Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

mercedes 613

ludovic PPO Newbie
edited June 2007 in Algemene Techniek
Beste mensen,

Mijn gegevens: mercedes 613 om 352 motor, 130 pk. merk van de pomp vind ik nu niet direct in mijn gegevens, maar voor zo'n type zeker lijnpomp.

Ik lees over diverse systemen. Het lijkt me dat een 2 tanksysteem het meest logische is om de koudestart te vergemakkelijken (op diesel uiteraard) Ik ben er nog niet helemaal uit hoe het zit met de driewegskleppen en het afsluitsysteem. Een reservetank kan ik in de wagen leggen. Ik heb ook een langejan verwarming in de wagen( verwarming op lpg die de hele wagen rondgaat en misschien kan gebruikt worden als verwarming voor de ppo. Ik weet echter niet hoe heet die wordt . Als ik er water mee verwarm is dat in elk geval gloeiend heet. Maar misschien is verwarming via koelwater toch beter Bestaat er een goed schema met kawalitatief oersterke onderdelen waardoor ik geen schade toebreng aan pomp en andere onderdelen?

En hoe zit het eigenlijk met de verkrijgbaarheid in grote hoeveelheden in Belgie?

Bedankt om mee te denken!

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Ludovic,

Om even een aftrap te geven, die motor van jou is een echte vrachtwagen-motor en is geen voorkamer maar een direct ingespoten 6 cilinder, zoals Mercedes deze vanaf 1964 heeft toegepast.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM352_engine. De ombouw zou gedaan moeten worden als bij vrachtwagens, hier heb ik echter geen ervaring mee, denk wel gezien het grotere braqndstof-debiet dat de meeste warmtewisselaars voor personen-auto's niet toereikend zijn. Weet niet of ie een 24 Volt systeem heeft ook ?
    Zo te zien is het wel een lijnpomp(zie foto op de link) Bosch PES, maar vanwege de DI, Moet je inderdaad twee-tank ombouwen.
    Verkrijgbaarheid van Olie, stuur maar eens een Mailtje naar ookjan in Bierbeek bij Brussel, die behoort tot de twee "grootste" producenten :lol: van Belgie.

Groet,
    Ingmar
  • pieter PPO Master
    edited June 2007
    Een langejanverwarming ?:shock: weer iets geheel nieuws voor ons, althans hier nog niet eerder tegen gekomen, 'k ken het wel als drop...........

Jaaah Pjotter jij kent er wel meer, dat weet ik :wink:
  • edited June 2007
    DELETED
  • ludovic PPO Newbie
    edited June 2007
    Heren,

het gaat over een verwarming van de kampeerwagen:
    1 de koelwater wordt de bus rondgeleid en via radiators wordt de boel verwarmd.
    2 Bij stilstand van de bus is er nog de standverwarming: via gas word een verwarmingselement opgewarmd waar het koelwater doorstroomt (in afgesloten circuit de bus ) je kan motorkoelwater dan afsluiten van koelwater bus...

Datzelfde verwarmingselement brengt ook mijn douchewater op (erg hete) temperatuur. Daarom dacht ik dat ik dat kon gebruiken om ppo voor te verwarmen. Concreet heb ik nog geen plannen.

Ik rijd inderdaad met directe inspuiting dus lijkt het me heel belangrijk de ppo op hoge(hoe hoog??) temp te krijgen...

Maar toch: koude ppo in een tank(in de wagen onder zitbank, dus niet heeeel koud.) wordt naar de pomp geleid en onderweg verwarmd... de ppo bij de pomp zal idd vloeibaar genoeg zijn om de pomp zo weinig mogelijk extra te belasten, maar de koude ppo uit de tank moet toch ook aangezogen w? Geeft dat dan toch niet teveel weerstand?? Ik denk dat niemand zin heeft in een kapotte pomp, ik zeker niet. Tankverwarming lijkt me dan ook teveel energiezuipend, tenzij een buizen- of platensysteem in de tank zou liggen.( maar krijg je daarmee een tank van 50 l ppo op 70 °?? of meer in mijn geval?

ik zou wel eens willen komen kijken naar een 2-tanksysteem... bij een soortgelijk voertuig als het mijne..

groeten ludo
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    zelfde motor (bijna toch) als die van Ossie.
    Volgende week vervang ik z'n verstuivers met gereviseerde verstuivers op hogere druk.
    Normale druk is bij deze 200 bar of 175. Er zijn namelijk 2 types motoren en verstuivers in.

Groeten,
    Nero
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Met die Langejanverwarming kan je toch je PPO gaan voorverwarmen op gas als het nodig zou zijn (winter)? Warmtewisselaar(s) in dat circuit?
  • ludovic PPO Newbie
    edited June 2007
    Het probleem is denk ik dat de leidingen van de verwarming heel dik zijn en dus niet passen op de warmtewisselaars die ik tot nu toe ben tegengekomen op verschillende sites( max verbruik 10 liter tot nu toe...) Aangezien het dan nog direct ingespoten wordt, moet de temp van ppo dan niet hoger zijn dan 70° om helemaal te verbranden?

dus: warmtewisselaar hoge capaciteit is een zaak

temp ppo is een tweede zaak. Als ik de langejan wil gebruiken, denk ik ook wel dat die tever staat van de pomp= veel verlies onderweg(6 meter..)

ludo
  • ludovic PPO Newbie
    edited June 2007
    trouwens beste Nero,

Die andere om 352 waar je over spreekt, is die ppo uitgerust?

hoe zit die zijn systeem dan in elkaar?

En trouwens, zou het jullie storen als ik wat kom stelen met mijn ogen als je de verstuivers vervangt?

groetjes ludo
  • ludovic PPO Newbie
    edited June 2007
    ee foto van de ww die ik eventueel zou kunnen gebruiken:

image

is die zwaar genoeg? gaat de dikke ppo daar wel door?

groeten ludo
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    ja, Ossie is ook een forumlid (komt ook op elke meeting!) die al langer ppo rijdt.

Stelen met je ogen?
    Tja, ben geen zo'n fan van kijkers op m'n handen als ik aan het werk ben...
    De veranderingen aan de verstuivers doe ik trouwens op m'n werk.
    De verstuivers vervangen in z'n motor, dat gebeurd thuis.
    Ik heb immers zo'n verstuiverhouders liggen!
    Vervangen van verstuivers is niet moeilijk, allen zitten deze onder het kleppendekesel.
    Dus deksel moet eraf, leidingen los, verstuivers losdraaien met grote pijpsleutel (32 of 30 ik twijfel nu) en uithalen.
    Nieuwe brandplaatjes steken, verstuivers erin, vastzetten, retourleidingen monteren, hogedrukleidingen monteren, kleppendeksel (met nieuwe dichting) erop, en starten maar.

Groeten,
    Nero
  • ludovic PPO Newbie
    edited June 2007
    ok, begrepen...

wat denk je van de ww?
  • ludovic PPO Newbie
    edited June 2007
    zijn er nog eigenaars van direct ingespoten diesels die raad kunnen geven??

ludovic
Sign In or Register to comment.