Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Toyota Corolla D4D 2.0 D PPO'r

monkee21 PPO Burner
edited July 2007 in Oosterse merken
begin september 2004 begon ik te rijden op ppo met mijn toyota corolla 2.0 d model 1994-1997 met steeds meer ppo in de tank ( geen 2-tank systeem maar mix ) in de daaropvolgende zomer lukte het mij om op pure ppo te rijden zonder startproblemen en zonder noemenswaardige ombouw. De enige aanpassing die ik uitvoerde was het terugkoppelen van de retourleiding in de aanvoer ( na de filter ) dmv een t-stuk ( kostprijs 12 cent ) in de daaropvolgende winter kwam ik goed uit de startblokken ( laagste t° -8°c ) met een mix van 70/30 ppo /diesel

met deze wagen :D reed ik 33000 km op ppo tot einde maart van dit jaar wanneer mij mijn corolla werd van de weg gereden door een :evil: roekeloze chauffeur. Met pijn in mijn hart nam ik op het autokerkhof afscheid van mijn vermoorde vriend na hem eerst ontdaan te hebben van de nog volle tankinhoud. Deze pompte ik ter plekke over in mijn inmiddels aangeschafte 2de hands corolla D4D 2.0 D van bouwjaar 2004 met 58k km op de teller. De laatste corollareeks dus. Deze wagen heeft inmiddels ook al 1500 km gebold zonder ombouw maar met een maximale mengverhouding van 55 % ppo bij deze temperatuur ( 20°C ). Anders krijg ik startproblemen. :?: Zou het helpen om de druk van de injecteurs te laten verhogen ?

In vergelijking met de vorige wagen is deze een stuk zuiniger ( 5.6 l tegenover 8 l )maar ook vinniger ( turbo ). De wagen is uitgerust met boordcomputer en deze werkt normaal. :roll:

Comments

• browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Deze nieuwere corolla heeft wellicht een andere motor die het niet zo fijn doet op PPO. Is het misschien een commonrail motor? Dan moet je echt gaan ombouwen lijkt mij, ook voor een mix.
  • monkee21 PPO Burner
    edited July 2007
    ombouwen lijkt mij een zware beslissing temeer omdat ik met mijn vorige corolla en mijn landcruiser altijd goede resultaten :D had met mengverhoudingen aangepast aan de omstandigheden. Sinds oktober 2005 heb ik ook een wkk gebouwd op ppo :idea: . Het is een generator die 15 KVA levert bij 400 V de motor is een ( oude o-duitse ) barkas 2.2 l die 3.5 liter / h gemiddeld verbruikt. Gekocht met 1200 uren op de teller en nu heeft ie er al 1650. :roll:

Deze gebruik ik meestal maar 1 maal in de week om de wasmachienes en droogkasten te laten draaien :roll: , De batterijen op te laden ( gedeeltelijk 12 v verlichting )en de elektrische boiler een injektie te geven ( boiler staat 1ste in serie met de boiler van de CV ketel ). Daarnaast bakken wij ook ons eigen brood. In elektrische ovens ( 4 )natuurlijk. desondanks is het soms wel vreemd om des zomers de radiators te moeten gebruiken ( koeling wkk = gratis verwarming )

de barkasmotor heeft ook geen warmtewisselaar maar wel een 2-tanksysteem.

Toch handig als je het uitgespaarde geld kan investeren in nog meer besparingen. Jammer van het geldelijk verlies voor mijn corolla (10 k Euro uit eigen zak ). Anders hadden we deze zomer Zonnepanelen laten instaleren. Maar ja je kan niet alles hebben zullen we maar denken.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited July 2007
    zo monkee21goed bezig
    voor mij zal het wel een illusie blijven z`on wkk.
    woon in een woonwijk :cry:
    dus ga het regen water maar recycle :lol:

dyssie 8)
  • monkee21 PPO Burner
    edited July 2007
    het regenwater wordt bij ons al 30 jaar of meer gerecycleerd.

Als je in een woonwijk woont zijn er nog genoeg mogelijkheden om energie te besparen. :idea: Spaarlampen , zonneboiler, zonnepanelen ja zelfs je hometrainer kan je voorzien van een alternator en dan maar fietsen. :D
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Toch zou ik gaan ombouwen om twee redenen:
    -Als je zo doorblijft rijden op het randje wat mengverhoudingen betreft, is de kans wel degelijk groot dat je je pomp vernielt.
    -Met een twee-tanksysteem kun je waarschijnlijk 100% rijden, wat nog veel beter is voor het milieu.
  • atjongatjong PPO Addict
    edited July 2007
    brownie said:

-Met een twee-tanksysteem kun je waarschijnlijk 100% rijden, wat nog veel beter is voor het milieu.

En ook voor de portemonnee.
    En ook voor de autokennis (ken je voertuig) :-).
  • monkee21 PPO Burner
    edited July 2007
    die pomp is nog altijd een denso en dus zie ik hier geen problemen. Zal eerst eens testen met verhoogde druk. Op fmpo.de staat een corolla zie http://rapsdb.rapsinfo.de/detail.php?id=1310 die wiliswaar slechts 8 k km met ppo gedaan heeft maar de manier van ombouwen staat me wel aan, vooral ook omdat er met 1 tank gewerkt wordt, geen gesmodder in de koffer.
  • BurnIt PPO Master
    edited July 2007
    Dit is wel common rail hé !!! --> niet te vergelijken met ouderwetse diesels!

Ik vind dat je al knap link bezig bent!
  • monkee21 PPO Burner
    edited July 2007
    :wink: zoals Henry Ford ooit zei " stilstaan is achteruitgaan "
    de toekomst is aan de commonrails 8) en aanverwanten dus waarom nog experimenteren met :cry: oude diesels. Tot hiertoe rijd ik op 55 % ppo en nog maar enkele malen startproblemen ondervonden. Eenmaal na een nachtshift op de factoryparking 3 maal :twisted: moeten starten bij een buiten t* van 12 * C. :idea: Voor de winter denk ik eraan om 1/3 petroleum , 1/3 dino en 1/3 ppo te rijden.

Ombouw is toekomstmuziek omdat het voertuig nog een gans jaar onder fabrieksgarantie is, daarna zien we wel weer :roll: :roll: :roll: .
Sign In or Register to comment.