Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Op APO/WVO rijden voor beginners

NiekNiek Super Moderator
edited October 2007 in Olieen
OP APO/WVO RIJDEN VOOR BEGINNERS

APO (Afgewerkte Plantaardige Olie) of WVO (Waste Vegetabel Oil) is een prima brandstof voor je dieselmotor. Rijden op APO is bijzonder milieuvriendelijk: de olie wordt meerder malen gebruikt.

ANDERS DAN KOOLZAADOLIE, ZONNEBLOEMOLIE, ETC. ??
De viscositeit van APO en koolzaadolie , zonnebloemolie, etc verschilt niet veel. Dat wil zeggen, dat je geen speciale voorzieningen in je auto hoeft aan te brengen als hij al op koolzaadolie of zonnebloemolie rijdt. Hou er wel rekening mee, dat APO bij lagere temperaturen (lager dan + 5 graden Celcius) eerder stolt. Later hierover meer.

KWALITEIT
Allerbelangrijkst is de kwaliteit van de APO die je gaat gebruiken. De APO moet gefilterd zijn op 1 mu en er mag geen water inzitten. APO, die getest is tegen de standaard voor koolzaadolie zul je niet snel vinden, omdat de test te duur is. Je kunt wel zelf testen.
- Doe de bezinktest. Vul een jampot met APO, laat hem vier weken staan. Als er bezinksel op de bodem verschijnt, heb je foute APO. Het is niet goed gefilterd of het is onder hogere temperatuur gefilterd.
- Doe de pantest. Giet een laagje APO in een koekepan. Verhit het zaakje. Als het gaat spetteren, zit er nog water in.

PRIJS
Als je APO wilt kopen, dan betaal je voor de kosten, die de maker van de APO moet maken om een goed product te maken. Beste manier is natuurlijk om APO zelf te maken. Reken voor goede APO op een bedrag dat wat lager is dan zonnebloemolie of slaolie van de supermarkt.

BEDENKINGEN ??
Is APO wel goed genoeg voor mijn motor ?? Die vraag is moeilijk te beantwoorden, omdat er geen geteste APO op de markt is. Ervaring van APO rijders is wel positief. Het rijdt niet anders dan koolzaadolie.

AANPASSINGEN
Anders dan koolzaadolie, zal APO sneller stollen bij lage temperaturen. Voor ééntankrijders betekent dat ‘swinters minder APO bij de diesel. Voor tweetankrijders heeft dat geen gevolgen.

APOMANIA
Veel APO rijders passen hun auto niet aan, anders dan voor koolzaadolie of andere PPO. Er zijn wel een aantal mensen met een passie voor APO. Zij hebben de volgende aanpassingen toegevoegd:
- voorfilter voor je gewone brandstoffilter
- extra brandstofopvoerpomp
- dikkere brandstofleidingen
- verwarmde brandstoftank
- geïsoleerde leidingen

Comments

• bosuil1880 PPO Wannabe
    edited September 2007
    ik heb nu zelf men filter installatie in gebruik genomen
    heb ongeveer een 200 liter staan, (koud) gefilterd op 1 micron, water test ook gedaan, en alles lijkt in orde

nu heb ik de eerste 5 liter met koolzaad olie van ookjan gemengd omdat ik die ook nog had staan

iemand een idee hoeveel ik zou mogen bijmengen bij diesel?
    en in de winter??

Greetz
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    @ Bosuil: 1-tank of 2-tank??
    Volgens mij is het heel simpel: Als de inspuitpomp kapot gaat was het verkeerd. :arrow: Think
  • bosuil1880 PPO Wannabe
    edited September 2007
    1tank systeem,

ik heb dus een vat van 200 l
    waar ik in het deksel een gat heb gemaakt tergrote van een buis van 160 mm, die heb ikan vast gezet in het deksel,daarna heb ik de filters van 200 en 1 micron in de buis gehangen,
    olie loopt door de filters in de regenton
    zo simpel heb ik het gedaan..
    werkt toch...
    greetz
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited October 2007
    Mannen ik ben zo groen als gras hier, maar wil wel mijn auto aanpassen, ik wil dat samen met willow doen, die woont voor mij in de buurt. Nu is mijn vraag; ik heb gelezen dat er in apo nog al wat zout kan zitten en dat er eerstuitgewassen dient te worden. De apo die aangeboden wordt is daar het zout ook uitgewassen? Vergeef me als ik domme vragen stel, maar ja je moet ergens beginnen. Ik woon in Den Helder en ik heb veel "kennissen" die ook op ppo willen gaan rijden, maar het gekloot met de flesjes lijkt mij/ons niets, als het niet anders is dan toch mar natuurlijk. Ik tijd 40000km per jaar dus het moet uitkunnen :lol: . Vandaar als er bulk mogelijk is, ppo of apo dan hou ik me aanbevolen. Overigens ik heb gekeken om van een van mijn karretjes een foto te plaatsen, maar heb dat niet uitkunnen vinden. een karikatuur is wel gelukt. ???
    groeten Nico :D
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited October 2007
    Wel, ook van harte welkom!

En als je in Den Helder woont, is de kwestie van bitwijs worden slechts het pontje naar Ome Niek op Texel!

Over zout water als zoute veerdienst, dat weet ik ook wel.

Maar Niek is een, zoniet de grootste, en meest seriueze filteraar van Gebruikte Plantaardige Olie die ik ken.

Heb een gedeelte van zijn residue mogen ontvangen, om te onderzoeken wat zelfs daar nog aan hoogwaardige brandstof uit te halen valt.

Dit gaf een zeer positieve uitslag, moet ik hem zelf ook nog vertellen.

Maar uit 30 liter prut komt nog 25 liter bruikbare olie. Het meurt alleen naar vis, en daar ben ik niet aan gewent.

Het zout is bij zijn product zeker geen probleem, er wordt meer dan genoeg tijd gestoken in bezinken en filtreren om aan een hoogwaardig eindproduct te komen.

Het hoe en wat ga ik nu nog niet uitleggen, want ik heb zelf de tijd nog niet gehad om weer eens met Niek bij te beppen.

En Niek heeft meer dan riante ervaring met het rijden op GPO.

Groet, Cp

Ps: er zijn geen domme vragen, hooguit domme antwoorden.
  • RogerRoger PPO Addict
    edited October 2007
    Drivertje said:

Mannen ik ben zo groen als gras hier, maar wil wel mijn auto aanpassen, ik wil dat samen met willow doen, die woont voor mij in de buurt. Nu is mijn vraag; ik heb gelezen dat er in apo nog al wat zout kan zitten en dat er eerstuitgewassen dient te worden. De apo die aangeboden wordt is daar het zout ook uitgewassen? Vergeef me als ik domme vragen stel, maar ja je moet ergens beginnen. Ik woon in Den Helder en ik heb veel "kennissen" die ook op ppo willen gaan rijden, maar het gekloot met de flesjes lijkt mij/ons niets, als het niet anders is dan toch mar natuurlijk. Ik tijd 40000km per jaar dus het moet uitkunnen :lol: . Vandaar als er bulk mogelijk is, ppo of apo dan hou ik me aanbevolen. Overigens ik heb gekeken om van een van mijn karretjes een foto te plaatsen, maar heb dat niet uitkunnen vinden. een karikatuur is wel gelukt. ???
    groeten Nico :D

Hallo Nico,

Nogmaals welkom. De meesten hier kennen me als Roger niet als willow.

Ik zie je binnenkort wel weer eens. Eens bij Niek gaan kijken is een goede tip.

Groet,
    Roger ( a.k.a WiLLoW )
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2007
    Nico,
    Als je een beetje zorgvuldig werkt, kunt je zelf GPO/APO maken. Mijn GPO is recent getest door een medeforumlid: geen zout en geen water gevonden. Stolt is eerder dan slaolie.
    Niek
    edited October 2007
    Hallo Niek, ik heb gisteren in de historie zitten snuffelen en heb gezien dat jullie ook al heel lang over dit mogelijke probleem bezig zijn. En ik heb ontdekt dat jullie toch wel heel gedegen testen doen. Jullie zijn van huis uit laborant?
    Ik zou wel eens een keer bij je willen kijken, we wonen niet echt ver bij elkaar vandaan tenslotte. Het lijkt me hier in Den Helder toch wel mogelijk om aan olie te komen van de horeca. Of heb jij die markt al afgeschuimd? Ik kom ook regelmatig bij een visboer in Beverwijk, nu voorlopig nog om een viste te scoren, maar ik kan daar ook eens een balletje opgooien. Overigens, hoe ruikt die olie? Stinkt dan heel de straat naar vis? Ik vind dat de gewone slaolie al pittig geurt...
    Ik moet trouwens nog even wachten met de Mercedes ombouwen, want hij moet nog steeds gekeurd worden. En gisteren uitgevonden dat ik toch nog een flinke smak BPM moet betalen, daar kan ik mogelijk van af als in 2008 de regels veranderen. Misschien voor andere ook goed nieuws. Per 01/02/2008 wordt een auto van 19 jaar en 9 maanden bpm vrij! Dit heb ik gisteren van de belastingdienst vernomen op de RAI in Amsterdam.
    Ik moet nog een beetje uitvinden hoe de site werkt hoor, geprobeerd via quote te reageren, maar dan blijft jou tekst staan, via de knop nieuwe reactie, maar zag ook een bericht via e-mail dat werkt dus niet. Wat is hier het beste?
    Nu een prettige Zondag en ik hoor graag van je.
    Nico
    edited October 2007
    Nico,
    Als je een antwoord wilt geven, druk je gewoon op reply. Ja je bent natuurlijk hartelijk welkom om naar de filterinstallatie te kijken. Nee het meurt niet (vind ik). Ja ik haal ook olie uit Den Helder van cafetaria Happie. Nee we zijn geen analisten, al zitten er wel een paar tussen.
    Als je serieus zelf wilt gaan filteren: beslist even komen kijken, het forum doorspitten. Ik heb een beschrijving van mijn filterinstallatie, die kun je meekrijgen, maar beter is eerst even kijken.
    NB mijn belangrijkste drijfveer is het milieu. Ik vind het dus prima als er meer filteraars bijkomen, al zitten ze bij mij op de hoek.
    Niek
    edited October 2007
    Nou Niek als ik een keer bij je kan kijken dat zou leuk zijn, voor ik zelf kan gaan rijden kan ik natuurlijk al wel beginnen aan een bouw voor een installatie. Misschien kan ik samen wat doen met Roger. Mijn tijd houd namelijk ook ergens op. Ik heb een job die tijd lurkt. Lijkt wel een bmw op benzine! Vandaag moet ik ook nog even een middagtukje doen, want ik mag vannacht al weer beginnen... grrrrrrrrr. Ik ben benieuwd hoeveel ruimte het in beslag neemt en hoeveel troep je er van hebt, want restzooi heb je natuurlijk, en ik neem aan als je bezig bent dat je ook wel eens een vlekje weg moet werken :x Als ik er aan begin zal ik neem ik aan de enige aanpassingen moeten doen voor een knappe opstelling, die me ook niet gruwelijk in de weg staat. Heb je een bedrijf nodig die resten bij je ophaalt? Ik heb zo'n bedrijf namelijk gezien, tegen over de luitjes van goedkoperrijden.nl Ik ben daar ooit eens op bezoek geweest, maar ze waren toen aan het verhuizen en niet bereikbaar. Stond dus voor een gesloten deur. Maar tegen over dat pandje was een vet en olie recycling bedrijf. Er zullen er vast wel meer en dichterbij zijn, maar heb je dit ook nodig?
    Groetjes van de andere kant van die sloot.
    edited October 2007
    Drivertje,
    Beste is even komen kijken. Als je mij aan PBtje stuurt met daarin je gewone emailadres, krijg je alvast de beschrijving van mij systeempje.
    Niek
Sign In or Register to comment.