Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Stroomschema....

suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
edited September 2007 in Algemene Techniek
Oke, ik heb de poelheizer onder de kap gemonteerd.
Een collega had een stroomschema gemaakt.
maar volgens mij klopt het niet.
ik wil rechtstreeks gaan schakelen, zonder het contactslot.

dus kijk ff mee en help:
image
image

relais heeft 5 aansluitingen
30 gaat naar de plus v/d accu
87 gaat naar de gloeibougie in de poelheizer
86 gaat naar de min van de accu
85 gaat naar pool 1 van de schakelaar

schakelaar heeft 3 aansluitingen:
1= 12v
2=schakeldraad
3= de nul voor het ledje, massa dus.

waar moet nr 2 v/d schakelaar heen???

edit: deze ook nog gevonden http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1579&postdays=0&postorder=asc&start=117

gr Ton

Comments

  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Denk dat ik het al uitgevogeld heb, zal toch via contact worden.
    Ik zet em bij de startmotor erbij!!!

    Als je nog een fout ziet in bovenstaand schema, laat ff weten!
    Hoeveel ampere zou ik trouwens moeten zekeren, en tussen welke verbinding? of is ie dan al gezekerd via de startmotor?

    gr Ton
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Ton,

    2 moet + op staan, dus bv via het contact, rechtstreeks op de accu, via de startmotor, wat jij wilt. Eea natuurlijk wel via een zekering (bv 2 amp).

    Je moet even uitvogelen bij welke stand pool 1 en 2 verbinding maken. De pool waarop geen spanning staat als de schakelaar "uit" staat. Klopt niet helemaal wat ik hier schrijf, maar je weet denk wel wat ik bedoel.

    Dan zou kunnen krijgen:
    12Vaccu -> pool 1
    pool 2 - contact 85
    Of pool 1 en 2 andersom, afhankelijk van wanneer het ledje brandt.

    Tussen de + (accu) en contact 30 (2x150watt/12Volt=25 amp, dus bv 30 Amp zekeren voor beide of 15 Amp per stuk gloeibougie.

    Je zou 1 relais voor twee gloeibogies kunnen gebruiken, maar ik zou je aanraden 2 te gebruiken. Misschien dat smul no een foto heeft van zijn enkele :lol:

    Succes,
    Tim
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    smelt uiteindelijk gewoon door Suzuki ik heb bij conrad 70 ampioes besteld.

    That should do the job !!!

    Drappie
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    ik heb het als volgt gedaan nu:
    schakelaar:
    pool1 op 85
    pool2 heb ik aangesloten op plus via contact
    pool3 op de min v/d accu

    relais:
    30 gaat naar de plus v/d accu
    87 gaat naar de gloeibougie in de poelheizer
    86 gaat naar de min van de accu
    85 gaat naar pool 1 van de schakelaar

    alleen zie ik in het schema dat Tim voor Pjotter gemaakt heeft de 85 en 86 andersom geschakeld zijn. maakt nix uit???

    vragen:
    1zo zou het goed moeten zijn denk ik, laat anders ff weten aub.
    2 ik wil nog 2x controleledje extra inbouwen om te checken of de gloeiers in de poelheizer het doen. plaatsen tussen 87 en nul/massa???

    Ik ga morgen ff de boel afzekeren dus.
    @drappo, 70ampere voor beiden samen neem ik aan???

    gr Ton
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    suzuki said:

    alleen zie ik in het schema dat Tim voor Pjotter gemaakt heeft de 85 en 86 andersom geschakeld zijn. maakt nix uit???

    Nein, mach kein flaus aus.
    suzuki said:

    plaatsen tussen 87 en nul/massa???

    Jeppers
    suzuki said:

    @drappo, 70ampere voor beiden samen neem ik aan???

    Drappie bedoelt het relais (denk ik)

    Succes,
    Tim
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Tim said:


    suzuki said:

    @drappo, 70ampere voor beiden samen neem ik aan???

    Drappie bedoelt het relais (denk ik)

    Succes,
    Tim
    Dat denk ik ook. De standaard relais van de automaterialenzaak zijn bij mij ook wel eens weggesmolten.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Heren,

    Bedankt voor de ondersteuning, ik ben er helemaal uit nu!
    De extra controle leds ga ik plaatsen en de zekeringen.

    Mischien hier een sticky van maken Moderator?
    Hier staat exact nu hoe je de Poelheizer aansluit op 1 pagina.

    gr Ton
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    goed idee ... stickie !!
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Laat me niet lachen sticky! Alsof de poelheizer heilig is.... Je kunt wel alles sticky maken. Uit bovenstaande wirwar van berichten word zelfs ik niet wijs. Hoe je een poelheizer aansluit kun je in 5 regels schrijven.
    P.S.....Owh, volgens mij zie ik iets over het hoofd Drappie... :oops:
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Nou Carlo,

    Doe maar in 5 regels ok ?

    Met plaatjes toch ? Compleet met draad schemaatje ?

    Drappie ...
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    sticky en stickie vind ik allebei wel oke!

    Maarre, ik dacht dat het de bedoeling was om van elk component +inbouw een sticky te maken. zodat er niet meer eindeloos gezocht hoeft te worden naar verborgen schatten op het forum
    denk aan:
    poelheizer/wt2
    platenww
    tigerloop
    facet
    enz

    De schakeling van de collega bleek dus achteraf wel te kloppen alleen wist ik niet waar pool 2 v/d schakelaar naar toe moest.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    [quote=Lord Drappo]Doe maar in 5 regels ok ?
    Laat maar zitten. Straks heeft iemand een niet-standaard relaistje of een ander schakelhaartje en het verhaal gaat al niet meer op.

    Zit er bij de poelheizer geen schema dan?
    suzuki said:

    Maarre, ik dacht dat het de bedoeling was om van elk component +inbouw een sticky te maken.

    Dat zou wel kunnen, maar dan krijg je óók weer draadjes van 15 pagina's en dan zoek je je ook weer een ongeluk.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Denk dat zowat iedereen relais gebruikt met dezelfde schakeling.

    @Carlo, ik ben het met je eens dat topics met 15 bladzijden of meer onoverzichtelijk zijn. Een sticky zou je moeten samenstellen uit alle goede/kloppende dingen uit bv deze topic en daar een sticky van maken en de reply mogelijkheid blokkeren.
    Dat is hoe het werkt denk ik.

    Gr Ton
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Dat is waarom ik al eerder aan heb gegeven dat er van de bedste punten duidelijke korte nieuwe stickies worden gemaakt.

    Carlo heeft een punt maar zeuren en niets bijdragen doet me denken aan het Udo-isme principe .....

    Drappie
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Heren, ik zie net bij vraag en aanbod, dat burn it een bimetaal schakelaar op die 2 schroefjes heeft zitten. ik heb m'n poelheizer vast gezet met die 2 schroefjes op een metalen strip.
    heb ik iets verkeerd gedaan??? ik dacht dat die bimetaal schakelaar al in de poelheizer zit??????
    image


    gr Ton
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Er zit er geen in.
    Burnit had hem zo aangesloten dat de stuurstroom voor het relais eerst door het bimetaal ging. Bij overschrijding van een bep. temp. onderbreekt de bimetaal de stroom.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    @Carlo, dus ik moet er ook eentje plaatsen dus??? op die plaats bij die 2 schroefjes?? of niet?? maar hoe zet je em dan vast??(de poelheizer zelf dan)

    gr Ton
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Je moet niets.
    Ik weet niet hoe andere mensen dat ding hebben aangesloten. Ik heb er zelf geen.
    Voor de veiligheid lijkt het me wel aanbevolen. Anders kan het ding eventueel blijven gloeien tot hij 300 graden is!

    Vastzetten met tyrips mss?
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Yepz, daar zat ik net ook al aan te denken, ga ik doen dus, heb hier 2 van die bimetaal schakelaars liggen dus geen probleem, alleen ff de poelheizer omdraaien dus.....

    gr Ton
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Je hebt twee soorten namelijk no (normally open) en nc (normally closed).
    Jij moet de nc hebben dus hij is normaal gesloten behalve als hij te heet wordt dan gaat hij open.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    net ff bij emrich in de online shop gekeken en ik heb de juiste, 85 graden open!

    gr Ton
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Ton,

    Denk er ook aan om tussen de bi-metaalschakelaar en de metalen behuizing van de polheizer ook wat warmtegeleidingspasta (siliconenpasta) smeert. Dit zorgt ervoor dat er geen warmteweerstand ontstaat en de bimetaalschakelaar ook schakelt op de temp die die hoort te doen. Deze past a wordt ook vaak voor koellichamen gebruikt bij computers. (CPU-koeler), en is verkrijgbaar bij elke goed gesorteerde computerspeciaalzaak.

    Groet,
    Ingmar
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Ton,

    Qua bevestiging: Het deskeltje zat bij mij vast met 4 schroefjes, echter de draad in de poelhiezer loopt door tot de achterkant. Ik heb deze toen afgetekend op een stuk metaal en hier gaatjes geboord. Toen schroefjes erin en hoppa, vastzetten die plaat.

    Je gebruikt de schroefgaatjes dus aan beide kanten van de poelheizer.

    Succes,
    Tim
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Heren, bedankt voor alle replies in korte tijd!

    ik heb de poelheizer nu met ty-reps vast gezet en de bimetaal schakelaar geplaatst en aangesloten!
    ook heb ik tussen 30 en de accu 4mm2 kabel gezet net ipv 2,5 mm2

    @Tim, goede oplossing, ga ik in de toekomst ook doen. nu eerst maar eens de auto verder opbouwen en in het weekend de ww en tigerloop monteren als het meezit.

    @Ingmar, goede tip, zal spoedig eens een tube gaan kopen.

    gr Ton
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    pruttel de pruttel ...

    Poelheizer Power.

    :wink:
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    knikker knikker bedoel je!!!!
    anyway, dit weekend gaat de accu erin en zal ik een shakedown om te kijken of het werkt. Ik voorzie geen problemen.

    gr Ton
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2007
    suzuki said:


    ook heb ik tussen 30 en de accu 4mm2 kabel gezet net ipv 2,5 mm2
    gr Ton

    Aan de andere kant van het relais ook dikke kabel hé. 2,5 is veel te dun. 4 kan net, maar dan moet de afstand niet langer dan 1meter zijn. Daarboven zou ik voor 6mm2 kiezen.

    Zo'n kabel wordt vooral in de winter (bij lang gloeien) behoorlijk warm.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Even een snelle off-topic vraag:
    Hoeveel mm^2 moet ik hebben voor een 4 m kabel waar 10 A doorheen gaat?
    Is daar een formuletje voor?
    P.S. ik wil geen vermogen verliezen in de draad.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2007
    adh van deze tabel http://www.12vhifi.nl/awg.html
    kan dat uitrekenen..
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Heren,

    om zeker te zijn van de kabeldiktes heb ik vandaag een gesprek gevoerd met een collega van E&I.

    2,5mm kabel kan 16A hebben continue
    4mm kabel kan 32A hebben continue

    Tussen de + (accu) en contact 30 2x150watt/12Volt=25 amp

    ik heb 2x 4mm en zit dus gewoon goed!!!

    gr Ton
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2007
    suzuki said:

    Heren,

    om zeker te zijn van de kabeldiktes heb ik vandaag een gesprek gevoerd met een collega van E&I.

    2,5mm kabel kan 16A hebben continue
    4mm kabel kan 32A hebben continue

    Dit kun je niet zeggen!
    Dat is namelijk volledig afhankelijk van de lengte van de kabel, voltage en het maximaal acceptabele voltage verlies. (niet te vergeten de tijdsduur)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Stokers,

    Download Kabel++, kun je het uitrekenen. Heb je volgens mij een trial van 30 dagen of zo. Het klopt idd wat burnit zegt, het hangt van meer dingen af, lengte, kortsluitstroom, afzekering ed.

    4qmm is bij mij nooit heet geworden, ook niet bij continu fikken. Kabellengte was misschien 60cm of zo en de min was ook 4qmm. In mijn topic staat wel ergens een piccie ervan.

    Tim
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Ik laat het zo en houdt het in de gaten! Als het nodig is grade ik up naar 6mm2

    Verder had/heeft Burn it er een 110 bimetaal opgezet en ik een 85, dat scheelt ook in tijd dat ie aanstaat natuurlijk!

    gr Ton
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    jij moet doen wat burner doet ..... iedereen heeft een 100 -110.

    Drappie
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2007
    ik heb speciaal gekozen voor 110 graden, omdat dat ding nog best wel veel verlies heeft.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    oke dan, ik ben overtuigd!

    waar te bestellen? De 85 was namelijk de hoogste bij Emrich waar de Poelheizer vandaan komt!

    gr Ton
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    LEZEN Suzuki voordat je fouten maakt die allang gemaakt zijn.

    Conrad kost een drol die dingen.

    :wink:
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Suz-uki ik weet niet waar je woont, maar in de meeste stadjes/steden is denk ik wel een onderdelen/elektronicawinkel. Daar kun je ze op zijn minst bestellen.
    Denk eraan dat hij nc moet zijn!
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Ton,

    Je zou het even ook kunnen proberenbij de handyman, ze worden ook veel in huishoudelijke apparaten toegepast.

    Ingmar
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Heren,

    De bimetaal schakelaar staat nu tussen pool 87 en de gloeibougies.

    Is dat zo correct eigenlijk, alle stroom gaat nu dus ook door het bimetaal schakelaar.

    gr Ton
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Neeeee,

    Die stroom kan een clixon nooit aan!!

    Hij moet tussen de stuurstroom. Dus tussen de één van de draden over contact 85 of 86.

    Koop direct maar een nieuwe, deze is waarschijnlijk opgefikt.

    TIm
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    dank je, ff de boel veranderen dus!

    gr Ton
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    LOL ....

    Zijn controle lampjes deden het al niet meer, 1 gloeikaars kwam er uit kruipen en was geheel opgefikt.
    Toe Drappie heel sloom zei dat een clixon zoveel stroom niet aan kan keek de Marsman me aan alsof ik van Mars kom en hij van de planeet APO.


    O ja Suzuki ??

    Waar moet je de Poelheizer nou eigenlijk aarden ?
    En is de aarde noodzakelijk ?



    :wink:

    Der Alte hat es wieder gut ... oder nicht ... !!

    Drappie
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    jij had het goed gezien Drappie, king of APO.Ik had helemaal niet aan die stroomsterkte door het bimetaal schakelaartje gedacht.
    Het is nu zoals het hoort geschakeld met 100graden clixon ertussen.

    rest idd de volgende vraag.

    Waar moet je de Poelheizer nou eigenlijk aarden ?
    En is de aarde noodzakelijk ?

    gr Ton

    Ps:Drappo bedankt!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2007
    Natuurlijk is het nodig om de polheizung te aarden, de vette draad die van je relais komt en naar de gloeibougies gaat is de aanvoer ofwel de + dus moet het huis van de polheizung aan de min ofwel - liggen, aan het chassis van de auto dus om een stroomkring te kunnen bewerkstelligen. Wel even afzekeren voor het geval dat natuurlijk. Als je dat niet doet dan kan er in geval van kortsluiting wel es een mooie vlamboog getrokken kunnen worden met alle gevolgen van dien, ik heb wel es een auto uit zien branden, dat is geen prettig gezicht.

    Groeten,

    Easy rider.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    oke, aarden dus. Die Drappo heeft ook altijd gelijk..................


    gr Ton
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    Alles net aangepast dus, en werkt perfect.


    gr Ton
Sign In or Register to comment.