Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

AX 1.4 D met BOSCH-pomp

volimo PPO Newbie
edited July 2005 in Citroën/Peugeot
Na veel leeswerk hier en bij de groene Duitse site heb ik afgelopen maandag 15 liter zonnebloemolie bij de Aldi gekocht. Ik moet zeggen, het rijdt prima, ca. 550 km gereden met ca. 30% zbo en het ruikt heerlijk! :D

Het percentage zbo zal in de nabije toekomst opgevoerd worden, tot hoever ik hiermee ga weet ik nog niet. Heb voorlopig nog geen zin in ombouwtoestanden.

Wat mij wel opviel is dat bij koude motor de diesel-knikkers veel duidelijker aanwezig zijn. Als de motor op bedrijfstemperatuur is klinkt ie weer als vanouds. Dit heb ik nog nergens gelezen. Zijn er meer mensen met een soortgelijke ervaring? Heeft iemand hier misschien een verklaring voor?

Groet, Ivo

Comments

• BacchusBacchus PPO Burner
    edited June 2005
    Ik denk dat je met diesel-knikkers (leuk woord!) de diesel-klop bedoeld.

Misschien een woordje uitleg over de werking van een 4-takt dieselmotor.
    Een diesel is een zelfontbrander: er komt geen vonkgever aan te pas om de diesel te ontsteken.
    Doordat de dieselmotor een zelfontbrander is, moet de compressie-eindtemperatuur hoog genoeg zijn om de brandstof na het inspuiten spontaan te doen ontbranden. Een hoge compressie-eindtemperatuur bekomt men door de compressie-einddruk groot te maken. De compressieverhouding bij een dieselmotor ligt dan ook veel hoger dan bij een benzinemotor. We spreken van waarden als 18:1, 23:1,..., tegenover 8:1, 10:1 bij benzine.
    Op het einde van de compressieslag is de einddruk en de eindtemperatuur ongeveer 40 bar en 600°C.
    Er wordt dan een gepaste hoeveelheid diesel ingespoten (onder hoge druk via de verstuivers; 80 - 180 bar).

Aangezien de compressie-eindtemperatuur hoger ligt dan de zelfontbrandingstemperatuur van diesel, gaat de fijn verdeelde/vernevelde ingespoten diesel verbranden. Niet ogenblikkelijk zoals bij een benzinemotor, maar relatief traag door de zogenaamde verbrandingsvertraging. Dit is de tijd die nodig is voordat een relatief koude druppel diesel is kunnen overgaan in gasvorm en de zelfontbrandingstemperatuur heeft bereikt. De warmte die hierbij vrijkomt zorgt er uiteraard voor dat de rest verbrandt, tijdens het inspuiten zelf. De verbrandigsdruk is dan ongeveer 75 bar, de temperatuur is gestegen naar een 2000°C.

Het gehele verloop van inlaat, compressie, arbeid en uitlaat is nauw verwant met het klassieke 4-takt proces van een benzinemotor, met dat verschil dat aan het einde van de compressieslag pas de afgepaste hoeveelheid brandstof (diesel of PPO) wordt ingespoten in de gecomprimeerde lucht.

Nogal een aanloop om tot de dieselklop te komen... :)
    Ik heb gezegd dat bij de verbranding van de ingespoten diesel een verbrandingsvertraging ontstaat. Wordt deze vertraging te groot, d.w.z. begint de verbranding pas als er reeds een vrij grote hoeveelheid diesel/PPO is ingespoten, dan zal alles van deze brandstof, dat al vergast is maar de zelfontbrandingstemperatuur nog niet bereikt heeft (maar wel boven het vlampunt ligt), gelijktijdig mee verbranden. Dit gaat gepaard met een kloppend geluid, de zg. dieselklop, bijgenaamd dieselknikkers :P

Dieselklop is het beste te horen bij een koude motor, bij een slechte kwaliteit brandstof en bij een minder vernevelde brandstof. PPO is dikker dan diesel, de verneveling zal minder gunstig verlopen, de verbrandingsvertraging wordt groter, de dieselklop luider. Komt de motor op bedrijfstemperatuur en/of wordt de PPO warmer, dan zal de dieselklop minder worden.

Je kan dat dus oplossen door de PPO goed voor te verwarmen of door de verstuiverdruk iets te verhogen. Eventueel aangevuld met een inspuitvervroeging.

Hopelijk was het een beetje te volgen 8)

Groet
    Dieter
  • volimo PPO Newbie
    edited June 2005
    Jaa, stom van me, dit had ik zelf ook kunnen bedenken. :oops:

Vorige week heb ik m'n AX 1.4 diesel laten keuren en in 1x goedgekeurd!! :D De keurmeester had er niets van gemerkt en keek me toen ik het hem vertelde ongeveer zo: :roll:

Heb het percentage z.b.o. gelijk maar op gevoerd van 30% naar 50%. Rijdt nog steeds als een zonnetje!!!

Hoe kan ik m'n verstuiverdruk opvoeren??

Groet, Ivo
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited June 2005
    Laten doen, tenzij je een afpersbank hebt om de druk te controleren...
  • volimo PPO Newbie
    edited July 2005
    Dieter said:

Dieselklop is het beste te horen bij een koude motor, bij een slechte kwaliteit brandstof en bij een minder vernevelde brandstof. PPO is dikker dan diesel, de verneveling zal minder gunstig verlopen, de verbrandingsvertraging wordt groter, de dieselklop luider. Komt de motor op bedrijfstemperatuur en/of wordt de PPO warmer, dan zal de dieselklop minder worden.

Je kan dat dus oplossen door de PPO goed voor te verwarmen of door de verstuiverdruk iets te verhogen. Eventueel aangevuld met een inspuitvervroeging.

De druk in mijn brandstofsysteem is al hoger (door de z.b.o.). Daarom zullen mijn verstuivers eerder openen. Daardoor is er al sprake van inspuitvervroeging, of zie ik dat nou verkeerd? Heb dus eerder het idee dat ik het inspuitmoment moet verlaten.
    En een warmtewisselaar in elkaar solderen.....

Groet, Ivo