Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

2-taktolie voor smering pomp

apktje PPO Burner
edited August 2007 in Algemene Techniek
Beste medestokers,

Ik kwam dit tegen op een ander forum (misschien iets voor de lucaspompen).
Als beste brandstof additieg voor dieselmotoren, zeker ook de nieuwste CDI motoren met roetfilter, hebben we nog steeds de gewone 2-takt olie in een mengverhouding van 1:200. Het moet wel minerale of halfsynthetische olie zijn omdat daarvan het asgehalte het laagst is en dit geen enkel nadelig effect heeft voor de roetfilter. De diesel loopt direkt veel fijner en de dieselinspuitpompen krijgen een fatsoelijke smering waardoor problemen nagenoeg niet meer voorkomen! Daarnaast wordt door toevoeging van de 2-takt olie de DIN-norm van de diesel niet aangetast en is de 2-takt olie, doordat deze in de diesel uiteenvalt, niet traceerbaar. Helaas hebben olieboeren geen belang bij het publiek maken van het voorgaande omdat ze ieder liever tientallen onzinnige en dure produkten verkopen, dan de relatief goedkope 2-takt olie. Ik vrees dat de vervanging van die dure inspuitpompen, welke door de diesel onvoldoende worden gesmeerd, aan de orde van de dag blijft.
Gr. APKtje

Comments

• RaafRaaf Modding Member
    edited July 2007
    Lijkt me interessant voor schrale brandstof maar smeert dat spul waar wij hier op rijden niet genoeg ?
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2007
    Met die 2takt olie zal een motor prima lopen, maar zonder ook.

Misschien is dit in de wereld gekomen nadat men op het idee kwam om de zwavel uit diesel te halen??? (wat later weer is teruggedraaid?)
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2007
    Gewoon PPO toevoegen, 2 tot 5%, is goedkoper en beter voor ons milieu.
    Ik rij altijd op minimum 20% PPO...
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007

Mijn dealer adviseerde onlangs toevoeging van Castrol TTS tweetakt motorolie om de injectoren te kuisen. Zo'n 70 à 100 cc per 5000 km.

Dit komt van een ander forum, al gaat het dan wel om benzineauto's.
    Toeval?
    edited August 2007
    Dat kuist niet, dat smeert. ATF olie kan kuisen... evenals pont olie...maar minder.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    U smijt met termen................die ik niet begrijp
    Is die Castrol nu ATF?
    edited August 2007
    ATF = Automatic Transmission Oil, automatische versnellingsbak olie.
    Pont olie: Differentieel olie, bv 80W90.
    Castrol is een merk en maakt (of laat maken en verdeelt) allerlei aardolieproducten, waaonder olieen voor velerlei doeleinden.
    Dus ook tweetaktolie. Castrol TTS is daaronder heel bekend en heeft typische geur.
Sign In or Register to comment.