Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

gas blijft hangen, oorzaak ppo???!

jan PPO Newbie
edited June 2007 in Algemene Techniek
Ja hoor, ben je net 40 km van huis voor een relaxed midweekje Limburg, blijft het gas hangen. hebben jullie dit wel eens bij de hand gehad? Je laat het gaspedaal los en hij blijft op het toerental hangen, waar hij eerst hoorde. Het gaspedaal kwam wel normaal terug, maar de motor bleef onverstoorbaar door gieren. (om616)

Na een paar keer het gaspedaal bewerkt te hebben met de voet, kwam hij tot bedaren. maar bleef niet stationair lopen en sloeg af.
toen hij weer normaal reageerde op het gaspedaal, bleef hij alleen stationair wat zagend oftewel onregelmatig lopen, maar dat ging ook over na enkele kilometers. Het enige wat ik heb gedaan is hem direct van diesel overgeschakelen op ppo.

De volgende 500km op diesel afgelegd , maar zonder een enkel probleem.

Vandaag het hele stangenstelsel een drup olie gegeven en toen maar weer eens gaan rijden op ppo en ja hoor precies dezelfde problemen .

Ik denk dat het toch met de brandstofpomp/regulateur te maken heeft, maar wie heeft misschien dezelfde ervaringen?

Het is natuurlijk moeilijk zoeken naar problemen die er op dit moment niet zijn, maar het zal je onverhoopt bij een flinke afdaling gebeuren.

Comments

• neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    geef eens wat meer uitleg over waar je mee rijdt, en wat er allemaal "op" zit . Ik bedoel dan pomp, verwarmers, verstuivers,....

Vooral welke soort pomp. Waarschijnlijk lijnpomp dus. Maar die heb je ook met verschillende soorten regelateurs.

Groeten,
    Nero
  • jan PPO Newbie
    edited June 2007
    Hallo Nero,

Ik heb een bosch lijnpomp met rode vuldop voor de olie tbv de regulateur.

Ik heb een 2 tanksysteem met voorverwarming (koelwater)en rij op gebruikte goed gefilterde plantaardige olie. de motor is een 70 pk om616 zoals in de oude mercedes 240d. Hij heeft 80000km gelopen en rij ongeveer 10000 km op gebruikte plantaardige olie . Oja,

Ik heb de retour voor de opvoerpomp kortgesloten. Eerst had ik hem na de opvoerpompkortgesloten, maar dan bouwde hij enigzins druk op in het retoursysteem, waardoor de slangen zo nu en dan gingen lekken op de verstuivers
    nero said:

geef eens wat meer uitleg over waar je mee rijdt, en wat er allemaal "op" zit . Ik bedoel dan pomp, verwarmers, verstuivers,....

Vooral welke soort pomp. Waarschijnlijk lijnpomp dus. Maar die heb je ook met verschillende soorten regelateurs.

Groeten,
    Nero

• neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    de regelateur van eender welke lijnpomp werkt onafhankelijk van de brandstof die gebruikt wordt. De regelateur wordt gesmeerd door motorolei (in jouw geval apart bij te vullen in de rode dop ) (zeker niet vergeten deze olie eens te verversen!! boutje onderaan regelateur lossen. olie eruit laten lopen. Boutje terug indraaien. Aan zijkant eenzelfde boutje losdraaien; Deze zit zo'n 5 cm hoger dan de onderkant van de regelateur. Nu opvullen met olie tot olie uit dit gaatje komt. Boutje terug erin en dop erop.)
    Het feit dat je dit enkel bij ppo (eigenlijk WVo) hebt, kan duiden op ofwel niet zo goede wvo ofwel een element van de pomp (persplunjer) die beetje vastkomt op de tandlat die naar de regelateur loopt. Dit laatste kan, maar is vreemd dat je het op diesel nog niet hebt gehad.

Ik zou zeggen bij wijze van proef om eens te rijden op zuivere ppo. Geen wvo, maar gekochte ppo (uit fles of wat dan ook).
    Kijk eens of je hiermee ook het probleem hebt, of niet.
    Heb je het niet, dan schort er wat aan je wvo.

Groeten,
    Nero
  • jan PPO Newbie
    edited June 2007
    Hallo Nero,
    Allereerst bedankt voor je reactie.

Ik ben er inmiddels achter dat ik de veer op mijn smoorklep mis en dat zal het hele euvel kunnen oplossen. Ik denk dat het ppo/diesel verhaal op toeval berust, want na wat gepiel met het stangenstelsel kreeg hij ook met diesel problemen.

Ik had de regulateur helemaal gevuld met olie en dat is dus niet de bedoeling begrijp ik uit jouw verhaal. hij gooit de overtollige olie er gewoon uit heb ik het idee.

Eerst een nieuwe veer en dat moet het zakie het weer doen denk ik.

groet,

Jan.
    nero said:

de regelateur van eender welke lijnpomp werkt onafhankelijk van de brandstof die gebruikt wordt. De regelateur wordt gesmeerd door motorolei (in jouw geval apart bij te vullen in de rode dop ) (zeker niet vergeten deze olie eens te verversen!! boutje onderaan regelateur lossen. olie eruit laten lopen. Boutje terug indraaien. Aan zijkant eenzelfde boutje losdraaien; Deze zit zo'n 5 cm hoger dan de onderkant van de regelateur. Nu opvullen met olie tot olie uit dit gaatje komt. Boutje terug erin en dop erop.)
    Het feit dat je dit enkel bij ppo (eigenlijk WVo) hebt, kan duiden op ofwel niet zo goede wvo ofwel een element van de pomp (persplunjer) die beetje vastkomt op de tandlat die naar de regelateur loopt. Dit laatste kan, maar is vreemd dat je het op diesel nog niet hebt gehad.

Ik zou zeggen bij wijze van proef om eens te rijden op zuivere ppo. Geen wvo, maar gekochte ppo (uit fles of wat dan ook).
    Kijk eens of je hiermee ook het probleem hebt, of niet.
    Heb je het niet, dan schort er wat aan je wvo.

Groeten,
    Nero

Sign In or Register to comment.