Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Lekolie leiding aan ingang dieselpomp

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited July 2007 in Algemene Techniek
Laatst had ik een restrictie in de retour leiding aangebracht zodat ik de flow van de brandstof over de WW in kan stellen, gewoon bij wijze van experiment om te kijken of ik de temperatuur van de PPO omhoog kon krijgen.

Helaas had ik de restrictie per ongeluk helemaal dicht gedraaid en doen ging er een lekolie leiding op 1 van de verstuivers vreselijk lekken en had ik ongemerkt even 5 liter PPO de motorruimte in gespoten :oops: . Deze actie hoort geloof ik in een ander topic thuis :roll:

Ik heb toen de lekolie leiding van de retour aansluiting op de dieselpomp losgemaakt en vervolgens op de retourleiding naar de tank aangesloten, de lekolie loopt nu dus druklos naar de tank en de aansluiting op de banjo heb ik afgestopt.

Een merkwaardig verschijnsel is nu dat de motor nu stationair heel erg mooi loopt in tegenstelling tot de originele opstelling waarbij de motor af en toe een beetje onrustig liep.

Nu loop ik te denken om de (warme) lekolie aan de ingang van de dieselpomp in te brengen zodat de reeds warme lekolie weer gebruikt kan worden i.p.v. dat de warme olie naar de tank afgevoerd word (zonde van de energie die er in zit).

Ik denk dat dit beter is voor het opwarmen van de olie zeker bij koude motor zeker gezien ik een 1 tank systeem heb.

Heeft iemand hier al eens mee geëxperimenteerd?

groeten,

Easy rider.

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Easy ryder,

Een merkwaardig verschijnsel is nu dat de motor nu stationair heel erg mooi loopt in tegenstelling tot de originele opstelling waarbij de motor af en toe een beetje onrustig liep.

Houden zo, zou ik zeggen, maar weet je zeker dat je retour-leidingen wel goed dicht zijn, anders zou je daardoor lucht kunenn aanzuigen en verklaart misschien het onrustige lopen. Persoonlijk denk ik dat het kortsluiten van je lekolie het probleem alleen maar vergroot en het debiet zal niet zodanig zijn dat het echt te merken is. Alle kleine beetjes helpen maar dit is wel een heel klein beetje denk ik.

Groet,
    Ingmar
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2007

maar weet je zeker dat je retour-leidingen wel goed dicht zijn, anders zou je daardoor lucht kunenn aanzuigen en verklaart misschien het onrustige lopen.

Ja de leidingen zijn nieuw. Op de ingang van de diesel pomp staat druk van de Hardi die ik achterin heb dus ik zuig niets aan. als ik de lekolie leidingen op de ingang van de diesel pomp aansluit heb ik dus ook een beetje tegendruk van de Hardi op de lekolie leidingen en zal ik geen last hebben van lucht denk ik.

Alle kleine beetjes helpen maar dit is wel een heel klein beetje denk ik.

Vind ik ook maar het is het proberen waard.

Groeten,

Easy rider.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited June 2007
    [quote=easy rider]

Nu loop ik te denken om de (warme) lekolie aan de ingang van de dieselpomp in te brengen zodat de reeds warme lekolie weer gebruikt kan worden i.p.v. dat de warme olie naar de tank afgevoerd word (zonde van de energie die er in zit).

Ik denk dat dit beter is voor het opwarmen van de olie zeker bij koude motor zeker gezien ik een 1 tank systeem heb.

Heeft iemand hier al eens mee geëxperimenteerd?

groeten,

Easy rider.

Dit is een vorm van "k g r" ofwel de kort gesloten retour .
    Het zal best een beetje werken maar waarom niet gewoon de hele retour inclusief het overschot uit de pomp terug voeren naar de ingang van je brandstof filter ?
    edited June 2007

waarom niet gewoon de hele retour inclusief het overschot uit de pomp terug voeren naar de ingang van je brandstof filter ?

Dat heb ik ook maar alleen met koude motor, dan is mijn retour aan het filter gekopeld. ik heb namelijk een KGR klep (3/2 ventiel) die open gaat als de diesel pomp 75 graden is, op dat moment komt alles vanaf de uitgang van de dieselpomp naar de tank.

Groeten,

Easy rider.
  • edited June 2007
    DELETED
    edited June 2007

wel merkwaardig dat verschijnsel dat ie dan met koude motor rustig loopt op koude ppo.

Inderdaad, ik begrijp er ook niets van, er is vast een logische verklaring voor.

De pomp van de BMW heeft een beetje vreemde retour banjo met een soort van terugslag klep er in waar de lekolie leiding op aangesloten is.

Hij loopt zowel koud als warm beter.

Groeten,

Easy rider.
  • atjongatjong PPO Addict
    edited June 2007
    [quote=easy rider]Ik heb toen de lekolie leiding van de retour aansluiting op de dieselpomp losgemaakt en vervolgens op de retourleiding naar de tank aangesloten, de lekolie loopt nu dus druklos naar de tank en de aansluiting op de banjo heb ik afgestopt.

Kun je dat wat meer uitleggen Easy rider? Van de 1e verstuiver loopt een slang naar de retourbanjo van de inspuitpomp en van daaruit weer een slang naar de tank. Heb je nu die slang van de 1e verstuiver direct naar de tank gelegd? Da's toch hetzelfde? Dat banjohuis is er toch gewoon eentje met 2 slangpilaren? Hoe heb je die lekslang aangesloten op de leiding naar de tank?

Een opmerking: in het hele verhaal over snelspoelen met een retourbanjobout met grote opening wordt opgemerkt dat als je zou proberen te rijden met de grote banjobout het motorgedrag ook onrustig zou zijn. Zou het kunnen dat de brandstofdruk op de banjo nu dat ie op 1 slangpilaar is afgedopt groter is geworden met als gevolg een rustiger motorgedrag?

Heb je geen verandering gemerkt bij maximale toeren?
  • dinodino PPO Newbie
    edited June 2007

Mijn ervaring is dat de energie niet (nauwelijks) verloren gaat. (energie gaat trouwens nooit verloren). De PPO in mijn 2e tank wordt opgewarmd door de retour. Dit is behoorlijk en gaat ook vrij snel. Na 30 minuten rijden is de tank met PPO goed warm. Voordeel hiervan is dat de ppo makkelijker door de leidingen wil. Ook heeft het dan reeds een hogere aanvangswarmte voor de warmtewisselaar.

Niks mis mee zou ik zeggen.
    edited June 2007
    atjong said:

Heb je nu die slang van de 1e verstuiver direct naar de tank gelegd? Da's toch hetzelfde? Dat banjohuis is er toch gewoon eentje met 2 slangpilaren? Hoe heb je die lekslang aangesloten op de leiding naar de tank?

Dat is niet het zelfde, bij mij zit er in de banjo een soort van drukventiel/terugslag klep. de banjo heeft 2 uitgangen, een grote naar de tank (bij mij zit er een geschakelde KGR klep aan vast) en een kleintje waar de lekolieleiding van de vestuivers op uit komt. Ik heb nu op de slangpilaar (die aan KGR klep zit naar de tank) een klein kopere leidingkje gemaakt waar de lekolieleiding van de verstuivers op uit komen, de lekolie loopt nu zowel met open als gesloten KGR klep drukloos naar de tank. De kleine aansluiting op de banjo is nu afgestopt, misschien dat de motor daardoor beter loopt, ik weet het niet.

Zou het kunnen dat de brandstofdruk op de banjo nu dat ie op 1 slangpilaar is afgedopt groter is geworden met als gevolg een rustiger motorgedrag?

Ik denk dat het omgekeerd is omdat ik geen druk vanaf de lekolieleiding meer op de uitgang banjo heb. Ik denk dat het drukventiel/terugslag klep in de banjo ook iets doet (of juist nu niet meer) in dit verhaal.

Heb je geen verandering gemerkt bij maximale toeren?

Nee de motor loopt als een trein, eigenlijk beter dan hij ooit gedaan heeft. Ik heb allen last van een behoorlijke "dieselnok" maar dat komt omdat 4 van de 6 verstuivers versleten zijn. 2 van de vier oude lekken (lees zweten) naar buiten toe en ik weet zeker dat er ook 1 of meerdere "pissers" tussen zitten die de dieselnok veroorzaken.

Groeten,

Easy rider.
    edited June 2007
    [quote=easy rider]bij mij zit er in de banjo een soort van drukventiel/terugslag klep. de banjo heeft 2 uitgangen, een grote naar de tank (bij mij zit er een geschakelde KGR klep aan vast) en een kleintje waar de lekolieleiding van de vestuivers op uit komt.
    De banjo en pilaren die je beschrijft zijn bij mij precies hetzelfde. Ik heb deze banjobout nog niet los gehaald. Zit daar een terugslagklep in? Hier is de mijne:
    image
    Kun jij een foto van jouw retourbanjo maken?

Maar je theorie is dus dat de terugslagklep zorgt voor problemen bij de lekleiding? Misschien zit ie wel dicht of misschien dat door je KGR wel zo een hoge druk op de leiding komt dat de terugslagklep niet wil openen? Heb je zonder KGR hetzelfde probleem?
    edited June 2007

Zit daar een terugslagklep in?

Ja daar zit ie in, ik ken alleen de functie er van niet, misschien dat Nero het wel weet.

Ik heb het ding even gedemonteerd toen ik aan het ombouwen was, toen heb ik hem even met perslucht doorgeblazen, hij werkt volgens mij gewoon goed. Ik kan er geen foto van maken omdat ie onder het inlaat spruitstuk zit. Ik zie op jou foto dat mijn pomp er toch wel anders uit ziet dan die van jou.

Heb je zonder KGR hetzelfde probleem?

Ja, dat wil zeggen het maakt geen verschil.

Groeten,

Easy rider.
    edited June 2007
    Jouw pomp ziet er waarschijnlijk zo uit (let op onderdelen 138 en verder):
    image
    En pagina 2 en pagina 3.
    Ik weet ook niet waarom mijn pomp afwijkt, maar qua specs zou hij verder identiek moeten zijn.
    edited June 2007
    Ik vond deze foto van jou nog:
    [quote=easy rider]image
    Zie ik het nu goed dat je uitgang aan de VOORKANT van je pompdeksel zit? Bij mij zit ie net als op de Bosch uitdraai aan de achterkant.
    edited June 2007
    Bij mij zit de banjo (nummer 136) boven op het pomp deksel, hier op heb ik een stukje slang aangesloten met het manifolt met de clixons.

Je kan ook op de foto zien dat de lekolie leiding nog niet is aangesloten op dat moment.

De ingang heeft nog zo een stugge witte leiding die nu vervangen is door een kort stukje normale brandstof leiding met de polheizung er aan.

De voorkant van de pomp is trouwens de kant waar de aandrijving op zit, de achterkant is de kant waar de verstuiver leidingen op aangesloten zijn. maar dat even ter zijde.

Is er iemand die weet of het kwaad kan als ik de lekleidingen op de ingang van de dieselpomp aansluit?. Ik ga zondag als het slecht weer is weer aan de beemer knutselen, als het goed weer is ben ik weer aan mijn huis aan het bouwen.

Groeten,

Easy rider.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Ik zou niet weten waarom het kwaad zou kunnen, afgezien van evt. luchtproblemen.
  • edited June 2007
    DELETED
    edited June 2007
    [quote=easy rider]De voorkant van de pomp is trouwens de kant waar de aandrijving op zit, de achterkant is de kant waar de verstuiver leidingen op aangesloten zijn. maar dat even ter zijde.
    Jazeker, maar ik denk dat jij mij niet begrijpt. Bij jou zit de retourbanjo aan de VOORzijde van het pompdeksel:
    image
    Terwijl die bij mij aan de achterzijde van het pompdeksel zit:
    image

Is er iemand die weet of het kwaad kan als ik de lekleidingen op de ingang van de dieselpomp aansluit?

De druk van je opvoerpomp komt dan wel op je lekleiding te staan. Ik weet niet of dit wat uitmaakt.
  • edited June 2007
    DELETED
  • edited July 2007
    DELETED
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Ik vraag me af in welke mate het aanzuigen van brandstof uit de injectoren via de lekleidingen kwaad kan.

Misschien is het net dat wat het verschil maakt.

Of net andersom zou ook kunnen natuurlijk :)
    edited July 2007

Ik vraag me af in welke mate het aanzuigen van brandstof uit de injectoren via de lekleidingen kwaad kan.

Ik heb een extra opvoerpomp in de tank, ik heb druk op de inlaat van de dieselpomp staan. Andere auto's hebben die opvoerpomp niet dus is er geen druk op de ingang van de dieselpomp. In dat geval is er sprake van een vacuum en word er dus aangezogen.

Als ik de lekleiding aan de ingang van de dieselpomp leg betekend dit dat er druk op de lekleidingen komt te staan net als bij een KGR met opvoerpomp.

Ik denk nog steeds dat het een voordeel moet zijn omdat je de warme lekolie weer hergebruikt.

Het is natuurlijk een ander verhaal als je geen opvoerpomp hebt, dan sta je aan de lekolieleiding te zuigen en wat heeft dat voor gevolgen, lucht aanzuigen misschien?

In mijn geval denk ik dat het geen kwaad kan. Het enige waar ik over loop te denken is zal ik de lekolie direct op de ingang van de dieselpomp zetten of zal ik de lekolie inbrengen aan de ingang van de polheizung. Het laatste lijkt mij beter omdat de gloeigougies in de polheizung dan niet zo vaak aan zullen gaan en dat scheelt weer stroom.

Groeten,

Easy rider.
    edited July 2007
    Zoveel lekolie komt er toch niet uit de verstuivers? Win je daar wat mee? Wat de pomp zelf in de retourleiding gooit is veel meer en veel warmer dan die 'druppels' die de verstuivers over hebben.
    edited July 2007

Zoveel lekolie komt er toch niet uit de verstuivers?

Nou dat zal je nog tegen vallen, trek de lekolieleiding maar es van een verstuiver af. Het is wel zo dat hoe meer inwendige speling (slijtage) je hebt in je verstuiver je steeds meer olie naar buiten gooit.

Maar goed je hebt gelijk, het is natuurlijk niet te vergelijken met wat er standaard uit de retour komt maar ja, alle beetjes helpen nietwaar zeker bij de koude start omdat dit juist het moment is dat je elk beetje warmte kan gebruiken.

De olie die uit de lekeiding komt is veel warmer dan de olie die uit de retour komt omdat er druk opbouw plaats vind in de verstuiver welke omgezet word in energie (warmte dus).

Ga van het weekend toch maar es experimenteren, ik meet de temp op de retour an de dieselpomp, es kijken of het verschil maakt.

Groeten,

Easy rider.
    edited July 2007
    Heb je nog resultaten?
Sign In or Register to comment.