Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Citro

TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
edited August 2008 in Citroën/Peugeot
Eindelijk onderneem ik de nodige stappen.

Ingredienten:

image

De auto van m'n moeder wordt het slachtoffer. Met 286000km op de teller heeft hij al voldoende dino gestookt!!! 't is tijd om daar iets aan te veranderen.

Nogmaals met dank aan Tim voor de snelle levering :)

image

Dit zijn de voorlopige opslagtanks waarin ik de KZO van Ook Jan zal opslaan. 160L om mee te nemen op reis :)

Nog te kopen:

- rubberslang 2m binnendiam. 8mm
- rubberslang 1m binnendiam. 10mm
- 2x T-stuk (koper 22mm ?)
- verloopstuk 22mm -> 10mm
- verloopstuk 22mm -> 8mm
- 10 x slangklem

Geplande ombouw:

Het wordt een doodsimpele ombouw. Voorlopig wil ik een 1Tank systeem bouwen.

De WW wordt tussen de kachelslangen gemonteerd met de 10mm en 8mm aansluitpunten en de 8mm aansluitingen in serie met de originele brandstofleiding van brandstoffilter naar injectiepomp.

Voor de rest blijft de auto helemaal zoals hij was. (voorlopig)

Het moeilijkste punt vind ik de aansluiting op de kachelslangen.
Ik weet niet goed welke diameter ze binnenin gaan hebben, en het is me ook niet erg duidelijk hoe de vloeistof erdoor loopt.
Op een duitse site vond ik een voorbeeld van hoe ze aangesloten kunnen worden, maar het lijkt daar alsof ze in serie staat met de kachel ipv parallel.

image

Bij onze auto is de leiding onderaan het tankje een leiding die van links achteraan de motor komt.
het bovernste leidingkje loopt naar de kachel en van de kachel loopt er een andere leiding terug naar de motor rechtsonderaan.

Waar de dunne aftakking (rechts op de foto) van de bovensteleiding naartoe gaat vraag ik me ook af... :)

iemand nuffige fips?

Groeten Tjorque (wannabee ppo'r sinds 2005)

Update!!!:

Zaterdag 28/07/2007

Deze ochtend naar ook jan gereden. 170L KZO gebunkerd, waavan +- 8L in de brandstoftank gegooid (auto was nog niet omgebouwd) geschatte mengverhouding 25%

Na het leuke bezoekje in Bierbeek met de nodige flaters (koelwater fonteintje in m'n gezicht :p ) als de vliegende wervelwind weder naar Antwerpen gesjeezd...

M'n vaste auto-onderdelen shop was dicht wegens vakantie, waardoor ik genoodzaakt was in de peperdure Brezan shop m'n spullen te halen.
(64
«1

Comments

• soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Bij mijn Xsara (ik weet niet of dat een referentie is) stroomt er altijd koelvloeistof door de kachel (als de motor draait uiteraard :lol: ). Mijn warmtewisselaar staat in serie met de kachel en wordt na een minuut al knalheet met de verwarming uit. Let er wel op dat de WW voor de kachel staat, maar dat wist je al wel zeker...
    Verder zijn mijn leidingen 19mm inwendig. Ik heb de buitendiameter gemeten en die was 22, dus ik denk dat je ervan uit kan gaan dat één wand 1.5mm á 2mm is. Maar een 19mm past ook op een 22 thule.
    Darmen insmeren met een weinig KZO voor ze over de pilaar te trekken helpt.
    Veel plezier met de Zitroën... Is het een Turbo D?

Grtz
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Hoe dom van me :)

Inderdaad een Turbo D.

Ik begin sterk te vermoeden dat de kachel een soort thermostaatkraan heeft die naar gelang de gewenste temperatuur warmte door de WW van de radiator stuurt en indien nodig gewoon bypasst.

In dat geval kan ik inderdaad gewoon met een gerust hart de WW voor de kachel zetten en aansluiten zoals op de foto :)
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    hehe eindelijk weer is echte peurno .. wir sollen nur arbeiten an der PPO anlage.

Drappie
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Tjorque,

Ik heb die verloopstukken van dieselumbau (als op je foto). Is 22x12x22, maar daar kan je elke willekeurige thule in draaien. Wel even vragen dat ze ze ongemonteerd opsturen.

Succes,
    Tim

ps: mooi bestrating heb je onder de ww liggen :mrgreen:
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Als je een kacheldarm afknijpt (bv. met een lijmtang) en daarna de motor laat warmlopen en daarna de lijmtang losmaakt kun je perfekt voelen welke darm het eerste warm word. Dat is dan de aanvoer.
    Tjorque said:

Bij onze auto is de leiding onderaan het tankje een leiding die van links achteraan de motor komt.
    het bovernste leidingkje loopt naar de kachel en van de kachel loopt er een andere leiding terug naar de motor rechtsonderaan.

Die laatste zal wel de aanvoer zijn.
    edited July 2007
    Tim said:

Tjorque,

Ik heb die verloopstukken van dieselumbau (als op je foto). Is 22x12x22, maar daar kan je elke willekeurige thule in draaien. Wel even vragen dat ze ze ongemonteerd opsturen.

Succes,
    Tim

ps: mooi bestrating heb je onder de ww liggen :mrgreen:

Ik heb me dat gisteren ook bedacht dat ik ze beter ff besteld had, maar daarvoor is geen tijd meer ;)
    Het gaat hier om een express ombouw :)

de 31e vertrek ik... Ik ga dus de lokale doe het zelf zaak en de auto-onderdelenhandel moeilijke vragen stellen ;)

Welke bestrating? die rode baksteentjes (idd mooi) of die van 80L ;) :lol: :lol:
    edited July 2007
    Vandaag was de big day!!!

Zie update bovenaan...
  • edited July 2007
    DELETED
    edited July 2007
    Iz naajz!! Knap werk.
    Wat die ontluchting voor het koelwater betreft, heb je aan het thermostaathuis (onder brandstoffilter) geen (inbus) schroefje om te ontluchten? Kijk ook eens waar de kachelslang het schutbord ingaat, daar kan ook een schroefje zitten. Bij mijn Citroëns (Xsara met DW8 1.9D en C15 met XUD7 1.8D) had ik meerdere ontluchtingsnippels.
    Veel vakantieplezier met de KZO.

Grtz
    edited July 2007
    Ik zal eens piepen :)

In elk geval loopt de temperatuur van de motor op het dashbord zelden hoger dan de 70°...

'k heb net ff de kosten bijeen gerekend:

Voorlopig kom ik rond met 111,5 €...

Nu de rest nog :)
  • edited July 2007
    DELETED
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Tjorque,

Ziet er mooi uit, vooral die inpassing van de t-stukken.

image

Tim
    edited July 2007
    Ziet er echt goed uit :arrow: ik zou er nog zo'n 110 graden LCD thermometertje van Conrad bij in zetten.
    edited July 2007
    Thanx voor de complimenten :oops: :oops: :lol:

Carlo, (speciaal voor jou zonder quote ;) ) dat thermometertje van conrad vind ik inderdaad zeer interessant... Spijtig genoeg vertrek ik binnen een 20tal uur (het is nu 23:55u maandag 30 juli 2007), en vrees ik dat conrad niet meer zal leveren voordat ik vertrek :)

Dit gaat dus de TO DO lijst op :), samen met e-WW en isolatie enz... :)
    edited July 2007
    Bijkomende kosten:

Pompje voor op de Accuschroefmachine om de PPO te verpompen: 20,35€
    2x blauw vat van 60L: 12€

Totaal voorlopig:

143,85€

De rest zijn zorgen voor later :)

De Auto heeft van buiten een heerlijk aroma van KZO :lol: :lol: :lol:
    (Door het schandelijk versmossen van brandstof bij het ombouwen)

In elk geval beter dan de rotlucht van diesel :lol: :lol:
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited July 2007
    hoi Tjorque

eindelijk een diezeltje
    en gelijk aan gepast.

dus kan ik je allen nog heel veel stinkende km toe wensen.

dyssie :D
    edited August 2007
    Update 3:

Ziezo, sinds gisteren terug van op vakantie.
    3500km op +-50% KZO gereden.... (+- 140L KZO verstookt)
    De klok staat nu op 290 750km. (ik wil er nog 200 000 bij zetten)

Onderweg heb ik geen echte problemen gehad wat PPO betreft (maar wel een lekke band). Het rijdt heerlijk, maar m'n vriendin klaagt over de geur. Vooral bij het achteruit rijden :lol:

Ik heb echter wel enkele bemerkingen:

1) de motor wordt zelden warmer dan 70°C volgens het dashboard metertje. enkel wanneer ik lekker aan het doorrijden ben in de bergen (bergop) en ik in de file sta durft hij al'ns naar de 80-85°C klimmen.
    Of de olie écht de goede temperatuur heeft weet ik niet. Oplossing: ik ga een digi thermotje installeren hier en daar :)

2)bij een koude start heb ik geen verwarmde brandstof de eerste km's, de motor doet daar eigenlijk niet moeilijk over maar vanaf dat de temperatuur naar de 60° klimt, begint hij wat onregelmatig te lopen, terwijl hij dat "koud" niet deed. Ik heb er alsnog geen goeie verklaring voor...

3) een elektrische voorverwarming zou me geruster stellen...

4) ik vermoed dat de motor 4 pissertjes heeft en dat de timing ook wat bijgesleuteld mag worden. (Ik ga eens met Nero praten :) )

5) het smossen met de olietanks (in de koffer) onderweg vond ik ook wat lastig, maar hiervoor heb ik reeds een idee om dit op te lossen :)

Kortom het was een geslaagde reis maar ik wil nog veel aan de auto veranderen :) (ook aan het interieur maar da's offtopic en voor wanneer ik de auto zélf bezit)
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Over de temperatuur: nieuwe thermostaat! Sinds ik een auto heb met KW-temperatuurmeter, zag ik ook dat die met de oude thermostaat slechts rond de 80° bleef hangen zolang ik niet boven de 120 reed. Met de nieuwe zelfs bij 50 km/h netjes 85°.
    edited August 2007
    Miglowie said:

Over de temperatuur: nieuwe thermostaat! Sinds ik een auto heb met KW-temperatuurmeter, zag ik ook dat die met de oude thermostaat slechts rond de 80° bleef hangen zolang ik niet boven de 120 reed. Met de nieuwe zelfs bij 50 km/h netjes 85°.

Maar euh :)

De vraag is dan natuurlijk wat de normale bedrijfstemperatuur van de motor is... 70 lijkt me wel ok afgezien het PPO gebeuren dan :)

Ik zal eerst eens PPO temperatuur meten :)
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Heel mooi verslag Tjorque!

Tjorque, 70 graden lijkt me niet genoeg! naarmate de thermostaat verder verslijt, zal je koelwatertemp afnemen!
    Ik zou ff een verse plaatsen, kosten nog geen 10euri. voor 99,99% zeker dat ie er dan 10-15 graden bijdoet!

gr Ton
    edited August 2007
    Ok, 2 tegen 1 :) Jullie denken dus dat de thermostaat niet meer goed sluit...?
    Ook al is de motor na 3km reeds 70°

Ik zal er werk van maken in september, dan zijn m'n (her)examens voorbij...

Wel spijtig dat'k dan weer moet zitten klooien met het koelwater. Smeerlapperij vind ik dat.
    edited August 2007
    Dat denk ik omdat je temp 10-15 graden oploopt wanneer je harder gaat rijden. Als je thermostaat goed is, blijft ie min of meer constant (aanhangers en 250° buitentemperatuur daargelaten). Voor het koelwater heb je klemmen waardoor je maar heel weinig smeerlapperij heb.
    edited August 2007
    Die klemmen kan ik spijtig genoeg niet gebruiken omdat de thermostaat als ik het goed voor heb aan het brandstoffilterhuis zit, dat op zijn beurt weer aan het blok hangt :)

Het zal dus gewoon ff koelvloeistof aflaten worden en terug bijvullen nadien...
    edited August 2007
    Als je een nieuwe thermostaat steekt, ontluchtingsgaatje BOVEN!!!.
    Ik weet niet hoe mijn ontluchtingsgaatje zit en heb ook geen zin om het ding weer uit te bouwen dus beter meteen GOED doen!

P.S. feitelijk is de koelwatertemp alleen voor PPO'ers interessant.
    Voor de motor is alleen de olietemp belangrijk.
    edited August 2007
    nog een paar fotootjes die ik jullie niet wilde weerhouden
    image
    de teller :) (+- 5500 daarvan zijn PPO% km's)

image
    de WW toen hij nog aan een zijden draadje hing (een schroef en de slangen)

image
    de WW steviger ondersteund door een alu beugeltje van 3mm dik
    de motorsteun waaraan hij bevestigd is, wordt ook warm, dus door geleiding kan de warmtewisselaar daaruit extra warmte trekken... :)

Nu de dingen die ik verontrustend vind:

image
    het retour T-stuk (links vooraan) lekt. Vervelend want dan moet ik het koelwater weer aflaten... Ik vermoed dat het de schroefdraad is van het Tstuk maar het zou ook de slangklem kunnen zijn.

image
    het tankje van het koelcircuit is onderaan nat. waar de koelvloeistof die er aan hangt vandaan komt is niet 100% duidelijk, maar het lijkt van het overloop teutje te komen...
    De rubber in de vuldop (met overdrukveer etc) is erg uitgezet, misschien dat er daardoor koelvloeistof verloren gaat...

image
    de inlaat (en egr terugvoer) zijn heel erg smerig.
    Er is vrij veel motorolie terug te vinden in het inlaatkanaal.
    Dit is niet echt een PPO probleem, maar misschien weet hier iemand raad mee. (of is dit niet abnormaal... en ligt het aan mij)

image
    op de brandstofpomp is het ook redelijk "vochtig". Er zijn drie mogelijkheden: koelvloeistoflek, mors-restanten van de ombouw, de afdichting van de gashendel is versleten.
    Ik hoop dat het niet het laatste is :roll:

Ik heb de motor daarnet ook even stationair laten draaien... Na enkele minuten is er reeds warmte te voelen in de warmtewisselaar. De warmte laat dus niet erg lang op zich wachten. in de minuten dat ik de motor heb laten draaien heb ik echter geen warmte kunnen constateren ter hoogte van de injectorleidingen. De toegevoegde warmte gaat dus gewoon direct terug verloren in de koude pomp.

De vraag is in welke mate de elektrische voorverwarming dit "probleem" beter kan opvangen.

Tijdens het "warmlopen" van de motor heb ik ook gecontroleerd hoe het zit met de thermostaat. Deze lijkt niet vroegtijdig open te staan, want de leiding naar de radiator wordt niet warm.
    Het zou natuurlijk ook kunnen dat de sensor geen correcte waarde meer doorseint naar de meetklok en dus de werkelijke watertemperatuur anders is...

Tjorque heeft weer vele vragen :roll: :roll:
    edited August 2007
    Het natte expansietankje: ik zou even afwachten. Als je op 10000 km 1 l moet bijvullen is toch niet zo erg?
    Die smerige egr zou ik goed schoonmaken. Dan kun je over een tijdje precies zien waar de olie vandaan komt.
    Voor de pomp geldt hetzelfde.
    edited August 2007
    Ik begin eigenlijk een beetje te vrezen voor de Culasse (Koppakking...) :shock: :shock:

want zonderdat de motor echt warm is "spuit" er al water uit het teutje...

telkens er met de auto gereden wordt is er een hoop nat onder de motorkap (en het regende daarnet niet! ;) )
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    @Tjorque, wat is in godsnaam een culasse???

eventuele oorzaken voor lekkage:
    -niet genoeg teflon tape erom heen gedraaid bij bevesting van de thule op je T-stuk.
    -De gebruikte slangenklemmenklemmen zijn mischien te groot, bij ver aandraaien kunnen deze ovaal worden. Zelf heb ik er echt hele strakke opgezet, wel irritant tijdens monteren trouwens.
    -De radiateurdop vervangen kost je zowieso de hoofdprijs niet. Let er wel op dat als je hem vervangt, je er eentje met de dezelfde waardes inzet. staan op de bovenkant v/d dop.

hoe ik de lekdichtheid heb gecontroleerd, eerst visueel met draaiende motor onder de kap loeren. Daarna kranten onder de auto gelegd en afgewacht of er druppels kwamen. Die kan je dan van onder af weer naar boven volgen.

succes kerel!

gr Ton
    edited August 2007
    Ik bedoel dus de cilinderkoppakking...

Het watertankje staat op het laagste niveau en toch komt er bij een koude motor nog uit het overloopje wat water.

ik zal de handleiding maar al bestellen in hardcopy, zodat ik kan beginnen nadenken over hoe ik het moet aanpakken... :? :?

het enige voordeel zou kunnen zijn dat m'n vader binnenkort dan beslist om de auto weg te doen en ik 'm dan voor een prikje kan overkopen :lol: :lol:

en dan kunnen we beginnen met the real deal tuning :lol: :lol: (aka auto repareren :p)
    edited September 2007
    Cruisn' The PPO mobiel

filmpje van cruisen op PPO :)

later komt er mss nog eentje waarop er wat sneller gereden wordt op een bergpas :)
    edited September 2007
    Gisteren gezien dat toch niet alles pluis is... :shock: :shock:

In het randje bovenaan de WW lag een plasje koelwater...
    Volgende week heb ik weer tijd om te klussen.

Tijd om op onderzoek uit te gaan dus... :oops: :oops:
    edited September 2007
    Update 5:
    Ondertussen hebben we al weer menig km's (+-700) op PPO gelopen, en zelfs heel even op bijna 100%. Daarna een force kluts Excillium peperdure diesel bijgetankt. (50% => 100% => 28%)

Ik heb ondertussen ook de Bucheli Reparaturantleitung ontvangen.

Wat hebben we geleerd:
    - minder PPO rijdt lastiger
    - 100% PPO "stinkt" er niet minder om (in tegenstelling tot wat Brownie ervaart)
    - de ietswat onregelmatige loopt wanneer de motor onbelast draait en de koelwater temperatuur boven 60°C uit komt is te wijten aan het feit dat het nagloeien gestopt wordt wanneer de temp boven de 60° komt.
    - de thermostaat opent te vroeg want de openingstemperatuur zou 88°C moeten zijn, en de motor wordt zelden warmer dan 70 a 75°...
    - de rook tijdens het starten en hoger verbruik is bijna 100% zeker een verstuiverprobleem
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Zeg...gooi er nou eens een 2 tank in, dan rij je altijd 100%!
    edited September 2007
    en dan heel het interieur besmeurd omdat er door de ontluchting een kluts olie vliegt zeker :) nix te gooien! :)

Ik wil liefst met 1T blijven rijden. tenzij ik m'n gekke plan van 120L extra tanks onder de auto (er is nogal wat ruimte) door kan voeren...
    Maar ook dan blijft het in essentie een 1T systeem, met dan ipv 80L tank 200L :)

Als tims Saxo 100% aankan, dan moet de evasion dat ook kunnen...
    edited January 2008
    Om even een oude koe uit de sloot te halen...

Mijn vader heeft (eindelijk!) een nieuwe job en daarbij hoort een firma wagen.
    Dit wil zeggen dat er een van de 2 auto's hier overbodig wordt.
    En wel de oudste van de twee natuurlijk...

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Goed nieuws voor mij!!! :)
    De Citroën Evasion is nog tot Mei verzekerd en moet dan gekeurd worden.

Binnen enkele maanden wordt dit waarschijnlijk mijn auto!!! :)

En dan gaan we aan de slag:

- PPO ombouw afwerken
    - Injectoren vernieuwen
    - Technische mankementjes oplossen (koelwaterlek, wat verf hier en daar, nieuwe rubbers aan de ramen, kofferklep repareren...)

En dan heb ik eindelijk m'n eigen PPO-mobiel!
    Yipikajee!
    edited January 2008
    Zo... na 1081 posts hier op het forum heb je straks eindelijk een auto!! hahaha

succes
    edited January 2008
    Erg hé :)

en jij moet het stellen met zo'n 700 tal posts en 4 wagens :)
    edited April 2008
    Ben vandaag weer heel even actief geweest ivm de Evasion...

Gaan informeren wat een thermostaat kost. 25€ :o ??
    Misschien dan toch maar eerst even kijken of hij daadwerkelijk stuk is.
    Ik vind dat een hoop geld voor een veertje en wat plaatjes...

Daarna ook nog even bij de garage gaan informeren achter een nieuwe dop voor het koelwaterreservoir. Niet meer te krijgen :( gatverr...

Gelijk de garagehouder gevraagd wat een normale temperatuur voor de motor zou moeten zijn.
    Volgens hem zou 70° niet echt een probleem zijn tijdens het rijden. Maar dat het altijd, dus ook wanneer ik stilsta, zo is... mja, dan misschien de thermostaat toch maar eens controleren. Hij zag er in elk geval geen grote problemen in.

De evasion rijdt dus nog steeds met een drukloos, altijd relatief koud koelsysteem rond. Ik ga proberen een stukje rubber te pakken te krijgen om zelf een nieuwe afdichtrubber te snijden.
    Da's stukken goedkoper dan een heel nieuw koelwaterreservoir van 45€.

Ondertussen tuffen we rustig verder met een mengsel van 40% KZO. :D
    edited April 2008
    Je kunt heel makkelijk uitvinden of je thermostaat kapot is:

koude motor aanzetten
    koelwaterslang naar je radiator vastpakken
    als die geleidelijk warm wordt met het warmdraaien van je motor, is de thermo kapot

Een kapotte thermo betekent dat hij altijd open staat. Hij hoort pas open te gaan boven de 80 graden Celsius. Dus als je koelwater nog geen 80 graden is, maar er gaat wel al warm water naar je radiator...dan weet je genoeg.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    [quote=smul;29713]Zo... na 1081 posts hier op het forum heb je straks eindelijk een auto!! hahaha

succes

[quote=Tjorque;29733]Erg hé :)

en jij moet het stellen met zo'n 700 tal posts en 4 wagens :)

Dat is nou het verschil tussen een techneut (Tjorque) en een econoom (Smul); de techneut heeft minder schade en schande nodig om wijs te worden.......:D
    edited April 2008
    Tjorque, een thermostaat hoeft niet zoveel te kosten, voor een thermostaat van de P205 was ik 7 of 8 euro kwijt. Gewoon naar de materialenzaak gaan en niet naar de dealer.
    edited April 2008
    Dat dacht ik ook, maar dat bleek ook daar 24€ te zijn :(...

Voorlopig komt dat dus op de nogal lange lijst van " to do's "
    :D
    edited April 2008
    Hoezo zou je dat op de lange baan schuiven? Je kan er waarschijnlijk vrij makkelijk bij, een opvangbak voor je koelwater eronder en binnen een half uur ben je klaar. 24€ lijkt me best overkomelijk als het niet anders is. 70° is gewoon erg laag en je blok komt niet goed op temperatuur.
    edited April 2008
    Klopt,

De lange baan wil ik het nu ook weer niet noemen, maar ik heb voor m'n verjaardag wat gereedschap gevraagd.
    Daarbij komt ook dat momenteel op de hoogste prioriteit het afronden van m'n studie staat.

Ik heb de auto maar echt helemaal nodig eind juli, wanneer ik op vakantie ga... Daarvoor zal hij zelden dienst doen dus ik hoef me niet te haasten.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Je kunt ook eens bij een auto-recyclingsbedrijf kijken voor een thermostaat of een expansievat dop...
    Vaak moet je zoiets er dan zelf uit sleutelen en het kost dan ook vaak niet meer dan een habbekrats.
    edited April 2008
    [QUOTE=Man@work;32271]Je kunt ook eens bij een auto-recyclingsbedrijf kijken voor een thermostaat of een expansievat dop...
    Vaak moet je zoiets er dan zelf uit sleutelen en het kost dan ook vaak niet meer dan een habbekrats.

Ik wou net hetzelfde zeggen. Kijk eens op * www.reKup.net = www.reKup.be & www.reKup.nl * tweedehands auto / moto - recup onderdelen. Daar kan je op een forumliertje de onderdelen invullen die je zoekt en binnen de week krijg je antwoord van verschillende sloop-bedrijven in Belgi
    edited May 2008
    Vandaag naar de keuring geweest...

Keurmeester: "bent u het die op plantenolie plantenolie rijdt?"
    Ikke: "jep"
    Keurmeerster: " Ik dacht al dat ik iets rook"

:)

Keuring: Geen opmerkingen! Woooooooooohoooooooooooooo!!!
    De oude dame kan weer een jaartje verder :D
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited May 2008
    GEWELDIG.
    Citro
    edited June 2008
    Vandaag eindelijk uitgevoerd wat al lang moest gebeuren:

- olie + filter wissel
    - koelwater vervangen
    - nieuwe thermostaat

Wilde aanvankelijk met plantomot werken, maar omdat de dealer hier in BE niet op m'n mail reageert heb ik maar gewone olie gekocht (dealer zit toch ook nogal ver weg). 26€ voor 10L Total 10W40 leek me zeker geen slechte deal... Heb ik ineens voorraad voor de volgende wissel :)

Op de oude olie was niet veel aan te merken, buiten dat ze heel erg zwart was :lol:

Met de nieuwe thermostaat is het temperatuurprobleem spijtig genoeg nog niet van de baan. Hoewel het blok ietsiepietsie warmer wordt, geeft de meter nog steeds maar 72 a 75°C aan ipv 69 a 70°C.
    "Sie bekommt also nicht ganz heiss..." :D

Of die temperatuur accuraat is weet ik natuurlijk niet.
    Misschien een werkje voor de volgende ombouwstap (Tigerloop KGR inbouwen), die waarschijnlijk om en bij 15 juli zal uitgevoerd worden...

Slakkengang ombouwer Tjorque groet u allen :)
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2008
    [quote=Tjorque;35916].........Op de oude olie was niet veel aan te merken, buiten dat ze heel erg zwart was :lol:

...................Slakkengang ombouwer Tjorque groet u allen :)

Mooi he die zwarte olie, die zwarte deeltjes zijn onverbrandde koolwaterstof resten en die smeren als een gek, jammer dat je het weggegooid hebt.

Beter ombouwen met een slakkengang dan helemaal geen gang :D.

Groeten,

Easy rider.
This discussion has been closed.