Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Vervanging filterkop?

smulsmul Livin' and Breathin' PPO
edited June 2007 in Algemene Techniek
Onlangs heb ik gepost over het drukken van kosten voor dure filters. Ik heb nu een betere oplossing. Graag jullie mening hierover.

Op onderstaande foto zien jullie mijn brandstoffilter. Hij heeft 2 slangaansluitingen voor de brandstof. Dan zit er een plastic knopje op waar mijn retour door gaat. (met een blauwe borgpen) Is dit een terugslagklep???

Zie foto:

image

Nu zie ik op Monopoel een filterkop met die aansluitingen. Kan ik die gaan gebruiken in plaats van wat ik nu heb?? Nero?

http://www.monopoel.de/shop/fk-flach-ventil.html

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Smul,

Wil je echt de kosten drukken, neem dan een filterhouder van de sloop. Volgens mij had pjotter een oplossing voor dat blauwependingetje, hij heeft het op een of andere manier afgesloten.

Pjotter?

Cheers,
    Tim
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited June 2007
    ik zou ook inderdaad op de sloop gaan kijken voor een andere filterkop.
    Die filters die je nu in je auto hebt zijn rete duur.
    als je een andere filter kop neemt, neem er dan absoluut een zonder handpompje erop, want ik had er ook zo eentje gehaald , ingebouwd, en lekken door het pompje als een tierelier.
    toen eentje zonder pompje gehaald, en werkt veel beter .
    ontluchten doe ik gewoon met mijn opvoerpomp.
    wat betreft dat blauwe pennetje..... dat is volgens mijn gewoon een terugslagklep. Zoiets had ik vroeger op mijn transporter ook zitten,
    maar kan je gewoon vervangen of eigenlijk weg laten als je je retour terug naar je tank laat lopen. Aanvoerslang aan de in van de filterkop,
    uit van je filterkop aan de in van je branstofpomp, en de retour van je brandstofpomp terug naar je tank.
    op http://www.mann-hummel.de kan je een filter op maten ( rolmenu dimensions) uitzoeken
    neem daarvan de grootste die op je filterkop past en zonder afblaas systeem die filters zijn bij de gemiddelde automaterialen zaak iets van 15 euro per stuk lasaulec heeft veel mann filters op voorraad ikzelf heb de wk 962/4 met een inhoud van ongeveer 1,5 liter.
    Als je een sloop filterkop haalt moet je wel even de preciese maat van het schroefdraad weten.

op de sloop was ik voor die filterkoppen 10 euro per stuk kwijt.
  • edited June 2007
    DELETED
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited June 2007
    dat is ook een filter met kop in een stuk.
    die kosten veel duurder dan met losse kop
  • edited June 2007
    DELETED
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2007
    Mijn raad is als je filters gaat veranderen, neem dan een groter model
    dat wat je nu hebt. Dan heb je er een grotere doorstroombaarheid
    bovenop.
  • edited June 2007
    DELETED
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Een terugslagklep voor op de retour is wel fijn merk ik. Vandaar dat ik uitkwam bij die filterkop bij Monopoel. Daar kunnen gewoon die grote standaard goedkope filters in. Ik moet bovendien ook niet elke keer alle slangenklemmen loshalen.

Dus ik dacht:

De juiste filterkop + terugslagklep zoals het nu ook is in een nette oplossing.

Wat voor mij belangrijk is, is dat het filter makkelijk en snel te wisselen is. Gewoon draaien, hup andere erop en klaar. Verder een terugslagklepje zodat de pomp niet leegloopt.
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited June 2007
    Volgens mij is het geen terugslagklep maar een ventiel wat zorg dat de retoer terug naar het filtergaat. Een KGR. Het overtollige gaat dan alsnog naar de tank terug en evenzo werkt hij als ontluchting.
    Voordeel hiervan is dat je warme olie vanaf de pomp terug naar het filter krijgt en daardoor het filter nog eerder warm word.
    Het filter wat je nu hebt zit ook standaard in de T4. Vervanging is http://www.monopoel.de/shop/fk-flach-vw.html
    Ik heb deze ook, filters hiervoor zijn iets mee dan 5 €. Ook heb je dan nog een mogelijkheid om de WT-eckes er tussen te zetten.
    Probleem wat ik heb gehad is lucht lekkage langs het ventiel, o-ringetje er tussen en het was over. Probleem was bekend bij veel duitse Pöl rijders.
    Trouwens je orginele filter kost in Frankrijk ook maar 5 € in de supermarkt, en die is hier in nederland bijna niet te vinden.

Maar wel op Ebay

mvg Henk
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Smul,

Alle filters die aangeboden worden hebben in principe ondermaatse aansluitingen (8mm). Deze zijn inwendig 6mm.

Ik begrijp niet waarom je filter uberhaubt zo snel dichtzit. Vervang je hem uit voorzorg, of gaat de inca en trager trekken ed? Heb je het voor de WW zitten?

Cheers,
    Tim
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Iveco filterkoppen zijn uitermate geschikt voor de apo FLOW .....

Goedkoop goed te plaatsen .....

:wink:

Die origignele gebruik ik alleen voor de diesel, zijn erg duur en niet te vervangen, bij mijn Inca moet ik eerst 10 minuten sleutelen voordat ik het filter heb bereikt.
    Voor de APO een Iveco kop met een mannfiltertje ....

Drappie
  • edited June 2007
    DELETED
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Tim said:

Smul,

Alle filters die aangeboden worden hebben in principe ondermaatse aansluitingen (8mm). Deze zijn inwendig 6mm.

Ik begrijp niet waarom je filter uberhaubt zo snel dichtzit. Vervang je hem uit voorzorg, of gaat de inca en trager trekken ed? Heb je het voor de WW zitten?

Cheers,
    Tim

Ik ga het filter nu nog niet vervangen. Ik heb/had last van lucht in de leidingen en dat kwam erin bij het filter. Vandaag zal ik merken of het luchtprobleem is opgelost met de nieuwe leidingen. Gisteren in elk geval geen last meer gehad.

Het filter zit inderdaad voor de WW.

Maar met het vervangen van dit filter besefte ik dat zoals het nu ziet gewoon erg ongemakkelijk is. Daarom zoek ik een permanente oplossing voor zowel het luchtprobleem + goedkopere filters + gemak van filter verwisselen.

[quote=Henk T]Volgens mij is het geen terugslagklep maar een ventiel wat zorg dat de retoer terug naar het filtergaat. Een KGR. Het overtollige gaat dan alsnog naar de tank terug en evenzo werkt hij als ontluchting.

Volgens mij klopt dit en hoort hij open te gaan tussen de 40-45 graden.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    die aansluitingen trekken vaak lucht.
    Typisch VW probleem.

Toch zou ik hetzelfde filter houden.

Groeten,
    Nero
  • edited June 2007
    DELETED
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2007
    pjotter said:

kun je wel is gelijk in hebben Wodan.
    vooral voor de apo rijders.

groter filterkop: jij bedoelt bv van een vrachtauto met grotere diameter tules.

goede raad is niet duur, want je kunt langer met een filter rijden.
    en je hebt inderdaad een betere doorstroming

Ik heb dit gedaan, filters kosten evenveel als voordien, maar zijn 2x zo
    groot, is inderdaad vermoedelijk van een mercedes vrachtwagen. Nu gaat
    er alles vlotjes door en zuigt mijn IP geen gasbelletjes meer en wordt dus
    prima gesmeerd en werkt perfect.
Sign In or Register to comment.