Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Langs Stationair of file rijden slecht op PPO?

BrajoBrajo PPO Burner
edited August 2007 in Algemene Techniek
De laatste tijd ben ik bezig om een automatische omschakelunit te maken voor diesel/ppo.
Op de Duitse sites kom ik regelmatig tegen dat in deze units een schakeling zit ingebouwd als de auto in de file staat (meten ze aan de hand van toerental en tijd) dat de auto automatisch gaat spoelen en op diesel gaat rijden?

Weet iemand waarom dit is?

Ook zie je vaak een onderdrukmeter welke is aangesloten op de ingaande kant van de dieselinspuitpomp.

Is dit voor een indicatie voor vervuiling van het filter of is dit nog ergens voor?

Comments

• edited August 2007
    DELETED
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Ik dacht dat het met de temperatuur te maken had. Dit kan gestuurd worden door toerental en tijd maar ook door de temperatuur van de uitlaat. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt op stadsbussen en cementmolens (uitlaatmeting) of bij vorkheftrucks die te lang stationair staan te draaien. En stationair draaiende motoren zijn niet echt geschikt om op PPO te functioneren.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Brajo,

Ook zie je vaak een onderdrukmeter welke is aangesloten op de ingaande kant van de dieselinspuitpomp. Is dit voor een indicatie voor vervuiling van het filter of is dit nog ergens voor?

Yep.

Die omschakeling heeft inderdaad met het gevaar te maken dat er PPO in de motorolie terrecht kan komen. Ik heb ergens wel eens het complete verhaal gelezen, had volgens mij iets te maken met afkoeling van de cilinderwanden en condensatie daardoor van de PPO. En inderdaad dan zoals Pjotter aangeeft de zuigerveren die het doorlaten.

Groet,
    Ingmar
  • edited August 2007
    DELETED
  • ook jan PPO Burner
    edited August 2007
    mijn vader was de eerste boer in het dorp die een traktor kocht,
    en een van de belangrijkste dingen die hij toen op het hard gedrukt kreeg was ; NOOIT de motor langere tijd op ralenti laten draaien, vb bij het laden van een hooiwagen , maar steeds de motor stilleggen.

omdat zoals hierboven beschreven eigenlijk niets nog optimaal draait bij een diesel op lage toeren. koud rijden is uit den boze.
    en zeker op koolzaad.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2007
    Met lange tijd moet je rekenen +15min...
    Een warme motor kan je gerust wel 10 min ralentie laten draaien denk hoor... :)
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Ik weet wel als ik met draaiende motor aan het laden ben (ivm luchtvering) en ik rij na 3 kwartier weg, er best een hoop rook uitkomt de eerste paar 100 meter. Het is dan wel een oude DAF met 1039000 op de teller, maar toch... En dat is nog op diesel :D
  • pieter PPO Master
    edited August 2007
    Kan het ook met glycerineafzetting op de cylinderwanden te maken hebben? in PPO zit immers veel glycerine en we hebben al vaker hier besproken dat dat via de cylinderwanden en de schraapveren in het carter kan belanden.(steigend oliepeil)
    Ik kan me voorstellen dat die afzetting bij stationair draaien groter is dan als je toeren draait.
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited August 2007
    Hallo, bedankt voor jullie reacties!

Als ik het goed begrijp kan ik het beste de uitlaatgastemperatuur meten, heeft iemand hier misschien een grafiek van?

Als mijn motor stationair draait blijft de temperatuurmeter gewoon hetzelfde staan, regelt dit de thermostaat hoeveel koelwater er dan naar de radiator gaat?

Waarom laten vrachtwagenchauffeurs hun vrachtwagen dan s'morgens zeker 10 min warmdraaien stationair, dit is dan toch veel slechter als starten en langzaam gaan rijden?
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Omdat een vrachtwagen niet rustig kan rijden, als je 40 ton op de weg hebt, heb je al je koppel/vermogen nodig om de snelheid erin te krijgen. Daarnaast werken de remmen op lucht, als de auto langer dan een paar uur stilstaat, zakt de luchtdruk tot 5/6 bar en staan de remmen vast. Dan moet je eerst een bar of 8 opbouwen voor je uberhaupt weg KAN rijden. Daarnaast kan je dan in de tussentijd mooi een sjekkie draaien, je tachograafschijf invullen en de koelkast bijvullen (ofzo)
Sign In or Register to comment.