Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Mitsubishi L300 4x4 Geen trekkracht, wie weet oplossing ??

NiekNiek Super Moderator
edited September 2007 in Oosterse merken
Na 60.000 tevreden kilmeters op APO/WVO/GPO ben ik tegen een vreemd probleem aangelopen: Als de motor warm is wil hij niet harder dan 50 km/uur en als hij koud is niet harder dan 80 km/uur. Zoiets gebeurt altijd als je een volle bus en een volle aanhanger hebt en het zeikt van de regen zo'n 100 km van huis.
Hier wat details:
1. Net hiervoor APK. roetmeting: 0,7 gewoon goed dus, alleen snaar stuurbekrachtiging vervangen. olie gewisseld en filters vervangen.
2. auto heeft 250.000 km gelopen
3. filters allemaal vervangen (lucht en brandstoffilter)
4. geen verschil tussen dino en APO
5. Verstuiver waarschijnlijk niet meer van de beste
6. Stationair loopt hij gewoon prettig
7. Starten geen probleem
8. als hij warm is (echt warm dus) en ik laat hem een tijdje stationair lopen (het was ook nog eens koud en nat buiten) en ik geef daarna gas, produsceert hij een blauwe wolk, maar dat is ook weer snel weg.
9. Wegenwachter: het zal de pomp wel zijn. Daar begin ik niet aan, afslepen die handel en op de autoambulance naar Texel.
10. Garage zegt: we snappen er niets van. Het lijkt wel of hij lucht terugblaast in het luchtfilter.
11. Het is geen "lucht in de leiding"probleem, denk ik. (ik heb een doorzichtig filter in de retour, daar geen lucht)
12. Ik heb een hulppompje (hardi) in de diesel/apo leiding zitten. Aaan of uitzetten van het pompje: geen verschil.

Ik heb eerder zo'n soort probleem gehad, maar dat was een vervuild brandstoffilter. Zo voelt het ook aan. Maar het brandstoffilter is onderweg vervangen, zonder resultaat.

Wie heeft een hint / oplossing ??

Niek

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Niek,

Is ook het luchtfilter vervangen?

Ruikt de bus uit de uitlaat ook naar apo/ist ie vettig?

Tim
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited July 2007
    Ja, das lullig.

Niet alleen dat honderd kilometer van huis niet honderd kilometer rijden is. Maar dat terzijde.

Ik gooi het niet op je pomp of verstuivers, dr gaat wat fout bij je regulateur.

Ask Nero!

Greot, Cp
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2007
    Compressietest doen, dan weet je het direct of het aan het motorblok
    ligt dan wel het brandstofgedeelte.
    Ik zou denken in de richting van kleppen / zuigerveren-compressie.
    Verbruikt ie meer olie dan vroeger? Ruikt de carterolie naar WVO?
  • edited July 2007
    DELETED
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    hé Niek,
    Kun je eens wat foto's posten van je motor en ook van de pomp.
    Dan weten we waarover we bezig zijn.

Groeten,
    Nero
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2007
    Mensen, bedankt voor de reakties,
    compressie is goed, luchtfilter ok. Uitlaatspruitstuk wordt extreem warm. Conclusie van de garage, na consultatie dieselpompdeskundige: pomp is kapot. Gelukkig ligt hier op het eiland nog een l300 bij een bedrijf in de schuur om te kannibaliseren. Pomp gaan we vervangen, tegelijk maar iets vervroegen en verstuivers revisie en druk verhogen. De oude pomp bewaar ik. Zal tzt Wodan vragen om oordeel over de oude pomp.
    Wodan, auto staat in de garage. Aan de buitenkant is niets te zien. Foto's ook niet echt nuttig denk ik. Maar je krijgt de oude pomp zeker te zien.
    Nee af en door doorstoken met dino heb ik nooit gedaan. Misschien verkeerde zuinigheid ?? Carterolie: geoon mooi schoon, komt zeker geen PPO in.
    Ik laat weten hoe het afloopt.
    Niek
    edited July 2007
    Ik denk dat Nero een meer gefundeerde mening zal hebben dan ik over de IP :)
    Ik vrees dus voor een persoonsverwisseling :D
    Maar ik wil de IP vanbinnen ook wel eens zien...
    edited July 2007
    Wodan, Excuus voor de persoonsverwisseling. Bedoelde dus Nero. Maar je mag hem natuur lijk zien !!
    edited July 2007
    No problem, het is ergens een eer voor mij :D
  • sauspasta PPO Burner
    edited July 2007
    Mijn ford had heeft een klep bij de turbo inlaatkant, die gaat mechanisch dicht als je de auro uit zet.
    Er was eens, het borgveertje van het stangetje afgeschoten, dat die klep bediend.
    Resultaat zeer weing vermogen. Lastige storing, zag het pas per ongeluk bij het verwisselen van de brandstofpomp en afdoppen EGR.
    Je turbo zou dus ook kapot kunnen zijn met het zelfde resultaat.
    Heeft jouw auto een EGR? Alhoewel daar vaak sterke rook bij hoort.
    Ik heb eventueel onderdelen van een 90pk pajero 2500td intercooler.

Niels
  • atjongatjong PPO Addict
    edited July 2007
    Niek, mijn (Omega) verdwenen trekkracht kwam doordat het motormanagement het opgaf omdat ie de sensor in 1 van de verstuivers niet meer kon vinden (kabeltje kapot). Heb jij niet toevallig ook een elektronisch geregelde brandstofpomp?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2007

Als de motor warm is wil hij niet harder dan 50 km/uur en als hij koud is niet harder dan 80 km/uur.

Heb ik ook een keer gehad met mijn Crysler, daar zat er een scheurtje in de slang van de turbo naar het inlaatspruitstuk zodat ik niet genoeg turbo druk had.

Groeten,

Easy rider.
    edited July 2007
    PPO Vrienden,
    de stand van zaken nu:
    Pomp is vervangen en testrit gemaakt op diesel: loopt weer 120. Oude pomp nog niet geanaliseerd. Vreemd verschijnsel was: het uitlaatspruitstuk werd met de aoude pomp gloeiend heet (kersenrood). Daardoor de pakking uitgebrand. Gaan we nog vervangen en gelijk maar even kleppen stellen.
    Hopelijk deze week klaar. Dan lange testrit op APO.
    Niek
  • atjongatjong PPO Addict
    edited July 2007
    Mag ik voorzichtig vragen wat zo een pompwissel voor deuk in de portemonee heeft geslagen?
  • edited July 2007
    DELETED
    edited July 2007
    Dat rood worden van de uitlaat, duidt dat niet op 'naverbranding' maw,
    een te laat inspuitmoment of eentje dat te lang duurt?
    edited July 2007
    Hey Niek,

Gelukkig, kun je weer hakken :wink:

Ik ben erg benieuwd of de oorzaak nu bij apo/ppo lag, en hoe het dan gekomen is.

Succes,
    Tim
    edited July 2007
    Pompje koste 800 euro, daarboven nog het inbouwen.
    Ja, er is dus iets mis geweest met de timing: onverbrande brandstof in het uitlaatspruitstuk. Heb Nero gevraagd naar de oude pomp te kijken.
    Niek
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Hee niek gecondoleerd met je overleden pomp, wel irritant dat JIJ dat nu weer hebt. Er zullen altijd van die zuurpruimen blijven. Het klootjesvolk die nu de vinger wijzen naar de apo.

800 euro is voorlopig niet terug te verdienen in een literprijs.

En kijk nog even mee mensen, er is nooit twijfel geweest of de wagen wel de moeite was ...

Vervangen en werken, die beul van een auto, binnen zoveel uur weet Niek zijn werkpaard weer operationeel te krijgen.

Heel goed Niek !!

Drappie

ps: Mijn pomp komt binnenkort ook op het kerkhof te liggen.
    edited July 2007
    Goed dat auto weer rijdt!
    Alleen veel geld uitgeven voor een pomp die misschien niet (of niet alleen) de oorzaak was?
    Was de timing met de auto pomp al eens gecheckt en geregeld?

We testen de oude pomp wel eens.
    Veel kan er volgens mij niet aan zijn, tenzij de hogedrukkop gewoon versleten is. Maar dan start hij ook slecht.

Groeten,
    NEro
    edited August 2007
    Niek/Nero,

Hebben jullie al wat gevonden?

Tim
    edited August 2007
    Even geduld,
    Nero is aan 't uitrusten. Zodra ik wat weet, horen jullie het natuurlijk.
    Niek
    edited August 2007
    De pomp ligt al op het werk! Das al heel wat :D
    De pomp ligt al gedeeltelijk open. Op het eerste zicht is er niks aan te zien. Geen vuil, geen sporen van gekoekte wvo, niks.
    De kop moet nu nog open om de slijtage op het hogedrukelement te bekijken. Als die goed is, dan is pomp in fluitje van een cent terug tiptop.
    Wat ik vermoed is dat het drukregelventiel vast zit, maar hij is er nog niet uit. Nog geen tijd gehad.

Ik denk dat het pas voor eind augustus zal zijn. Het is namelijk superdruk op het werk. Overuren kloppen dus!
    En ik moet het testplan nog krijgen van baasje.

Groeten,
    Nero
    edited August 2007
    Doe het rustig aan Nero !!
    Niek
  • pieter PPO Master
    edited August 2007
    Niek said:

Doe het rustig aan Nero !!
    Niek

Dan ken jij Nero niet :lol: :lol:
    edited August 2007
    Any news?
    edited August 2007
    het drukregelventiel is kapot.
    En de inwendige opvoerpomp is totaal versleten.
    Dat laatste had ik totaal niet verwacht.
    De regelaar, die raakt zelfs op diesel al eens vast bij een klein vuiltje.
    Ik moet nog een opvoerpomp (schottenpomp) demonteren uit een andere pomp (goedkoper tweedehands) en monteren, en dan moet de pomp enkel nog afgesteld worden op de testbank.
    De rest is reeds getest en prima bevonden, dus ook de kop.

Groeten,
    Nero
    edited September 2007
    Nero,
    gevolg van PPO of slijtage, die ook bij Diesel was opgetreden ??
    Niek
    edited September 2007
    ik ben er niet uit of die opvoerpomp versleten is door ppo of eventueel door diesel .
    Ik vermoed dat de wvo de opvoerpomp toch sneller heeft versleten. De drukregelaar is vastgekomen, en deze is stukgegaan doordat die vast bleef zitten. Maar die drukregelaar gaan ook op diesel vaker stuk.
    De opvoerpomp is nog maar de 3de keer dat ik het tegenkom.
    De vorige 2 keer bij motor die reed met vervuilde diesel.

Deze week nog eens op de testbank ermee. Alles onderdelen zijn hersteld/ gewisseld of gekuisd. Pomp is weer volledig gemonteerd.
    Nu testen en afstellen.

Groeten,
    Nero
    edited September 2007
    Nero,

Zou dit te voorkomen zijn met een extra (voor ppo) opvoerpomp?

Tim
    edited September 2007
    Tim, Nero
    Je ziet, dat de oorzaak (PPO of diesel) niet echt duidelijk is. Ik kan zelf wel een reden bedenken. Toen ik net begon met APO/GPO had ik het filterproces niet in de vingers. Ik had regelmatig last van verstoppingen: te veel vet. Filterwissels soms nodig om de 400 km !!
    Daarna het hele filterproces aangepast (verbeterd en opgeschaald) en tegelijk een extra opvoerpompje (hardy) geinstalleerd. Ook toen al (we praten over zomer 2005) gaf het aanzetten van de Hardy effect: de auto ging harder lopen en trok beter. Ik heb dus twee jaar met een min of meer defecte pomp gereden. Met de nieuwe tweedehandspomp heeft de Hardy geen effect !!
    Dus weer wat geleerd± Filteren is nog niet zo simpel.

Niek
    edited September 2007
    De pomp is terug klaar voor gebruik!!

Vandaag getest en afgeregeld. Alles perfekt.
    Is terug (bijna) zo goed als nieuw.
    Ik breng hem zaterdag mee.

Groeten,
    Nero

Ps. Niek, weet je welk weer het zal zijn zaterdagnamiddag en zondag?
    Ik zou met vrouw en 2 kleine kindjes willen komen, met een klein iglotentje om 1 nachtje in te overnachten.
    Maar als het slecht weer zou zijn, wat hebben we dan aan de zondag hé?
Sign In or Register to comment.