Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Klep omdraaien?

udoudo Super Moderator
edited July 2007 in Algemene Techniek
Mijn alles-in-1 set is bedoeld om gebruikt te worden met de dieseltank vol PPO en een los tankje met diesel om te kunnen starten.
De PPO heeft in deze opzet dan ook een retour, de diesel niet.

Ik wil dit omdraaien zodat de diesel in de dieseltank blijft en een retour houdt en dat de PPO in de nieuwe tank komt, zonder retour.

Hiervoor moet 1 van de 2 Sirai kleppen (2/3) anders gaan schakelen.

Kan iemand vertellen hoe zo'n elektrisch klep aangesloten wordt, of er een stroomloze uitgangspositie is en of de werking eenvoudig om te keren is?

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Udo,

Teken het alles in één setje eens schematisch over. Dan kunnen we zien hoe het zit/werkt.

Groeten,
    Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2007
    Tim said:

Teken het alles in één setje eens schematisch over. Dan kunnen we zien hoe het zit/werkt.

De set is niet belangrijk. De klep moet andersom gaan schakelen (logisch geinverteerd; ja wordt nee en andersom).
    Belangrijk is dan alleen:
    udo said:

Hiervoor moet 1 van de 2 Sirai kleppen (2/3) anders gaan schakelen.

Kan iemand vertellen hoe zo'n elektrisch klep aangesloten wordt, of er een stroomloze uitgangspositie is en of de werking eenvoudig om te keren is?

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Udo,

Zijn twee mogelijkheden, of de aanslutingen omdraaien(slangen) of tussen het Electrische gedeelte een extra relais zetten, zodanig dat als er geen spanning staat, het relais ervoor zorgt dat er wel spanning op de klep staat.
    Hier staat overigens de datasheet van de klep (L340 ?) http://www.sirai.com/inglese/pdf/l/L340.pdf

Ingmar
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2007
    Dank voor de datasheet-link, als dit klopt zou ik de zaak elektrisch kunnen veranderen zonder relais.

De klep in kwestie kiest tussen de retour en de KGR.
    In het geval van PPO wordt nu de retour gebruikt en dat moet de KGR worden. De klep fysiek omdraaien gaat niet.
    edited July 2007
    Heren,

De beste regeling is geen regeling. Dus aansluiting veranderen is het beste. Echter weet ik niet of dit gewenst is, er komt dan namelijk ppo in je dino tank.

Ik begrijp je ingreep niet, want wil je de originele tank als dino houden, maakt het geen z@k uit hoe je de klep gebruikt. Je sluit alleen de bestaande diesel leiding aan op de dinothule van het setje, de retour naar tank koppel je af.

De ppo aansluitingen zet je op je 2e tank op de daarvoor bedoelde aansluitingen van het alles in één setje.

KGR heb je niet nodig, mits je ww goed gekozen is. KGR geeft meer kans op storing agv lucht.

Tim
    edited July 2007
    Udo,

als dit klopt zou ik de zaak elektrisch kunnen veranderen zonder relais.

DIt gaat niet werken, zoals je het beschreven hebt. Is denk ik zinvol om deze discussie op basis van een schema zoals Tim al aangaf, niet iedereen heeft voldoende ruimtelijke voorstellings vermogens.......ik ben geen uitzondering daarop.
    Dit is dus je setje:
    image, edit dit plaatje anders even en zet er tekst labels bij.

Groet,
    Ingmar
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2007
    Dank voor de reactie maar de kit doet er echt niet toe. Het gaat om het anders kunnen dresseren van die klep. Maar goed:

image

Volgens de documentatie:

A retour vanaf motor
    B retour naar PPO-tank
    C naar motor
    . PPO vanaf WW
    D diesel aanvoer

Als de schakelaar nu op PPO staat gaat de PPO uit de motor retour via B.
    Deze linkerklep moet de PPO echter naar het T-stuk er rechts van sturen, richting C. (het T-stuk is de KGR)
    De linkerklep stuurt alleen diesel naar het T-stuk rechts in de huidige opstelling.

Op de kleppen zijn maar twee draden aangesloten.
    De kleppen hebben nummer L340 V05G.

De zaak hangt met wat klemsteentjes en een relais aan elkaar.
    De dradenboel kan ik grotendeels volgen als ik de tiewraps loshaal.

Als ik het stekkerblokje achterop de linker Sirai loshaal zijn de twee onderste draden aangesloten (drie contactpunten: 1 boven, 2 links/rechts).

De rechter klep heeft ook draden op de 2 contacten links/rechts maar met de kleuren omgedraaid.
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2007
    Het elektrieke schema van de alles-in-1 heb ik ff op een velletje gekladderd.

Daarna nog het datasheet van de L340 bestudeerd. De omgekeerde poling van de linker en rechter Sirai klopt zo te zien met de plek in de alles-in-1.
    Voor deze twee kleppen zijn de eerste twee keuzes uit het datasheet gebruikt?
    Ik denk dat ik de derde keuze nodig heb voor de linker Sirai?

Ik heb nu alleen moeite met het in verband brengen van de stroomaansluitingen (1, 2 en aarde (boven) gemerkt in het stekkertje op de Sirai) met de letters in het datasheet.
    Iemand die de tip heeft?
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2007
    Nu helderder is dat het bovenste contact achterop de Sirais echt de aarde is en dat die wellicht al gemaakt wordt via het contact van de behuizing van de Sirai met de alles-in-1 set denk ik dat ik er al ben door de linkerklep gelijk te polen met de rechterklep.
    (dus rechts krijgt hier rood op 2 en zwart op 1 i.p.v. andersom)

Hmmm:
    http://poelwiki.de/index.php/SiraiL340 (na een vraag op fmso.de)

Dan toch maar de set uit elkaar halen en die Loctite regelen?
    edited July 2007
    Udo,

Het een en ander wordt wel ondoorzichtig voor mij met al die tekst en die vragen door elkaar. Zoals ik er tegenaan kijk ontkom je er toch niet aan ook mechanische wijzigingen in je allesin 1 set aan te brengen. Die linker Sirai schakelt of retour naar je diesel tank (wil je niet op PPO) of KGR (zou ik niet willen), ik zou niet weten hoe je daar door middel van het "dresseren" of ompolen van de kleppen verandering in kunt aanbrengen.

Om in ieder geval antwoord te geven op jouw laatste vraag:

Dan toch maar de set uit elkaar halen en die Loctite regelen?

Ja. En gewoon het T-stukje vervangen door 2 knietjes met tules. Links terug naar de PPO-tank, rechts naar de inspuit pomp.
    Maar ik ben natuurlijk altijd geinteresseerd wie het of een ander ei van columbus hiervoor heeft.

Groet,
    Ingmar
    edited July 2007
    Ingmar/Udo,

Waarom zou je de set aanpassen, dit gaat toch goed werken?

Alleen je wil je dino tank houden als dino tank, maar goed, op welke tank hij de aansluitingen zet maakt niet uit.

Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2007
    Je wilt PPO met KGR.
    Je wilt de zaak zo aangesloten dat bij defecte zekering diesel normaal werkt.

Ik regel twee 3/8 elleboogjes en monteer de zaak schuin t.o.v. elkaar.
    De PPO gaat dan steeds tussen 1 en 2 en de diesel via 1 en 3.
    1 en 3 is de stroomloze situatie, 1 en 2 is van toepassing als er stroom loopt.

(nu nog die 4 varianten rechtsboven in het datasheet kunnen duiden)
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2007
    Tim said:

Alleen je wil je dino tank houden als dino tank, maar goed, op welke tank hij de aansluitingen zet maakt niet uit.

Vanwege aansluiting C kunnen aansluitingen niet zomaar verwisseld worden.
    Je wilt een KGR voor PPO, niet voor diesel.
    Daarbij komt nog het punt van Sirai stroming 1-3 (stroomloos) en 1-2 met stroom versus PPO en diesel.

De zaak ligt nu deels los, ik heb even een bankschroef nodig.
    edited July 2007
    Oke udo,

Je wilt een KGR voor PPO, niet voor diesel.

JE wilt of JIJ wilt?

Daarbij komt nog het punt van Sirai stroming 1-3 (stroomloos) en 1-2 met stroom versus PPO en diesel. Ik regel twee 3/8 elleboogjes en monteer de zaak schuin t.o.v. elkaar.
    De PPO gaat dan steeds tussen 1 en 2 en de diesel via 1 en 3.
    1 en 3 is de stroomloze situatie, 1 en 2 is van toepassing als er stroom loopt.
    (nu nog die 4 varianten rechtsboven in het datasheet kunnen duiden)
    Ja en??? Dit werkt toch goed?

Zet hier eens neer wat je plan is. In 5 zinnen. Ik begrijp meestal een heleboel, maar nog steeds niet wat jij wil :?

Dan gaan we verder...

Tim
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Een Sirai kun je niet ompolen. Je kunt hem alleen wel of niet bekrachtigen.
    De vier tekeningetjes rechtsboven slaat op de vier functies waarvoor je de L340 kunt gebruiken. Je moet dan zelf de slangen goed aansluiten.
    Jij kunt je PPO in een loop zetten door voor de linker Sirai een "omdraai"relais in te zetten. Dwz de klep word bekrachtigd als er géén stroom op staat en andersom.
Sign In or Register to comment.