Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Generator

edited June 2005 in Algemene Techniek
Denken jullie dat een beetje standaard 4kVA diesel generator op frituurolie zou kunnen draaien? Dit is nl. gunstig om terug te leveren aan het net. Eventueel met subsidie mogelijk.

Graag hoor ik jullie reacties hieromtrend.

mvrgr,

Henk

Comments

• mennomenno Webmaster
    edited June 2005
    Ik weet niet wat je situatie is, bijv. waar wordt de generator voor gebruikt of heb je een glastuinbouwbedrijf en praten we hier over een WKK installatie?

Generiek kun je denk ik stellen dat ombouw en gebruik waarschijnlijk goed mogelijk is gezien de ervaringen die er zijn. (Het is en blijft een dieselmotor, ook al staat 'ie dan als agregaat te draaien en snort 'ie niet over de weg)

Wel zou ik, zeker in een bedrijfssituatie, heel goed uitzoeken wat de consequenties zijn van het stoken opp frituurolie. Daarmee bedoel ik niet het technische aspect, maar meer zaken op vergunning gebied. Wanneer je namelijk op afgewerkte frituurolie stookt (wat je denk ik wil), wordt je namelijk gezien als afvalverwerker. Dit heeft dan weer de nodige gevolgen voor de aan te vragen vergunningen, de tijd die daar mee gepaard gaat en de instanties waar je mee te maken krijgt.

Mocht je een glastuinbouwbedrijf hebben, kijk dan even de Vakblad voor de Bloemisterij (van ik geloof twee weken geleden) door, daar staat een groot artikel over alternatieve/groene energie in.
  • Martijn PPO Addict
    edited June 2005
    wettelijk gezien zou de oplossing dan zijn om je leveranciers een recu te geven met "gebruikte olie" in plaats van "afval olie". daarmee leg je het probleem bij hun neer, dus moeten zij dit ook op deze manier in hun boeken verwerken.

kan je iets meer vertellen over de te gebruiken generator? in principe zijn die "makkelijker" omdat ze continu draaien en dus geen problemen hebben met koud starten.
    het koelwater na de brandstof verwarming ook de tank te laten verwarmen opent ook de mogenlijkheid om vloeibaar vet of zelfs vast vet te gaan stoken. bij auto's is dit lastiger om dat deze niet continu draaien, tijdens de stilstand stolt het zooitje in de tank en permanente tankverwarming is daar niet rendabel. wel tank goed isoleren om condens te voorkomen.
  • mennomenno Webmaster
    edited June 2005
    Martijn said:

wettelijk gezien zou de oplossing dan zijn om je leveranciers een recu te geven met "gebruikte olie" in plaats van "afval olie". daarmee leg je het probleem bij hun neer, dus moeten zij dit ook op deze manier in hun boeken verwerken.

Helaas Martijn, maar zover ik uit mijn dagelijkse werk op kan maken, gaat dat niet werken. De ontvangende partij (de frituur-olie-stoker) zal toch echt als afvalverwerker gezien worden en zal zodanig moeten handelen.
  • Martijn PPO Addict
    edited June 2005
    er zal wel weer een proefproces nodig zijn... dat sla ik ff over, ben dit jaar al proefkonijn :(
  • edited June 2005
    Martijn said:

er zal wel weer een proefproces nodig zijn... dat sla ik ff over, ben dit jaar al proefkonijn :(

proefkonijn?? aangehouden en bekeurd?
  • Martijn PPO Addict
    edited June 2005
    heeft niets met slaolie te maken, meer met een vermeende zelfmoordpoging ;) maar als die boete erdoor komt ga ik met de rechter tennissen, krijgt hij precies de zelfde boete :twisted:

ps: de voetballers onder ons zijn ook gewaarschuwd ;)
  • vanderstroomvanderstroom PPO Burner
    edited June 2005
    in spanje zal het met bonnetjes wel meevallen, hier donderen ze alles in de container, vooral bij restaurants veel bussen met afvalolie
Sign In or Register to comment.