Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Saab met 2.2Tid 125 pk opel motor omgebouwd

dinodino PPO Newbie
edited July 2007 in Opel
Om opelrijders met dezelfde motor mee te kunnen laten genieten van een Saab 8) .

De volgende onderdelen zijn toegevoegd:

Brandstofleidingen voor toevoer en retour
44 Liter ronde brandstof tank op oude plaats reservewiel
Opvoerpomp (extra, schijnt niet echt nodig te zijn maar toch gedaan)
Schakelaars / Relais
2 Magneetventielen
Warmtewisselaar koelwater
Brandstofmeter voor PPO tank
Vlotter voor in de brandstoftank
Elektrisch voorverwarmer
Diverse verbindingsmiddelen

Dit alles is ingebouwd in ongeveer 2 dagen tijd. Het moeilijkste was het koppelen van de orginele kunststof brandstofleidingen met de rubberen brandstofleidingen. In dit type auto zitten harde kunststof brandstofleidingen die moeilijk te koppelen zijn met de zachte brandstofleidingen. Had er op de auto normale zachte leidingen gezeten dan had dit uren tijd gescheeld.

Ombouw gerealiseerd juni 2007.
Ervaringen tot nu toe:
Indien vergeten terug te schakelen naar diesel. Koude start na 3 seconden doorstarten aan de loop. Loopt dan onregelmatig. Rook uit uitlaat. Even gas geven en wegrijden.
Bij gebruik zoals het hoort:
Starten op diesel. normaal (uiteraard)
Electrische voorverwarmer aanzetten, na 30 seconden ppo voorverwarmt, overschakelen op ppo.
Na koelwater warm, dan schakeld de electrische voorverwarmer automatisch uit. (kan ook handmatig)
1,5 km voor thuiskomst terug op diesel, ivm koude start volgende ochtend.
Op ppo geen verschil in vermogen merkbaar.
Nagenoeg niet "reukbaar". Dit in tegenstelling tot mijn vorige auto (xantia). Ik vermoed een betere verbranding waardoor minder reuk.

De opvoerpomp heb ik extra gedaan om de brandstofpomp te ontzien. Het is wel een Boschpomp (VP-44) maar dan wel z'on beetje de slechtste die ze gemaakt hebben.

In de orginele tank zit 65 liter diesel. In de ronde 44 liter tank zit ppo. Goed voor 1750 kilomters! Uiteraard tank ik wat vaker ppo.

Voor foto's: zie www.fmso.de voertuigendatabank onder saab (kan niet missen.

Kortom, een top investering! Het rijdt super.

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Welkom op het forum dino,

Wat heb je voor componenten gebruikt? En bij welke temperatuur schakel je om?

Groeten,
    Tim
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Ja, ik heb over deze saab gelezen op fmso. Een mooie Saab op PPO... wat een ubergeile combinatie. Mocht je hem nog eens willen verkopen, pb mij dan eerst.
  • dinodino PPO Newbie
    edited June 2007
    Mag ik eerst zelf even lekker geilen (en dat is toch lekker). Daarna is mijn broertje aan de beurt, die ook al geilt. Mocht hij dan niet willen, dan pb ik je.

groet dino
  • atjongatjong PPO Addict
    edited July 2007
    (2 weekjes later). Dino, ik wordt helemaal niet wijs van die rommelige website. Kun je een gerichte link geven naar een pagina van je met foto's? Ik kan daar echt niks vinden...
  • dinodino PPO Newbie
    edited July 2007
    Hierbij wat foto's.

image

image

image

image

image
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Ik zie een Eckes, 2 magneetkleppen en Poelheizer, verder geen platenwisselaar gemonteerd?? Lijkt me dat die iets meer verwarmingsvermogen heeft. 2 tank dus in een commonrail. Schakel je automatisch terug op dino dmv turbo-timer of met de hand?
  • atjongatjong PPO Addict
    edited July 2007
    De aanvoerklep hangt op zijn kop. Geeft dat geen problemen?
    Wat is dat voor een zwarte stang waar de kleppen aan vastzitten? Was het geen probleem daarin te boren?
    En hoe vul je je tank nu? Niet met losse flesjes neem ik aan??
  • dinodino PPO Newbie
    edited July 2007
    [quote=" 2 tank dus in een commonrail. Schakel je automatisch terug op dino dmv turbo-timer of met de hand?[/quote

Ik schakel terug met de hand. Dat automatische terugschakelen is interessant. Heb je een linkje naar waar e.e.a. uitgelegd staat.

Commenrail? Volgens mij is dit geen commenrail. Althans, dat gaf de garage aan. En daar vertrouw ik dan maar op.
  • dinodino PPO Newbie
    edited July 2007
    atjong said:

De aanvoerklep hangt op zijn kop. Geeft dat geen problemen?
    Wat is dat voor een zwarte stang waar de kleppen aan vastzitten? Was het geen probleem daarin te boren?
    En hoe vul je je tank nu? Niet met losse flesjes neem ik aan??

De magneetklep hangt op zijn kop. Dat maakt volgens mij niks uit. Ik merk er niks van. Alles doet het. Door spanning er op te zetten, werkt de magneetklep. Ook op de kop. (het kwam handiger uit bij monteren)

zwarte stang: is een stabilisatorstang. In het midden een paar gaatjes geboort = geen probleem. sterk genoeg.

vullen: nu nog even met flesjes. Ik wil overstappen op 60 litervaten of 1000 l vat. En dan met een waterpompje op 12 volt in de sigaretten aansteker. Dit werkt goed. 9 litere per minuut. Dat heb ik eerder gedaan bij "xantia".
    Moet nog regelen dat ik olie aan huis krijg. Tot die tijd even jumbo tanken. Nog een tip voor olie aan huis tegen scherpe/goede prijs.
    Tevens wil ik graag europese olie om oerwoud gedoe te voorkomen.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Ik weet niet of je een grote kofferbak hebt, danwel een trekhaak, maar je kan bijvoorbeeld in Almen (bij Zutphen) of Kilder (bij Doetinchem) olie kopen. Erg Europees en gangbare prijs is 75 cent. Kilder levert in Jerrycans of IBC en heeft heftruck beschikbaar om een ibc in je aanhanger te hengelen.
Sign In or Register to comment.