Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Volvo V70 D2.5 2001 (2 tank systeem)

HQRacingHQRacing PPO Burner
edited October 2012 in Overige merken
Ik heb mezelf na veel zoeken, informeren etc. omgepraat om een installatie van Elsbett in te bouwen (zelf). Ik rij voornamelijk lange afstanden en 30 tot 35.000km per jaar. Daarnaast neem ik ook een thuispomp systeem.
De reden voor ombouw?
Voornamelijk technische nieuwsgierigheid en besparing. Niet uit milieu overwegingen want daar zijn te veel tegenstrijdigheden over dezer dagen dus volgens mij weet niemand er het fijne van.
Helaas is er weinig info over dit model voorhanden dus wordt het een beetje een sprong in het diepe.
Ik ben van plan via dit onderwerp de vorderingen vast te leggen alsmede ook op mijn eigen website
http://www.hqracing.nl/ppo_pagina.html
Wellicht handig voor de volgende generatie V70 bezitters.
«1345

Comments

• CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Suc6 met de in/ombouw.
  • HQRacingHQRacing PPO Burner
    edited August 2007
    Stap 1:
    Na het ontvangen van het elsbett pakket voor 2 tank systeem, blijkt dat er geen uitvoerige technische beschrijving van de werking van het systeem bijzit.
    Dus een eigen provisorise setup gemaakt van de systeem componenten om te zien wanneer welke onderdelen precies werken.

Schakeling Elsbett systeem:
    Pö = PPO transfer pomp,
    Mv = magneetklep, retour naar PPO tank,
    Pd = diesel transfer pomp

elektrische aansluiting/systeem onderdeel:
    6-13 / Pö
    9-16 / Mv (normal gesloten in onbekrachtigde toestand)
    4-12 / Pd

Metingen:
    1. Schakelaar stand dashboard paneel (op diesel of SVO):
    2. temperatuur sensor a) beneden 70C (koud), b) boven 70C (warm)

Systeem/situatie:
    Diesel & koud; SVO & koud; Diesel & warm; SVO & warm

Pö off off off on
    Mv off off off on(=open)
    Pd on on on off

Conclusie:
    1.De retour klep staat alleen open in de SVO én warme stand.
    2.De PPO pomp draait alleen als de temperatuur boven de 70C én de SVO stand is geselecteerd.
    3.De diesel pomp stopt als de PPO pomp draait.
    Er kan geen diesel naar de PPO tank stromen tijdens de diesel/koud, diesel/warm en SVO/koud

Rest de vraag waarom dan niet lang mogen rijden op de diesel stand volgens het elsbett manual?
    volgende stap: Nagaan hoe het brandstof systeem van de volvo V70 (type2) 2001 eruit ziet. (wachten op het maintenance manual)
    wordt vervolgd.....
    edited August 2007
    Het is me nu duidelijk wat er tijdens het diesel rijden gebeurd.
    De (volvo) hoge druk (HD) brandstof pomp heeft namelijk twee retourleidingen naar de oorspronkelijke volvo dieseltank.

De eerste retourleiding is die van de HD pomp ontluchting en de tweede retour is voor de brandstof die gebruikt wordt voor de inwendige koeling en smering van de HD pomp.

Dat verklaart waarom je niet langdurig op diesel mag rijden want die wordt gaandeweg naar de "nieuwe" PPO tank getransfered.

Dus ook bij het warm rijden van de auto op diesel "lekt" er brandstof naar de PPO tank alsmede tijdens het spoelen voordat je tot stilstand komt. Langdurig rijden op de "diesel" stand is dus inderdaad geen optie.
    Dat verklaart ook de Elsbett opmerking in het manual om altijd een goede volle diesel tank te hebben.
    edited August 2007
    Mss kun je uiteindelijk zélf nog een retour naar dieseltank aanleggen.

Ik neem aan dat je een heel klein dieseltankje hebt? Dan is het mss zaak om de diesel zo puur mogelijk te houden voor de koude start.
    Dat ze daarom de retour hebben weggelaten.
    edited August 2007
    Intussen heb ik een vermoedelijk probleem ontdekt met het inbouwen m.b.t. de pompen.
    In het volvo dieselsysteem bevindt zich in de tank een pre-pressure pomp.
    Deze pomp draait zodra het contact wordt aangezet en brengt de leiding naar de HD pomp op druk gedurende 80 sec. Dit is niet gewenst als de oorspronkelijke diesel tank als PPO tank gaat dienen.
    De volvo pomp moet dan worden losgekoppeld van het brandstofrelais en worden aangesloten op het door Elsbett geleverde controlesysteem.
    Vraag is dan wat het computersysteem daarvan vindt. M.a.w. komen er diverse storingen of wil de auto dan misschien zelfs niet starten?

Mijn voorkeur begint eigenlijk uit te gaan naar een volledig werkend origineel diesel systeem en een volledig (nieuw) werkend PPO systeem. Zaak is dan wel om de retour leidingen met een drieweg klep te schakelen, dus retour of naar de diesel tank of naar de nieuwe PPO tank.

Tevens is het dan zaak om de driewegklep bij terugschakelen naar diesel een tijds vertraging te geven van pakweg 15 a 20 minuten waarbij tijdens de spoelfase de retourklep nog tijdelijk op de PPO tank blijft terug voeren. Zodra de autostil wordt gezet gaat de 3 wegklep zowiezo de retour terugschakelen op de dieseltank.

Ik ben er toch een voorstander van om op diesel te kunnen blijven rijden met name voor korte afstanden (<20km). Ook kan er bij een probleem met het PPO systeem gewoon op diesel worden doorgereden wat de auto bedrijfszekerder maakt. In feite het zelfde als op LPG.

Ik heb intussen het probleem ook voorgelegt aan een elsbett dealer en ben benieuwd wat die ervan vindt.
    edited August 2007
    Intussen wil het met de info uitwiseling met de elsbett dealer niet erg vlotten.
    Intussen heb ik zelf een ander schema ontworpen wat meer aan mijn wensen voldoet.
    Ik wil in principe een zelfde systeem als mijn vorige LPG auto dus zowel op diesel als op PPo kunnen rijden. zie hier het electrische schema.
    image

Wellicht een kleine uitleg:
    Het diesel systeem blijft ongewijzigd en er komt een grotere nieuwe PPO tank (70 liter ) in de reservewiel ruimte.
    De originele dieselpomp in de diesel tank krijgt een extra relais wat een keuze mogelijk maakt tussen het aansturen van de originele diesel of de nieuw PPO tank pomp door de Central Engine management Unit (CEM).

In de aanvoerleiding naar de motorunit komt een 3-wegklep die de brandstofkeuze bepaalt (afhankelijk van de keuzeschakelaar op het dashboard en de koelwater temperatuur) en in de retour komt een 3-wegklep die de retour bepaald. Hetzij naar de diesel hetzij naar de PPO tank. Deze driewegklep krijgt echter een extra instelbaar vertragings relais dat de retour naar de diesel tank vertraagt bij terugschakelen op diesel. Hierdoor wordt in de spoelfase van 10 tot 20 minuten de retour brandstof nog zolang naar de PPO tank gevoerd om verontreiniging van de dieseltank te voorkomen.

Blijft alleen nog even de hoeveelheid benodigde pompen in het PPO systeem. gemakshalve heb ik twee pompen getekend maar ik moet nog uitzoeken of ik het niet met een pomp afkan.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Die dealer is net terug uit Rusland, vandaar :lol:
    edited August 2007
    Dat noem ik nog eens een Xtreem schema :)
    Alleen vind ik de spoelfase zo lang. Je moet aan 1 of 2 min toch wel genoeg hebben?
    edited August 2007
    Ik weet niet of we het over de zelfde dealer hebben. Ik had contact met een landrover dealer. De spoel fase zal afhangen van de hoeveelheid te verplaatsen PPO in de leidingen en de pompen, en de spoeltijd is min of meer willekeurig ingevuld en zal in de praktijk nog moeten worden ingeregeld.
    Hierbij nog even het complete systeem inclusief het volvo brandstof schema....
    http://img522.imageshack.us/img522/4932/brandstofschemavolvopluhv6.jpg
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    @Hans,

Ik heb het het net eens zitten lezen. Wat een klus gaat dat worden zeg!
    Geen gevalletje van zomaar ff inbouwen. Maar je hebt wel een mooi pakket gekocht en ik wens je veel succes met je ombouw!

gr Ton
    edited August 2007
    Even voor de duidelijkheid ik heb het systeem ontworpen als afgeleidde van het Elsbett 2 tank systeem wat mijnsinziens te beperkt is in het gebruik.
    Ik had al een Elsbett 2 tank systeem aangeschaft waarvan ik waarschijnlijk een deel van de componenten gebruik.
    De diverse overige benodigde onderdelen moeten nog worden aangeschaft (3 wegkleppen, en relais) maar ik heb al diverse leveranciers gevonden hierover later meer.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Hans,

Ik heb met beide schema's een tijdje voor me gehad, om erachter te komen wat wanneer schakelt. Nu heb ik een 1-Tank systeem zonder opvoerpompen, dat maakt het wat makkelijker. Ik denk, er van uitgaande dat je ongeveer hetzelfde systeem hebt als Bacchus, dat je de volgende opties hebt.

Als je de originele tank als ppo tank gaat gebruiken, is de originele dino opvoerpomp niet geschikt, omdat hij niet gemaakt is voor de dikke ppo. In dat geval gebruik je hem dus niet (elek afkoppelen). Dan gebruik je één van de 2 meegeleverde zware ppo pompen als opvoerpomp ppo. Het meegeleverde lichte opvoerpompje gebruik je dan bij de nieuwe dino tank als opvoerpomp.

Gebruik je de originele tank als diesel tank, dan blijf ie normaal in bedrijf, totdat je op ppo gaat rijden. Dat moet je dan elektrisch veranderen.

Let wel, volgens mij werkt het zo, ik heb jouw manual/schema's niet.....

Niet lang op diesel kunnen/mogen rijden heeft volgens mij met het schema van Bacchus maar 1 probleem. Je hebt geen retour tank, dus lucht zou op termijn een probleem kunnen worden.

Voor de rest wordt de dino niet verwarmd, dus dat is geen probleem.

Succes,
    Tim
    edited September 2007
    Intussen maar eens begonnen met het inbouwen van de warmtewisselaar (WW).
    De volvo heeft tussen de motor en het cabine schot veel ruimte welke ook uit de rijwind ligt dus blijft het daar allemaal lekker warm, schoon en droog.
    Helaas zijn er niet veel aansluitpunten om de diverse onderdelen te bevestigen dus dat kost wat denkwerk en maken van bevestigingssteunen. Voor makkelijk werken, verwijder de zwarte dwarsgelegen motorsteun. Check gelijk de rubbers die waren in mijn geval behoorlijk aan slijtage onderhevig dus gelijk maar vervangen.

Hier de steun voor de WW welke aan de cilinderkop en de turbo steun wordt vastgemaakt.
    image

De t-koppelingen die in de verwarmingsslangen worden gezet zijn een "real pain in the ass" maar met wat vaseline krijg je de t-stukken er uiteindelijk wel in. Let op dat de slangen op de juiste positie en recht worden doorgesneden. Let ook op dat een grote lekkage een directe consequentie heeft voor de motorkoeling dus zorgvuldig aansluiten.

image

WW komt in de nabijheid van de verwarmingsslangen die de cabine inlopen de rechtse is de aanvoer en de linkse is de retour:
    image

Ook op letten dat de temperatuurmeting in de aanvoerleiding naar de WW zit en dat er een afdichtingsring wordt geplaatst tussen de houder voor de voeler en de voeler zelf. Zelf heb ik ook nog wat teflon rond de schroefdraad geplaatst voor een goede afdichting.
    image
    image
    edited September 2007
    Mooi mooi.

Bij mij zat er een alu afdichtingsring op de temp sensor. Die dicht goed af.

Succes,
    Tim

:arrow:
    edited September 2007
    Intussen is de bouw weer iets gevorderd. Ik heb edoch besloten de voortgang te updaten via mijn eigen website wat aanzienlijk minder werk inhoud ten aanzien van het updaten i.p.v. op het forum. als de bouw klaar is dan geef ik nog even een korte samenvatting hier weer.
    Intussen moeten belangstellenden maar kijken op www.HQRacing.nl afdeling PPOproject.
    edited September 2007
    Intussen is de inbouw af en was vanmiddag het grote moment daar!
    Zal hij starten of niet?
    En tot mijn grote verrassing was het starten geen enkel probleem (op diesel) net als anders gewoon broemmm.
    Ok maar nu even op PPO....
    Ik heb in de tank even 30 liter slaolie van de failliet EDAH gemengt met 7 liter diesel. Ik durfde echter nog niet langdurig over te schakelen op PPO daar ik het systeem nog niet volledig ontlucht heb op PPO en bang was midden in de polder tot stilstand te komen. Wel zag ik dat de functie m.b.t het signaleren van de juiste overschakel temperartuur goed werkte. ook was het PPO filter zuigfilter gevuld dus de PPO pomp werkt ook, al zat daar nog een luchtbelletje in. Met het even overschakelen was er geen storing of inhouden van de motor te bemerken.
    Morgen gaan we proberen wat langduriger op PPO te rijden. Tevens nu snel motorolie verwisselen met PANOLIN smeerolie.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Hahaha, zo herkenbaar, die adrenaline of het allemaal goed zal gaan, zal hij houden, blijft het goed gaan, langzaamaan zal je eraan wennen en is het net een coke-rush, je voelt je goed en het is erg verslavend :P
    edited September 2007
    Vandaag was dan de echte grote dag, we gaan eens wat langer op ppo rijden. Nou ja, langer, eerst maar eens 20km heen en weer. Gisteren 20 liter klinkklare koolzaad olie gehaald met de afspraak om vandaag een IBC van 1000 ltr af te nemen.
    Vanochtend de PPO uit de jerrycan getankt met behulp van het overgebleven ppo pompje van elsbett. (10ltr/15min)
    Karretje achter de auto, en op naar de verkoper en op PPO.
    Geen enkel probleem. Ik was eerst bang of ze de IBC tank wel op de kar kregen met dat heftruckje. Ging gelukkig allemaal net.
    s'middags de grote test. Een langduriger test van 150 km. Was benieuwd of de installatie echt uit de ppo tank zuigt en inderdaad de inhoudsmeter liep terug. Ik kneep hem wel een beetje daar de auto nog gevuld was met minerale smeerolie. Maar aan het eind van de middag omgewisseld met panolin smeerolie. Was even op bezoek bij de leverancier / importeur van panolin en gepraat en die vond de door elsbett geadviseerde smeer intervallen wel erg kort (7500km) en bood aan een monster van de olie bij de volgende wissel naar het lab te sturen voor onderzoek.
    Nu is alleen nog de vraag of er geen diesel mee wordt gezogen wat ik her en der heb gelezen. Morgen een duurtest van 200km.
    (zolang hij rijd is het feest!)
    edited September 2007
    Gisteren 200 km gereden. ging uitstekend en het verbruik kwam duidelijk uit de hoofdtank maar s'avonds vond ik de indicatie van de dieseltank laag aangeven dus even bijgetankt voor de zekerheid. Blijkt dat de dieselindicatie niet helemaal conform de inhoud van 30 ltr aangeeft. Volgens de indicatie zou ik al 3/4 diesel hebben verbruikt maar hoefde ik maar 8 ltr bij te vullen. dat kan wel kloppen want ik heb enige tijd alleen op diesel gereden dus dat verbruik van 8 ltr kan wel kloppen. Intussen ben ik het inbouw verslag op de website druk aan het updaten dus voor meer info daar kijken.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Het gaat duidelijk de goede kant op Hans!

Zit ik net ff op je site te kijken en wat zie ik, je 888, een superbike met historie. Zoals ik op de fotoos kan zien heb je em mooi opgebouwd ook!
    Zelf rijd ik sinds 99 op de nordschleife met m'n gemodificeerde Tl1000S.

gr Ton
    edited October 2007
    Tja weer een andere hobby he. Moest daarom op goedkopere brandstof gaan rijden om dat te financieeren. (Geintje), ppo besparing is nou ook weer niet zo groot).
    Nog een paar decennia dan loopt de duc misschien ook op ppo?
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    [quote=hans quirijns]
    Nog een paar decennia dan loopt de duc misschien ook op ppo?

ik heb nog een duc staan die daarvoor mag omgebouwd worden :lol:
    edited October 2007
    Intussen is ook de informatie omtrent de ombouw op de internet site af. Ik zal in de nabije toekomst nog een paar foto's van de ombouw er bij plaatsten voor de duidelijkheid.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Ziet er goed uit Hans.
    edited October 2007
    Intussen toch wat aanloopproblemen.
    Aanvankelijk ging alles goed en ging ik nauwkeurig het brandstofverbruik van diesel en ppo bij houden Tijdens het starten tikte de dieselpomp altijd even wat stopte na enige seonden ten teken dat het systeem op druk was.
    Echter sinds vorige week nam het diesel verbruik zodanig snel toe. (leeg raken van de diesel tank) dat ik een storing vermoedde. En inderdaad de PPo tank liep vol met diesel tijdens het lopen op diesel.
    Alles nakijken maar de diesel kon alleen via de retour óf door de ppo pomp in de ppo tank komen. Bleek dat ik de slangen van de retourklep verkeerd om had aangesloten, dus de retour stroomde verkeerd door de retour klep. Toch had dit geen invloed op het doorlaten van de klep in gesloten toestand. Dus moest de diesel wel via de ppo pomp terug stromen. En inderdaad de overdruk omloop van de ppo stond open. Vanochtend de overdruk klep verwijderd van de ppo pomp en wat blijkt het overdrukkogeltje zat vast in open toestand kennelijk wat rotzooi ertussen gekomen. Schoon geblazen en de overstortklep doet het weer. Ik heb nu als extra een terugslagklep in de persleiding van de ppo pomp gezet om dit te voorkomen. Vraag is wel waar komt de rotzooi vandaan?
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2007
    Hans,
    Als er op een of andere manier PPO in je dieseltank komt, lost de PPO alle rotzooi in je dieseltank op. Dat kan heel wat zijn. Houdt dan ook een brandstoffilter bij de hand.
    Niek
    edited October 2007
    voor de duidelijkheid, de ppo zit in de "oude" volvo brandstoftank en de diesel in de nieuwe diesel tank. Vuil kan dus inderdaad uit de oude tank los raken en bij de ppo pomp komen. Gelukkig een aantal filters standby liggen.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2007
    Hi Hans,

Ik zie op je site dat je een aparte PPO pomp hebt, is dat een tandwiel type? en wat is de druk die hij geeft?.

Mooi ombouw verslag touwens.

Groeten,

Easy rider.
    edited October 2007
    Weet eerlijk gezegt niet wat voor type het is (zal het eens uitzoeken). Zou volgens de dealer zo rond de 1,3 bar moeten leveren. Daarmee overboost deze pomp de Hardi diesel pomp (0,3 bar) welke een membraan pomp is. Gevolg is dat het elsbett systeem als volgt werkt in ppo:
    Beide pompen (ppo en diesel) worden electrisch gevoed maar de ppo pomp overboost de diesel pomp waardoor er op ppo wordt gereden. De veiligheidsfactor in het verhaal is dat als de ppo pomp er mee zou stoppen (bijv. vuil ppo filter o.i.d.) de diesel pomp onmiddelijk diesel levert aan het systeem waardoor droogdraaien van de hoge druk pomp wordt voorkomen. Dit is namelijk funest voor de HD pomp want die draait dan gelijk in de soep.
    edited October 2007
    Intussen heb ik een aantal updates geplaatst en het hoofdstuk "kinderziektes" toegevoegd.

Bij 4000 km sloeg de motor een keer af op de snelweg. (net als moeders ermee op stap is natuurlijk die de ballen verstand heeft van het geheel).

Zij de Wegenwacht gebeld en mij en ik spoorslag naar de plaats der rampspoed. (Voordat de WW de boel opklooid.)
    De auto viel tijdens het rijden plotseling volkomen stil en viel ook niet meer op diesel te starten.

Aangekomen op de plaats des onheils had de WWachter netjes gewacht en alleen even gecheckt of de motor uberhaupt wilde starten door de inlaat los te maken en daar wat ether in te spuiten. Dat werkte uitstekend.

De WWachter was zeer verbaasd over het geheel en had het nog nooit gezien. (Misschien toch maar eens die beroemde cursus voor wegenwachter aanpassen misschien). Ik hem het een en ander uitgelegd. En vervolgens de 2 aanvoer slangen (diesel en PPO) van het manifold verwijderd. Daar leek het alsof er een vacuum was ontstaan?! Vreemd want zonder PPO aanvoer zou de dieselpomp het moeten overnemen. Bij het aanzetten van het contact bleek er wel degelijk diesel naar het manifold te stromen (nog vreemder).
    In ieder geval de intussen afgekoelde PPO met een handbalgje zo goed als mogelijk uit de Bosch pomp gezogen. Slangen er weer op en starten maar. Broem in no time liep hij weer op diesel. Vond wel dat de PPO pomp wat vreemd geluid maakte en ben maar op diesel naar huis gereden. Aldaar de leidingen nog eens losgehaald. De PPO pomp pompte wel naar de motor maar de PPO had een wat zwartige kleur? Slangen die oplossen of zo? Ook was de flow niet erg bijster groot. Nog eens de tank open gemaakt en daar bleek de zuigleiding van de PPO ietwat geknakt te zitten waardoor de zuigflow wellicht beperkt was. Ander type leiding aangebracht PPO pomp vervangen met de reservepomp en de hele zaak deed het weer als vanouds. Ben toch nog niet helemaal zeker wat nu precies de oorzaak is.
    edited November 2007
    Vandaag bij 0 Celsius 200 km gereden. De auto komt erg slecht op temperatuur. D.w.z. het duurt 60 km (!) voordat het koelwater voldoende warm is voordat de installatie op PPO overschakeld. Met name het rijden bij 100 km/uur (schiphol-almere) zorgt ervoor dat de temperatuur niet het gewenste overschakel punt bereikt om op PPO te kunnen rijden. Pas na nog eens 30 km met 125 km/uur te hebben gereden wordt de temperatuur bereikt.
    Eenmaal op temperatuur fluctueert de koelwater temperatuur nog enigzins. Met name langzaam rijden doet de temperatuur vlot dalen echter niet zodanig laag dat de installatie weer terug schakeld op diesel.
    Overweeg nu een kartonnetje voor de radiator te zetten.
    edited November 2007
    Kijk eens naar je thermostaat dan?? Lijkt mij dat die te vroeg open gaat waardoor je koelwater meteen met 0° gekoeld wordt. Als je thermostaat goed is en het is heel koud buiten, gaat hij niet eens open, maar blijft hij in het primaire circuit.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    grrr kan jou text van je website niet kopieje hahaha.
    Mare ik vind het niet vreemd. Je hebt een sensor die pas schakelt als het koelwater boven de 70C is. hallo, tis winter aan het worden. :roll: je kan gerust al eerder schakelen.
    1) hangt je WW in het primaire circuit?
    2) je thermosstaat is volgens http://www.partsbase.nl toch eentje van 90C :shock: ff zelf controleren daar
    3) heb je je sensor+ leiding wel goed geisoleerd, rijwind is killing op het moment. kleine diameter trouwens voor koelwaterslang (afgaande op jouw info bij foto)
    4) indien 3 ja, andere sensor, lagere, indien nee :cry:
    edited November 2007
    Stokers,

Die koelwaterleiding is groot zat. Je hebt immers ongeveer 70kW aan warmte, waarvan er maar 2 of zo naar de ppo hoeft. De tip van een elsbett sensor zit bijna letterlijk in het koelwater, dus isoleren heeft bijna geen zin.

We vergeten misschien dat dit een CR motor is. Deze koelwater temp is zowieso anders dan bij de oude diesels. Ik rij momenteel 1x in de week 800km (naar de belgen) oa in een MB C220 CDI, deze meter komt, met de huidige temperaturen, ook maar net boven de 70 graden bij 120 km/h.

Bij de Saxo duurt het ongeveer 4km voordat de sensor aanspreekt.

Tim
    edited November 2007
    Intussen heb ik contact gehad met de volvo dealer en die suggereerde dat er misschien een luchtbel bij de thermostaat zat. Ik heb de zaak voor de zekerheid even ontlucht. Ik overwoog ook een ander thermostaat te plaatsen maar volvo levert die maar in een temperatuur uitvoering. Overigens is er niks mis met de thermostaat (a €135!) want vandaag (8C buiten) is de auto na zo'n 8-10 km op temperatuur. Dus ik laat het er bij.
    Wel zit in de auto ook een diesel aangedreven standverwarming maar die is softwarematig niet aangesloten dus ik denk dat ik dat even aansluit binnenkort. Met de timer moet dat al een stuk verbeteren.
    edited November 2007
    Hans,

Vandaag bij je kit leverancier geweest. We hadden het zo over standkachels, schijnt dat MB soms de standkachel ook gebruikt om de motortemp wat hoger te houden, omdat ze zo koud blijven, dus inderdaad tijdens het rijden met warme motor.

Is dit bij jou volvo, in de winter, misschien ook het geval?

Cheers,
    Tim
    edited November 2007
    Ik heb alleen even in het volvo schema gekeken waar de standkachel zit. (achter de linkervoor bumper). Ik weet niet of de kachel electrice is aangesloten maar in ieder geval levert volvo een aparte software update (a €100,-) om de kachel te activeren. Hopenlijk doet hij het want die zit er al 5 jaar werkeloos in, waar die niet beter van zal zijn geworden. Ook moet ik dan nog even een aansluiting maken op de nieuwe dieseltank.
    Het zal mij benieuwen tot welke temperatuur hij het koelwater voorwarmt en hoeveel diesel dat kost. Heb die gegevens nog niet in het volvo manual kunnen terugvinden.
    edited November 2007
    Intussen de oliepomp van de standkachel aangesloten op de diesel tank en vond ergens dat het verbruik op ongeveer 0,5 tot 0,6 ltr per uur ligt met 4700 Watt vermogen.
    Morgen bij de dealer de software laten installeren. Jammer dat ie niet op PPO loopt ben ik nóg (deels) afhankelijk van die verrekte olieboeren.....
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Hans,

Je mag er natuurlijk wel een tankje met husbrandolie op aansluiten, dient immers niet ter voorstuwing. Maar ik geef toe, dat zet niet echt zoden aan de dijk.

Groet,
    Ingmar
    edited November 2007
    Wordt wel weer een extra klein tankje erbij maar weet niet of het miniatuur pompje dat aankan dus dan maar gewone dieselreut. Zijn de kosten dan toch ook niet. Toch nog even in het achterhoofd houden of dat ding ook op andere dingen wil lopen kerosine of zo dat is ook niet zo dik en duur. Werk op een luchthaven en daar moet wel aan een paar liter kerosine zijn te komen.
  • jochem PPO Wannabe
    edited November 2007
    kan je de volvo niet op kerosine laten lopen dan?
    edited November 2007
    Ja waarschijnlijk wel maar daar is niet makkelijk aan te komen in grote hoeveelheden.
    edited November 2007
    Valt mee, bij van de Poel in Zaandam kan je gewoon aan de pomp petroleum tanken :) Aangezien het bij jou voor je standkachel is, mag dat gewoon.
    edited November 2007
    Vondt net dat de KLM € 0,40 / Ltr betaald voor de kerosine afgelopen mei. Dat zijn nog eens interessante prijzen.... Iemand nog een idee waar je 5 ltr tankjes kunt krijgen met een beetje leuke inbouwmaten?
    edited December 2007
    Intussen de standkachel ook aan het werk gekregen. Hij is wel te programeren qua insteltijd maar nooit meer dan 24 uur vooruit. Dus daar heb ik niet zoveel aan als de auto bijvoorbeeld 3 dagen stilstaat op schiphol.
    Ik zag echter dat je een GSM zendertje kunt kopen die je met behulp van een specifieke SMS code bijvoorbeeld een relais kunt laten aansturen.Kijk dat is interessant!
    Alleen de kachel wordt aangestuurd door de CEM van de auto (computer) Ik heb wel het relais gevonden wat door de CEM de kachel volgens mij aanzet maar dat moet ik nog even testen...
    edited February 2008
    Even een tussentijdse update.
    We zijn afgelopen week naar Noorwegen geweest (via boot Kiel - Oslo). Spannend want het was er koud (vergeleken met nederland) temperatuur variaties tussen de -1 en -15 C. Dus wat was wijsheid ten aanzien van de KZO?
    Ik heb de auto volgegooid met KZO en heb in Kiel de tank maximaal opgevuld met 38 ltr winterdiesel met een minimum gebruikstemperatuur van -22 C. Het liep allemaal voorspoedig en de minimum temperatuur is daar -20 geweest op een nacht. Nu moet ik wel zeggen dat we lokaal niet veel gereden hebben maar bij terugkeer was de temperatuur weer omstreeks de -2C.
    Een bijzonderheid echter:

Bij het beklimmen van een (ijzige) bergweg (op diesel) hield de motor op een gegeven ogenblik sterk in. Sterker nog ze had de neiging om af te slaan. Ik heb de motor even afgezet en daarna direct weer gestart waarna de problemen over waren. Ben er echter nog niet achter waar dat nou aan gelegen kan hebben. kmstand intussen 172000 km (waarvan 15000 km op KZO) gemiddeld verbruik ligt op 13,3 km /ltr met KZO en 15,4 km/ltr op diesel.
    edited April 2008
    Klein probleempje, Ik kwam er onlangs achter dat de motor bij de vraag naar veel vermogen gedurende langere tijd, bijv. bij het sleuren van een zware aanhanger of beklimmen van een steile berg na verloop van tijd begint te stotteren. Ik heb alle filters vervangen dus daar ligt het niet aan. Enige wat ik kan bedenken is dat de motor te weinig KZO krijgt dus de opvoerpomp achterin de auto levert te weinig.
    Elsbett heeft bij sommige common rail systemen een extra pomp nog vlak bij de motor gemonteerd maar in overleg met Elsbett heb ik die weg gelaten. Volgens mij lost die extra pomp het probleem niet op (?) want die staat in serie met de opvoerpomp welke geen grotere toevoer opleverd.

Nog andere ideen? Over het algemeen heb ik dus geen last alleen bij zwaardere belasting. Dus dat wordt geen sleurhut deze zomer...

Intussen 22.000 km gereden...
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2008
    Dunne aanvoer leiding, of ergens een restirctie?

Groeten,

Easy rider.
    edited April 2008
    Heb ik ook aan zitten denken maar nog niks kunnen vinden. leidingen net als origineel 8 mm inwendig. Komt ook voldoende KZO bij de motor als ik de pomp laat draaien en de leiding los haal (denk ik).
    edited April 2008
    Zoals Easyrider altijd zegt, assumption is the mother of all great ****ups. Dus misschien toch eens denken aan 10mm leidingen voor ppo? Het zou natuurlijk ook kunnen dat je leidingen iets zijn dichtgeslipt oid.
Sign In or Register to comment.