Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Wij gaan zelf olie persen

ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
edited December 2007 in Olieen
Misschien past het niet helemaal in dit hoekje, maar ik waag het er toch maar op.

Ik heb vandaag een oliepers besteld, om zelf olie te gaan persen. In eerste instantie zal dit walnotenolie worden, aangezien we een grote boom in de tuin hebben en gewoon weg de productie ervan binnen een jaar niet opkunnen. De pulp die overblijft wordt voer voor het "vee".

Op de site van de verkoper zag ik ook dat ie geschikt is voor koolzaad, dus wie weet, waag ik het er toch eens op. Misschien een reden om eens te gaan kijken wat er mee valt te doen ? Electromotortje erop, IBC eronder...silo erboven hahaha :lol:

Groet Ingmar

http://www.piteba.com/nld/index_nld.htm

image

Groet,
Ingmar

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Ingmar,

2/5 is een rendement van 40%. Dat lijkt me erg optimistisch voor zo'n persje. Ziet er verder wel goed uit! Ben erg benieuwd hoeveel rendement je gaat halen. Ik zou zeker ook een tijdje koolzaad proberen.

Hoe is het met je IBC aansluiting afgelopen?

Edit: lees net ook het fiets verhaal op de site....2l/u, dus voor een ibc-tje vol moet je 500 uur fietsen :lol: :lol:

Tim
  • RaafRaaf Modding Member
    edited June 2007
    Hehe Ingmar

Niks sportschool >> Persen ! :lol:

Nu ja ik ben wel erg benieuwd naar je bevindingen, maar als ik het zo eens lees dan blijf ik voorlopig de oude walnoten voorraad maar gewoon in de kachel gooien.
    Het lijkt me een leuk persje om zelf je spijs olie te maken maar als brandstof pers te klein.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Tim,

We zullen gewoon wel kijken hoe het werkt, in eerste instantie toch alleen de walnoten. Misschien dan toch ook wel een electromotor, gezien het draaien :lol: , toch millieuvriendelijk want die elektromotor zal bij mij dan uit groene (zelf opgwekte) stroom komen.

De foto's waren duidelijk, ik heb de klus bijgeschreven op mijn organisch groeiende lijstje klussen :lol: Ooit komt er een moment dat ik me daadwerkelijk verveel....maar zal nog wel even duren.

Die pomp van jou is zeker wel zelfontluchtend ?, lijkt me een lastig klusje om hem te ontluchtten, die van mij is niet ontluchtend.

Groet,
    ingmar
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    héhé,
    Ik heb ook 2 grote walnotebomen in m'n tuin staan.
    Die dragen echt massa's noten!!
    Maar om erop te rijden?
    hmm...nee, liever porto van maken :lol: :wink: :P

Alhoewel wat moet ik dan met 500 liter porto (of meer??)

Groeten,
    Nero
    edited June 2007
    Nero,

Ik weet er alles van, meestal verkopen de kinderen ze ook in de herfstvakantie, dan zijn ze net gevallen en sommige mensen houden ervan. Ik heb ook nog 30 liter appelwijn staan tegen zo'n 19 %, moet nog steeds calvados van gemaakt worden.
    Maar die walnotenolie, daar ga ik natuurlijk niet op rijden hoor, veel te lekker om te koken of door de salade. Ik heb er nog geen wijn of port van gemaakt, ten eerste omdat ik geen goed recept heb, ten tweede de druiven en peren leveren al genoeg wijn op.

Groet,
    ingmar
    edited June 2007
    ingmar said:

Die pomp van jou is zeker wel zelfontluchtend ?, lijkt me een lastig klusje om hem te ontluchtten, die van mij is niet ontluchtend.

Nee, moet je ook handmatig ontluchten. Met een goeie terugslagklep en een afsluiter aan de vul kant, heb ik nog geen last van lucht (en dus opnieuw ontluchten) gehad.

Alleen als het vat straks leeg is....... :evil:

Tim
    edited June 2007
    Tim,

Bijtijds bijvullen dan maar he :lol: .

Ingmar
    edited June 2007
    ingmar said:

Bijtijds bijvullen dan maar he :lol:

Ruud Ruud :lol: :mrgreen:
  • pieter PPO Master
    edited June 2007
    Jongens dit wordt pas een interessante topic, eindelijk dwalen we een beetje van dat PPO- gelul af en komen er smakelijker dingen aan de orde.
    Ik was al jaren geleden van plan een walnotenboom te planten en kan me nu wel voor de kop slaan dat ik dat nog steeds niet heb gedaan.
    Ik heb wel ander spul staan wat ook goed smaakt, daar is wijn een slap aftreksel bij.
    Kunnen we dit niet een beetje op gang houden, het is tenslotte ook accijnsvrij, al vind ik het wel op het randje in een forum waar autorijden het credo is, dat gaat niet samen met bovenstaande.
    :cry:
    edited June 2007
    Genieten van het goede der natuur, ja hoort wel wat meer thuis dan in de koffiehoek. Wat mij betreft Mod. kan die daar ook heen :lol:

Ingmar
    edited June 2007
    recepten voor porto van walnoten (okkernoten in Vlaanderen)

Inleiding:

Na de zomervakantie , de eerste herfststormen komen eraan, maar ook de milde (zonnige) herfstdagen met tuinen die uitnodigen en baden in een overvloed aan hartige en zoete vruchten en noten, we kunnen ze oogsten en er heerlijke dingen mee maken, ook voor dit receptje is het nu het moment. Okkernoten met de groene bolster er nog omheen als basis voor een lekkere likeur dat niet moet onderdoen voor de legendarische portwijn!

Ingrediënten:

7 à 8 okkernoten met groene bolster

3 ½ liter rode wijn

½ liter witte wijn

½ liter zuivere alcohol (94°)

560 g witte suiker

een goed afsluitbare emmer van 5 l

Bereidingswijze:

Pluk de okkernoten met groene bolster op het moment dat ze (juist) openbarsten, ze mogen nog geen spoor van bederf (rot) vertonen (liefst plukken voor er noten op de grond vallen), het beste tijdstip hiervoor is eind augustus, begin september, afhankelijk van het type zomer dat we kregen.

De geplukte okkernoten en bolsters goed wassen en naspoelen voor gebruik.

Haal een 3 tal noten uit de bolsters en breek deze open.

Doe de okkernoten en de suiker in de emmer en overgiet alles met de rode en witte wijn en ook de alcohol. Sluit de emmer goed af en plaats hem op een donkere en koele plaats, daarna regelmatig de emmer schudden zodat de suiker zich goed kan vermengen met de vloeistof.

Laat het geheel trekken tot eind januari, daarna de drank zeven en filteren (zie tip) of op flessen trekken (zie tip). Na het filteren en/of op flessen trekken de likeur nog minstens 3 maand laten trekken vooraleer deze te consumeren.

TIPS

Om de notenwijn te bereiden hoef je geen dure wijn te nemen. Een goedkope rode wijn geeft een even goed eindresultaat.

Je kan een emmer met deksel gebruiken (misschien in een frituur of horecazaak of in een verffabriek een ongebruikte emmer vragen ). Zeer goed uitwassen zodat die vrij zijn van ongewenste geuren. Deze emmers sluiten heel goed af en kunnen meerdere keren gebruikt worden.

Om de porto te zeven gebruik je best een nylon koffiefilter die je in een filterhouder zet. Deze nylon koffiefilter is makkelijk uitwasbaar tijdens het zeven / filteren van de porto.

Deze porto kan op flessen getrokken worden zoals wijn (de benodigdheden kan je evt. vinden in speciaalzaken die dergelijk materiaal aanbieden). Op een koele plaats kan hij daarna uitstekend bewaard worden, zelfs verscheidene jaren.

Wie het wat omslachtig vindt om de likeur op flessen te trekken, kan zich ook heel goed behelpen met (lege) 2 liter flessen (rode wijn - warenhuis) om de porto aan te maken. Nadien kan in deze flessen de porto bewaard worden, aangezien deze flessen voorzien zijn van een schroefdop en niet van een kurk !

Santé,
    Nero
    :lol:
    edited June 2007
    Nero,

Bedankt voor het recept, die 94% alcohol moet ik dan wel even scoren, helaas dit jaar niet in Andorra, want daar ben je voor 5 Euro klaar.
    Ik heb een grote collectie gistflessen, en eventueel nog een aantal emmers van het bier maken, dus dat gaat zeker lukken. Nu hopen dat de okkernoten nog niet in Augustus gaan vallen, want dan zit ik nog in Frankrijk.

Ingmar
  • pieter PPO Master
    edited June 2007
    En ik maar denken dat de enige vloeistoffen die Nero kent dieselolie en PPO zijn, met open mond je recept gelezen maar moest hem sluiten want ik begon te kwijlen..........
    edited June 2007
    :wink:
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    De vader van mijn vriendin heeft ook ooit notenwijn gemaakt :)

in 1985 om precies te zijn :) (haar geboortejaar :) )

elk jaar genieten we van een glaasje van deze lekkernij :lol: :lol:
  • sauspasta PPO Burner
    edited June 2007
    Wat denken jullie, om wat mee te nemen naar Texel,
    Met een beetje mazzel ben ik er toch en lust wel een slokje van de brouwsel van Nero.

vrgr Niels
  • edited June 2007
    DELETED
    edited June 2007
    Haha,

Voor dat je het weet lullen we op de volgende meeting alleen nog maar over gistsoorten, alcohol-percentages zuurtegraden en nog meer van dat vinologen jargon. Maar ik zal ook wel een flesje pruimenport meenemen of wat anders onder een kurk.

Groet,
    ingmar
  • edited June 2007
    DELETED
  • melusine PPO Newbie
    edited November 2007
    Hoi Ingmar ,
    Heb je die oliepers nu al getest :?: :?: :?: :?:
    Groetjes melusine
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007