Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Voordelen KGR

Frans W115Frans W115 PPO Newbie
edited July 2007 in Algemene Techniek
Ik heb zo'n beetje het hele forum gelezen en het was bijzonder leerzaam. Wat ik alleen nog niet heb kunnen vinden is wat de voordelen zijn van een kortgesloten retour. Ok, je spaart een stuk slang uit, en eventueel een magneetventiel. Maar dat zal toch niet de reden zijn? Vooral als je dan om te ontluchten een oventrop of zo aanschaft is het financiele voordeel weer weg. Of warmt de brandstof sneller op met een KGR?

Vooralsnog hou ik het in mijn ontwerp op een 2-tankssysteem met voor beide tanks een retourleiding. Met in het PPO systeem een eigen pomp, filter en verwarmingssysteem. Maar wellicht kan iemand me duidelijk maken wat ik met een KGR voor voordeel zou kunnen halen. Graag, want nu kan ik het ontwerp nog aanpassen.

O ja, in mijn W115 lijkt het er op dat het opvoerpompgedeelte en het injectiepompgedeelte hydraulisch gescheiden zijn. Ik wil met een losse electrische opvoerpomp rechtstreeks het injectiepompgedeelte voeden, weet iemand wat voor druk ik nodig heb? Er zit op de injectiepomp een uitlaatbanjo met ingebouwde drukklep, dus teveel kan ik nooit aanbieden. Er is een mooie pomp in de handel die 6 bar levert en daar wil ik het mee gaan proberen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Comments

• edited July 2007
    DELETED
  • Frans W115Frans W115 PPO Newbie
    edited July 2007
    pjotter said:

maar t voordeel van een KGR weet ik.
    heb ik nl voor jou ff opgezocht in de ZOEK functie. :roll:

en das omdat dan de verwarmde ppo weer sneller terug naar de brandstof pomp komt. 8) grtn .

:lol:

Maar als je een goede WW gebruikt, dan heeft je PPO na het verlaten van het WW toch dezelfde temperatuur als je koelwater gekregen? Wat win je dan nog door je PPO nogmaals een rondje te laten afleggen?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Frans,

Ik heb met verschillende WW gereden, en als je een ww gebruikt met voldoende capaciteit is het volkomen onnodig op daarvoor KGR te gebruiken.

Ander voordeel is dat je tank en retourleiding geen 80 graden wordt :wink:

Tim
    edited July 2007
    pjotter said:

[quote=Frans W115]
    O ja, in mijn W115 lijkt het er op dat het opvoerpompgedeelte en het injectiepompgedeelte hydraulisch gescheiden zijn. Ik wil met een losse electrische opvoerpomp rechtstreeks het injectiepompgedeelte voeden, weet iemand wat voor druk ik nodig heb? Er zit op de injectiepomp een uitlaatbanjo met ingebouwde drukklep, dus teveel kan ik nooit aanbieden. Er is een mooie pomp in de handel die 6 bar levert en daar wil ik het mee gaan proberen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

bovenste is chinees voor mij.

In de meeste inspuitpompen zit een lagedruk gedeelte (=opvoerpomp) en een hogedrukgedeelte t.b.v. de verstuivers. Doorgaans is dit 1 geheel, met 1 dieselingang, en 1 dieselretouruitgang. In mijn mercedes zit er echter tussen deze twee delen nog een extern brandstoffilter (met ontluchter). En dat geeft mij dus de mogelijkheid om de omschakeling rechtstreeks op het hogedrukgedeelte te laten plaatsvinden. Ik verwacht een spoeltijd van nagenoeg niks. Tegen de tijd dat ik de onderdelen heb laat ik het nog wel weer eens weten hoe het uitpakt.
    edited July 2007
    Tim said:

Frans,

Ander voordeel is dat je tank en retourleiding geen 80 graden wordt :wink:

Tim

Wat is hier precies het voordeel van? Ok, je hebt een iets grotere kans op condensatie in je tank, maar gebeurt er ook nog iets met de olie zelf als je die herhaaldelijk opwarmt en afkoelt? Het is maar 80 graden, in de frietpan wordt het maar liefst 180 graden, dat doe je ook herhaaldelijk en dan gebruik je het ook nog voor consumptie.

Als dit opwarmen geen groot probleem is dan is de netto score tot nu toe dat ik dus nog steeds geen wezenlijk voordeel heb gezien van de KGR. Maar zovelen rijden met een KGR, er moet dan toch ergens een voordeel zijn? Welke KGR-rijder kan mij onthullen wat de motivatie is geweest om een KGR toe te passen?
  • sauspasta PPO Burner
    edited July 2007
    Beste Frans,
    Zo te zien kom je niet uit een ei en gaat het vast een mooi systeem worden.
    Ik doe voorlopig geen KGR, scheeld me een klep + aansturing en minder kans op lucht.
    Ik hoop alleen dat mijn 14 platen ww van Vaillant het heet genoeg krijgt.
    Ga je in sept oop naar Texel?

vrgr Niels
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Frans,

Het grote idee achter de KGR is dat er geen warmte verloren gaat. De brandstof die de retour verlaat wordt immers ook door de inspuitpomp verwarmd, en kan met name in de winter een aanvulling zijn....zeker bij een-tank. Als alternatief voor de magneetklep kun je natuurlijk ook twee afsluiters gebruiken, soort zomer en winterstand. Eventueel in plaats van kleppen kun je ook een overtrop of TOC gebruiken, dit is echter net zo duur als een magneetklep, maar je ontlucht wel altijd.

Groet,
    Ingmar
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2007
    ingmar said:

Eventueel in plaats van kleppen kun je ook een overtrop of TOC gebruiken, dit is echter net zo duur als een magneetklep, maar je ontlucht wel altijd.

Hoe zat het met de temperatuurbeperking van de TOC versus de PPO-temperatuur?
    Geeft niets?
    edited July 2007
    sauspasta said:

Beste Frans,
    Zo te zien kom je niet uit een ei en gaat het vast een mooi systeem worden.
    Ik doe voorlopig geen KGR, scheeld me een klep + aansturing en minder kans op lucht.
    Ik hoop alleen dat mijn 14 platen ww van Vaillant het heet genoeg krijgt.
    Ga je in sept oop naar Texel?

vrgr Niels

We zitten er wel over te denken, lijkt ons leuk. Maar de auto nemen we dan waarschijnlijk niet mee.
    edited July 2007
    ingmar said:

Frans,

Het grote idee achter de KGR is dat er geen warmte verloren gaat. De brandstof die de retour verlaat wordt immers ook door de inspuitpomp verwarmd, en kan met name in de winter een aanvulling zijn....zeker bij een-tank.

Dus als ik een voldoende grote WW gebruik dan heb ik eigenlijk niks aan een KGR. Mooi, dat wilde ik even weten. Thanks.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Frans, Mijn w123 heeft standaard een KGR, een w115 niet dus?

Gr Ton
    edited July 2007
    suzuki said:

Frans, Mijn w123 heeft standaard een KGR, een w115 niet dus?

Gr Ton

Hoe bedoel je dat? Ik heb ook een W123 gehad, maar als ik me goed herinner had die ook gewoon twee leidingen naar de tank lopen. Hoe en op wat voor manier is de retour bij jouw W123 standaard kortgesloten?

Er zit bij mijn W115 wel een minuscuul loopje via het brandstoffilter: Bovenop het brandstoffilter zit een banjobout met een piepklein gaatje, kennelijk bedoeld om het filter te ontluchten. De hoeveelheid brandstof die hier door kan terugstromen het filter in is uiterst minimaal en valt wat mij betreft niet in de categorie KGR.

Groeten,
    Frans
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Er zijn twee retourledingen in principe. De lekretour die van het blok bij de verstuivers komen. En de retour van de brandstofpomp, die wel veel brandstof retour geeft. Halen jullie die door elkaar misschien?
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    De meeste mercedes motoren hebben een KGR.
    De kgr loopt terug naar het filter. Daar vertrekt een retour naar de tank om HET TEVEEL aan brandstof kwijt te raken.

De meeste auto's (jaren '90 en nu, niet commonrail) gebruiken kgr.
    VW gebruikt dit al jaar en dag.

Bij +- 1,5 a 2 bar opent het retourventiel in de uitlaatbanjo zich toch. Dus meer druk heeft echt geen nut.

De extra pomp zou ik wel op de ingang van de originele (externe) opvoerpomp plaatsen. Je pomp kan je best vlakbij je 2de tank steken. Dan is het makkelijker voor de originele opvoerpomp om dit einde op te pompen. Zo wordt het ook bij Elsbett gedaan.
    De externe opvoerpompen die op lijnpompen gemonteerd zijn, zijn afgesteld op de pomp en motor. De debieten verschillen bij verschillende opvoerpompjes namelijk veel. Druk is geen kwestie, hoeveelheid brandstof wel.

Mocht je toch besluiten om je originele opvoerpomp niet in te schakelen in je brandstofketen, weet dan dat die snel stukgaat als er geen brandstof doorgaat. De nokkenas in de lijnpomp drijft de opvoerpomp immers constant aan.
    Deze originele opvoerpompen zijn beresterk. Enkel de inwendige klepjes moeten na verloop van tijd eens vervangen worden. Deze zijn makkelijk vervangbaar en goedkoop.

Zo, hopelijk heb je hier wat aan.

Groeten,
    Nero
    edited July 2007
    image
    de doorzichtige slang is de kgr

gr Ton
    edited July 2007
    Dit heb ik ook zo, maar is geen KGR. Tenzij je met KGR wat anders bedoelt dan KortGesloten Retour.

Haal die bout door de Banjo maar eens los. Wat heb je dan? Gewoon een doodordinaire retour. Wat er dan wel door die banjo gaat? Geen brandstof, maar lucht. Voor de lucht is er een retour, voor de brandstof niet. Wat er aan brandstof door dat piepkleine gaatje van die banjobout gaat (speldeprikje) is verwaarloosbaar. Bovendien, dit is juist geen kortsluiting maar het tegenovergestelde: de brandstof die hier doorheen lekt gaat regelrecht retour (RETOUR!) tank! Volg de leiding maar. ;-)

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd zo, anders maak ik wel een tekening.

Groeten,
    Frans
    edited July 2007
    nero said:

De meeste mercedes motoren hebben een KGR.
    De kgr loopt terug naar het filter. Daar vertrekt een retour naar de tank om HET TEVEEL aan brandstof kwijt te raken.

Dan is mijn definitie van een KGR anders. Bij een KGR bewaar je HET TEVEEL juist voor de volgende ronde. Zonder KGR gaat HET TEVEEL linea recta terug naar de tank. En dat laatste is precies wat jij beschrijft.
    nero said:

Bij +- 1,5 a 2 bar opent het retourventiel in de uitlaatbanjo zich toch. Dus meer druk heeft echt geen nut.

Dank je, hier heb ik wat aan. Ik heb dus zo'n 2 a 3 bar nodig om het hogedrukgedeelte te voeden.
    nero said:

Mocht je toch besluiten om je originele opvoerpomp niet in te schakelen in je brandstofketen, weet dan dat die snel stukgaat als er geen brandstof doorgaat. De nokkenas in de lijnpomp drijft de opvoerpomp immers constant aan.

Daar was ik al bang voor. Ik denk dat ik daar een klep voor maak die de brandstof gewoon weer terug naar de tank laat stromen, zodat de pomp altijd wat te verpompen heeft.
    nero said:

Zo, hopelijk heb je hier wat aan.

Ja, dank je!

Groeten,
    Frans
    edited July 2007
    Frans, Het teveel van de pomp gaat hierdoor terug naar de brandstoffilter en vandaar weer naar de pomp. volgens mij dan.

Gr Ton
    edited July 2007
    suzuki said:

Frans, Het teveel van de pomp gaat hierdoor terug naar de brandstoffilter en vandaar weer naar de pomp. volgens mij dan.

Gr Ton

1) Er is nauwelijks sprake van een doorgang, een minuscuul gaatje op het hoogste punt van het filter, duidelijk bedoeld om lucht door te laten.
    2) Het hele filter zit NA de opvoerpomp. Alle vloeistoffen bewegen zich van hoge druk naar lage druk. ALS er al diesel door dat gaatje zou gaan, dan is het de andere kant op, van het filter terug naar de tank. (draai maar eens langzaam los, eventueel bij stilstaande motor en pomp dan maar eens met de hand).

Denk het kleine gaatje even weg (alsof die bout door de banjo verstopt is) en kijk dan wat je hebt: gewoon een standaard systeem, met retour. Het enige afwijkende aan dit systeem is dus dat mercedes zo slim is geweest om bovenin het filterhuis een ontluchtingsgaatje te maken en wat daar uit komt mee door de retourleiding te laten stromen. Niks KGR dus.

We kunnen er op texel nog wel eens naar kijken, als tenminste iemand een mercedes meeneemt.

Groeten,
    Frans
  • edited July 2007
    DELETED
  • atjongatjong PPO Addict
    edited July 2007
    Om nog even op de topictitel terug te komen, hier nog een nadeel van KGR: zonder KGR wordt je tank warm waardoor de PPO (APO) in koude tijden lekker vloeibaar blijft. Uitgaande van niet te grote tank die redelijk geisoleerd is (dus niet aan de buitenzijde van de auto hangt) en veel gereden kilometers. Met KGR heb je dit niet en zul je altijd dikke olie moeten rondpompen.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Echter met kgr hoef je helemáál geen dikke olie rond te pompen.
    Je hoeft alleen maar aan te voeren wat je op dat moment verbruikt.
  • edited July 2007
    DELETED
    edited July 2007
    Oke Frans, jij hebt er duidelijk meer verstand van dan ik. Ik kom ook naar Texel met de Benz. Bij mij gaat die leiding vervallen trouwens bij de brandstoffilter want ik plaats een Tigerloop.

gr Ton
    edited July 2007
    suzuki said:

Oke Frans, jij hebt er duidelijk meer verstand van dan ik.

Geen idee wie er meer verstand van heeft, ik zeg alleen hoe ik het zie.
    suzuki said:

Ik kom ook naar Texel met de Benz.

Ik neem wel foto's mee want wij gaan met een Cessna. Die trouwens ook een Mercedes dieselmotor heeft, maar daar experimenteren we niet zo graag mee. Die krijgt alleen maar rode diesel of Jet A1 fuel.

Hoe dan ook, het ontwerp wat ik heb gemaakt is zo goed als klaar, ik denk dat het al beproefd is tegen de tijd dat we naar Texel gaan.
    suzuki said:

Bij mij gaat die leiding vervallen trouwens bij de brandstoffilter want ik plaats een Tigerloop.

Het brandstoffilter van Mercedes is eigenlijk al een tigerloop. Heeft ook drie aansluitingen, met dezelfde functies.

Groeten, Frans
Sign In or Register to comment.