Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

welke olie meest geschikt

edited June 2005 in Algemene Techniek
Een domme vraag hoor, maar uit wat soort olie bestaat frituurolie en sla-olie? Welke oliën zijn de beste? Koolzaadolie, zonnebloemolie. Nog andere? Welke niet?

Comments

  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Slaolie is een toepassingsnaam. Meestal is het hoofdbestanddeel sojaolie, omdat deze in de groothandel het voordeligst is. Maar toevoegingen van andere plantaardige oliesoorten zijn gebruikelijk, om bijv. bepaalde eigenschappen te verbeteren als frituurolie (houdbaarheid, smaak, verkleuring tegengaan. e.d.). In de regel is frituurolie dus ook slaolie. Zelf heb ik de viscosicteit van gebruikte frituurolie bepaald, dat lag heel dicht bij die van slaolie C1000 (eigen merk). Door het vaak verhitten van de olie (VWO), zal de viscositeit bij 20 gr.C niet veranderen, als je maar de heldere (gezuiverde) olie gebruikt. Frituurolie kan ook als hoofdbestanddeel zonnebloemolie hebben, die is meestal iets duurder.
    Arachideolie is een plantaardige olie bereid uit aardnoten (pinda's), die wordt in de regel gebruikt om noten te frituren (notenbar).
    Onthoudt: alle PPO soorten zijn prima in dieselmotoren aan te wenden. Je kunt dus niet spreken van welke olie het beste is. Waar het op aankomt is het transport tussen de brandstoftank en verbrandingskamer van de dieselmotor. Hoe moderner de dieselmotor (meestal ook hoe zuiniger en schoner) hoe meer de PPO geschikt moet worden gemaakt om in de verbrandingkamer te worden geleid. Dan moet het veel vloeibaarder worden gemaakt. Het eenvoudigste is mengen met diesel en/of goed verwarmen tot minstens 60 a 70 gr.C. Er op starten is een 2e verhaal.
    Sommige scheepsdieselmotoren zijn ontworpen voor dikkere stookolie van diverse kwaliteiten. Die kunnen op 100% PPO starten en draaien, maar daarvoor zijn dus de verstuivers, inspuitpomp, brandstofleidingen en startgloei-elementen op aangepast. Grote scheepsdiesels hebben meestal een motorolie verwarming en -circulatie zodat de dieselmotor nooit koud kan worden.
    Ook is bekend dat oude autodiesels (o.a. Mercedes) ook probleemloos op 100% wat voor soort PPO dan ook kan starten en rijden, zonder enige aanpassing of brandstofverwarming. :lol: . Hoe nieuwer het ontwerp dieselmotor, hoe meer kans op problemen (altans, als men niet bereid is om de belangrijkste zaken aan te passen).
    Mvg.
    Peus
Sign In or Register to comment.