Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Boiler als verwarmde tank?

wodanwodan Super Moderator
edited August 2007 in Algemene Techniek
Vandaag kwam ik een inox boilerke tegen.
Nu dacht ik, is dat niet als verwarmde brandstoftank te gebruiken?
En warmtewisselaar zit daar toch al in?

Wat is jullie mening daarover?

Comments

• BurnIt PPO Master
    edited August 2007
    Boilers voor b.v. pleziervaart zijn al eens naar voren gekomen.

Kun je prima gebruiken als verwarmde tank (zit namelijk al koelwaterleidingen in).

Waarom een verwarmde tank?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2007
    Warme tank voor WVO is altijd leuk meegenomen. Alles pompt dan makkelijker :)
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2007
    Ja, maar je hebt de wvo al nodig wanneer alles nog koud is!
    Daar moet je ombouw dus al op berekend zijn (dikke leidingen / extra pomp etc.) Als je eerst moet wachten voordat 40liter wvo op temperatuur is, kun je net zo goed niet op wvo gaan rijden. Je stookt dan enorm veel meer diesel.

Welk bijkomend voordeel heeft een verwarmde tank dan nog?

Een verwarmde tank heeft als groot nadeel: waterdamp gaat condenseren in de tank.
    edited August 2007
    Ik start op op 20 tot 66% WVO in tank 1.
    In tank 2 zou ik 95% WVO doen en die verwarmen...
    Anders kan je WVO rijden in de winter wel vergeten denk ik.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    BurnIt said:

Een verwarmde tank heeft als groot nadeel: waterdamp gaat condenseren in de tank.

Hoezo? Waarom zou zich in een afgekoelde tank meer water bevinden als in een koude tank? Het gaat toch om de hoeveelheid water die in de tank zit. Dat verschilt toch niet tussen een altijd koude tank of een die steeds warm en koud word.
    edited August 2007
    Ergens is er een punt, nl dat bij het afkoelen er water KAN condenseren
    die in de lucht zit die in een niet volle tank hangt.
    edited August 2007
    Als het niveau in de tank daalt word er lucht aangezogen. In die lucht bevind zich water. Echter maakt het geen verschil uit of een koude tank lucht aanzuigt of een hete tank lucht aanzuigt. De hoeveelheid water in de aangezogen lucht is in beide gevallen gelijk.
    Wat ik me zou kunnen voorstellen is dat er water ontwijkt uit de heter wordende brandstof waardoor je in de hete tank méér water krijgt als in de koude tank.
    Dat zou dan later bij het afkoelen kunnen condenseren mits de luchtvochtigheid stijgt boven de 100 % en niet meer oplossen in de brandstof .

Als je praktijkervaring hebt met hete en koude tanks moet je het natuurlijk zeggen.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited August 2007
    Heb geen ervaring met water in mijn verwarmde WVO/APO/GPO tank. Als je toch een verwarmde tank neemt, isoleer hem dan goed. Heeft twee voordelen: je kan sneller overschakelen naar GPO en je voertuig wordt niet zo allemachtig heet in de zomer. Volgens Bartjes zou je ook minder kast van water moeten hebben: mijn tankje (200 liter) blijft een dag of vier warm (als ie vol is)
    Niek
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Waterstokesrs,

Ik heb zo niet de berekening bij de hand, maar een biogasinstallatie waar wij ongeveer 600Nm3 gas door een ontwatering halen, ontwateren door te koelen, met een dp van 20 graden, komt max 2 liter water. (beide eenheden per uur).

In je tank zit hooguit 40liter lucht. De hoeveelheid water hierin is echt minimaal. Het water komt ook maar 1 keer per tankbeurt vrij. Stel, je tankt bij 20 graden celcius. Door het verwarmen wordt de lucht in de tank warmer. Dus het dauwpunt gaat omhoog = geen water. Mocht de tank daarna afkoelen tot 20 graden, is de lucht weer gewoon 100% gevult met water, dus geen vocht. Koelt het verder af dan die 20gr, dan komt er idd vocht vrij, maar die zal nooit meer zijn dan een paar druppels.

De meeste diesels brengen hun retour ook naar de tank, deze warmt dan ook op tot een graad of 40 (gemeten bij de saxo). Alle ppo`rs zonder kgr zouden hetzelfde probleem moeten hebben. Toen we naar ook jan reden, kon ik mijn tank niet meer aanraken, zo heet.

Kortom, ik denk dat het allemaal wel wat meevalt.

Tim
    edited August 2007
    Precies.

Schiet mij wat te binnen: Als je 's zomers bij 35 graden en hoge luchtvochtigheid de tank van je camper leegrijd en je zet hem dan in de stalling waar het 5 maanden later 20 graden vriest heb je wél een temp-daling van 55 gr.
    Met mogelijke condensatie tot gevolg.

Maar dat is een uitzondering.
  • edited August 2007
    DELETED
Sign In or Register to comment.