Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

PPO praktijkgroentje PPO-theoriegevorderde

JP Belmondo PPO Newbie
edited June 2007 in Citroën/Peugeot
Mijne Heren en Dames,

Ik ben zeer geinteresseerd in het gebruik van PPO kende de Elsbettmotor al uit de KIJK van de jaren 80.
Nu heb ik een 406 Break HDI 110 pk in 't vizier en overweeg daar PPO mee te gaan gebruiken.
Echter de volgende signalen bereiken mij:
1 Elsbettsite: Peugeot motoren met FAP zijn niet geschikt
2 Peugeot nederland raadt pure PPO af (ogv emissies maar goed daar snappen ze niks van), maar spreken van grote onherstelbare schade aan de motor.
Ik zie jullie her en der vertellen dat de Lucaspomp een zwakke schakel is. Nu weet ik op dit moment niet hoe die pomp werkt, (is het een zuigerpomp of een rotatie pomp met schoepenwiel?) maar kun je die inderdaad zomaar vervangen door een boschpomp is dat een simpele kwestie van kwaliteit van de pomp? Hoe zit dat met bevestiging zijn er dan beugels en of ander boutjes enzo nodig?

Ik heb als eindresultaat voor ogen een foolproof en schoon, dwz zonder steeds sleutelen en verbouwen) PPO systeem waarbij het streven is om op 100% ppo met die motor de tanken (voorkeur voor 1 tanksysteem=is geen keiharde voorwaarde maar gruwel van de dhz-jerrycan in de achterbak. dan een echte tank ergens mooi weggewerkt.
Is het eenvoudig om met aangepaste onderdelen die lucaspomp te "upgraden"?.
Wat vinden jullie? Verstandig of te hoog gegrepen?

Al zeg ik het zelf: heb voldoende sleutelervaring door o.a complete blokrevisies van 2 en 4 taktbrommers en Motorfiets HondaCX500. Nu was dat nog de pure mechanische techniek, de moderne auto waar ik nu over spreek is uitgerust met computers en chips electronica en is in dat opzicht onvergelijkbaar.
Ik vermeld dit om aan te geven dat ik niet bang ben voor een stevig technisch verhaal.

Groet,
JP

Comments

• browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Hallo Jean-Paul :lol: ,

Een Lucas pomp is inderdaad de zwakste door een zwakkere plunjer. Peugeot hebben ofwel een Lucas ofwel een Bosch roterende pomp. Op zich kunnen deze wel tegen PPO, zolang de brandstof maar dun genoeg wordt aangeboden, dit kan door verwarmen. Maar de HDI is een common-rail motor die hogere eisen stelt aan de brandstof dan een conventionele diesel. Het kan wel, forumlid Peus rijdt met een omgebouwde 406HDI, maar gaat niet verder dan 50% PPO. Persoonlijk zou ik geen PPO iin een commonrail motor gebruiken, maar het moet dus wel kunnen.
    Kijk maar eens wat rond op het forum, er zijn wel meer topics over de HDI motoren.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Je zegt dat het een HDI is. Dan zal er van een rotatieve pomp geen sprake zijn (denk ik) en dus ook niet van een lucaspomp maar van dure hoge druk dingen die (als ze stuk gaan) hééél veel kunnen kosten.
    Elsbett zegt: No PPO for Lucas, maar dat is niet 100% waar. Misschien geldt dat voor jou HDItje ook maar de ombouw is niet zo eenvoudig met al die high pressure toestanden.
    De rest laat ik aan de echte kenners over.

Grtz
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Inderdaad gebruiken die HDI een grotere druk, maar dat wordt toch wel door een pomp verkregen? Waarom niet door een rotatieve Lucas dan? Het zal uiteraard een andere pomp zijn dan 'gewone' diesels, maar is de interne techniek ook totaal verschillend?

(PS.: Ik heb zelf dus weinig verstand van commonrail motoren zoals je begrijpt)
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    HDI kitje ligt hier nog te koop volgens mij ......

No problemo ... komt van Elsbett himself.

Helemaal Completo !!

:wink:
  • PPO-SystemsPPO-Systems PPO Burner
    edited June 2007
    HDI is volgens mij allemaal bosch, maar lucas HDI is ook geen probleem

Lucas verhaal geld met name voor RP pompen.

De modelen uit gerust met een FAP filter kunnen niet omgebouwd worden

CR-systeemen heb je in verschillende varianten:
    Het setje van Lord drappo moet minimaal 1 dieselpomp bevatten en 2 PPO pompen wil het goed werken, andrs is het een verkeerd type set de set's met maar 1 PPO pomp en 1 diesel pomp werken niet op een HDI van peugeot.

Elsbett heeft vervangende motor garantie , dus het verhaal van die dealer met een korreltje zout nemen.

Niet goed omgebouwde CR-systemen, HDI's gaan wel stuk

CR-rail HDI kan aleen betrouwbaar omgebouwd worden met een 2-tanksysteem.

Voor die tank, ik heb ronde tanks die op de plek van het reservewielpassen, hier komt je diesel in.
    Hoofd brandstoftank word normaal PPO.Alle tank opties zijn realiseerbaar evt. RVS op maat gemaakt op de plak die jij wilt (hier hang meestal wel een stevig prijskaartje aan :) )

Evt is een buiten aansluitning voor het tanken een optie word geleverd met afsluitbare tankdop met sleutel, verzonken in de carroserie.
    edited June 2007
    Het is een volwaardige 2 tank set met 3 injectiepompen van Bosch ...

Ik weet het bijna zeker dat ie van een HDI afkomt.
    De man heeft hier gepost over zijn auto en zijn kit.
    Zou wel eens dezelfde type auto kunnen zijn maar dat weet ik nu ff zo niet meer uit mijn verbrande hoofd.
    Volgens mij moet deze meneer gewoon kunnen rijden op 100% KZO Weihenstephenplanolie.

Drappie
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Zit er nu wel of geen FAP op?
    Toevoeging: Als het een nieuwe is kan hij met en zonder geleverd worden volgens de Peugeot dealer in Hilversum.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    JP,

Een gewone diesel heeft een opvoerpomp (niet altijd) en een mechanische inspuitpomp.

Een cr heeft een opvoerpomp, en een hogerdrukpomp om voldoende flow en druk aan te bieden aan de rail. Deze zogenaamde rail is een soort voorraadbuis voor alle verstuivers, waar een enorme druk opgebouwd wordt door de hogedrukpomp. Het verschil zit voornamelijk in het hogedruk gedeelte en een elektrisch geregelde inspuiting.

Wat je dus bij een cr moet aanpassen is de opvoer en een mogelijk extra boosterpomp, om de dikkere ppo toch met voldoende druk bij de hogedruk pomp aan te bieden (ofwel garanderen van flow en druk voor de rail), verwarmen voor een betere verbranding en ontlasting van de hogedrukpomp. Het principe van andere verstuivers en mogelijk breken van de (Lucas) as is niet aan de orde bij een cr.

Althans, zo denk ik dat het zit.
    Tim
    edited June 2007
    Klopt Tim :lol:
  • JP Belmondo PPO Newbie
    edited June 2007
    Dank allemaal voor de reacties en wat snel!
    Ga nog even wat huiswerk doen dus. ik weet niet of t een FAp is (bj2001)

Stemt in iedergeval gunstig met de berichten die ik nu gehoord heb. Toch vreemd dat Elsbett op site vermeldt dat t met peugeot niet gaat en wel setjes aanbiedt.

Groeten,
    JP
    edited June 2007
    Goed lezen: Peugeot gaat prima , zolang er maar geen FAP opzit

nieuw kun je ze gewoon zonder FAP bestellen , geen enkel probleem.

2001 is bijna zeker zonder FAP, Dus PPO-en maar :lol:

@drappie [quote=Lord Drappo]Het is een volwaardige 2 tank set met 3 injectiepompen van Bosch ...

Ik weet het bijna zeker dat ie van een HDI afkomt.
    De man heeft hier gepost over zijn auto en zijn kit.
    Zou wel eens dezelfde type auto kunnen zijn maar dat weet ik nu ff zo niet meer uit mijn verbrande hoofd.
    Volgens mij moet deze meneer gewoon kunnen rijden op 100% KZO Weihenstephenplanolie.

Drappie

Drie Bosch pompen? dat gaat niet goed ! je moet twee van die pompen hebben en een hardy, anders werkt het niet.
    edited June 2007
    1 pomp is zo nieuw als wat .. leek mij meer een reserve, nogmaals het komt zo uit de doos is toen gedemonteerd en verstuurd.

Facet zat er niet bij ....

:lol:

Maakt ook niet uit die kit verkoop ik nog wel.

Drappie
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Drappie,

Die kit komt mij ook bekend voor, had die man geen 406 HDI of zo ?, kon hem zo 1,2,3 niet terug vinden.

Groetjes,
    Ingmar
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Je hebt de auto nog niet gekocht he...dus kijk even voordat je hem koopt of hij PPO-geschikt is. Wanneer hij dat niet is, zoek je toch gewoon even verder?

succes!
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    dat FAP gebeuren werkt waarschijnlijk niet met PPO omdat het additief (cerium of ureum, 'k weet niet exact meer welk) ,dat voor de werking van de FAP nodig is, waarschijnlijk niet samengaat met plantenolie.

ma ja, waarom zou je een roetfilter moeten hebben op een PPO'biel :) :lol: :lol:
    edited June 2007
    Heren,

Als dat de reden is er geen ombouwset voor te leveren, vind ik dat wat kort door de bocht. Leveren ze er toch ook een dummie/passtuk bij voor het roetfilter?

Net als veel gebeurt met de katalisator.

Cheers,
    Tim
  • edited June 2007
    DELETED
    edited June 2007
    Tim said:

Heren,

Als dat de reden is er geen ombouwset voor te leveren, vind ik dat wat kort door de bocht. Leveren ze er toch ook een dummie/passtuk bij voor het roetfilter?

Net als veel gebeurt met de katalisator.

Cheers,
    Tim

Heeft met de Wet te maken Tim, net zoals je een kat niet mag verwijderen mag dat met een roetfilter ook niet (subsiedies en voordelen exc.), wat er in werkelijk gebeurd is iets anders.Maar ook dan zul je hem bij de APK weer moeten monteren, anders kom je niet door A de emissie test, en B hij voldoed niet aan de eisen, kat op kenteken dan moet hij er ook op zitten, en werken.
    Je kan ze ook zonder bestellen dan is het geen probleem want dan staat het ook niet op het kenteken.

filter vervangen voor een pijp is de moelijkheid niet en zijn ook de kosten niet, wel de elctronica die er weer aanhangt.Motor electonica en digitale sensoren houd je niet zo makkelijk meer voor de gek :wink:
    edited June 2007
    PPO-S,

Ik had zo'n vermoeden. Ben niet zo'n voorstander van het roetfilter, is weer een typisch geval van gevolg oplossing.

Ben benieuwd van JP gaat vinden!
    Tim
    edited June 2007
    Stokers,

Waarom kun je eigenlijk niet ombouwen met een roetfilter?

Tim
    edited June 2007
    Met dat specifieke filter Tim. De reden moet ik ergens hebben staan in mijn archief.
    De komende tijd gaat er in Limburg getest worden met PPO en roetfilters.
  • sauspasta PPO Burner
    edited June 2007
    Mijn mondeo had twee jr geleden wat weinig vermogen, ben dus gaan zoeken. vervolgens dacht ik dat de roetkat eventueel dicht zat, ( volgens garage zou dat nhv de kmr goed kunnen).
    Dus ik met een grote gatenzaag door die poreuse massa (roetkat) geboord. Die verstopt niet meer.
    APK gaat neit kijken of de roetkat nog functioneert hoogstens of hij, van buiten af gezien, aanwezig is.
    Emissie, inclusief afgedopte EGR, geen belangerijke verschillen.
    vrgr Niels
    edited June 2007
    Tim said:

Stokers,

Waarom kun je eigenlijk niet ombouwen met een roetfilter?

Tim

Tim, ik denk dat mij voorgaande reactie dit verklaart ... ;)

dat FAP (roetfilter) gebeuren werkt waarschijnlijk niet met PPO omdat het additief (cerium of ureum, 'k weet niet exact meer welk) ,dat voor de werking van de FAP nodig is, waarschijnlijk niet samengaat met plantenolie.

Daarbij komt dat voor het reinigen van de roetfilter (de FAP van citr en peug) normaal gezien om de 500km een speciaal injectieprogramma wordt aangezet, zodat de uitlaatgassen een hogere temperatuur halen (+-500°C) om de filter schoon te branden.

Waarschijnlijk is dit evenmin goed uit te voeren op PPO, of alleszinds niet voorzien en uitgetest.
    edited June 2007
    Tjorque: het is dus uitvoerig uitgetest in Duitsland. En die geven aan dat het niet kan.
    edited June 2007
    [quote=Ruud S]Tjorque: het is dus uitvoerig uitgetest in Duitsland. En die geven aan dat het niet kan.

wat ik bedoel met dat "voorzien en uitgetest" daarmee doel ik voornamelijk op de fabrikant van de roetfilter hoor ;) dat elsbett dit grondig onderzocht heeft daar twijfel ik niet aan :)
  • sauspasta PPO Burner
    edited June 2007
    Ik heb eens van een techneut gehoord, nog niet zo lang geleden, dat die roetfilter die nu bij jonge diesels geinstalleerd worden flauwekul is.
    de grove delen vormen weinig overlast en de fijne delen worden er niet uitgefilterd.
    Die persoon noemde dat "water naar de zee dragen" milieu technisch .

Ik ben het daar wel mee eens.

Niels
Sign In or Register to comment.