Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Citro

PannekoekenschipPannekoekenschip PPO Newbie
edited February 2008 in Citroën/Peugeot
Topic lijkt een beetje op dat van dabeatisflo, maar ik open toch maar mijn eigen draadje. Ik heb 3 maanden geleden mijn XM aangeschaft en ben sindsdien aan het rommelen met PPO.

Aangezien ik nog niet weet of ik een tweede tank wil inbouwen, rij ik voorlopig nog op mengsel. Ik ben nog een beetje aan het zoeken naar de juiste verhouding. Het hoogst wat ik tot nu toe heb gereden is 50-50, maar dat resulteerde in een wat ellendige koude start bij 10 graden Celsius.

Mijn auto heeft een Bosch dieselpomp en ik heb deze week mijn verstuivers ververst door gereviseerde exemplaren met een iets hogere druk. Mijn garage heeft al flinke ervaring met de XM én PPO en al met al wordt het hele verhaal steeds leuker. Uiteraard heb ik de voorverwarming ook weer werkend gemaakt.

Mijn grootste zorgenkindje is op dit moment dat mijn pomp nog iets lijkt te lekken, maar de eerste verstuiver was ook lek, dus misschien komt de nattigheid daar van, maar het ziet er naar uit dat de pomp zelf lekt onder een hevel.

Voor de rest rijdt de auto fantastisch, ik merk echt niks geks, de auto rijdt soepel en start prima boven de 15 graden. Je ruikt het wel, maar ik vind het geen verkeerde lucht en het is ook niet zo penetrant dat het hinderlijk wordt (misschien denken auto's achter me daar anders over).

Ik hoop op dit forum bevindingen uit te kunnen wisselen, maar aangezien ik pas net bezig ben met dit project zal ik in eerste instantie vooral bezig zijn met het inlezen en leren.

Ik ben naar PPO gaan kijken omdat de kennis voorhanden was, het me een stuk scheelt in de portemonnee, maar ik vind het vooral leuk om een beetje te experimenteren. Ow ja, mijn auto zit tegen de 400.000 km aan.

Desgewenst heb ik foto's van de auto.

Comments

• CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Je kunt naar hartelust experimenteren met PPO :!:
    Suc6 en rustig aan als het koud is.
    Carlo
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Welkom P' koekschip,

Wat een heerlijke auto zo'n XM. Lelijk als ik ze vind :oops: eenmaal erin gereden en je zou nooit anders meer willen.

Ga je ook wat foto's posten van je ombouw?

Succes,
    Tim
  • PannekoekenschipPannekoekenschip PPO Newbie
    edited August 2007
    Tim said:

Welkom P' koekschip,

Wat een heerlijke auto zo'n XM. Lelijk als ik ze vind :oops: eenmaal erin gereden en je zou nooit anders meer willen.

Ga je ook wat foto's posten van je ombouw?

Succes,
    Tim

Lelijk... lelijk .... maar inderdaad, het zit fan-tas-tisch !

Ik zal aankomende week even precies vertellen wat ik tot nu heb gedaan, met foto's erbij. Ik ben dan ook bij de garage, die me een beetje kan ondersteunen met mijn verhaal.

Maar ik zal even een uitgebreider verslag doen, met bevindingen etc.

Groeten van Pepijn
    (zo heet ik dus)
    ;).

Alvast een fotootje van de auto van buiten :

image
    edited August 2007
    Ziet er inderdaad heerlijk zwevend uit.......
    Ik wil er ook een! :P
    image
    edited August 2007
    Ze zijn volop te vinden hoor Carlo. Even op de pomp letten en de staat van onderhoud etc. Nou ja, mocht je vragen hebben, weet je me (nu) te vinden. Dit is mijn derde XM, steeds een stukje beter, de huidige is mijn eerste diesel. Waar ik eerst dacht dat ik het een langzaam stug hok zou vinden, moet ik nu eerlijk bekennen dat diesel echt heerlijk rijdt.

Mocht je voor een XM gaan kijken, dan zou ik wél de turbo variant zoeken.
    edited August 2007
    Die update houden jullie van me te goed, momenteel loopt er een spoor diesel onder mijn auto vandaan. Aangezien ik dit vanavond in het donker constateerde, weet ik nog niet waar het probleem zit.

Maar goed, ik update nog, maar niet nu.
    :?.
    edited September 2007
    Allereerst mijn excuses voor het lange wachten, maar ik ben nog vol op bezig met de auto. Dus nu maar even een tussendoor updateje.

Mijn XM heeft standaard een warmtewisselaar tegen het blok aan zitten, maar die was bij mij (zoals bij velen) omzeilt. Daarhebben we nieuwe rubbertje in gezet, want die waren inmiddels kneiterhard geworden. De slangen weer aangesloten zoals het ooit hoorde te zijn. En de eerste stap was gezet.

Vervolgens heb er verse verstuivers ingedraaid, van de oude lekte er eentje en te twijfel bestond of ze nog wel optimaal nevelden. Dus nieuwe erin, en gelijk op 190 bar i.p.v. de standaard 175 bar. Het filter voelt nu al vrij snel lekker warm aan.

Ik ben gaan experimenteren met verschillende mengsels, eerst 25%, daarna 50% en igenlijk verliep alles zonder problemen. De diesellucht (die al een stuk minder was nu de lekkage was verholpen) werd een heerlijke zoete pannekoekenlucht en alles bleef keurig lopen.

Op een ochtend was het wat kouder en kwam mijn auto wat moeilijk op gang, maar boven 50-55 graden liep hij weer als een zonnetje. Helaas blijft de auto erg lang (te) koud als je stilstaat, dus ik moest er wel een stukje (met horten en stoten) mee rijden om op een goeie temperatuur te komen. Eigenlijk heb ik er maar twee ochtenden last van gehad en twijfel nu of dat nog met de oude verstuivers was.

Ik ben terug gegaan naar 33% (de percentages zijn een beetje natte vinger schattingen overigens) en zit inmiddels weer - zonder problemen - op de 50%. Ik ben nu in de fase gekomen dat we aan het proberen zijn de auto wat meer pit te geven, door aan de mengselverhouding op de pomp te draaien, steeds een kleine slag verder en tot nu toe geen roet. Vandaag hebben we het stationair een beetje bijgesteld, want die liep ook wat op met het verstellen van het mengsel.

Het afstellen is nu even de laatste fase voor de winter, ik moet over drie weken naar Zwitserland met de auto en voor nu staat het allemaal eigenlijk precies lekker. De auto is best fel, ik verbaas me over de pit die hij heeft gekregen, de auto start prima, zowel koud als warm.

Na de winter wil ik overgaan op een 2 tanksysteem, geen kant en klare set, nee gewoon zelf opbouwen, met een dieseltank in het reservewiel o.i.d. Daar ga ik nog even goed over nadenken.

Tot zover even mijn update, ik zal voortaan wat regelmatiger mijn nieuwe (kleine) ontwikkelingen posten, want ik heb hier toch ook hoop kunnen lezen al en het is gewoon leuk om elkaars bevindingen uit te wisselen.

Ow ja, in de tussentijd heb ik het eerste forumlid mogen ontmoeten (oeps de tweede !!). Leuk om je een keer te hebben gezien Smul en zeker tot een volgende keer !
    edited September 2007
    Ow ja ik heb tot twee keer een flinke lekkage gehad. Toen ik de verstuivers verwisselde heb ik ook nieuwe leidingen geplaatst. Ik heb echter vacuümleiding meegekregen en zelf de fout niet herkend. Dus na een dag of 6 losten mijn leidingen op en spoot de peut tegen het blok.

De lucht is lekker, maar alles heeft een grens ! Verder irriteert dhet spoor hier beneden voor de deur me nogsteeds. Vandaag had ik weer lekkage en bleek de o-ring verouderd van de bout van de mengselverstelling op de (Bosch) pomp.

Gelukkig heb ik een handige garage in de buurt en zijn dit soort euvels (die eerste kon ik zelf wel vinden, het spoot er gewoon uit !!) snel verholpen. De enigste lekkage - die overigens miniem is - die ik nu nog zie is de ring onder de gashevel van de pomp. En dat is meer vettig dan nat, wel een punt waar ik nog (ooit) vanaf wil.
    edited September 2007
    Hey Pannekoekschip,

Lekker bezig. Weet je ook wat voor invloed het afstellen heeft op het verbruik?

Cheers,
    Tim
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Pannekoekschip,

Stuur eens een PB tje naar Frank Hilgevoord ook een. Het is een Nederlander en woonde (?) in Belgie en had ook ervaring met ZBO in een XM. Hij was met de hobby opgehouden en ik heb zijn voorraad ZBO overgekocht.

PS. Hij had geloof ik plannen om een boot te kopen en wat van de wereld te gaan zien.

Groet,
    Ingmar
  • apktje PPO Burner
    edited September 2007
    Beste Tim,

Lekker bezig. Weet je ook wat voor invloed het afstellen heeft op het verbruik ?

Door verstuivers met nieuwe nozzles te plaatsen kun je meer brandstof toevoeren in de maximale stand, zonder dat de motor gaat roeten.

Het maximum vermogen bij volgas gaat omhoog. Dit heeft geen invloed op je verbruik als normaal kruissnelheid rijdt.

De roetstop moet echter niet zover ingedraaid worden, dat de motor gaat roeten (milieu en prestaties zijn hierbij niet gebaat)

Groet

A"PK"tje
    edited September 2007
    Bedankt voor je insteek APKtje, ik kan dat soort dingen maar half en soms zelfs precies verkeerd uitleggen.
    :wink:.
    edited September 2007
    apktje said:

De roetstop moet echter niet zover ingedraaid worden, dat de motor gaat roeten

Hoe bedoel je dat? Als je hem indraait (rechtsom) spuit hij meer in met de kans dat hij gaat roeten?
    En verandert het inspuitmoment ook daardoor?
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    hiermee verander je alleen de ingespoten hoeveelheid brandstof (zeg maar het debiet)
    Timing ondervind hier niks van.

Groeten,
    Nero
    edited September 2007
    Wat is dan het verschil tussen draaien aan de "roetstop" en het verstellen van het stationaire toerental dmv de gashendel?
    edited September 2007
    Carlo,

We gaan wat off topic, maar op het plaatje van auti80tdi kan je het mooi zien:

28 en 29 voor het max en stationaire toerental
    17 roetstop ofwel max opbrengst

image

Cheerio,
    Tim
    edited September 2007
    Tim, je bent een grasjap!
    de verschillende instelmogelijkheden zitten er natuurlijk niet voor niets op.
    Wat is het verschil in werking :?:
    Roetstop is alleen voor vollast?
    edited September 2007
    Carlo,

Dat zeggen Nero en Apktje in de voorgaande berichten. Je vergroot de hoeveelheid ingespoten brandstof, bij eenzelfde gashendelstand.

Bij het verdraaien van nr 28 en 29 verander je alleen de maximale en minimale gashendelstand.

Tim
    edited September 2007
    Tim said:

We gaan wat off topic, ...
    Tim

Niet helemaal, ik heb zelf vermeld dat ik aan de pomp zit te draaien, dus ga gerust door, ervaringen uitwisselen is leuk en handig en hoort bij dit project en topic in mijn ogen.
    :wink:.

Sterker nog, ik ben er wel blij mee, ik doe dit ook onder begeleiding, of eigenlijk kijk en luister ik meer, dus ook voor mij is het gewoon leerzaam.
    edited September 2007
    Tim said:

Je vergroot de hoeveelheid ingespoten brandstof, bij eenzelfde gashendelstand.

Het maakt dus niet uit of je het stationaire toerental afstelt met de roetstop of met de stationaire aanslagschroef? (afgezien van dat het wel uitmaakt voor de hoeveelheid ingespoten brandstof bij vollast)
    ?
    edited September 2007
    apktje said:

Door verstuivers met nieuwe nozzles te plaatsen kun je meer brandstof toevoeren in de maximale stand. De roetstop moet echter niet zover ingedraaid worden, dat de motor gaat roeten.

Waarom doe je dat dan met de roetstop? Dan kun je dus beter de vollast aanslagschroef verdraaien.
    ??
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Roetstop:

maximaal ingespoten hoeveelheid brandstof wordt beperkt met betrekking tot de maximale hoeveelheid lucht dat de motor aangezogen krijgt...

injectielengte (tijdsduur) wordt dus bepaald in functie van de maximale mengverhouding lucht / diesel

RPM stationair: het minimum toerental da gehandhaafd moet worden, hier regel je eigenlijk de minimale brandstof injectielengte, die moet uitgevoerd worden als de motor het stationair toerental bereikt heeft (komende van een hoger toerental) en het gaspedaal niet aangeraakt wordt.

RPM max: maximale toerental dat de motor mag maken voordat de inspuiting stilgelegd wordt, dus onafhankelijk van ingespoten hoeveelheid brandstof
    edited September 2007
    Mmm,

Volgens mij begrijp ik het ook niet meer.....

Is het niet zo, de stand van de gashendel bepaald of je accellereerd of niet.

De roetstop bepaald hoeveel er maximaal (dus plankgas met de gashendel) ingespoten kan worden. Afstellen met de roetstop zal dus niet helpen, omdat je stationair niet accellereerd.

Toch?
    Tim
    edited September 2007
    De stand van de gashendel bepaalt welk toerental jij wenst.

De stand van de roetgrens bepaalt welke verhouding diesel / lucht er maximaal mag toegepast worden om dat verhoogde toerental te bereiken...

Dit lijkt echter niet helemaal overeen te komen met het snel acceleren verhaal maar dat gaat als volgt:

Als je snel wilt acceleren, trap je het gaspedaal diep in. De injectiepomp spuit dan veel brandstof in omdat jij een heel hoog toerental eist en hoog toerental vraagt nu eenmaal onlosmakelijk een hoog brandstofdebiet.

Wanneer jij de gewenste snelheid hebt neem je gas terug tot dat de motor niet maar accelereert maar constant draait.

De roetbegrenzer zorgt tijdens het accelereren echter, dat de maximale ingespoten hoeveelheid brandstof niet hoger wordt dan de hoeveelheid die er verbrand kan worden in functie van de aangevoerde lucht.

Hier staat de werking van de dieselpomp eigenlijk zeer goed in uitgelegd:
    http://www.tramontana.co.hu/citroen/guide/download.php?file=citroenguide.pdf&type=application/pdf
    vanaf pagina 12
  • RaafRaaf Modding Member
    edited September 2007
    Netjes uitgelegd Tjorqske :wink:
    edited September 2007
    Dat is idd helder.

Ik heb begrepen dat de uiterste vollast-stand pas word bereikt als de turbo full-power draait.

Bij mij is het zo dat als de turbo gaat blazen de uitlaat gaat roeten.

Is dat met een schroefje op te lossen?
    edited September 2007
    image
    Die tekening van Citroen klopt toch niet?
    Bij starting staat het gas in de "volgas" positie!
    Bij "idle" ook!

Wat een SUKKELS
    zo ging het op de mts ook daarom ben ik dus gekapt omdat die eikelleraren gewoon te stom waren
    edited September 2007
    How how, die tekening klopt wel hoor...

Beetje respect voor mannen die een hele boek schrijven en gratis op het i-net pleuren!!! :D

nr. 6 is de plunjer die brandstof perst.
    zolang het idle toerental niet bereikt is staat schuivertje nr. 5 over het openingetje, waardoor er brandstofingespoten wordt tot de plunjer (6) bij het persen naar rechts schuift voorbij het ringetje.

wanneer nu het stationaire toerental behaald wordt, schuift het ringetje (5) iets naar links over de plunjer, zodat bij het persen van de plunjer (naar rechts) de opening vroeger vrij komt en de injectieduur verkort wordt.
    Zo stelt zich het toerental evenwicht in.

het zijn heeel simpele tekeningetjes, maar ze verduidelijken toch best wel wat. alleen het gedoe met de pedaal (14) en veer (12) is me nog niet helemaal duidelijk, daar lijkt me een klein foutje in te zitten...

[edit] in het geval met de bediening van het gaspedaal, scharniert heel de constructie misschien rond het puntje van pennetje (20), waardoor de richting van nr.5 bij gasgeven klopt, enkel de centrifugaalsturing is wel wat bizar dan...

ik vermoed dat jij fout zit wat de aanvoer van brandstof betreft, die wordt langs een andere weg in de hogedruk kop geleid...

'k Moet toegeven dat ik er ook een tijdje op gestudeerd heb, maar so far is dit de duidelijkste uitleg die ik op't net heb gevonden :)
    edited September 2007
    Carlo said:

Dat is idd helder.

Ik heb begrepen dat de uiterste vollast-stand pas word bereikt als de turbo full-power draait.

Bij mij is het zo dat als de turbo gaat blazen de uitlaat gaat roeten.

Is dat met een schroefje op te lossen?

vermoedelijk zit er op jouw pomp dan ook een sturing, die de roetgrens verlegt ifv de turbodruk... (membraam bovenop de pomp)

waarschijnlijk moet die dan wat bijgeregeld worden, zodanig dat je met draaiende turbo niet over die roetgrens gaat...

maar met deze "diagnose" begeef ik me nog een beetje op onbekend terrein hoor :lol: :lol:
    edited September 2007
    Wat dat roeten van mij betreft, dat kan idd meerdere oorzaken hebben bedenk ik me nu.

Maar als jij het met die jongens van The Citroen Technical Guide goed voorhebt en je weet waar je ze kunt bereiken, stuur ze dan een mailtje en zeg dat de tekening niet klopt.
    edited September 2007
    Ha,

Ik heb dus de roetstop een volle slag 360graden gegeven (rechtsom).

WHAHAHAH, wat een wolken. Geen bumperklevers meer. Nu stukje bij beetje terug gedraaid tot er geen roet meer zichtbaar is = de originele stand :(

Alleen vol gas in z'n twee zie je tussen 2500-3000rpm nog een heel klein beetje. Op dino deed ie dat trouwens in 1, 2 en 3e versnelling.

Alles getest in donker voor de stoplichten, zodat je in de lichten van degene achter je, goed het roeten kan zien.

Cheers,
    Tim
    edited September 2007
    imageimage
    De pomp op de foto is ongeveer mijn pomp, ook een 6-cil. :P
    (1) en (2) zijn de aanslagschroeven voor de gashendel. (Nee? commentaar is welkom)
    (3) is volgens mij de roetstop.
    Als je naar de plaats kijkt waar die zit komt dat overeen met 13 uit het schema. Of moet dat dan toch 21 zijn?????????

Heren profi's, meng je svp in mijn gewazel ende gewauwel :D

En ik wil ook graag uitsluitsel over of "full" en "idle" niet verkeerd om staan.....
    edited September 2007
    Nr3 lijkt me idd de roetstop. in het prentje andere is dat volgens de makers de 21, maar laat je niet misleiden door de positie ervan, het blijft maar een schema hé :)

wat 1 en 2 betreft moet je kijken op de pomp hoe de hefboom loopt waaraan de gaskabel zit...

de positie waar tegen hij normaal zit in stationair is de idle
    de schroef waar je hem tegenaan trekt door gas te geven is de max...
    edited September 2007
    Carlo,

Nr 3 is de roetstop. Bij mij precies hetzelfde: schroefje, busje er omheen, boutje en gele verf.

Tim
    edited September 2007
    image
    Jongens nu even serineus!; 12 is een trekveer.
    De twee kruisen zijn vaste draaipunten.
    Als je 10 naar volgas wil bewegen (helemaal naar rechts) zal de hefboom linksom moeten draaien dus dan zal hefboom 9 naar links moeten bewegen en dat gebeurt alleen als de gasarm rechtsom draait.
    Ben ik nu gek of ja??
    edited September 2007
    klopt volgens mij ook, dus idle en full zouden net andersom moeten staan

niet te min vind ik het een zeer goede gratis gids :lol: :lol:
    wie zonder fouten is werpe de eerste steen :)
    edited September 2007
    Daarom zeg ik; stuur een mail en meld dat; en vraag dan ook waar schroef 13 voor is; die word maar half/niet/slecht uitgelegd en ook niet of die afstelbaar is.
    Zeer verwarrend; bij het starten staat het gas in de volgasstand en bij stationair ook.

Zoals je hier ziet
    image
    zit de roetstop toch iets gecompliceerder als wij denken..... :cry:
    We kunnen deze discussie beter sluiten en wachten tot iemand vertelt hoe het zit want jammergenoeg heb ik er de ballen verstand van..... :cry:

Nog een:
    image
    edited September 2007
    imageimage
    OK, het is nogal simpel; alleen word bijna op ieder plaatje wel een gedeelte weggelaten....
    Het groene onderdeel draait om as A die aan het huis vast zit.
    De blauwe en oranje dingen draaien om as B, die op het groene onderdeel vastzit. Je vind ze ook terug op de Citroen-PDF, maar daar zitten ze op een as aan het huis vast en dat klopt dus niet.
    De bout rechtsboven is de roetstop; draai je die in, draait het groene onderdeel linksom en die neemt blauw en oranje mee een stukje naar rechts en er word meer ingespoten.
    Voor de rest klopt wat in de Citroen-PDF staat Behalve dat full en idle verkeerd om staan....

Sterker nog, ik ben er wel blij mee, ik doe dit ook onder begeleiding, of eigenlijk kijk en luister ik meer, dus ook voor mij is het gewoon leerzaam.

Heh heh heh, volg je het nog??? :?: :twisted:
    edited September 2007
    Door jouw laatste schema/prentje snap ik het nogthans helemaal hoor carlo :)

Er zijn drie veersystemen:

startveersysteem:
    bij stilstaande motor wordt er volgas gegeven tot het centrifugaal hendeltje het mechanisme (nr 6 7 8 9) tegen z'n aanslag drukt.

stationair veersysteem:
    wanneer de motor stationair loopt verzorgt dit dat de motor niet stilvalt.
    (nr. 5) deze veer kan geregeld worden zodat de gevoeligheid van de pomp kan geregeld worden. (vanaf welk toerentalverschil er meer "gas" gegeven moet worden om niet stil te vallen)

dit systeem houdt echter ook het toerental constant bij andere pedaalstanden...

"Gasgeef" veersysteem:
    veer 4...

de exacte werking van de roetgrensregeling zit in geen enkele van deze tekeningen verwerkt volgens mij.

ik geloof dat dat een extra systeem is, dat het draaipunt M2 verlegt ifv de turbo druk en dat je zowel bij atmosferen als bij turbos instelt met die regelschroef 3 van het andere prentje.

wat ook een mogelijkheid is dat er een variabele aanslag boven op het hefboompje nummer 7 zit
    wanneer de roetgrens dan bereikt wordt, kan geen enkel mechanisme (buiten het startveer mechanisme) nog gas bijgeven, tot er meer lucht beschikbaar is...
    edited September 2007
    Hé hé heé TJORQUE
    je hebt mijn laatste berichtje niet gelezeeeeeeeen
    Ik was net 1 min voor jouw :!:
    Daar staat het in!!!
    En je hebt gelijk; M2 word verlegd. :arrow: :P
    edited September 2007
    Als een hyperactief stel honden die staan te wachten om uitgelaten te worden vliegt het duo Tjorque & Carlo op de technische werking van de IP...

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

El Tjorque heeft duidelijk te lang getypt want Mr. Carlo was'm voor :)

bij een turbo motor zit er nog net een klein verschil, daar is de regeling van de roetgrens dynamisch ifv turbodruk...
    edited September 2007
    Tjorque said:

...
    bij een turbo motor zit er nog net een klein verschil, daar is de regeling van de roetgrens dynamisch ifv turbodruk...

En dat wordt hier dus fase twee, de turbodruk ... Maar dat duurt nog even, eerst moet ik nog op vakantie naar Zwitserland over twee weken. Dan moet de airco het eens gaan doen (condensor vervangen, misschien ook de pomp), dan komt het afstellen weer, ow ja ik moet nog wat hydroactief spul vervangen ...

En al die tijd ga ik me verrijken met info op dit forum en elders, om in het voorjaar (zo goed als zeker) een 2-tanksysteem te bouwen. Voorlopig rijdt de auto nu een stuk beter/feller (als ik erom vraag) en merk nauwelijks iets aan het verbruik, roeten doet hij niet, of amper, ik zie niks i.i.g.

:).
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    nog enkele mensen die de werking van een Ve-pomp eindelijk snappen.

En Carlo , het schema is juist hoor.
    Het is een draaihendeltje hé.

Groeten,
    Nero
    edited September 2007
    Het schema is juist??
    Welk schema bedoel je? Ik heb er ondertussen al 24 gepost :)

En wil je niet een andere avatar pakken? Ik kan er niet meer tegen allemaal die w123'ers :D
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2008
    Pannekoekenschip, hoe staan de ontwikkelingen met de XM?
    edited February 2008
    Het is nog zoals het was. Ik zit er sterk aan te denken om in het voorjaar een 2 tank systeem te plaatsen, dan wordt het pas echt interessant. Ik denk eraan om de tweede tank in mijn reservewiel te stoppen, maar dan hou ik dat wiel dus over. Dat kan prima, maar ik denk eraan om de 2e tank zo aan te sluiten dat ik dat ook weer vrij makkelijk (tijdelijk) kan verwijderen.

Op dit moment rij ik dus gemengd met 1 tank, zoals het van het begin al is. Ik rij op een iets minder mengsel, omdat ik wel merk dat de kou invloed heeft (logisch). Ik rij nu op ongeveer 35 liter PPO in een 80/90 liter tank.
Sign In or Register to comment.