Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Opel combo 1.7D ombouw

HanM PPO Burner
edited November 2007 in Opel
Hallo allemaal
Heb nu een weekje gereden op zbo / diesel en vind t nu maar eens tijd worden om mijn bakkie ook om te bouwen.
Ben nog student (ga nu hts doen) en kan het goedkoper rijden wel gebruiken, en natuurlijk een beetje de natuur helpen.

Heb bij een collega gekeken die ook 2 tank systeem heeft en ga hetzelfde als hem doen.

2e tank = tank van buitenboord motor
Slangen = 12mm Festo pneumatiek slang
Koppelingen = allemaal festo pneumatiek koppelingen

Warmtewisselaar = zelfbouwen, zat hierbij aan te denken om buis in buis te maken waarbij de diameter van de zbo omhoog breng rond 20 ofzo.

Extra filter voor zonnebloem olie.

2 x elektrisch bediende 3 weg kraan.
http://www.hafner.nl/download/2005/page_67.pdf (is dit iets?)

Voor de rest buitentemp. meter op warmtewisselaar monteren en tuimel schakelaartje met ledje binnen in de auto om over te schakelen.

Tot zover het idee.. iemand op of aanmerkingen laat ze horen.
«1

Comments

• MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Klinkt goed! Je kan evt nog overwegen een platen warmtewisselaar te nemen in plaats van of bij een buis in buis, maar dat is je eigen keus. BiB kan ook wel werken. Soapwater had volgens mij in de C15 een BiB.

PS: je kleppen lijken me een beetje groot met 2250 l/min. Een paar Sirai's moet het ook doen. Je moet niet vergeten dat PPO gaat plakken en aankoeken. Sirai's kunnen daar vrij goed tegen.
  • HanM PPO Burner
    edited July 2007
    zou deze dan beter zijn werk doen? http://www.sirai.com/inglese/pdf/l/L340.pdf

woei dure klepjes.. 108 euri... per stuk
    Mijn collega had een lpg gasafsluiter gebruikt mensen daar toevallig ervaring mee?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Han,

De doorlaat van lpg afsluiter zijn veel te klein. Voor 5-6 tientjes moet je al wel geschikte kleppen kunnen vinden.

Lees dit topic eens, staat ook veel in.

Tim
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Han,

Die siraikleppen zijn niet zo duur hoor, moet maar eens goed rondsnuffelen op diverse sites. Weet niet waar ze op dit moment het voordeligst zijn. Die van mij heb ik op E-bay tweede hands gekocht, een voor 60 euro en een voor 40.

Of hier pevekoil http://www.ppomobiel.nl/-QVNl-/winkel/winkel/magneetventielen/?reload

Gr. Ingmar
    edited July 2007
    Ha,

Goed idee ingmar, Han, over 2 weken heb ik 3st 3weg ventielen te koop voor €40 per stuk incl stekker excl verzendkosten.

Ze komen van dieselumbau en zijn ongeveer 6 mnd oud.

Cheers,
    Tim :)
  • HanM PPO Burner
    edited July 2007
    Ahh kijk eens aan dat scheelt al aardig.. eerst maar eens kijken of ik ze via het werk besteld kan krijgen. dan kan ik ze mss wel nog goedkoper hebben.
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited July 2007
    Op marktplaats is er iemand die een ombouwkit verkoop. Tik maar eens als zoekwoord "ombouwkit" in...
  • BurnIt PPO Master
    edited July 2007
    standaard luchtslang is niet oliebestendig. Deze wordt dus enorm hard!

Ik weet niet hoe die festo slang zich gedraagt.....
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    HanM said:

zat hierbij aan te denken om buis in buis te maken waarbij de diameter van de zbo omhoog breng rond 20 ofzo.

Heb jij nu een teveel gedronken of ik? :?: :D
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Die buis in buis ww heb ik aan iemand meegegeven omdat hij zijn auto ging ombouwen. Aangezien dat er toch maar niet van komt, ga ik deze terugvragen. Op zich een goeie WW, alleen is een platenwisselaar iets rendabeler. Als er iemand geïnteresseerd is...

Grtz
  • HanM PPO Burner
    edited July 2007
    Carlo said:

HanM said:

zat hierbij aan te denken om buis in buis te maken waarbij de diameter van de zbo omhoog breng rond 20 ofzo.

Heb jij nu een teveel gedronken of ik? :?: :D
    waarom? als ik de diameter van de binnenbuis omhoog breng betekend dat de stroomsnelheid omlaag gaat.
    Olie zit dus langer in ww en zal dus een hogere temperatuur bereiken.

Collega van mij heeft ook die slang werkt ideaal geen gehoer met slangen klemmen en dergelijken gewoon lucht koppelingen gebruiken. Als het lucht onder een druk van 14 bar aankan dan moet het die olie ook wel aan kunnen.
    edited August 2007
    Het ging me meer om je grammatica.
    Je mag mijn oude buis in buis komen ophalen als je wil.
    Ik zou zeggen bespaar je de moeite van het zelf maken,
    het kost ook nog eens een paar knaken.
    Doe niet moeilijk en koop zonder gevaar,
    een goede ouderwetse platenwisselaar.
    edited August 2007
    Een platenwisselaar is niet alleen efficiënter, het is ook nog eens compacter en makkelijker aan te sluiten.
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2007
    HanM said:

Collega van mij heeft ook die slang werkt ideaal geen gehoer met slangen klemmen en dergelijken gewoon lucht koppelingen gebruiken. Als het lucht onder een druk van 14 bar aankan dan moet het die olie ook wel aan kunnen.

Ooit wel eens met luchtgereedschap gewerkt? Wanneer de leeftijd op deze koppelingen komt lekken ze altijd. Nu is dat met lucht geen probleem, maar olie geeft een smerige troep.

(met luchtkoppelingen heb je toch nog steeds slangklemmen?? of heb ik compleet verkeerde koppelingen in mijn hoofd)
  • HanM PPO Burner
    edited August 2007
    BurnIt said:

HanM said:

Ooit wel eens met luchtgereedschap gewerkt? Wanneer de leeftijd op deze koppelingen komt lekken ze altijd. Nu is dat met lucht geen probleem, maar olie geeft een smerige troep.

(met luchtkoppelingen heb je toch nog steeds slangklemmen?? of heb ik compleet verkeerde koppelingen in mijn hoofd)
    Yup image zulke ga ik gebruiken. en dan een doorlaat van 12mm

Vandaag m'n warmtewisselaar gelast.. was wel aardig wat werk maar ben tevreden met het resultaat zal vandaag of morgen wel een fototje posten.
  • HanM PPO Burner
    edited August 2007
    image

fototje van ww en bijbehorende festo koppelingen
    edited August 2007
    Zet nog een thermometertje in de retourslang van je pomp om het resultaat te checken.
  • HanM PPO Burner
    edited August 2007
    ho ho , zover ben ik nog niet. Moet nog de magneetkleppen regelen en een tank inmekaar flanzen. (propaantank lijkt me mooi formaat)

Wat ik me afvroeg. Als de aanvoer en retour op een T-stuk zijn aangesloten met daarboven de tank zal voor een veel beter warmtebehoud leiden of niet?
  • edited August 2007
    DELETED
    edited August 2007
    Die buis in buis ww lijkt me wel wat kort, niet?

image

Zo ziet de mijne eruit (in de C15) en die kreeg met KGR de olie wel op 60 á 70°C na een tijdje rijden maar eigenlijk was het niet voldoende om echt in de winter 100% ppo te rijden. Die van jou ziet er toch korter uit, niet?
    En over die buisdiameter, de mijne heeft een inwendige buis van 12 als ik me niet vergis maar ik denk hoe dunner het buisje, hoe sneller het warm wordt want de hoeveelheid olie wordt minder.
    Probeer je ombouw eerst zonder KGR, als het dan niet warm genoeg is (meten!!) probeer je met KGR.

Grtz
    edited August 2007
    image
  • HanM PPO Burner
    edited August 2007

En over die buisdiameter, de mijne heeft een inwendige buis van 12 als ik me niet vergis maar ik denk hoe dunner het buisje, hoe sneller het warm wordt want de hoeveelheid olie wordt minder.

Dat is alleen bij het begin

Wet van bernoullie als ik me niet vergis hoe groter de diameter hoe lager de stroomsnelheid oftewel mijn olie zal langer in mijn buis blijven .
    Slang is 12mm buis is 20mm binnenmaat. Collega van mij had er een zo groot als een portemonee. Die van mij is ±24cm lang.
    Als mijn tank klaar is zal ik eens gaan meten hoe snel die opwarmt en dergelijke anders eventueel alsnog een platenww halen
  • edited August 2007
    DELETED
  • HanM PPO Burner
    edited August 2007
    Nou nou nou, lijkt wel of je gestrest bent.

Als t niet werkt dan werkt t niet. Dan verzin ik wel iets waardoor het wel gaat werken. Maar wil het dan wel eerst getest hebben.
    En HTS ben ik nog niet,.. heb net m'n MTS afgerond.

Wat betreft de slangen, zover ik hier alles lees is het principe slangpilaar met slangklemmen ook geen gegarandeerd succes dat word met loctite inmekaar gefrot.
    Werk ondertussen al een jaartje in de voedingsmiddelen industrie en weet daardoor dat er speciale types slang zijn die voor plantaardige olieen geschikbaar zijn gemaakt.
    Merk trouwens dat je volledig de verkeerde slang in je hoofd hebt. met ingeweven katoen word voornamelijk gebruikt als spuitpistool slang.
    Ik ga de slangen die in pneumatische techniek gebruikt worden gebruiken

Maja morgen zie ik die collega weer, zal het hem eens vragen of ie tijd en zin wil opbrengen om hier eens een postje met setup en dergelijken neer te zetten.

AJuus
  • edited August 2007
    DELETED
  • HanM PPO Burner
    edited August 2007

ja ja: die ken ik, je bedoeld die blauwe slang met ingeweven katoen.
    die ken ik ook.
    nou dan nog liever die transperante voor t spuitpistool.
    want dan zie je tenminste nog of dr lucht in t systeem zit.

Nop dat is nog steeds de verkeerde.
    http://www.festo.com/INetDomino/coorp_sites/en/b7e4f3c7a8f567f9c125713000457499.htm
    Ik wil installatie slang gebruiken. Er zit geen katoen in deze slangen verweven.

Heb ontwerp iets aangepast wil vanaf de tank toch eerst een verwarmd filter monteren en dan zo dicht mogelijk op de warmtewisselaar de retour vanaf de pomp via een T-stuk terugvoeren. Scheelt ±1,5 meter slang
  • HanM PPO Burner
    edited August 2007
    ingmar said:

Han,

Die siraikleppen zijn niet zo duur hoor, moet maar eens goed rondsnuffelen op diverse sites. Weet niet waar ze op dit moment het voordeligst zijn. Die van mij heb ik op E-bay tweede hands gekocht, een voor 60 euro en een voor 40.

Of hier pevekoil http://www.ppomobiel.nl/-QVNl-/winkel/winkel/magneetventielen/?reload

Gr. Ingmar

Die van 61,50 boven aan 12v 3 bar zou die geschikt zijn?

Wat is het verschil tussen 3 en 8 bar?
    edited August 2007
    Han,

Als je bv een opvoerpomp gebruikt die meer dan 3 bar levert, zou de 3 bar versie niet goed sluiten. Dit is eigenlijk alleen van toepassing op cr motoren.

Deze combo heeft kleppen van dieselumbau, zijn 5 bar versies. Het pompje in dit systeem levert max 0,38bar. Dus 5 bar is wat overkill.

Succes,
    Tim
  • HanM PPO Burner
    edited August 2007
    Hmm aangezien ik geen extra pomp gebruik zouden deze dus goed moeten werken.
  • HanM PPO Burner
    edited August 2007
    Hallo allemaal,
    Heb even dit topic doorgelezen.
    http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=2235&highlight=kgr

Gebruik geen opvoerpomp, dus ik kan gewoon KGR in mijn systeem doen waarbij de retour achter mijn WW komt (en dus hij maar een beetje bij gewarmd hoeft te worden)

Waarom lees ik dat mensen voor een kgr een extra klep nodig hebben?
    Een T-Stukje moet toch voldoende zijn?

Waarom doen ze niet bij alle gewone diesels een kgr? Dat spaart weer een gedeelte leiding + klemmen uit?

Edit: lees net dat de poster van dat topic een mercedes heeft met een gescheiden pomp ofzo. Heeft die klep dan alleen nut bij zijn soort pomp circuit?
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Zit het hier al ff te volgen wat betreft dat Festo spul. Het is idd makkelijk werken. Maar zal denk ik toch wel gaan lekken op den duur. Enfin, jij gaat dat dus uitproberen nu, dus keep us posted!
    verder wordt er niet geknoeid met loctite tussen slang en slangpilaren. loctite of witte afdichtingstape wordt gebruikt tussen bv slangpilaren en de schroefverbinding v/d platenww. En dat is normaal dus.

gr Ton

KGR, Mijn kgr zit een Tigerloop tussen en komt voor de ww terug.

gr Ton
    edited August 2007
    Han,

Je kan ook met pomp een kgr gerbuiken, mits de pomp zijn overtollige druk bypassed of zelf regelend is (zoals de hardy's).

Voor de warmte hoef je het niet te doen, de meeste wisselaars zijn groot genoeg om de 70-80 graden te halen zonder.

Ik vond het grote voordeel van de kgr dat de tank niet warm wordt, en de ppo eerder op die 70-80 graden is.

Het grootste nadeel is lucht, dit wordt nl ook kortgesloten. Daarom had ik (en anderen) er nog een 3e klep bij, om te kunnen schakelen tussen kgr en retour tank. Dan kun je de lucht eruit rijden. Eenmaal luchtvrij en een goed systeem, hoef je dit echt bijna niet meer te doen.

Dit ideetje heb ik laatst nog ergens gepost, maar nooit uitgevoerd, omdat m'n klep verder goed werkte. Hiermee kun je handmatig de ppo retour zetten om af en toe te ontluchten en 2e voordeel is dat je met kgr, een dubbele aanvoerleiding hebt. Kost bijna niets, een paar t-stukken, thules en een klein afsluitertje.

image

Succes,
    Tim
  • HanM PPO Burner
    edited August 2007
    Ahh.. ik denk dat ik m begin te snappen.

Die lucht is zeg maar van de montage. Eenmaal alles gemonteerd en ontlucht dan komt er in principe geen lucht meer in je systeem. Toch?
  • RaafRaaf Modding Member
    edited August 2007
    Als alle lucht uit je systeem is, dan heb je normaal gesproken geen last meer van lucht met kgr.
    Je moet dan natuurlijk niet je tank gaan leeg rijden :wink:
    Maar voor noodgevallen is een schakel bare kgr wel handig natuurlijk
  • HanM PPO Burner
    edited August 2007
    Een met de hand geschakelde kogelkraan moet dan de oplossing zijn ofniet?

Ben even schema'tje aan het maken. Wat doen de meeste mensen hier, schakelen jullie de magneetventielen via een schakelaartje of via een relais?
    Want ik neem aan dat die klep alleen stroom trekt als je hem omschakelt.. of is het zo dat je constant de spoel bekrachtigd?
  • HanM PPO Burner
    edited August 2007
    Tot zover mijn schema

image
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2007
    Meestal is het zo dat de kleppen, 1, 2 of 2/3 weg, standaard in een
    bepaalde stand staan, en dus constante stroom nodig hebben om in
    de andere positie te gaan staan.
    Ik gebruik allemaal 1-weg klepjes en schakel deze rechtstreeks
    met zware schakelaars.
    De stroomvoorziening van het geheel schakel ik met een relais
    dat enkel bekrachtigd wordt als het contact aanstaat.
    edited August 2007
    Han,

Ik heb geen commentaar op je schema, lekker basic en gaat goed werken.

Ik zelf schakel via een relais, m'n maat met ook een combo direct via een (gezekerde) schakelaar. Een summer (beeeeeeeep) herinnert hem als de ppo nog aanstaat bij het openen van de deur.

Werkt beide goed.

Cheers,
    Tim
  • HanM PPO Burner
    edited August 2007
    dan toch maar een relaitje ertussen.

Vandaag mijn ppo tank afgemaakt, post dalijk wel een fototje

edit:
    image
    image
    edited August 2007
    Atoombom in de auto is niet legaal :D

Ik zou voor iedere klep een schakelaar maken; dan kun je de retourklep vertraagd schakelen. Anders pomp je steeds een liter PPO in de dieseltank en andersom.
    En je elektrisch filter heeft geen schakelaar. Afhankelijk van zijn wattage zou ik daarvoor een relais inzetten.
  • HanM PPO Burner
    edited August 2007
    Ja,
    eigenlijk wel een goed idee om elk ventiel appart te kunnen schakelen.

Hoe zit dat in normale auto's met een elektrisch verwarmd filter? Worden die na een bepaalde tijd of temperatuur automatisch uitgeschakeld?
    edited August 2007
    Ik denk het wel. Die dieselverwarming werkt alleen onder de 5 gr. of zo.
  • HanM PPO Burner
    edited August 2007
    Hallo allemaal,

weer een vraagje.
    Zover ik het begrepen kan ik het best de verwarming slang gebruiken om de WW op aan te sluiten.
    Wat ik nog niet weet is of ik nu de WW parralel of in serie moet zetten. Is dat ergens van afhankelijk?
  • HanM PPO Burner
    edited August 2007
    hmmmph :(

vorigge week dinsdag spullen besteld bij ppo mobiel en woensdag geld overgemaakt. Heb nog steeds niks binnen :(
    edited August 2007
    Han,

Even bellen? 0742-568999

Succes,
    Tim
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    @Han,

In serie, als je de kachel in de auto hebt afstaan, stroomt er geen koelwater door je ww..... Dus werkt ie alleen als je de kachel aan hebt staan.

Parallel, 1t-stuk op de aanvoer van de kachelslang en 1 op de afvoer v/d kachelslang. Dan verwarmt ie altijd. En als je er een kogelkraan tussen zet kun je de ww afsluiten mocht je geen ppo voorhanden hebben en op dino willen/moeten rijden.

gr Ton
  • HanM PPO Burner
    edited August 2007
    Tim said:

Han,

Even bellen? 0742-568999

Succes,
    Tim

hmm al gebeld en zelfs gemailed. kreeg m gister aan de lijn naar veel proberen. Hij heeft het vrijdag verzonden zegt ie.
  • HanM PPO Burner
    edited August 2007
    Hehe.. eindelijk spullen binnen :)

die kleppen zijn wel groot zeg 8)
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    HanM said:

Hehe.. eindelijk spullen binnen :)

die kleppen zijn wel groot zeg 8)

Heb je per ongeluk die voor een Opel Comboot besteld dan :lol: :lol:
  • HanM PPO Burner
    edited August 2007