Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

ZX 1.9 diesel 1992

ZX plantengieter PPO Burner
edited August 2009 in Citroën/Peugeot
Sinds mijn buurman met patatwalm in zijn voormalige Chrysler bus voorbijtufte en ik soms met verbazing de inhoud van de grote hoeveelheden literflessen in zijn tank zag verdwijnen met als toetje een scheut aceton werd ik geboeid door het onderwerp, achtergrond/motivatie en mogelijkheden. Experimenteel zeker, de op dit Forum wel bekende Easy Rider is volop bezig zijn huidige BMW 525 TDS te perfectioneren en rijdt 100 % ppo en sinds kort met een mengsel van gebruikte en gefilterde visolie.
Regelmatig hem lastigggevallen met allerlei vragen en toen bleek dat ik met mijn Citroen ZX een goeie kans zou maken ook succesvol te zijn meteen op advies een plantengieter gekocht, want zijn literflessen zijn ingeruild voor 200 liter vaten met pompje erop. Het moet mogelijk zijn om zonder aanpassing 50/50 te rijden met mooi weer. Om te beginnen mijn gietertje de diesel te vermengen met 20 % ppo. oplopend nu naar 37,5 %.
Er zit een Bosch pomp op en een verwarmd brandstoffilter. Dat moet toch kunnen. Tot 30 % gaf het absoluut geen problemen, reed zelfs iets feller. Met 37,5 % begint hij met overschakelen en weer gas geven iets in te houden, wat storend is bij het rijden. Als ik gas geef wil ik ook dat ie voorruitgaat, en het mengsel weer met wat dino aangevuld en het probleem is bijna weg. Ik moet zeggen dat je nu overal oplet en niet goed weet wat er voorheen ook al gebeurde.
Onder de motorkap is bij een ZX heel veel ruimte om eenvoudig allerlei aanpassingen te doen, hetgeen ik nu sterk overweeg. Kortom lijk ik gevat door het virus en ga er zeker mee verder. Ik wil mijn ervaringen hier neer schrijven om het voor mezelf bij te houden , maar ook om aanvullend commentaar te krijgen.

Comments

• Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Goed man ... stalk de Easy Rider maar en verspreid je eigen walm.

Drappie
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    grappige schrijfstijl mare dat mixen mag nu wel wat pittiger 8)
  • atjongatjong PPO Addict
    edited July 2007
    Welkom ZX p.g. Mooi dat je enthousiast geworden bent. Wat zijn je plannen?
  • ZX plantengieter PPO Burner
    edited July 2007
    Mijn allereerste plan was om zoveel mogelijk ppo te gebruiken met zo min mogelijk aanpassingen. Plannen nu is een vat olie aankopen, nog even verder uitproberen en na de zomer wat aanpassingen te doen als een ww. Maar je weet nooit, je groeit ook ergens in en met een goeie buur is de verleiding groot.
    edited July 2007
    Stoken maar en blijf lekker schrijven ....

:lol:

LOL
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2007
    Welkom op het forum buurman,

Tot 30 % gaf het absoluut geen problemen, reed zelfs iets feller. Met 37,5 % begint hij met overschakelen en weer gas geven iets in te houden, wat storend is bij het rijden

Even het brandstof filter vervangen, om te beginnen met PPO dient men uit te gaan van een goed draaiende motor, alles moet tiptop in orde zijn.

En je weet het als je hier wat luitjes bereid kan krijgen om de ombouw met jou samen te doen (en die hangen hier rond) dan stel ik je mijn garage ter beschikking (en de nodige kennis natuurlijk).

Groeten en ruik je morgen weer,

Easy rider.
    edited July 2007
    Easygieter ... jaja .. ik snap hem!!

:wink:
  • groene i PPO Wannabe
    edited July 2007
    Ik heb een ZX van 1996 gehad en die ging prima op 50/50 in de zomer. Beter nog dan de Berlingo die ik daarvoor had met de nieuwere 1868cc motor en katalysator. Die Berlingo startte altijd direct, maar had de eerste meters weinig zin, gas erop en snel overschakelen was noodzakelijk om flink hikken te voorkomen. De ZX draaide de startmotor een paar keer meer rond maar liep dan ook meteen goed. Ik heb 'm niet zo lang gehad en hij had niet te veel kilometers gedraaid, was een fris karretje. Ook ik denk dat eventuele gebreken/slijtages eerder opgemerkt worden met PPO.
    Met de Berlingo heb ik zelfs 70/30 gereden zonder ombouw. Ging net zo hard als op diesel.
    edited September 2007
    Zo, even een tijdje weggeweest. De ZX loopt nog steeds op 50% dino en 50% apo, soms een beetje meer apo vanwege de tip van de buurman (inmiddels twee van die stinkerts binnen een straal van 100 meter) bijmengen met petroleum en aceton, maar dat is dan ook wel de grens. De APO komt van Dyslexie ofwel Oscar uit Hellevoetsluis, bedankt en je aanbod om te helpen met ombouwen zeker nog niet vergeten. De tweede zending gebruikte visolie ziet er fantastisch uit, schoner lijkt het dan de vorige. Menige keren prima op en neer naar het werk, zo'n 150 km per dag. Wanneer het 's ochtends weer wat kouder en vochtiger wordt, is starten en aan de praat houden tot kunst verheven. Eenmaal warm gelopen, gelukkig kan het als ik wil even duren voordat de snelweg nadert, gaat het goed. Zo nu en dan een walm zwarte rook met het idee van opgeruimd en schoner wordt het hele zaakje. Degene die achter me rijdt zal ws. andere ideeen hebben, vaak wordt ik dan ingehaald(!?). Buurman easy rider heeft een prachtige ombouwset kunnen bemachtigen die afwachtend achter in mijn Dafje (geen grapje) ligt te wachten tot een moment van aanpak. Mijn auto moet groener worden, letterlijk en figuurlijk. De halve voorkant was in rood veranderd door nogal foutief parkeren (voorgangers die plotseling remmen moet je vooral mijden). Nog een voorspatbord en de boel lijkt onzichtbaar hersteld. De ombouwset is bijna kompleet, de belangrijkste ingredienten voor een definitieve plantaardige verspreidingsgeur zal worden veroorzaakt door een heuse kunstof tank van 40 liter, als verwarming een poelheizer met twee pitten en en mooi glimmende warmtewisselaar. De nodige electronica zit er bij, maar zal door een schema van buurman E. inzichtelijk worden. Wordt vervolgd.
    Dick
    edited October 2007
    Ha Buur,

De ZX loopt nu nog als een trein maar al snel word het kouder buiten, waarom ga je niet alvast de WW inbouwen, m.a.w. ombouwen in stukjes. Dat is op zich wel handig om diverse redenen. Je kan per onderdeel zien of het werkt voordat je het andere onderdeel er op zet en het kost per onderdeel niet veel tijd.

Het zou wel handig zijn als de ZX op 100% APO rijd, dan kunnen we in 1 keer 1000 liter laten komen, scheeld in de kosten. We wonen nog net niet op zeeland maar ook ons ben zunig.

Groeten,

Easy rider.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited October 2007
    he dick

hoe staat het er mee .
    nog wat aan gepast ?

dyssie 8)
    edited October 2007
    Hi Dyssie,

Hij is druk bezig een nieuw dak op zijn paardenstal te zetten dus van ombouwen komt het even niet.

Ik denk dat hij binnenkort op dat paard naar zijn werk moet, als de temperaturen gaan zakken krijgt hij de ZX nooit meer gestart :D :D :D

Groeten,

Easy rider.
    edited June 2008
    Het duurt even, maar dan heb je ook wat. De pony heeft een heus pannendak en strovoorraad boven zijn hoofd hangen, hoewel nog niet alles klaar maar wel waterdicht toch maar met dit mooie weer aan de ppo/apo sleutel aan mijn tot inmiddels twee keer toe getoucheerde schadebak.
    Inmiddels ook weer lekker bijmengen van de oude voorraad van vorig jaar, meurt nog goed en jawel starten met de in- en ombouw van de set. Voor velen peace of keek, even spannend te beginnen met de waterslangen door te zagen, voorwaar geen weg meer terug. In volgorde mijn ombouw van het twee-tanksysteem. Foto's volgen nog.
    Vanaf de 40 literkunstof ppo/apotank achterin met 10 mm slang naar een
    -(water)filter 1 mu, dank aan buurman Easy R., overigens voor de rest ook.
    -door met 10 mm naar WW
    -8 mm verder naar electrisch verwarmd brandstofilter
    -pulheizer
    -driewegklep
    -brandstofpomp
    -driewegklep
    -retour 8 mm naar ppo/apotank

As. vrijdag, jawel de dertiende, met Easy R. de electriek verzorgen zodanig dat bij op temperatuur zijn van de WW, automatisch overgeschakeld wordt naar Apo. Op de terugreis in de buurt van huis even wakker worden en weer terugschakelen handmatig naar dino/apo.
    Inbouw blijkt relatief simpel, kost alleen wat tijd, geld en durf. Een Citroen ZX is verder een heel praktische ombouw auto, veel ruimte om alles te plaatsen en bovendien niet duur in aanschaf. Deze erg ondergewaardeerde auto rijdt ook nog perfect, wat wil je nog meer. Met deze hoge dieselprijzen wellicht nog goedkopere dieselauto's?
    Enfin, ik heb hiermee een gescheiden systeem apo - dino, very basic en benieuwd hoe dit gaat verlopen. Zeker met de retour, die zal ik later moeten overschakelen ivm. spoelen van de brandstofpomp (een echte Bosch). Heb ergens gelezen hoe lang dit kan zijn, maar kan het niet terugvinden. Iemand een idee of mogelijk een andere oplossing? De Apo wordt gemengd met 10 % petroleum voor een betere verbranding.
    Overigens een ieder bedankt voor alle info die ik heerlijk heb mogen opsnuiven, zonder dat je het wellicht weet, in het bijzonder de voorjaarsmeetingmensen Melissant en last but not very least buurman Easy R.

Groetjes van een nieuweling.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Met zo'n buurman gaat dat vast en zeker goed komen deze zomer.

Veel stookplezier!
    edited June 2008
    Jawel, Edoch exact een jaar later gaat het er toch van komen Buur, ja Buur met hoofdletter. Je inschrijving op het forum was 11 Juni 2007 en zie hier de datum van vandaag 11 Juni 2008, toeval?

Eerst voorzichtig rondneuzen, dan het e.e.a. inbouwen, weer wat lezen, weer wat inbouwen, en jawel zie daar een keurig omgebouwde ZX op PPO. Mooi is natuurlijk wel het 1Mu filter achterin de auto, nooit meer geneuzel met filter wisselen onder de kap langs ’S lands heren wegen.

De Hardware zit er in en de vonkentrekker gaat Vrijdag het zaakje onder spanning zetten, es kijken of we nog wat leuke eenvoudig werkende en betrouwbare schakelingen kunnen bakken in de ZX.

Als het lekker weer is kunnen wij volop genieten van de Melissantse zon, besluiten de regengoden de kraan open te draaien dan haasten wij ons met gezwinde spoed naar de “garage” om aldaar de operatie te vervolgen.

Groeten en tot Vrijdag,

Easy rider.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited June 2008
    he plantengieter

gefeliciteerd met je ombouwe
    we willen wel foto`s :mozilla_innocent:

veel rij plesier

dyssie:arrow:
    edited June 2008
    Ja Buur, wrijf het er nog maar eens in. In elk geval is 'beter laat dan een hoop gel.. en het komt er nooit van". En zie daar, samen een gezellig (mid)dagje met de Master at electric work, alias vonkentrekker en een heus systeem is ge
    edited June 2008
    Congratulations!;)

En dan u even een ritje langs de dino pomp om even hardgrondig te grijnzen? :D
    edited June 2008
    [quote=ZX plantengieter;35501]............
    Even later de retour handmatig omschakelen en genieten van de aparte lucht uit de uitlaat: het werkt!!!!!!..........

Hi Buur,

Heb nog even met Dyssie over de ombouw gesproken, hij heeft een schakeling van Conrad die de retour klep automatisch na een van te voren ingestelde tijd omschakeld. Kunnen we er later nog even inbouwen als je wilt.

En ja, de geur was inderdaad weer volop aanwezig evenals de belangstelling van de vele "ons ben zunige" passanten.

Die gaan we op deze manier ook warm stoken voor het PPO gebeuren natuurlijk.

Groeten,

Easy rider.
    edited January 2009
    [QUOTE=Man@work;35503]
    En dan u even een ritje langs de dino pomp om even hardgrondig te grijnzen? :D

Grijnzen heb ik zeker gedaan, tot een week geleden. Mijn auto in de eerste werkdag van het nieuwe jaar in een nieuwe baan geparkeerd en even laten door ome agent gewaarschuwd dat mijn ramen waren ingegooid ("komt wel vaker voor, this is Rotterdam!!!"). Smerissen hebben niet altijd helemaal gelijk kan ik bevestigen: 1 of andere onverlaat heeft nl. met zijn vrachtwagen twee zijdeuren incl. ramen aan gort gereden. "Zo'n 20 tonner merkt er niets van", werd me al ingefluisterd. In elk geval geen briefje tussen de ruitenwisser.
    Toch wel koud zo'n defect arko-gebeuren op weg terug. Einde van deze omgebouwde auto in elk geval.
    Alles is te repareren en hij staat hier nog even dus ik zie wel.... De volgende dag een kloon van deze auto gekocht, je moet toch vervoer hebben. Zelfde kleur, zelfde type, alleen zonder electro-snufjes. Back to basic. Mijn ombouw was ook basic, een betrouwbaar twee-tanksysteem en nu de vraag, zeg maar tijd, om het zaakje over te zetten. Belangrijk bij aanschaf: een trekhaak (om dochterlief d'r pony te verzeulen) en een Boschpomp (behoeft geen uitleg).
    Ervaringen van het afgelopen halfjaar:
    Ik heb niks gepost, veel bijzonders viel ook niet te vermelden. De installatie werkte prima, totdat het in november wat kouder werd. Starten gaat wat minder, maar zolang het nog gaat....(tijd he..). Onvolkomenheden die ik ben tegengekomen zijn:
    1 kapotte 2/3 wegklep en een minder goed functionerende. Opvallend werd het dieselverbruik wat toenam en later de grootste verbruiker werd. Oorzaak een vastzittende aanvoerklep. Een nieuwe monteren en de retourklep bekijken. Ook deze lekte iets door, waardoor gpo in de dieseltank verdween en zeker bij een leger wordende tank funest voor starten bij koud weer.
    Vervolgens een stel nieuwe gloeibougies en een nieuwe accu bij de temperaturen onder nul. Resultaat een perfect werkend systeem. De grijns volledig terug.
    Inmiddels de tweede tank overgezet en de compacte installatie zo goed als gedemonteerd. Even doorzetten en met een week weer de vertrouwde geuren van zelfgefilterde olie. Dit gaat onverdroten door, zelfs bij lagere temperaturen, zij het met wat aanpassingen. Je bent helemaal apo gek of helemaal niet!
    Groet,
    D i c k
    edited January 2009
    [quote=ZX plantengieter;45390]........dat mijn ramen waren ingegooid ("komt wel vaker voor, this is Rotterdam!!!"). Smerissen hebben niet altijd helemaal gelijk kan ik bevestigen: 1 of andere onverlaat heeft nl. met zijn vrachtwagen twee zijdeuren incl. ramen aan gort gereden.

Het moet GVD niet gekker worden ook, maar ja Rotterdam is Rotterdam he, nog een gelukkie dat tiny en lau er nog wonen anders hadden ze de hele kolerezooi daarro op kenne doekke wa mij betref.

[quote=ZX plantengieter;45390]........Even doorzetten en met een week weer de vertrouwde geuren van zelfgefilterde olie. Dit gaat onverdroten door, zelfs bij lagere temperaturen, zij het met wat aanpassingen. Je bent helemaal apo gek of helemaal niet!

En zo zal het geschiedde, de aanhouder wint. Reeds.
    edited January 2009
    @ ZX plantengieter: Dat is balen zeg.

:idea: Is mijn Saxo misschien iets voor je?
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Zeker balen ****,

Is die vrachtwagen nog te achterhalen?
    En het waarborgfonds?
    Succes in ieder geval (ook met ombouwen :p).

Herman
    300SD
    edited January 2009
    [QUOTE=Man@work;45395]@ :idea: Is mijn Saxo misschien iets voor je?

Wel even aan gedacht inderdaad. Prijsverschil met een ZX is doorslaggevend geweest. Bovendien hoef ik mijn naam dan ook niet aan te passen. Heb daarnaast een plaatwerkdonor in dezelfde kleur en even de goden teleur stellen: je hebt nooit een paraplu bij je als het regent!! Ik dus wel....Drie keer schade is scheepsrecht, hoop nu even gevrijwaard te zijn!
    Groet,
    D i c k
    edited January 2009
    Tja, velen hier geven er de voorkeur aan om met een iets oudere auto te rijden.
    Daar kan mijn mooie Saxo niet tegen op.

'k zal 'm missen :cry:
    edited January 2009
    [QUOTE=pena
    En het waarborgfonds?
    Succes in ieder geval (ook met ombouwen).

Inmiddels aangifte gedaan en een poging iets te krijgen via het waarborgfonds.
    Vandaag ook de laatste hand gelegd aan het overbouwen, een proefritje en jawel de geur en de grijns zijn weer in alle hevigheid terug. Meteen alles op zijn plaats gezet en afgewerkt, ook prettig.

Groet,
    ZX
    edited January 2009
    Gefeliciteerd met de ombouw ZX, nu hoef ik gelukkig niet meer in mijn eentje al die GPO op te stoken :D.

Je toont wel karakter door meteen bij tegenslag met de oude auto gelijk je nieuwe auto om te bouwen, en alles werkt nog in 1 keer ook, geweldig.

Nog vele milieusparende en probleemloze kilometers toe gewenst.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2009
    Top ZX image,

Nu nog een image.

PS vandaag mijn stuurspeling afgesteld (van ruim 3 cm naar minder dan 1 cm op de omtrek van het stuur).

Herman
    300SD
    edited January 2009
    Sommige forumleden zijn meer van de woorden van de daden.

ZX je bent daarentegen een topper uit de categorie: "niet ***len, maar stoken" ;)

wijziging: (grappig zo'n forum makro die de "explicit words" direct omzet in ***. is ook beter zo)
    edited August 2009
    [QUOTE=easy rider;45500]
    Nog vele milieusparende en probleemloze kilometers toe gewenst.

Al weer een ruim half jaartje geleden sinds de ombouw van mijn tweede ZX. Een heerlijke gebruiksauto en vandaag mag ik van de keurmeester weer een jaar verder stoken. ZX niet echt vertroeteld: matjes geklopt en olie ververst. De roetmeting viel wat tegen. Vijf keer doortrappen en hij stond op 1,5. Goed dat ik er niet ben bij geweest. "Hoe gaat dat met die olie overigens", toch wel weer leuk....
    Het enige wat echt gedaan moest de afgelopen tijd is een driewegklep vervangen (olie staat al klaar I.) en distributie met aanverwante artikelen. Zo nu en dan een beetje doortrekken in z'n versnelling de afgelopen tijd. Mijn voormalige BX turbo trok een rookgordijn met z'n 565.000 km), maar bij deze geen zwarte rook te bekennen, maar toch blijkbaar wat rommel verbrand. Stationair onregelmatig lopen, maar is nu weer constant.
    Mijn big smile kan weer niet bigger!:D:D:D
    De inmiddels heel vloeibare oliebollenolie is zo mooi dat ik ze er zoweer in wil bakken!!!
    Groet
    D i c k
Sign In or Register to comment.