gezet, als je het tenminste goed vindt.
    edited September 2007
    De eerste review:

@Ruud, best, linkje? Kunnen we even meekijken :wink:

Ik heb nog even een piccies van het elektrische gedeelte, mooi weggebouwd in de zekeringskast. Rechtsonder het nagloeirelais en rechtsboven het relais van de filterheater.

image

Hieronder nog een overzichtje van het geheel MET ombouw:

image

De Saxo is de afgelopen dagen 2x koud gestart. 1e keer door het :mozilla_kiss:, die hem maar uitzette en nogmaals startte (dacht dat ze vergeten was te gloeien :lol:)

Hij motor gaat twee keer rond, voordat ie aanslaat. Op dino was dat altijd één keer. Het toerental schommelt stationair de eerste 100 meter, daarna merk je er niets meer van.

No more dino for de Saxppo...

Cheers,
    Tim
    edited September 2007
    Tim,
    Ik doe een poging (onder aan de pagina)
    http://www.elsbett.com/nl/actueel/nieuwe-ontwikkelingen.html
    edited September 2007
    Welke ombouw? :)

Komt hij zo niet uit de fabriek? (op te vatten als een compliment hé ;) )
    edited September 2007
    Ha,

Dank je Tjorque. Ben zelf ook erg tevreden. Het is wel even wennen, niet meer spoelen omschakelen. Soms denk ik "ik vergeet wat"... Maar nee, hij kan zo uit.

Het motor geluid is wel verandert. Hij heeft iets meer een trekker geluid, alleen als ie onbelast op bv 2000 toeren loopt.

Tim
    edited September 2007
    Ik vind trekkers Ubergeil imageimageimage

:lol: :lol:

Ben gewoon uit zin om vanalles te verbeteren aan de auto, al een hele tijd aan het broeden wat ik nog allemaal wil veranderen...
    Waarschijnlijk krijg jij zulk virus ook ooit wel weer te pakken :lol: :lol:
    (of koop je ooit nog'ns een oud wrak om die om te toveren tot uber PPO-racemachine :) )
    edited September 2007
    Stokers,

Beeld is niet zo fraai (Mwaauu, voor een telefoon), maar je hoort hem wel een paar seconden schommelen.

Koude 100% ppo start bij 13 graden buiten temp.

Tim
  • Janbenz1Janbenz1 PPO Newbie
    edited September 2007
    Een heel mooi project, en netjes afgewerkt.
    Nou even een vraag,:oops: paar vraagjes.
    Misschien zijn het wel beginners vragen maar toch.
    De verstuivers zijn aangepast, is alleen de druk verhoogd? of hebben ze ook de naalden vervangen?

Je hebt nu een 1 tanksysteem,, wanneer je onverhoopt toch diesel moet tanken, in het buitenland bv. wat is dan het effect van de aangepaste verstuivers?
    Als dit ook de verneveling van de diesel olie ten goede komt, zal dit toch een adviespunt zijn voor alle PPO en dieselrijders.
    En dan de volgende vraag, wanneer er dan puur Diesel olie is getankt, wat is dan het effect dat deze ook wordt voorverwarmd, geeft dit nog een betere verbranding? lijkt mij wel.
    Maar jullie hebben ervaring en ik ben nieuwschierig. :lol:

Ik zat nog even te denken, maar door de verstuiverdruk iets op te voeren wordt de brandstof beter verneveld waardoor je een vroegere verbranding krijgt.
    (Normaal heeft de PPO een tragere verbrandingstijd dan Dino.
    Wanneer je op PPO rijdt en de pomp niet een kleine vervroeging, of de verstuivers niet aanpast, zal de verbranding van PPo net iets te laat komen.
    daardoor krijg je een slechtere verbranding, met het gevolg van vervuilende motor, klevend zuigerveren etc.)
    Het voordel is bij verhoging van de verstuiverdruk, dan dat je het inspuit moment niet iets hoeft te vervroegen.
    Maar wanneer je dan op Dino gaat rijden heb je de kans dat door de hoger inspuitdruk de ontsteking van de dino net iets te vroeg komt, en dit de prestatie van de motor niet ten goede komt.

Maar misschien heb ik het wel helemaal fout :( , laat het maar horen. :wink:

Jan.
    edited September 2007
    Jan,

Al je vragen zijn te vinden op het forum :wink:

De verstuivernaalden zijn vervangen en de druk is hetzelfde gebleven. Het rijden op diesel heeft qua verstuivers weinig invloed, echter je diesel zo voorverwarmen is niet de bedoeling. Ze adviseren dan ook voor langere stukken op dino de warmte naar de ww af te sluiten.
    Jan said:

Ik zat nog even te denken, maar door de verstuiverdruk iets op te voeren wordt de brandstof beter verneveld waardoor je een vroegere verbranding krijgt.

Hier is ook al eea over geschreven. Zoek eens op "vervroegen" of "verstuiverdruk".

Cheers,
    Tim
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited September 2007
    Tim said:

....echter je diesel zo voorverwarmen is niet de bedoeling. Ze adviseren dan ook voor langere stukken op dino de warmte naar de ww af te sluiten....

Hallo Tim,

Waarom hebben sommige automerken dan standaard electrische of koelwaterverwarmde dieselfilters? (bijvoorbeeld Renault Express)

Sinnefjild
    edited September 2007
    Sinnefjild,

De renault express filters hebben een thermostaat (dat wist je ook, die heb je er zelf uitgepurkt :mrgreen:)

De elektrische filterverwarmers die ik ken (Combo) gaat ook uit zodra de motor op temperatuur is.

Voor de anderen? Keine ahnung...

Tim
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited September 2007
    De Xantia heeft ook standaard een verwarmd filter om het uitvlokken in de winter voor te zijn. Deze echter gaat uit bij ongeveer 35 graden celsius.
    Succes,
    Douwe.
    edited September 2007
    For the review:

Oke, ik rij nu zo'n 1000km met de kit. Nadat ik de tank uit Wezep leeggereden had, verse kzo getankt. Ik weet niet of het volgens de norm is, maar het komt wel uit een "officieel" pomke.

Over het rijden met de set ben ik goed tevreden, dit gaat prima. Het koude starten ben ik wat minder tevreden over. De motor gaat vaker rond dan voorheen en op Texel is hij 2x ('s ochtends) afgeslagen na de koude start. Dit loste zich op door het gas lichtjes in te drukken tijdens en tot 30 seconden na de start. De rest van de dag start ie perfect.

Ook nagelt de motor ook een beetje, als hij goed warm is. Wat is nagelen eigenlijk? Een gevolg van (te) late ontbranding?

Ik ga wat testjes doen, of dit anders kan.

Tim
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Dat klinkt steeds meer als de Inca Tim.

Puur starten wil ie gewoonweg niet.
    Met jouw spoelertje hoop i kwat te winnen ....

Uitvallen na dat ie aanslaat en dan moet ik gasgeven om hem aan de praat te houden.

Kutding geef mij maar de tank El Iveco ... !!

Drappie
    edited September 2007
    Nagelen is het te vróeg ontsteken.
    Het extreem heftig en veel en lang nagelen kan uiteindelijk gaten branden in je zuigers.

Maar dat afslaan etc is mss nieuwigheid.... je bent nu wel af van het eeuwige gepiel met omschakelen wanneer??? etc je kent het wel met het ge-2-tank.
    Als je uiteidelijk niet tevree bent kun je nog altijd terug naar Elsbett. Ik neem aan dat je garantie hebt?
    Kut wat baal ik dat ik texel gemist heb!
    edited September 2007
    Heren,

Een update: Carlo, die nieuwigheid is er nu wel af. Met koude start bedoel ik de eerste keer na de nacht dat ik hem start, de rest van de dag gaan het goed. Garantie heb ik alleen op de onderdelen, zelf ingebouwd :wink: . Ik word trouwens prima geholpen door Elsbett/PPO-System, ook al lijkt het niet aan de kit te liggen.

Ik heb verschillende dingen getest:
    - koud starten op kzo
    - koud starten op zbo (aldi)
    - koud starten op dino
    - outlet banjo vervangen
    - pomp verrijkt (roetstop)

Alleen op dino test gaat het goed. Ik heb, samen met ppo-systems, alle componenten nagelopen van de kit, werkt naar behoren.

Het lijkt dus aan de IP te liggen. Het is voorgelegd aan Elsbett, ik ben benieuwd wat daar uit komt. Ik ga zelf van de week nog de aanzuigdruk van de pomp meten, eerst dat deutsche pakketje ontvangen.

@Nero, wat kost het vervangen/reviseren van de interne opvoerpomp in de IP (Bosche VE)? Dat lijkt me de meest logische volgende stap, mocht die aanzuigdruk niet goed zijn.

Cheers,
    Tim
    edited September 2007
    Tim, zit er een opvoerpompje van aan de tank...?

Want als de onderdruk van de IP niet goed is, dan kan je volgens mij dit enkel oplossen door een opvoerpompje te plaatsen en niet de IP pomp de verbeteren...

Onderdruk blijft tenslotte onderdruk en mag maximaal 0,3 zijn als'k me niet vergis... (0,1 a 0,2 is aanvaardbaar)
    edited September 2007
    Stokers,

Tjorque, er zit geen opvoerpomp in het systeem, niet nodig bij dit type VE.

Zoals we gemeten hebben in Bierbeek een opvoerpomp geen kracht genoeg om de druk in de IP te verbeteren. Deze zou dan 3 à 4 bar moeten leveren aan de banjo. Het gaat er meer om de interne schottenpomp te ontlasten, agv hogere drukverliezen in je leidingen.

Ik heb de zuigdruk gemeten:
    Voor de koude start met het ballonetje flink opgepompt, tot 0,45 bar op de banjo voor de pomp.

Start: + 0,45 bar (met handballon opgepompt)
    Stationair: Eerste 10 seconden: Van 0,45 naar 0 (schommelend toerental)
    Stationair: Na een keer gasgeven naar - 0,05 (licht schommelend toerental)
    2000rpm: - 0,15
    3000rpm: - 0,25

Bovenstaande met koude ppo. Als het zaakje opwarmd, dan wordt het alleen maar lager, dus beter. Deze waarden zijn volgens mij al aardig normaal te noemen.

Cheers,
    Tim
    edited September 2007
    Nero,

Kun jij eens een foto mailen/plaatsen van een dergerlijke VE schottenpomp in onderdelen of half gemonteerd oid?

Zoals dit? Met of zonder veer (bij nummertje 4)?

De aangedreven rotor van de pomp is excentrisch geplaatst in het huis. In de rotor zijn schotten geplaatst, die door veren en/of hydraulische druk naar buiten worden gedrukt tegen de "stator", het huis. Er worden dus telkens kamers gevormd tussen de rotor, de stator en 2 schotten. Deze kamers worden tijdens het roteren groter en kleiner en verpompen op deze wijze de hydraulische vloeistof. In de afbeelding worden in feite slechts 2 schotten getoond. In werkelijkheid zullen er in een schottenpomp veel meer schotten zitten.

image

Cheers,
    Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2007
    Ik volg dit topic nu al een tijdje en vraag mij nog steeds af wat de beste voordruk zou moeten zijn voor een VE pomp op PPO.

Duidelijk is wel dat sommige pompen zonder opvoerpomp problemen hebben met het aanzuigen van dikke PPO/APO.

Ik heb zelf een opvoerpompje in de tank zitten maar die heeft onlangs de geest gegeven dus heb ik er een Hardi voor in de plaats gezet, werkt als een trein.

Groeten,

Easy rider.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    ik plaats morgen een fotootje van een opvoerpomp in de VE-pomp.
    Maar zonder veerjtes. Ik ken ze namelijk niet met veertjes!

GR
    Nero
    edited October 2007
    Heren,

Van het weekeinde weer wat meer kilometers gereden (pittoresk Drenthe). De koude start is nog altijd een hobbelig gangetje.

Ik heb antwoord van Elsbett, ik ga nog controleren of de timing van de IP wel goed staat. Als dit geen verbetering oplevert, is waarschijnlijk toch m'n pomp aan de beurt. Na 170.000km kan de interne opvoerpomp genoeg slijtage hebben om de eerste dikke ppo niet goed te verpompen. Het kan natuurlijk ook zijn dat er afgelopen jaar iets met ombouwen in de pomp terecht gekomen is, waar ik nu voor ga betalen :cry:

Aan de kit ligt het niet.

Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2007
    Hi Tim,

Ik heb zo een beetje het zelfde probleem, koude start is niet lekker op het ogenblik. Het is nu wat kouder geworden en na het voorgloeien slaat hij wel metteen aan maar blijft toch rot stationair draaien, dit echter alleen met koude motor, soms gebeurd het zelfs dat hij afslaat.

Ik denk dat het komt door de aanvoer van koude (lees dikke) PPO.

Ik zit te denken om er een extra opvoerpomp tussen te zetten om de interne opvoerpomp van de IP te ontlasten.

Toch wil ik wel even weten wat voor een pomp dat moet wezen en wat de ideale opvoer druk zou moeten zijn.

Groeten,

Easy rider.
    edited October 2007
    Lees dit maar eens

Edit: @Carlo, ik heb, zo goed mogelijk, de tekst vertaald. De originele tekst heb ik bewaard, als je deze nog oet hebben hoor ik het wel. Tim.

Een IP zuigt met de schottenpomp meer brandstof aan, dan ze nodig is. Het debiet is direct gekoppeld aan het toerental. Bij 5000 rpm wordt tot 60l/h aangezogen, echter maar 7-8 liter brandstof verbruikt. Het overschot gaat via een overstroomventiel, meestal een banjobout met kleine opening 0,55mm, retour. Een ander deel van de overtollige brandstof wordt via een overdrukventiel teruggevoerd naar de zuigkant van de schottenpomp, dus gecirculeerd. Hierdoor ontstaat er een toerenafhankelijke overdruk, die lineair met het toerental kan oplopen tot circa 8 bar bij maximaal toerental. Deze 8 bar bevindt zich in het lage drukgedeelte van de pomp.

Omdat er maar één bepaalde tijd voor de verbranding is, moet het inspuitmoment over het verloop van het toerental vervroegd worden. Deze vervroeging wordt in de IP geregeld door de zogenaamde inspuitversteller. De verschildruk vóór én na de schottenpomp stuurt de inspuitverdeler.

Fenomeen 1: Vermogensverlies door te dunne leidingen.

De wrijvingsweerstand van een leiding is proportioneel aan zijn lengte. Koude ppo is veel dikker dan diesel. Dat is niets nieuws. Nu ontstaat er een sterke wrijving, als de dikke ppo door (te) dunne brandstofleidingen geperst moet worden. Bij gelijke energie neemt de zuigdruk direct voor de IP flink toe, terwijl de ppo niet snel genoeg kan toestromen. VW rijdt bijvoorbeeld met 4,8mm inwendig, terwijl het verstandig is om 10mm inwendig te gebruiken en met APO zelfs 12mm inwendig.

Wordt de zuigdruk van de IP wel te hoog (= groter dan 0,4 bar), dan verandert de overdruk in het lagedrukgedeelte van de IP, niet evenredig meer met het toerental. Dit beinvloed de werking van de inspuitversteller, waardoor het inspuitmoment niet naar het toerental vervroegd, maar op de oude waarde blijft staan.

Bij stationair toerental valt dit niet op, omdat de inspuitversteller amper verandert. Bij hogere toerentallen wordt echter de inspuitversteller niet genoeg geactiveerd, waardoor het vermogen afneemt, als gevolg van te late inspuiting. De zuiger gaat alweer naar beneden, terwijl de arbeidsexplosie plaatsvindt. Dat wordt dan gecompenseerd door meer gas te geven, waardoor het vrbruik stijgt. Desondanks zal het originele vermogen niet beriekt worden, wat het typische verhaal opleverd; Mijn auto rijdt op ppo langzamer dan op diesel.

In dit voorbeeld kon de schrijver met standaard leidingen, en 85% ppo, maar 120km/h halen. Als de onderdruk ver stijgt (bv als gevolg van een verstopt dieselfilter), er te weinig brandstof aangezogen wordt en tevens de kans op het trekken van lucht in het systeem groter wordt. Vermogensverlies en stotteren zijn de kenmerken waarmee de meeste mensen voor het eerst merken dat er iets niet in orde is.

Je kan eenvoudig de zuigdruk meten, door een onderdruk meter aan de zuigkant van de pomp te monteren. Bovenstaande geldt voor mechanische IP en elektronisch geregelde VE pompen van Bosch.

Fenomeen 2: Meer of minder vermogen op PPO
    Het hogedrukdeel van de IP is zo ontworpen,dat hij altijd enige brandstof tussen de hogedruk zuiger en cylinder "lekt" (door een zogenaamde smeer gleuf). Dit koelt zuiger en de cylinder, gelijktijdig wordt de effectieve inspuithoeveelheid met deze lek hoeveelheid vermindert. De IP is voor diesel ingesteld/ontworpen, waardoor de ingespoten hoeveelheid is afgestemd op de lek oeveelheid.
    Dus....
    Koude ppo is natuurlijk veel dikker dan diesel. Wanneer de ppo in het hogedruk gedeelte komt van de IP, dicht het de zgn "smeer gleuf" veel beter af, met als gevolg dat de ingespoten hoeveelheid ppo groter is en daarmee het vermogen (en topsnelheid) iets hoger. Men herkent dit fenomeen ook aan auto's, die uitgerust zijn met een WW, dat tijdens de warmloopfase het toerental 100-200 rpm hoger is. Eenmaal warm zal het toerental weer normaal zijn.

Fenomeen 3: Nagelen bij warme motor
    Bij niet omgebouwde auto's treed het volgende effect op: De warme motor nagelt. Dit kan alsvolgt verklaard worden:
    Als de ppo koud is, dicht het niet alleen de zgn "smeer gleuf" veel beter af, maar ook de .55 outletbanjo aan de IP retour. Omdat de PPO niet snel genoeg de IP kan verlaten, stijgt de transferdruk in de IP meer dan normaal op diesel. Door de hogere transferdruk vervroegd de inspuitversteller meer dan hij eigenlijk zou moeten doen. Dat heeft als gevolg dat de motor stationair, terwijl hij warm is, toch nog nagelt. Bij hogere toerentallen gaat het nagelen onder aan ruis van de motor en de vervroeging heeft een lichte vermogenswinst tot gevolg.

Fenomeen 4: Zuurstof in PPO - Laat ik zitten, gaat niet over de pomp.

"Jedes Auto ist anders" :D

Viele Dinge habe ich selbst beobachtet, manche habe ich mir angelesen. Falls der geneigte Leser einen Fehler oder Mißverständnis entdeckt, bitte ich ihn, mir zu mailen. Trotzdem übernehme ich keinerlei Haftung für meine Erklärungen.
This discussion has been closed.