Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Eigen energievoorziening

freddyb PPO Newbie
edited June 2007 in Algemene Techniek
Hallo,

Ik ben nog een leek op dit gebied en wil daarom naar jullie ervaring vragen.

Ik zit met het volgende. Wij hebben thuis een behoorlijke stroomrekening; 12000 KWU per jaar. Ik ben aan het onderzoeken hoe ik op een cratieve en milieuvriendelijke manier de kosten voor deze energie kan drukken. Nu dacht ik aan het volgende;

Als ik nou een Diesel aggregaat laat draaien op biodiesel, en deze via een omvormer aansluit aan mijn electriciteitscircuit. Heb ik als ik de biodiesel goedkoop kan krijgen volgens mij een mooi rendabel straatje. Ik heb een terugdraaimeter.

Ik besef dat ik een hele eenvoudige voorstelling van zaken geef. Veel verder kom ik zelf waarschijnlijk ook niet. Vandaar mijn vraag naar jullie expertise, ervaringen, ideeen, mogelijkheden en onmogelijkheden.

Alvast bedankt voor een reactie.

Groet,

Freddy

Comments

• TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Welkom freddy,

Hier is over zulk opzet al vrij veel gediscussierd:

http://www.ppo.nu/viewforum.php?f=24

'k Heb onlangs wel gehoord dat je goed moet oppassen dat je niet meer elektriciteit produceert dan dat je gebruikt.

Elektriciteitsmaatschappijen kennen namelijk geen "negatief verbruik" waardoor ze er automatisch van uit gaan dat je meter helemaal rond is gegaan en terug van 0 beginnen tellen...
    Met alle gevolgen van dien :roll:
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2007
    Tjorque said:

Elektriciteitsmaatschappijen kennen namelijk geen "negatief verbruik" waardoor ze er automatisch van uit gaan dat je meter helemaal rond is gegaan en terug van 0 beginnen tellen...

Dat geloof je toch zelf niet dat ze daar mee wegkomen?
    Jouw teller thuis is heus niet de enige teller die zij gebruiken.

Het is wel zo dat je de toelating met hebben om terug aan het net te
    leveren... en die krijg je niet zo 123. Maar het KAN.
    Het is echter zelden economisch interessant.
  • KockieKockie PPO Burner
    edited June 2007
    Het is alleen rendabel te krijgen als je ook de warmte van je aggregaat kunt gebruiken, bijvoorbeeld voor de verwarming van je huis. Terugleveren is in NL nogal een probleem. Bij onze oosterburen is het een stuk gemakkelijker. zoek op internet maar eens op BHKW (blockheizkraftwerk oftewel wkk)
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    wodan said:

Tjorque said:

Dat geloof je toch zelf niet dat ze daar mee wegkomen?
    Jouw teller thuis is heus niet de enige teller die zij gebruiken.

Het is wel zo dat je de toelating met hebben om terug aan het net te
    leveren... en die krijg je niet zo 123. Maar het KAN.
    Het is echter zelden economisch interessant.
    kijk, de man die onlangs bij ons is langsgekomen om het installeren van zonnecellen te bespreken heeft ons daarvoor gewaarschuwd. Ook al staan er vele tellers en zelfs een die appart de geproduceerde energie bijhoudt om te bewijzen dat je idd zoveel geproduceerd hebt...

Elektriciteitsmaatschappijen zijn altijd "klootzakken" die zoveel mogelijk winst willen maken. En als ze aan jou geen winst kunnen maken, dan kan ik me best voorstellen dat ze ook hun netwerk niet ter beschikking willen stellen...
  • NiekNiek Super Moderator
    edited June 2007
    Maak een sommetje. Dan zul je zien, dat het moeilijk concureren is met energiebedrijven. Verder moet je een geijkte meter hebben om terug te kunnen leveren en een contract. Je krijgt iets van 5 of 6 cent terug per kwh. Zoals al gezegd, je moet de warmte ook zelf kunnen benutten. Als ik het zou doen, zou ik altijd kiezen voor een eilandsysteem: afkoppelen van het net. Scheelt veel aan transportkosten en vast recht.
    Niek
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Misschien een vreemd idee, maar iemand al eens nagegaan of je geen kontrakt kunt afsluiten met een Duitse energie leverancier.
    Ik heb zelf ook 16 m2 op het dak zitten, en tot nu toe loopt de meter terug, heb echter geen negatief verbruik, dus ik krijg per Kwh dezelfde prijs terug als ik betaal. Als de energiemij twee meters wil gaan plaatsen dan zal het minder interessant worden, zodat het wellicht te overwegen is om de panelen maar op e-bay te zetten.

Groet,
    ingmat
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    @Ingmar, bovenstaande van je begrijp ik. Maar als zij 2meters willen plaatsen kan jij toch weigeren en je stroom opslaan. En wat minder v/d leverancier afnemen? Die stroom wordt toch opgeslagen in accu's. of heb ik dit helemaal mis?

gr Ton
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Stokers,

En met de energiemaatschappij omgaan zoals zij dat ook met ons doen. Dus je ben 40x niet thuis, dan begrijpt je vrouw het 40x niet en vraagt of de man terugkomt als jij thuis bent. Dan stuur je 40x een brief dat je niet begrijp dat de "oude" meter weg moet, terwijl hij nog goed werkt. Je mag niet weigeren dat ze een andere meter plaatsen, maar je mag wel weigeren dat ze binnen komen :lol:

Dan ben je al snel 2 jaar verder :wink: Verder keurig je rekeningen blijven betalen.

Het is jammer, maar vooralsnog niet erg makkelijk om stroom te gaan opwekken vs koppeling met het net. Je zou ook nog eens goed kunnen kijken waarom je zoveel stroom verbruikt. Wellicht is daar nog wat te besparen.

Cheers,
    Tim
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Ton/Tim,

Tussen mijn 16 zonnepanelen en het net, zit een inverter. Die zet de energie die de panelen leveren om in 220 V en levert terug aan het net, ik kan dus niet opslaan omdat het geen autonome installatie is.
    Om dit te kunnen opslaan zou je ook een behoorlijk pakket aan accu's moeten hebben.
    Voorlopig is het stil rondom de nieuw elektronische meters bij Eneco, en dat wou ik wel zo houden, en draait het metertje in ieder geval overdag lekker terug. Eigenlijk is het verbruik vanuit het net gedurende het late voorjaar mei tot vroege najaar bijna 0, althans voor de dag stroom. S'nachts gaan de grote verbruikers aan, was, afwas en droger.

Gr. Ingmar
Sign In or Register to comment.