Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ervarin gezocht met 205 d turbo met Lucas-pomp

205 d turbo PPO Newbie
edited June 2007 in Citroën/Peugeot
Hallo allemaal,

Omdat ik voor mijn werk veel, heel veel km's maak rijd ik al een tijdje übergoedkope dieseltjes. Na het overlijden van mijn AX 1.4D heb ik een 205 d turbo gekocht en dat bevalt me prima.

Hij is alleen niet zo zuinig als de AX was, en da's dan wel weer jammer.

De AX had een Lucas-pomp en ik heb daar nooit PPO in durven doen, maar met de Peugeot wil ik het eigenlijk wel eens proberen.

Technisch ben ik aardig onderlegd, maar ombouwen ga ik (nog) niet doen. Ik wil domweg ZBO in de tank kieperen en kijken wat er gebeurt. Het enige detail is: ook deze voiture heeft weer een pomp van 'The king of darkness', Lucas.

Nu heb ik op dit forum al gezien dat je grofweg tot 30% ZBO kunt bijmengen ('s zomers) bij een Lucas-pomp, maar is er ook iemand die ervaring heeft met specifiek dit model auto (de zoek-functie leverde niets op...)?

Comments

• DyslectieDyslectie PPO Master
    edited June 2007
    hoi 205 d turbo

welkom op het forum.
    wat ik niet begrijp
    bij de ax durf je geen ppo toe te diene en nu wil
    moet wilg je pomp gaan vernielen ?

volgens mij blijft een lucas allen leven met een 2-tank systeem.
    maar ben wel benieuwt naar je vervolg
    dus hou ons op de hoogte

kijk bij de zoeken eens onder lucas heb ik ook gedaan

dyssie :D
  • 205 d turbo PPO Newbie
    edited June 2007
    Ho even, ik wil hem niet om zeep helpen :lol:

De reden dat ik de AX er nooit op heb laten rijden is

1) dat het AX-dieseltje sowieso al niet de sterkste in zijn soort is (koppakkingen - uiteindelijk heeft deze ook de geest gegeven) en dat ik geen zin had om een 2e 'tijdbom' in te bouwen
    en
    2) de AX al zó bizar zuinig was dat er bijna niet tegenop te mengen viel. Het risico dat ik er mee liep woog nauwelijks op tegen de reductie in kosten

Het 205-blok is van zichzelf een stuk sterker. Daar verwacht ik in beginsel geen problemen mee. En dus durf ik wel een ander 'tijdbommetje' te leggen, maar wel met enig beleid. Daarom ben ik eens op dit forum rond gaan kijken en heb ik dus gezien dat ongeveer 30% ppo wel doenlijk is voor een Lucas. Alleen, misschien is de pomp van de 205 d turbo weer een eigenaardig model met een gebruiksaanwijzing, en daar wil ik achter komen. Alleen liever niet proefondervindelijk :roll:
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Waar je mee te maken hebt is dat het rijden op PPO nog een behoorlijke niche markt is, oftewel, afgezien van pioniers als Elsbett, is er nog weinig bekend over de practische invulling van starten, rijden, tanken etc. Het makkelijkst is laten ombouwen door Elsbett, maar die werkt ook voornamelijk met Bosch-pompen. Als je niet wil experimenteren of er tijd danwel moeite insteken, wordt het vrij moeilijk om iets gedaan te krijgen. Voor mij staat ppo-rijden voor het dwars zijn, kont tegen de krib van een shell en vooral het milieuvoordeel omdat ik veel kilometers maak om op mijn werk te komen.

Kortom, de kans dat je hier iemand treft die dezelfde auto heeft als jij, is gewoon klein. ericzwiep en ondergetekende hebben ervaring met Bosch-Peugeots, maar dat zegt weinig over een Lucas. M'n gevoel zegt dat Dyssie je "buddy" is, omdat ie tegen alle adviezen in z'n Lucas heeft omgebouwd naar een 2-tank en het vooralsnog ook nog allemaal heel blijft.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Miglowie,

En natuurlijk brownie, die ook flink gelucassed heeft.

Tim
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Das ook waar ja, hij heeft alleen 1-tank gereden volgens mij tot 50% bijmixen en op lange stukken 100%, maar voor het wegzetten weer dino bijtanken
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Miglowie said:

Das ook waar ja, hij heeft alleen 1-tank gereden volgens mij tot 50% bijmixen en op lange stukken 100%, maar voor het wegzetten weer dino bijtanken

Precies, tijdens de dagelijske korte ritten reed ik gewoon 50% in de zomer van zuid-frankrijk. 's Winters tegen het vriespunt begon hij met dat percentage wel te mopperen bij de koude start. Ik gebruikte wel een elektrische verwarming en een WW. Als de boel een keer op temperatuur is, dan gaat het prima en loopt hij stiller en soepeler op PPO dan op diesel.

Maar goed, bijmengen zonder ombouw bij een Lucas moet je erg mee uitkijken, zeker 's winters.

Ik had trouwens feitelijk hetzelfde blok in de 306, misschien iets groter, een 1.9 zonder turbo. Die is later ook in de 205 Forever gezet geloof ik. Overigens prima blokjes, die met goed onderhoud en fatsoenlijke rijstijl wel 500.000km meegaan.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    yep,
    laat hem mijn topic maar lezen
    http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1287&postdays=0&postorder=asc&start=0
    komt hij een heeeeeeeeeeeeel eind.
    Simpelste is er een bosch pomp in te zetten, moet lukken toch?
    vragen via pb of in dit topic. succes
Sign In or Register to comment.