Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Tandrad pomp van monopoel

pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
edited June 2007 in Algemene Techniek
heeft iemand ervaring met dit ding????image
er zat nl helemaal geen handleiding bij.
Heb hem wel even getest op de werkbank. en inderdaad geeft ie wel behoorlijke druk ( 0.3- 2 bar word opgegeven)
Bij de hardy die ik er nu op heb zitten was het zo .... als je je vinger voor het gaatje hield , .... hij meteen stopte met pompen. Bij deze gaat ie dan gewoon door en komt er nog steeds ppo onder hoge druk tussen je vinger en het slangetje uit.
weet alleen niet of het echt nodig is om die 3e aansluiting voor op de retoer aan te sluiten.
het is voor mij belangrijk dat ie de olie door het brandstof filter perst, zodat ik weer terug kan naar 85 a 95 % ook met sojaolie.
hij is alleen niet doorgangkelijk als hij uit is , dus pomp uit....... geen diesel aanvoer. Zit nu de denken om er een bypass op te maken met een terugslag ventiel zodat bij pomp problemen dan de ip pomp het weer kan overnemen via de bypass.
deze nieuwe pomp zet dus gewoon het lage druk gedeelte van de ip pomp een beetje onder druk. zou dat nadelige gevolgen kunnen hebben voor de ip pomp????

Comments

• edited May 2007
    DELETED
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited May 2007
    nou... valt wel mee want als je erg hard drukt met je vinger stopt de doorstroming wel .... denk dat ie bij 2 bar stopt met doorvoeren. ( het motortje draait dan nog wel. Dus meer als 2 bar geeft ie niet.

dat vind ik een enge gedachte zo n power pomp:. 1 foutje of storing ,en dr knappen leidingen ergens los.
  • edited May 2007
    DELETED
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Henk,

Een Hardy is zelf regelend. En in een pomp als de Hardy zitten geen draaiende delen in het pomp gedeelte.

Echter een tandwielpomp wel, en moet een bepaalde doorstroom hebben, ander krijg je een (ongewenst) verwarmertje op zich. Dann geht er kaputt.

Je zult hem dus moeten by-passen (uitgang pomp terug naar ingang) met een terugslagklepje. Het terugslagklepje bepaald dat de uitgaande druk van de pomp.

Cheers,
    Tim
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    goede pomp !!

Bij Ookjan was er iemand (de leverancier van persen en ombouwonderdelen)(met paardestaartje) die er 1 meehad in z'n auto.
    Hij had hier wel ervaring mee denk ik.
    Vriendelijke man.
    Vraag eens aan Ookjan.

Groeten,
    Nero
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Nero,

De inspuitpomp van je diesel, bv een VE, wat voor flow heeft ie eigenlijk normaal?

Eigenlijk zou je daarop je opvoerpomp moeten afstemmen?

Cheers,
    Tim
    edited May 2007
    kreeg vandaar een mailtje van monopoel, dat de extra retour aangesloten moet worden op de retour leiding

het is nl zo dat je met een veer en stelbout de druk van die pomp kan regelen tot 0,3 tot 2 bar

als de pomp meer tegenwerking ondervind dan de ingestelde druk....
    gaat de retour open en stroomt daar de olie uit

er werd mij uitdrukkelijk geboden om die retour wel aan te sluiten ,... daar anders de pompt snel stuk zou gaan

weten we dan ook weer dus.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Klopt!
    Die retour moet eraan!

Die pompen geven zoveel druk dat je het systeem (alla elsbett) met de veerbelaste klepjes kan gebruiken i.p.v. de elektrische 3-wegkleppen (sirai's).

Groeten,
    Nero
    edited June 2007
    zo .... vandaag even die pomp ingebouwd inclusief retour met terugslagklep .
    heb hem nu op 1 bar staan ongeveer...... trekt verders wel goed, maar heb nog 70/30 in mijn tank zitten.... ga nu weer verder terug bouwen naar rond de 90% , en dan kijken wat er gebeurt.

:lol: :lol:
    edited June 2007
    net nog even getest wat de doorvoer is
    de uit van het filterhuis losgemaakt stuk slang eraan en in een maatbeker gehangen

geeft ie wel echt inclusief door het filter 1 liter per minuut bij 70% soja en 30% diesel

niet slecht dus..... kwam ik met mn hardi bij lange na niet aan

nu nog kijken wat ie bij 90% doet ,.... en evt puur.

heeee.... toch nog weer een heel klein lekje gevonden rond de tules op mijn filterkop.... Had ze met gastape ingetaped, maar dat gastape kan waarschijnijk niet tegen slaolie , begon daar een beetje te zweten. Ja .... wat wil je ook als de hele boel onder 1 bar druk staat. vind je wel mooi alle lekjes.

goed... nu de boel weer los en schoongemaakt en ingesmeerd met locktite-rood dat spul gaat na een dag behoorlijk vast zitten.
Sign In or Register to comment.